Kl racing sänkfjädrar

Campingkungen
24 oktober 2020 · 28 Inlägg

Tjena, satt på sänkfjädrar och dtm på bilen min men har märkt att bakaxeln flyttat sig i sidled. Vad beror detta på? Panhardstaget som är för långt nu när den är sänkt? Mvh

Volvo V70 "Farsans räcer" (1999)
Volvo 745 gl "Guldklimpen" (1987)
Mercedes E klass W211 220cdi "Doubletrouble" (2004)
Lucif3r
24 oktober 2020 · 2 263 Inlägg

Nu tar jag för givet att bilen i fråga är någon typ av RWD volvo med stel bakaxel.

Bakaxeln flyttar sig alltid i sidleds vid fjädring.
Sänker du bilen ställer du axeln i ett "infjädrat" läge jämnfört med orginal, och således kommer den vara flyttad en bit åt höger i vilo-läge.

Ett justerbart panhardsstag(eller ett kortat specifikt utmätt för din höjd på bilen) är enda sättet att centrera axeln vid sänkning.
Den kommer fortfarande gå sidleds vid in/utfjädring, det kommer man inte undan när man använder panhardsstag.

Enda sättet att helt undvika att axeln rör sig sidleds är att byta till något annat system än panhardsstag, t ex watt-länk. Dyrt, komplicerat, och överkurs så det skriker om det. Men likväl värt att nämna.

Köp ett justerbart panhardsstag.

Campingkungen
24 oktober 2020 · 28 Inlägg

Tack, då var det som jag trodde. Får kika på detta👍

Volvo 745 gl "Guldklimpen" (1987)
Volvo V70 "Farsans räcer" (1999)
Mercedes E klass W211 220cdi "Doubletrouble" (2004)
Inken
25 oktober 2020 · 531 Inlägg

var köper man den,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Lucif3r
25 oktober 2020 · 2 263 Inlägg

Justerbara panhardsstag? Dom finns lite överallt, t ex LMR, MKM, bakaxeldelar, klracing osv osv.
MKM rekommenderar att man har bussning i ena änden av staget istället för uniballs i båda, för att bibehålla lite komfort och skona drivlinan. Hurvida det spelar någon roll i praktiken låter jag vara osagt, men kan vara värt att ha i åtanke.

Inken
26 oktober 2020 · 531 Inlägg

ok ja kollar de,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang