Hur långt kommer jag med 10-15 000 till trim av saab 9000 t16 -85?!

hedley Saaboholic
15 maj 2007 · 3 129 Inlägg

Hejsan, börjar skissa på budgeten för hösten -07 och den verkar landa på runt 10 000kr så jag undrar då hur mycket mer effekt kan jag plocka ur bilen? vad bör jag satsa på etc?

Det som är gjort nu finns att kolla på min sida men för att sammanfatta:
*3" avgas
* Bytt turbo till TD04-15T vattenkyld mitsu snurra.
*2.3 insprutar kammar
*chipp
*höjt bränsletryck
*höjt ladd till ca 1.0bar
* Öppet K&N Filter
*Avsvarvade kolvar- vet ej hur mycket, gjort av tidigare ägare.
*Pysventil/Justerbart ladd under huv.

Kom gärna med exakta modell namn etc då det är enklare att kolla upp era förslag.

Mvh
Mr B

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Mackan134
15 maj 2007 · 36 Inlägg

Tjena, det du skulle kunna göra är att slänga på större spridare och 18T turbon (Den pallar ca 330hk), och att höja laddtrycket till 1,4-1,6 bar men skyll inte på mej om drivknutarna ser ut som polkagris stänger och att växellådan börjar spruta ur sej synkringar och kugg...

mvh/Mackan

Saab 9-3 SC Biopower "Mackanized 16T" (2008)
__JoCCe__
15 maj 2007 · 357 Inlägg

Lämna lådan te han "jörgen" som grejar me sånt för dom pengarna istället! vet inte vad han kostar men man kan ju alltid fråga och blir de nått över så satsa på de som ovannämnda skrev..

Heter de Lövena eller Löven??
hedley Saaboholic
15 maj 2007 · 3 129 Inlägg

Glömde visst nämna att lådan redan är förstärkt vet dock ej med vad eller hur mycket, bara att det är något som är gjort av jörgen enligt tidigare ägare.

skall jag använda gröna eller röda spridare samt på hur många cc?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
jonTe
16 maj 2007 · 5 710 Inlägg

hedley skrev:
gröna eller röda spridare samt på hur många cc?

...på 465CC vid 3,8 bar hade jag kört på.
Dit med sådana och ett anpassat LH-chipp, släng den justerbara laddtryck (äckel) ventilen och montera tillbaka original APC.
Löd om den och montera spikdiod, skruva tills det spikar och backa något.

Vid denna punkt bör du vara ~2000kr fattigare.

Nästa steg blir att uppgradera laddluftkylet.
En China IC av större modell gör dig ~2500kr fattigare och lite slangar o rör till den så får du lägga på säg 1000 kr.

Sedan är det bara fortsätta skruva APC (är ju hur gött som helst att den inte kostar något).

4500kr att spendera......jag hade lagt det på en begagnad Mitsibishi 18/19T.
Med slangar mm bör du klara dig med återstående summa.

Fooooortsätt skruva APC tills det spikar smile

Med denna spec bör du ha nått om rätt sida 300hästars strecket.

MVH Jonas
..............
loffe007
16 maj 2007 · 905 Inlägg

Konvertera till e85 också då du ändå är i farten då borde ska kunna skruva ännu mer eftersom motorer inte brukar ska vilja spika lika lätt med e85.

Crappy_punkrocker
16 maj 2007 · 268 Inlägg

jag antar att ni med "skruva" menar skruva upp laddtrycket? hur gör man det?

Don't hate the player. hate the game!
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren!
peegee Forummoderator
16 maj 2007 · 2 924 Inlägg

En Saab 9000 T16 -85 är ju ganska gammal så om du vill bygga bra så lägg pengar på motorrenovering av till att börja med...

Sen glöm inte att spara ihop till en bra växellåda.

Senast redigerat av peegee (16 maj 2007)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
jonTe
16 maj 2007 · 5 710 Inlägg

Crappy_punkrocker skrev:
jag antar att ni med "skruva" menar skruva upp laddtrycket? hur gör man det?

På en gammal 9000 (85-88) sitter det den gamla versionens laddtrycksstyrning (APC).
Det är en styrbox och lite givare som via en magnetventil justerar turbotrycket genom att justera trycket på wastegaten.
I denna styrbox har man 3 vridpotensiometrar varav på 2 utav de justerar man laddtryckets uppbyggnad och nivå.
Laddtrycksnivån i en originalbox är begränsad (~<1.2bar) men med relativt enkel modifiering av boxen kan man nå högre höjder.
När man endå är där o river bygger man med hjälp av en lysdiod för ett par kronor en "spik kontroll" så man har koll på om det spikar eller inte.
Hur man sedan ställer trycket får man prova sig fram till men det är väldans enkelt (och billigt).
Man "skruvar" på vridpotensiometrarna tills det spikar....backar något....kör till man tröttnar...skaffar värre prylar......skuvar igen tills det spikar....osv osv.

På nyare SAAB:ar (såsom din) får man "skruva laddtryck") genom att ge styrdatorn lite nya 1:or och 0:or...alltså genom chippning.

MVH Jonas
..............
hedley Saaboholic
16 maj 2007 · 3 129 Inlägg

Vad skall jag byta till för låda, räcker det inte med att förstärka den jag har?

jonte.. kina ic+spidare+18-19t+ alla anslutningar osv.. summa av det hela runt 10 000? kommer drivknutar osv att hålla?

Motorrenovering..hm..vad syftar du på då? jag har nyss haft den inne för byte av topplockspackning då byttes även alla andra packningar som insug, turbo etc..även oljebyte gjort och oljefilter samt planing..skall in på onsdag för efterdragning av toppen.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
jonTe
16 maj 2007 · 5 710 Inlägg

hedley skrev:
Vad skall jag byta till för låda, räcker det inte med att förstärka den jag har?

Byte till en mastodontlåda kostar mååååånga pengar.....att förstärka är inte heller någon billig historia.
Återstår alltså att lita på den du har....göra oljebyte ofta och tänka på hur man kör. (så jag gör)

hedley skrev:
jonte.. kina ic+spidare+18-19t+ alla anslutningar osv.. summa av det hela runt 10 000? kommer drivknutar osv att hålla?

Jaa men de pengarna gäller ju om du kan tänka dig/har kunskapen att göra lite själv och att man väljer prylar med lite ekonomiskt tänk.
En begagnad snurra för 3000-4000 borde gå att hitta (även om det är hårdvaluta) och lite olje/vattenslangar bör du kunna knåpa ihop för max en tusing.
Begagnade gröna spridare för 1000 kr och ett bränslechipp till det för lika mycket.
3000 över till laddluftkylet räcker lätt......en feting brukar de ta 2000kr för på valfri "styling/tuning" företag och lite slangar/rör till det så har du en summa på cirkus 10.000 smile

Det jag glömde vara att säga att din luftmassemätare har sina begränsningar.....går att årgärda med lite trix.

En bil med liknande spec bromsades för herrans massa år sedan till 333 hästar:P

MVH Jonas
..............
hedley Saaboholic
16 maj 2007 · 3 129 Inlägg

jonTe skrev:

hedley skrev:
Vad skall jag byta till för låda, räcker det inte med att förstärka den jag har?

Byte till en mastodontlåda kostar mååååånga pengar.....att förstärka är inte heller någon billig historia.
Återstår alltså att lita på den du har....göra oljebyte ofta och tänka på hur man kör. (så jag gör)

hedley skrev:
jonte.. kina ic+spidare+18-19t+ alla anslutningar osv.. summa av det hela runt 10 000? kommer drivknutar osv att hålla?

Jaa men de pengarna gäller ju om du kan tänka dig/har kunskapen att göra lite själv och att man väljer prylar med lite ekonomiskt tänk.
En begagnad snurra för 3000-4000 borde gå att hitta (även om det är hårdvaluta) och lite olje/vattenslangar bör du kunna knåpa ihop för max en tusing.
Begagnade gröna spridare för 1000 kr och ett bränslechipp till det för lika mycket.
3000 över till laddluftkylet räcker lätt......en feting brukar de ta 2000kr för på valfri "styling/tuning" företag och lite slangar/rör till det så har du en summa på cirkus 10.000 smile

Det jag glömde vara att säga att din luftmassemätare har sina begränsningar.....går att årgärda med lite trix.

En bil med liknande spec bromsades för herrans massa år sedan till 333 hästar:P

hehe okej smile tänka på hur man kör antar jag att du syftar på att inte dra fullt på växlarna osv.. hur fixar man med LMM då? finns det folk som gör sånt till billiga priser osv?

Jag kommer att arbeta med hjälp av kompisar och farsan men även få hjälp ifrån t.ex chip-mats eller dylikt.

Vart skulle du ha köpt en ny laddluftkylare? samt behövs det mycket modifikation för att få dom att passa in?

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang