Vettemannen skrev: Det där nätet blir nog skitbra men är kattstryparna hållbara mot bensin?
/Benny
Jag vet inte? Hoppas det.
Jag skulle nog testa dom svarta istället, dom är iaf. mer väderbeständiga än de vita. Men kan ju ha fel.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Jag fick tag i en hej-å-hå-slang att ha efter påfyllningsröret. Ska tydligen tåla vad som helst, även bensin. Den var väldigt ogästvänlig att kapa till rätt längd. Fullproppad med stenhårda ståltrådar. Förövrigt så såg tanken riktigt fin och ren ut på insidan, så jag bedömde att jag inte behövde diska ur den invändigt. Nu är det nya gummislangar runt tanken och nu hänger den där under bilen igen.
Tänkte byta bränslefilter. Skruvade loss det som satt där men det verkar vara svårt att få tag i ett likadant. De har på TA-motor men det är dyrt. 1400:-..
Det skulle kanske vara en ide att få tag i nåt billigare universal eller nåt. Problemet med det är att jag kanske måste kapa bränslerören för att få på slangar i stället. Jag prova blåsa genom filtret och det verkade ju gå lätt så jag kanske inte behöver byta men det vore ju bra att få till en någotsånär ekonomisk och servicevänlig brukskickslösning. Jag får se hur jag gör.
Tog bort bränslepumpen eftersom det läkte olja där. Fixade en ny packning. Passade på att putsa upp bränslerör och luftrör. Jag har beställt ett nytt bränslefilter men inte fått det ännu. Jag skruvade tillbaka det gamla så länge. Nu sitter grejorna på plats igen. Provstartat. Brum Brum. Det verkar funka
Liten uppdatering. Har egentligen inte gjorts så mycket mer än att jag blev tvingad att beställa en ny rattstångskontaktmackapär. Fick helt plötsligt inte igång bilen när jag var ute och åkte. Stod väldigt dumt också, som lök på laxen. Fick tjyvkoppla med en kabel från batteriet ner till solonojden. Värsta MacGayver. Det lönar sig att ha med sig lite grejjor i skuffen.
Väl hemma igen så ringades problemet in. Det visade sig att kontakten på rattstången hade pajat. Det regnade delar från den när jag tog loss den. Jag provade att laga den med tejp. Hängde tillbaka den och allt verka funka men igår var det stopp igen. Den här gången stod jag bättre men fick ändå tjyvkoppla igen.
Har beställt en ny kontakt och får hoppas att den kommer funka bättre. Väntar på leverans.
Har bytt växelväljargivaren och nu funkar det igen. Har även fixat med automatchoken så att den chokar motorn. Någon tidigare ägare hade med ett litet buntband najat fast chokespjällsmekanismen i öppet läge, viket gjorde att bilen gick dåligt innan den blev varm. Jag knipsade bort buntbandet. Nu går motorn bra från start. Jag kollade att choken öppnar när motorn blivit varm, så det verkar ju okej. Jag fattar inte varför någon tidigare satt dit det där buntbandet.
Najad spjällmekanism:
Idag besiktade jag och den gick igenom utan anmärkning. Väldigt skönt. Nu är det bara använda bilen tills man får lust, eller måste, fixa nästa grej.
Liten uppdatering. Har kört en hel del i sommar. Sist jag var ute så började bilen gå dåligt. Den misstände blev slö och vibrerade. Trodde en cylinder sluta fungera eller nåt. Tog mig hem i alla fall.
Väl hemma tog jag bort en tändkabel i taget för att försöka få reda på vilken cylinder det handla om men alla verkade vara ok vid det testet. Beslöt att renovera tändsystemet och köpte in nya grejor. Konverterade till brytarlöst på samma gång. Gick rätt smidigt. Skönt att slippa brytarspetar och sånt.
När jag höll på så upptäckte jag att den där vaccumgrejen som ska ändra på tändningen inte verka funka. Det kanske var det som var problemet?
Nåja. Har i alla fall fått igång den igen med nya delarna och den verkar funka, men jag har inte provkört på vägen ännu.
Börja med att ställa motorn på märkena.
Tog sen bort gamla stift och tandkablar och sånt. Blåste bort skräp och skit innan jag skruva ut stiften.
Gamla grejor.
Nya grejor.
Gammal och ny fördelare.
Bytte drev på gamla och nya fördelarna för att på så sätt försöka undvika eventuella inkörningsproblem med nytt drev. slog ut sprinten. drev bytta.
Nya brytarlösa delar.
Monterat på nya fördelaren.
Monterat och inställt med nya tändlampan.
Återstår att se hur bilen beter sig när jag provkört.... Hoppas det funkar, den verkar gå bra i garaget i alla fall..
Uppdatering. Bilen kom hem idag efter att ha fått ny lack. Jag har varit utan den hela vintern fram till nu. Det var ju lite rostblemmor här och där. Nu ser det bättre ut. Det är garagelack utan klarlack. Det blir riktigt bra till den här gamla raggarbilen. Jag tycker det blev helt okej. Tidigare var bilen blå/svart. Nu är den bara svart.
Tidigare äckliga rostfläckar.
Nu nylackat.
Nu är det bara börja använda bilen igen till nästa grej måste fixas.
Idag fick bilen ny cab. Den gamla hade några ”skotthål” och de där skumgummiremsorna på insidan hängde och slängde. Nu blev det en blå tygsuflett. Jag tycker det blev bra.