Komplös Polo 1,4l 16v

Hikern
14 januari 2011 · 5 Inlägg

Hej!

Har en Polo med 1,4 motorn på 16v. årsm. -00. som inte vill starta!

Har kollat soppa och gnista, vilket finns, inga felkoder heller. Gjorde då ett komptest vilket visade noll i komp på samtliga cylindrar. Började då misstänka fryst vevhusventilation till följd av skuren insugskam som tydligen är vanligt på dessa motorer.
Lyfte av kamaxlarna och där såg allt finfint ut. Lyfte då toppen för att titta på ventilerna men även dom är fina.
Slipade för säkerhets skull in ventilerna och kontrollerade med T-sprit att dom var 100% täta.
Kolvarna ser också fina ut ovanifrån. Hällde i lite olja i loppen som fick ligga ett par dygn utan att något försvann.

Återmonterade topp med ny packning, samt kamaxlar och passade även på att slänga dit en ny kamrem.
Men trots detta har jag ingen kompresion på någon av cylindrarna! Är det någon som har nån ide om vad som kan ha hänt!? Är det lyftarna som inte fungerar som dom skall? Har kört startmotorn i någon minut för att se om lyftarna hängt sig men det har inte gett något. Har också dubbelkollat att alla markeringar stämmer på vevaxeln och kamaxlarna efter bytet.

Kan även nämna att jag körde komptest utan kamaxlar och kamrem på, och fick då komp på 3-5kg.

Tacksam för hjälp!

Mvh Pär

Audi 80 -93
Audi 80 "Black and White" (1993)
Nybergrobin
15 januari 2011 · 2 386 Inlägg

Nu är jag säkert ute och cyklar men kan det inte vara kamremmen som kuggat över? Vart så på min audi 80 och då hade jag nästan noll i komp på alla cyllar.

Hikern
15 januari 2011 · 5 Inlägg

Hej!

Visst kan det vara så. Kanske borde ta loss remmen och nolla motorn igen, men allt ser ut att vara på sitt rätta ställe. Och eftersom den betedde sig likadan innan jag bytte till nya remmen känns det skumt om båda remmarna blivit fel. Kan även nämna att bilen är köpt i detta skick så jag vet inte mycket om händelseförloppet när bilen inte starta.

Audi 80 -93
Audi 80 "Black and White" (1993)
Nybergrobin
15 januari 2011 · 2 386 Inlägg

Fan vad knepigt.......men du vet att de finns två märkningar på hjulet på kammen? Finns det på lite äldre golf iaf. En på fram och baksidan.

mr_hehe
15 januari 2011 · 137 Inlägg

har du försökt attt starta me startgas?

Honda civic VTI "TheBlueBeast" (1992)
Honda civic b18 "svarta faran" (1993)
Janneutanb
15 januari 2011 · 7 272 Inlägg

mr_hehe skrev:
har du försökt attt starta me startgas?

Det är väl rätt meningslöst om han totalt saknar komp på alla cylindrar?

Nybergrobin
15 januari 2011 · 2 386 Inlägg

I sådant fall kan han tejpa på ventilkåpan också.....

Det har ungefär samma effekt som startgas i detta fall

mr_hehe
15 januari 2011 · 137 Inlägg

Brains skrev:

mr_hehe skrev:
har du försökt attt starta me startgas?

Det är väl rätt meningslöst om han totalt saknar komp på alla cylindrar?

ne men det har hänt mi att det e helt komplös o när ja väl fick igång den me startgas så gick den jätte fint efteråt

Honda civic VTI "TheBlueBeast" (1992)
Honda civic b18 "svarta faran" (1993)
Nybergrobin
15 januari 2011 · 2 386 Inlägg

Då hade du fel på mätaren. Ge upp nu, en motor kan inte gå utan komp.

Edit:  MÖjligen tända till men inte mer....

Senast redigerat av Nybergrobin (15 januari 2011)

mr_hehe
15 januari 2011 · 137 Inlägg

o orsaken brukar vara fryst vevhusventilation

Honda civic VTI "TheBlueBeast" (1992)
Honda civic b18 "svarta faran" (1993)
mr_hehe
15 januari 2011 · 137 Inlägg

det har hänt mi o flera personer till tack vare vevhusventilation så blir det komplös, efter man har startat den så får man kompen perfekt.
han har redan kollat att allt e som ska! nån kuggfel då borde han få nån komp oxå.. för mkt kuggfel då skulle man ser att ventilerna e inte hela!?

Honda civic VTI "TheBlueBeast" (1992)
Honda civic b18 "svarta faran" (1993)
RD_87 Skrotsamlare
15 januari 2011 · 4 031 Inlägg

Totalt komplös på alla cylindrar?  Har jag fan aldrig hört om annat än när man kört generalras?  Men som jag förstår är det tydligen inte helt ovanligt.
Har hört att liknande problem har inträffat på någon Volvomaskin, kolvringar som fastnar pga för korta körsträckor med för mycket bränsle (kallstartsventil). Ska enligt "experten" som talade om detta för mig botas med en skvätt motorolja i varje cylinder och så försöka igen.
Har inte en aning om detta kan hända på VW men kan ju vara värt ett försök?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
caromania Forummoderator
15 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Det uppenbara: öppnar spjället eller är det blockerat?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hikern
15 januari 2011 · 5 Inlägg

Hej igen och tack för alla svar så långt!

Startgas har jag testat innan jag gjorde komtest, men det har jag svårt att tro att det skulle hjälpa sålänge jag inte har någon komp alls.
Får dubbelkolla kamremmen, men den kan inte ha hamnat fel tycker jag.

Jo, jag läste också några trådar om att Volvobilarna haft problem med det, eller att lyftarna fastnat i öppet läge vid snabb start/stopp. Har provat hälla olja i cylindrarna men det har inte hjälpt. Tycker då jag borde kunna utesluta kolvar och kolvringar.

Det är elektronisk gas, så gasspjället är normalt stängt vid start. Jag har även testat att öppna det manuellt vid komptestet utan resultat.

Kan inte komma på något annat än att det måste vara lyftarna som spökar på något vis..

Audi 80 -93
Audi 80 "Black and White" (1993)
engolf
15 januari 2011 · 3 235 Inlägg

är du säker på att kammarna står rätt? En hel arbetstakt är ju på två varv, dvs att kammen(arna) kan ha hamnat 180 grader fel, då stämmer ju markeringarna, men ingen kompression, och ev. ventilsallad...

Hikern
16 januari 2011 · 5 Inlägg

Jodå, kammarns står rätt. Drog runt motorn för hand innan jag provstartade för att säkerställa att inget tog i. Ventilsallad hade jag definitivt känt eller hört.

Blir till att lyfta av kamaxlarna igen nu ikväll för att titta närmare på lyftarna.

Audi 80 -93
Audi 80 "Black and White" (1993)
darkwizard Fordonstekniker
16 januari 2011 · 1 740 Inlägg

Om du känner nån som ha en ultraljuds tvätt, så prova med att tvätta toppen ren från koks och annat skit som det kan bli av gammal olja. Annars tror jag ditt sista steg att plocka ner toppen helt i molekyler.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
zovix Maskinbefäl
16 januari 2011 · 1 038 Inlägg

Förmodligen som du skriver lyftarna som spökar. Har avrit med om en volvo där lyftarna blivit helt tomma på olja p.g.a. för mycket körning korta sträckor.

Böt olja, Satta start/laddaren på batteriet och körde startmotorn i 30sek med 30sek vila under 2 minuter, sen hoppa den igång gick lite taskigt i början men efter tio minuter hade det stabiliserat sig.

Där efter var kompen normal ,-)

Hydrauliska lyftare tomma på olja var problemet i mitt fall. Hoppas det är så enkelt för dig med.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Hikern
17 januari 2011 · 5 Inlägg

Jahapp, då var det den berömda låskilen som gått trots allt. Kamdrevet på insugssidan på bild.
Antar att det bara var en jäkla tur att inte hela motorn blivit skrot. =p
Otroligt skönt att äntligen hittat felet, och att resten klarat sig!

Tack för era svar.

Mvh Pär

http://img200.imageshack.us/img200/1126/dsc00753m.jpg

Audi 80 -93
Audi 80 "Black and White" (1993)
mats757
17 januari 2011 · 918 Inlägg

Hikern skrev:
Jahapp, då var det den berömda låskilen som gått trots allt. Kamdrevet på insugssidan på bild.
Antar att det bara var en jäkla tur att inte hela motorn blivit skrot. =p
Otroligt skönt att äntligen hittat felet, och att resten klarat sig!

Tack för era svar.

Mvh Pär

http://img200.imageshack.us/img200/1126/dsc00753m.jpg

Tänkte just tipsa om att den där låsklacken brukar gå av.... men du hittade den själv ser jag.
Den brukar gå av om kamen skurit. Kolla så alla lagrlägen ser bra ut på kammen!



Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang