Poppade frostpluggar Ford 351w V8

Berghiller
25 februari 2016 · 1 Inlägg

Hej!

Åkte för att kolla till båten som står vinterförvarad, såg då att alla 4 frostpluggar på vänstra cylinderraden poppat.
Tömde motorn på vatten nere vid vattenpumpen i höstas då jag tänkte att det var "lägsta punkten" ...uppenbarligen inte...hmm

Finns det anledning att oroa sig för sprickor i blocket?
I och med att pluggarna hoppat ur så har dom ju uppenbarligen fyllt sin funktion, någon med erfarenhet av detta?

Tacksam för svar.

Mackan134
27 februari 2016 · 36 Inlägg

Hej, var det massiv is innanför pluggarna eller har det runnit ut? om det sista har hänt bör det inte vara någon fara. Det är två system med vatten som du säkert vet. Du har med all säkerhet bara fått ut sjövattnet. Är "vattenpumpen" impellern du menar så är det 100% sjövatten där.

/Marcus

Saab 9-3 SC Biopower "Mackanized 16T" (2008)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 februari 2016 · 14 088 Inlägg

Berghiller skrev:
Hej!

Åkte för att kolla till båten som står vinterförvarad, såg då att alla 4 frostpluggar på vänstra cylinderraden poppat.
Tömde motorn på vatten nere vid vattenpumpen i höstas då jag tänkte att det var "lägsta punkten" ...uppenbarligen inte...hmm

Finns det anledning att oroa sig för sprickor i blocket?
I och med att pluggarna hoppat ur så har dom ju uppenbarligen fyllt sin funktion, någon med erfarenhet av detta?

Tacksam för svar.

Det är inte alls säkert att motorn klarat sig för dom pluggarna du pratar om är inga "frostpluggar" utan det är "gjutpluggar". Dessa hål i blocket blev till när gjutkärnan skulle knackas ur det färdiggjutna blocket och garanterar inte att inte blocket fryser.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
29 februari 2016 · 7 325 Inlägg

Ja man kan undra hur skrönan med frostpluggar uppstått.roll

Meaganeowner
3 mars 2016 · 2 250 Inlägg

Blir väl att släpa dit en 25 liters dunk med glykol nästa år och köra igenom. Koppla in och ut till dunken, så kan du köra runt motorn när, du vill.
Jag brukar köra tills det kommer ut glykolvatten ur avgaser innan jag kopplar om till dunken... då kan det inte frysa i avgassystemet heller.

Men hur var det nu? Har du två vattensystem och en värmeväxlare? Då har du missat att ha i glykol i det systemet som för vatten runt i motor, typ block mm.
Eller så har du ingen värmeväxlaren utan bara sjövatten som kyler allt. Då är det lurigt om du inte gör som jag skrev i  början. För oftast blir det vatten stående på flera ställen, även om man tappar ur på lägsta stället.

Har du vattenkylt backslag också?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang