Köpråd: Audi A4 08-12?

Evildan
20 juni 2016 ·

JFfoto skrev:

Evildan skrev:

JFfoto skrev:

Vet inte jag, många som säger olika. Och om man googlar på ett annat  märke kommer det upp lika många trådar med fel där med.

Man kan googla sig till att heroin inte är skadligt heller, det gäller att vara källkritisk.

Här har du lite oberoende statistik att tillgå.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/8

Ingen rolig läsning för en spekulant.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … ligt-dekra

Finns väl lika många positiva tester som negativa. Inte för jag tror att A4 är helt problemfri, tar gärna emot tips men svårt det här, när många säger olika.

I Dekras undersökning fanns det inte några Asiatiska bilar högt upp, källkritik återigen källkritik då verkligen ser annorlunda ut.
Läs länken till LF också .
På Flashback skriver många att hasch är ofarligt.

JFfoto
20 juni 2016 ·

Evildan skrev:

JFfoto skrev:

Evildan skrev:

Man kan googla sig till att heroin inte är skadligt heller, det gäller att vara källkritisk.

Här har du lite oberoende statistik att tillgå.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/8

Ingen rolig läsning för en spekulant.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … ligt-dekra

Finns väl lika många positiva tester som negativa. Inte för jag tror att A4 är helt problemfri, tar gärna emot tips men svårt det här, när många säger olika.

I Dekras undersökning fanns det inte några Asiatiska bilar högt upp, källkritik återigen källkritik då verkligen ser annorlunda ut.
Läs länken till LF också .
På Flashback skriver många att hasch är ofarligt.

Då är det väl bara att strunta i bilköp då. Får lägga pengarna på kameraprylar och ha gammelvolvon kvar, verkar som dom är mer hållbara än nya bilar faktiskt, kan ju börja fundera.

Är inte sugen heller på någon annan, bmw 320 isåfall, men näe, vill vara helnöjd med bilen. Och det enda rätta till utseendet var en A4.

Goffen Administratör
21 juni 2016 · 2 975 Inlägg

Tror inte du behöver bekymra ihjäl dig. Tdin funkar fint och generellt har inte A4an mer fel än nått annat på marknaden som inte använder sig av teknik från 80 och 90 talet "valfri japan/korean typ" exempelvis 320dieseln rasar turbon på väldigt ofta "elektronisk wastegate"

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
MickeZ2
21 juni 2016 · 47 Inlägg

Du behöver nog inte oroa dig över att köpa en A4 diesel. Klart att det förekommer problem med bilar och med tanke på hur många som sålts sista åren vore det väl konstigt om man inte hör någon som har fel på sin bil. Det mest förkommande problemet med A4 är med bensinmotorerna och det slipper du helt med en diesel. En annan grej är rost i skärmkanter fram, men om man förebygger detta själv genom rostskydd och stenskottsbody på skärmkanten så kommer det aldrig att rosta. Detta rost problem är inte unikt på en A4:a utan förkommer nog på de flesta bilar inom VAG koncernen. De faceliftade 2012-2013 bytte till elservo och vissa upplever att de inte känns bra, ett sätt att slippa detta är ju att köpa en 2011.

Tar hellre lite synlig rost som man kan förebygga än en japansk bil med plastkåpor under hela bilen och där rostskydd inte existerar. Finns exempel på några år gamla bilar som varit helt sönderrostade under efter demontering av plasten.

Superb-linkan
21 juni 2016 · 276 Inlägg

Klart du ska köpa en bil med 4 ringar i fronten.
Service kostnaden är inte högre än på en V70 och det är bekväma bilar.
Kolla lite historik på bilen du är intresserad av så att den är servad ordentligt så är det ingen fara.
Bara du har reg.nr så kan en verkstad säkert kolla upp historiken åt dig.
Bilar är bilar. Saker kan alltid gå sönder. Är man orolig för det så är det nog bäst att cykla.

Jag tror inte du kommer bli besviken!

Lycka till med bilköpet!

Evildan
21 juni 2016 ·

Jag blir genast nyfiken varför den länkade oberoende undersökningen har kommit fram till helt andra resultat än att gäng VW-frälsta garagetbrukare?
Är det så att Warranty Direct är ute och cyklar efter flera decenniers undersökningar av hundratusentals bilar och en handfull VAG-frälsta forumsrävar har rätt?

Superb-linkan
21 juni 2016 · 276 Inlägg

Har kört VW konsernens bilar från olika märken i 10 år. Inte haft några problem med någon av dom. Förutom första generationens DSG-låda i Superben. Den byttes på Goodwill så jag har inte ett skit att klaga på.
Sen finns det såklart problem. Vet inte om deras oberoende tester tar hänsyn till hur många bilar som VW trycker ut jämnfört med tex Kia. Då antalet fel/ problem kanske inte är större procentuellt mellan dom? Det rullar ju betydligt fler Vag bilar på vägarna än vad det gör Kia.
Bara en tanke..t

JFfoto
21 juni 2016 ·

Tackar för alla svar, nej inga bilar är ju felfria, såklart de kommer fel så småningom men.

Det blev idag en svart Audi A4 2013 quattro, TDI..  körde ca 10 mil hem och inte ett enda missljud, allt var perfekt. helnöjd, än så länge smile

Superb-linkan
21 juni 2016 · 276 Inlägg

Så ska det låta!!!
Gratulerar!!

JFfoto
21 juni 2016 ·

Superb-linkan skrev:
Så ska det låta!!!
Gratulerar!!

Man tackar big_smile kommer upp bilder sen, nu står den undangömd för katterna.. :p

Goffen Administratör
21 juni 2016 · 2 975 Inlägg

Evildan skrev:
Jag blir genast nyfiken varför den länkade oberoende undersökningen har kommit fram till helt andra resultat än att gäng VW-frälsta garagetbrukare?
Är det så att Warranty Direct är ute och cyklar efter flera decenniers undersökningar av hundratusentals bilar och en handfull VAG-frälsta forumsrävar har rätt?

Japp det är precis så det är!

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Evildan
21 juni 2016 ·

Superb-linkan skrev:
Har kört VW konsernens bilar från olika märken i 10 år. Inte haft några problem med någon av dom. Förutom första generationens DSG-låda i Superben. Den byttes på Goodwill så jag har inte ett skit att klaga på.
Sen finns det såklart problem. Vet inte om deras oberoende tester tar hänsyn till hur många bilar som VW trycker ut jämnfört med tex Kia. Då antalet fel/ problem kanske inte är större procentuellt mellan dom? Det rullar ju betydligt fler Vag bilar på vägarna än vad det gör Kia.
Bara en tanke..t

Det står tydligt på sidan hur som räknar samt med vilket underlag som krävs.
Koenigsegg borde med andra små tillverkare ligga högt på listan om det var en faktor.
Det är förträffligt att dina VAG har fungerat problemfritt medans majoriteten av modellerna inte gör det.
KIA och Hyundai bygger ganska många bilar per år och gör väl räknas tillsammans likt VAG för en rättvis jämförelse.
KIA 2013 2800000 bilar ca.
Hyundai 4962000 bilar ca.
Cirka 7800000 bilar.
Det är en relativt betydande mängd.
VAG runt 9800000 så jovisst är dom större.
Med det i åtanke kikar vi på Toyota som klämmer fram i runda slängar 1000000 bilar om året och borde väl då toppa statistken gällande fel enligt ditt synsätt.

Superb-linkan
21 juni 2016 · 276 Inlägg

Evildan skrev:

Superb-linkan skrev:
Har kört VW konsernens bilar från olika märken i 10 år. Inte haft några problem med någon av dom. Förutom första generationens DSG-låda i Superben. Den byttes på Goodwill så jag har inte ett skit att klaga på.
Sen finns det såklart problem. Vet inte om deras oberoende tester tar hänsyn till hur många bilar som VW trycker ut jämnfört med tex Kia. Då antalet fel/ problem kanske inte är större procentuellt mellan dom? Det rullar ju betydligt fler Vag bilar på vägarna än vad det gör Kia.
Bara en tanke..t

Det står tydligt på sidan hur som räknar samt med vilket underlag som krävs.
Koenigsegg borde med andra små tillverkare ligga högt på listan om det var en faktor.
Det är förträffligt att dina VAG har fungerat problemfritt medans majoriteten av modellerna inte gör det.
KIA och Hyundai bygger ganska många bilar per år och gör väl räknas tillsammans likt VAG för en rättvis jämförelse.
KIA 2013 2800000 bilar ca.
Hyundai 4962000 bilar ca.
Cirka 7800000 bilar.
Det är en relativt betydande mängd.
VAG runt 9800000 så jovisst är dom större.
Med det i åtanke kikar vi på Toyota som klämmer fram i runda slängar 1000000 bilar om året och borde väl då toppa statistken gällande fel enligt ditt synsätt.

Absolut inte.
Förstår bara inte varför du är så fruktansvärt negativ mot Vag. Köp en och njut eller brister det på för liten plånbok? Då beklagar jag

Senast redigerat av Superb-linkan (21 juni 2016)

Evildan
21 juni 2016 ·

Superb-linkan skrev:

Evildan skrev:

Superb-linkan skrev:
Har kört VW konsernens bilar från olika märken i 10 år. Inte haft några problem med någon av dom. Förutom första generationens DSG-låda i Superben. Den byttes på Goodwill så jag har inte ett skit att klaga på.
Sen finns det såklart problem. Vet inte om deras oberoende tester tar hänsyn till hur många bilar som VW trycker ut jämnfört med tex Kia. Då antalet fel/ problem kanske inte är större procentuellt mellan dom? Det rullar ju betydligt fler Vag bilar på vägarna än vad det gör Kia.
Bara en tanke..t

Det står tydligt på sidan hur som räknar samt med vilket underlag som krävs.
Koenigsegg borde med andra små tillverkare ligga högt på listan om det var en faktor.
Det är förträffligt att dina VAG har fungerat problemfritt medans majoriteten av modellerna inte gör det.
KIA och Hyundai bygger ganska många bilar per år och gör väl räknas tillsammans likt VAG för en rättvis jämförelse.
KIA 2013 2800000 bilar ca.
Hyundai 4962000 bilar ca.
Cirka 7800000 bilar.
Det är en relativt betydande mängd.
VAG runt 9800000 så jovisst är dom större.
Med det i åtanke kikar vi på Toyota som klämmer fram i runda slängar 1000000 bilar om året och borde väl då toppa statistken gällande fel enligt ditt synsätt.

Absolut inte.
Förstår bara varför du är så fruktansvärt negativ mot Vag. Köp en och njut eller brister det på för liten plånbok? Då beklagar jag

Du förstår min negativitet gentemot produkterna, utveckla gärna.

Har man liten plånbok kör man väl just folkets vagn?
Har ägt många VAG-produkter genom åren, från VW 1200 till några A8 och i regel har skiten på något vis trilskats. Har även haft både Passat och Tourette som arbetsfordon, både med 1.4 gaswagen och 2.0tdi i kombination med DQ250 & DQ200 samtliga har lådorna rasat på, så även för kollegor och några motorras givetvis då 1.4 är ett riktigt fuskbygge.

För sakens skull ska jag tillägga att bägge A8 fungerade utan strul förutom ngt elfel på 4.2 som tyckte att jag skulle fylla på motorolja samt ett missljud i transmissionen på 2.8q, den började iofs växla som en påse nötter och såldes som objekt.
En Felicia var även den rätt ok förutom att den tappade tomgången efter en resa i snöstorm,  men elfel hör VAG till ändå sedan första generationen Polo med säkeingsdosan blottad för väder och vind på torpedväggen. Den vintern jag ägde den låg det i regel en stor klump is över dosan. Iofs Audis fel.

Superb-linkan
21 juni 2016 · 276 Inlägg

Evildan skrev:

Superb-linkan skrev:

Evildan skrev:

Det står tydligt på sidan hur som räknar samt med vilket underlag som krävs.
Koenigsegg borde med andra små tillverkare ligga högt på listan om det var en faktor.
Det är förträffligt att dina VAG har fungerat problemfritt medans majoriteten av modellerna inte gör det.
KIA och Hyundai bygger ganska många bilar per år och gör väl räknas tillsammans likt VAG för en rättvis jämförelse.
KIA 2013 2800000 bilar ca.
Hyundai 4962000 bilar ca.
Cirka 7800000 bilar.
Det är en relativt betydande mängd.
VAG runt 9800000 så jovisst är dom större.
Med det i åtanke kikar vi på Toyota som klämmer fram i runda slängar 1000000 bilar om året och borde väl då toppa statistken gällande fel enligt ditt synsätt.

Absolut inte.
Förstår bara varför du är så fruktansvärt negativ mot Vag. Köp en och njut eller brister det på för liten plånbok? Då beklagar jag

Du förstår min negativitet gentemot produkterna, utveckla gärna.

Har man liten plånbok kör man väl just folkets vagn?
Har ägt många VAG-produkter genom åren, från VW 1200 till några A8 och i regel har skiten på något vis trilskats. Har även haft både Passat och Tourette som arbetsfordon, både med 1.4 gaswagen och 2.0tdi i kombination med DQ250 & DQ200 samtliga har lådorna rasat på, så även för kollegor och några motorras givetvis då 1.4 är ett riktigt fuskbygge.

För sakens skull ska jag tillägga att bägge A8 fungerade utan strul förutom ngt elfel på 4.2 som tyckte att jag skulle fylla på motorolja samt ett missljud i transmissionen på 2.8q, den började iofs växla som en påse nötter och såldes som objekt.
En Felicia var även den rätt ok förutom att den tappade tomgången efter en resa i snöstorm,  men elfel hör VAG till ändå sedan första generationen Polo med säkeingsdosan blottad för väder och vind på torpedväggen. Den vintern jag ägde den låg det i regel en stor klump is över dosan. Iofs Audis fel.

Du han citera innan jag han redigera.
Tråkigt att du haft sånt strul. Jag kommer aldrig köpa en bil med DSG igen då kvaliten verkar sjukt osäker. Funkar fläckfritt för vissa och strular för andra.
Tur att vi gillar olika. Tänk om alla skulle tycka om likadana bilar. Tråkigt och vad lite diskussioner det skulle vara wink

Goffen Administratör
21 juni 2016 · 2 975 Inlägg

Vissa undersökningar visar att SD är sveriges största parti och andra säger att dom tappat 20% senaste veckan.... Det måste ju endå vara vi som kör bilarna som vet hur dom funkar och i mitt fall så jobbar jag ju med dom dagligen.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Evildan
21 juni 2016 ·

Superb-linkan skrev:

Evildan skrev:

Superb-linkan skrev:

Absolut inte.
Förstår bara varför du är så fruktansvärt negativ mot Vag. Köp en och njut eller brister det på för liten plånbok? Då beklagar jag

Du förstår min negativitet gentemot produkterna, utveckla gärna.

Har man liten plånbok kör man väl just folkets vagn?
Har ägt många VAG-produkter genom åren, från VW 1200 till några A8 och i regel har skiten på något vis trilskats. Har även haft både Passat och Tourette som arbetsfordon, både med 1.4 gaswagen och 2.0tdi i kombination med DQ250 & DQ200 samtliga har lådorna rasat på, så även för kollegor och några motorras givetvis då 1.4 är ett riktigt fuskbygge.

För sakens skull ska jag tillägga att bägge A8 fungerade utan strul förutom ngt elfel på 4.2 som tyckte att jag skulle fylla på motorolja samt ett missljud i transmissionen på 2.8q, den började iofs växla som en påse nötter och såldes som objekt.
En Felicia var även den rätt ok förutom att den tappade tomgången efter en resa i snöstorm,  men elfel hör VAG till ändå sedan första generationen Polo med säkeingsdosan blottad för väder och vind på torpedväggen. Den vintern jag ägde den låg det i regel en stor klump is över dosan. Iofs Audis fel.

Du han citera innan jag han redigera.
Tråkigt att du haft sånt strul. Jag kommer aldrig köpa en bil med DSG igen då kvaliten verkar sjukt osäker. Funkar fläckfritt för vissa och strular för andra.
Tur att vi gillar olika. Tänk om alla skulle tycka om likadana bilar. Tråkigt och vad lite diskussioner det skulle vara wink

Klart man kan känslomässigt gilla olika ting oavsett vad det är det kan ingen sund människa argumentera mot anser jag.
Det jag med statistik påvisat är att dessa VAG och för all del också BMW inte har så hög faktisk kvalitet som många inbillar sig. Det är det som är själva meningen med oberoende statistik att den i regel påvisar just verkligheten bortom det känslomässiga tyckandet.
Kör era folkvagnar för all del om ni gillar dom, det har aldrig varit uppe för diskussion från min sida bara den övertro kring den faktiska kvaliteten som omger märkestrogna.
Jag vurmar för Toyota, det har nog få missat, och Prius i synnerhet då dom sällan krånglar eller behöver repareras. Många har väldigt svårt för det faktumet att dom bilarna är driftmässigt överlägsna valfri VAG eller BMW och börjar genast i ngt uppgivet försvar använda dom känslomässiga aspekterna som inte är mätbara utan enbart är just känslor vilka är individuella subjektiva åsikter.
smile

Evildan
21 juni 2016 ·

Goffen skrev:
Vissa undersökningar visar att SD är sveriges största parti och andra säger att dom tappat 20% senaste veckan.... Det måste ju endå vara vi som kör bilarna som vet hur dom funkar och i mitt fall så jobbar jag ju med dom dagligen.

Precis så jag menar, fråga en haschpundare om hasch är skadligt,  han borde ju veta han använder produkten.

MickeZ2
21 juni 2016 · 47 Inlägg

Förstår inte vad dina inlägg har med trådskaparens frågor att göra? Han vill köpa en manuell A4 B8 diesel och det är en mycket driftsäker bil med få fel. De fel som du pratar om berör inte trådskaparens bil. Har du inget specifikt att komma med gällande ovanstående modell så tycker jag nog att det kan vara bättre att avstå att skriva mer i denna tråd!

Goffen Administratör
21 juni 2016 · 2 975 Inlägg

Sjukt tramsig jämförelse, nån nivå på diskutionen får du väl ändå har som moderator.... Vi är inte beroende av bilmärket, jag har ägt och kört tusentals mil med en massa vw audi och skoda bilar och i princip inte haft nått strul. Ska jag sitta o säga att nä men nej för fan köp inte en sån bil för nån har hittat en undersökning som säger att dom är skrot? Jag har kört prius med som du nämnde och och kom väl 1km innan jag kände att jag ville ta livet av mig.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang