torsen
29 december 2023
· 7 325 Inlägg
Muskelbil skrev:
Om det införs obligatorisk mätning av vattenhalt i bromsvätskan var gång bilen passerar bilprovningen så är det orosmomentet snabbt löst.
Däremot kan jag tänka mig att det kommer bli flera nedslag på äldre bilar ägda av hemmamekare plus de som lämnas hos billigabosse för oljebyte.
Något säger mig att den som köpt en nyare bil även är benägen att se till att den sköts.
Som sas här ovan, det finns angiven intervall för bromsvätskekontroll på Tesla som du valde som exempel.
Eftersom Teslaägarna inte ens behöver ta sin bil till bilverkstaden för en sådan kontroll eller ens vara vid bilen när den utförs av en resande servicetekniker borde dom vara mer benägna att få det fixat än den som måste ta bilen till märkesverkstaden och krångla med transport därifrån för att kunna sköta sitt arbete, med tur får dom låna en bil av verkstaden annars blir det hyrbil.
Teslaägarna däremot är på arbetet under tiden den resande teknikern utför arbetet på parkeringen.
Prov med att införa analys av bromsvätskan gjordes av ASB på 1990-talet.
Att analysera vatteninnehållet i bromsvätskan i behållaren vid huvudbromscylindern är ett slag i luften.
Det är bromsvätskan i systemet/bromskretsarna som ska analyseras.
Provet hos ASB avslöjade att ett övervägande antal av de bilar man skulle ta bromsvätskeprov på hade så dåliga luftnipplar i hjulcylindrarna/bromsoken att de brast när bilprovarna försökte lossa dem.
ASB:s kostnader för att ersätta kunderna skulle bli orimliga med tanke på reparationskostnaden, bärgning till verkstad, ersätta kunderna förlorad arbetsinkomst samt hyra av alternativt fordon.
Utredningen tillställdes styrelsen för ASB (mestadels (okunniga) politiker) som beslutade att "projekt bromsvätskeanalys" inte skulle genomföras.
För den som vill veta mer och googla på ärendet, var Torvald Öman projektledare.
Om de samlade biltillverkarna, världsopinionen och lagstiftande myndigheter intresserade sig för verklig bilsäkerhet hade man lagstiftat om ICKE hygroskopisk bromsvätska för länge sedan.
Citroen har ju den gröna LHM-vätskan, som även Rolls Royce och Bentley använder.
Tre säkerhetsmedvetna biltillverkare.
B t w vill jag påminna om den tragiska olyckan med en Volvo polisbil för många år sedan.
Två polismän omkom och den tredje, föraren, åtalades för vållande till annans död.
Olyckan inträffade på vägen ner till samhället Sälen, från Högfjällshotellet, efter den bitvis branta backens slut.
Föraren hävdade att bromspedalen hade "gått i botten".
Trodde Tingsrätten inte på, så polismannen dömdes mot sitt nekande.
Emellertid fick polismannen hjälp att undersöka olycksbilen, bl a av SKA, Statens Kriminaltekniska Anstalt, i Solna.(DÅ)
Vid analys av bromsvätskan visa det sig att den var så vattenbemängd att ångblåsor mycket väl hade kunnat uppstå, vilka i sin tur gjort att bromspedalen "gick i botten".
Erfarna biltävlingsförare visste att fenomenet kunde uppstå vid långlopp, men inte varför.
De lärde sig att det går att pumpa upp bromsvätsketryck så att ångblåsorna komprimeras, och bromsarna "tar".
Om man har sinnesnärvaro vill säga!
Men det visste inte polisen som körde och vanligt folk heller.
Och det vet väl inte "folk" i dag heller - utom en liten skara verkligt bilkunniga.
I polisbilarnas tillsynsprogram, för Chrysler Valiant 1968, infördes att bromsvätska ska bytas varje 4.000 mil.
Peugeot hade det inskrivet i tillsynsprogrammet redan 1967 - fransk framsynthet!