Börjar med de trista. Chevan Har råkat ut för ett haveri när en ventil har släppt och åkt ner i motorn. Planen för den är att försöka få tag i en ny motor... någonting fräscht små trimmat. Helst en 383 stroker eller nå men de kan fort sluta med en vanlig 283 också vi får se!
En bild från i fredags när vi var ute å gled. Dagen innan ventilen släppte.
Cadillacen. fälgarna är klara. Elen håller på fixas. Kortslutningen är ett minne blott och inredningen är påväg tillbaka. Det var bagagerums lampan som spökade verkar de som.
Gick ganska smärtfritt att få ner lådan och när den väl var nere upptäcktes att allt inte var ordning. Packboxen satt fel håll så att de läkte kanske inte var så underligt. En låsring satt på helt fel ställe och en saknades. En brons bricka saknas och den som finns kvar var på fel sida, någon hade inte riktigt huvudet på skaft när den här sattes ihop.... juste halva glidlagret var inte inpressat helt och satt snett.
Glidlagringen som var halverst ute nytt glidlager är på plats och ny packbox är där. väntar bara på en ny bricka och låsring till automat lådan nu innan ja kan sätta ihop det sista och skruva tillbaka lådan i bilen igen!
Och slutligen slänger ja in en bild på husvagns dynorna som är klara! Lackeraren håller på för fullt ned vagnen så på torsdag hämtas den nog hem igen!
Vagn börjar ta form. Fick den från lack igår! Har skruvat tillbaka inredningen och klistrat mattan. Skulle köpa gardin tyg i veckan men de var slut så måste beställa!
Jobbar för fullt med cadillacen. Har bes och hjulinställning på fredag. Lördag är det wheels träff så tanken var att bilen ska vara klar då. Lådan är på plats igen iaf. Dock ej provkörd.
Har haft lös bromstrummorna fram, ska byta till nya fräscha. Bytte även pinnbultar till högergäng på vänstersidan så de är samma runt om. Rengjorde hjullagrena och bytte inre packboxarna. Fjädrarna fram är kapade 1 varv. Oljan är bytt i motorn då motorn är renoverad för 9 år sen och oljan är inte bytt sen dess även om den inte gått nå så är de säkert kondens i den.
Rätt ingrodda med torkat gammalt fett.. dom yttre var nya..
Nya backar kom också på plats.
Dessvärre upptäckte jag att nya fälgarna var för tjocka i godset för original pinnbultarna så de var bara att pressa lös alla igen å skaffa andra längre. Kan medge att ett stycke svordom hördes. Fick tag i dessa, kommer kapa dom i rätt längd istället... är nå race pinnbultar från moroso så nu får den förmodligen 20hk till.
Rutorna är dåligt justerade.. å försökte få de bättre men de var lättare sagt än gjort. Men efter nån timmes justerande av bakrutan blev de bättre iaf men alla rutorna ska nog få sig mer finlir till vintern så allt linjera perfekt. Före justering, 1 cm för långt bak och den skavde mot dropplisten ....
Efter lite pill... ser värre ut på bild än i verkligheten men lite till skulle den fått komma ner. Tar den sen...
Övrigt då. försöker kontrollera alla bultar då inget är gjort ordentligt... INGEN spindelled var åtskruvad mer än för hand å alla saknar sprintarna. Kromlisterna i ovankant dörr var också lösa. Bara dit lagda... inte ens oljepluggen på motorn var åtdragen.
Fick resterande hjulbultar idag. De var de enda som saknades för att ja skulle kunna sätta ihop bilen så ja tar mig till bes i morgon och wheelsträffen lördag. MEN förmodligen beställde firman hem fel bultar för dessa är 1.3 mm grövre där splinesen är så dom går inte att pressa dit. Nu får bilen stå till veckan så tar ja nya tag då.... surt falla på mållinjen när man tok skruvat i två veckor för de här...
Ja de är ju lite typiskt, men men. Cadillacen har de inte hänt så mycket med, har helt enkelt inte hunnit men nu har jag semester så små framsteg kanske kommer ske. Har fått resten av hjulbultarna nu iaf och vevaxeltätningen.
Chevan däremot fick sin nya motorn idag. Två väldigt generösa vänner erbjöd sig frivilligt att komma och byta motor åt mig bara jag förberedde allt annat och bjöd på lunch (dom måste vara less på åka och trängas i deras 2 dörrars bilar på raggen) Vad ska man säga annat än välkomna? Hade Gjorde i ordning ny motorn, tog lös alla fästen och flytta över till nya motorn och idag var dom på plats 08.15.. skruvandet var i full gång direkt.
Gamla motorn hade sett bättre dagar, frost pluggarna levde på sista versen, avlagringar fanns och kylkanalerna såg inte allt för fina ut
Skrubbade upp motorutrymmet lite. Ny el i motorutrymmet får nog blir till vintern då de är en hel del raggardragning....
"Nya" motorn såg riktigt fräsch ut. Ska ha gått mindre än 5000 mil å vara välservad sen ny, -79. Fick ny färg och lite rengöring. Innan den åkte ner. startade på en gång och gick en symaskin. Sjukt härligt att ha en motor som går som den ska.... dock var vattenpumpen skrot, den Kastar å läker vatten men jag hade en ny liggandes så den är målad ikväll och den gamla togs lös så i morgon ska allt funka igen!
4 veckor semester är över. Chevan och husvagn har rullat närmare 300 mil sen motorbytet och går som ett skott. En sväng ner till Malung har de blivit samt några avstickare in i landet och norrut. Fler lär de bli! Köpte nå gardin tyg till husvagn och sprang över till pensionärs grannen så var de klart på en kväll 😃
Fick paket igår. Måste gått åt en hel rulle med silvertejp.
Bakom all tejp fanns nya fälgarna till husvagn! Kommer nog sitta som en smäck! Men husvagnen är parkerad för året så det får bli däckbyte till våren. Samma storlek som original fast lite bredare. 10x5 " å 165er istället för 145. Förhoppningsvis kommer de se mkt trevligare ut än med plåtisar.
Jaha, då var det dags att väcka liv i den här tråden igen. De har stått väldigt stilla med bilarna, har skoterprojekt som fått tid å pengar. Men nu är det dags, sommaren är ju påväg fortare än man tror.
I somras efter en provtur med Fleetwooden visade det sig ju att vevaxeltätningen hade torkat ihop å det rann bokstavligen ut olja ur motorn. Har bytt bytt den bakre nu så motorn är numer tät. Fotade dock inget då de är svårt få bra bilder där under.
Tog mig en provtur i 25 minus när solen sken. Blev inga fläckar i snön!!
Firade det med å beställa luftfjädring till den. Det blir 4 vägs med digital styrning från airlift, 3p heter modellen. Står på pallbockar nu och väntar på alla grejerna!
Ska jag få den att ligga helt på backen måste man bygga om en hel del både bak och fram. Den kommer nog få några cm markfrigång typ, utan å göra några direkta modifieringar på chassit. Får väl se hur de blir, hoppas att de kommer se nog lågt ut ändå... Kommer inte att kapa sönder och bygga om hela botten för att få ner den dom sista centimetrarna iaf.
Har fått hem alla grejerna till luftfjädringen nu. Köpte färdiga fästen från jebs och allt annat från streetrends. Är Kromad tank och kompressor också men inga bilder på det.
När ja ändå hade ner alla bärarmar så blästrade jag av dom och ska ge dom ny svart färg. Dom var redan målade av tidigare ägare men med pensel så finnishen var inge vidare och de var mkt rosa färgdamm som torkat in så de fick bli att göra om allt. Hade de inte suttit nya bussningar överallt hade ja pulverlackat men de får duga med temadur.
Som synes.. en hel del intorkat slip/färgdamm.
Nöjer mig sådär, nu lämnar ja över till en vän som ska ge de ny färg. Fäst plattorna på bakre bärarmarna till bälgarna är även dit svetsade.
Dax å göra ett ryck igen. Sommaren börjar ju närma sig med stormsteg! Bärarmar och fästen fick ny färg!
Fästena från jebs passar riktigt bra ! Allting verkar vara bult on utom bakre nedre plattorna till bärarmen som punktades. Supersmidigt! Trädde över slang som skav skydd. Bälgarna bak är på plats. Något sådant blir de nog. Ligger mot genomslags gummit där.
Bälgarna fram är på plats och även stötdämparfästena. Passade som en smäck. Drar slangarna i kopparrör längs med insidan av tröskeln. Sitter en bit upp så inget sticker ner å riskerar att bli klämt. Konade dom i ändarna för att undvika skav, en av mina dyra hjulmutttar fick agera koningsverktyg Gjorde en böj framtill så den viker av uppåt bakom innerskärmen så är den skyddad mot däcksprutet. Dax å börja klämma in allt i skuffen nu då.
Dämparen på sin nya position bakom bärarmen. Passade perfekt i befintliga hål i ramen! Har pressat i resterande hjulbultar i naven fram, därav är trummorna lös. Upptäckte även då att en broms cylinder har börjat läka, den är ju ny och oanvänd men har väl säkert suttit där i ett antal år.... typiskt.
Installationen i bagaget börjar ta form. Funderar på klämma in ett extra batteri där också.. alltid bra ha ström för lite stereo om man skulle vilja de. Får se hur ja gör.
Saknar lite slang så jag får fortsätta till veckan.
Snart klar med luften. Har lite el å dra men allt är draget och fastsatt. Glömde dock fota när de är på plats.
Slangarna är dragna i en tjockare gummislang då dom hamnade lite utsatta kring hjulhuset. Kanske är overkill då de är dot slang som är armerad och tålig men.. aja.
Ingången till skuffen hamnade ovanför rambenet.
Hjulcylindern fram togs lös å var tänkt å få nya tätningar men den hade rostat ihop å var kass på insidan så de får bli en ny. I morgon blir de en sväng på TA motor å köpa en ny så jag kan göra klart framändan.
Tanken var att den ska få komma ner på backen å prova luften i helgen.
Ta motor var stängt igår så de blev å renovera den befintliga å de gick fint så nu är den tät, tog dock inga bilder. Ha provkört luften lite nu å de verkar funka. Såhär blev montaget i skuffen, inget superfancy men de får duga.
Tar ju inte direkt någon plats.
Den fick även komma ner på golvet, äntligen. Sådär låg blev den, genomslagen är kvar fram och bak, dock kortade fram men de stoppar i bärarmarna sen. Kardanen ligger väldigt nära golvet också så de blev väl egentligen lämpligt, den rullar alltså i dehär läget om man vill.
Har brottats med grymma vibrationer kring växellådan/motorn. Var redan när Ja köpte den. Har försökt vikta själv på startkrsnsen men inte fått till de. Provade vrida turbinen ett halv varv mot flexplattan också men de gjorde ingen skillnad så idag tog jag ner lådan och flexplattan för å kontrollera allt. Flexplattan satt på rätt ställe mot veven iaf, de finns 0 markeringar på bägge parter. Men däremot var den jäkligt skev så jag fick återigen åka på TA motor å hämta en annan bättre beg. Finns ju inga nya... svårt att fota så man ser men syns lite här iaf. De till vänster är de dåliga ser mkt mer skålformat ut de ska de inte göra.
Här kan man även se hur någon har brytit med något i hålen, var så på 2 ställen...
Upp med lådan igen.
En bild på gamla flexplattan när den satt på plats.
Nu är den då i alla fall vibrstionsfri. Så jäkla skönt!
Kanske dax att uppdatera här. Vibrationerna försvann efter flexplatta bytet på cadillacen. Fick tag i en besstid i sista minut innnan semestern och de blev några simpla tvåor. Började sen grubbla på en cab och har man väl börjat grubbla är de ju kört... Motivationen att göra klart de sista på cadillacen dog ut och den såldes vidare till en kille som tar hand om den väl å har glöden å fixa de sista. tog några sista bilder på cadillacen ute i solljuset innnan den såldes.
Kombin har fått rulla några mil i sommar iaf. Inte lika mkt som tidigare år men inte långt ifrån. En drivaxel gick av innna semestern, på e4 när ja hade husvagn bakom. Blev lämpligt spännande... Hade tur och allting gick ganska bra men en del skador blev de. Mer om de framöver.