Passat 2011 problem med elektrisk dragkrok

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 juni 2022 · 14 081 Inlägg

PcChrister skrev:
Hej...
Har en passat 2013 med samma problem
Vet att i bagageutrymmet på vänster sida finns under klädseln elektronik man får nog plocka av hela klädseln på vänstersidan, är precis framför batteriets Gösta sida en bit in... Jag lyfte försiktigt på klädseln vid batteriet och kunde skymta en del elektronik där, kommer undersöka om det är kablelfel eller om det finns någon säkring där...
Har du funnit felet så får du gärna
Skicka svar pcchrister@hotmail.com
Tack på förhand
Christer
PS hoppas detta kan hjälpa dig

Batteriets Gösta?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
limpthegimp
11 juni 2022 · 27 Inlägg

Har en Passat 2014 där jag precis upptäckte exakt samma problem. Har dränkt kroken och allt upp här i 5-56, och gått lös med gummiklubba. Har haft loss låskistan och 5-56'at i denna (enligt tips i tråden, då jag inser att bagagelampan inte lyser).
Hade loss knappen och har signal på stift 1 och 2 vid knappklick.
Låskistan är även den elektrisk, men fungerar. Kan inte heller se att knappen lyser (vet inte om den skall det, men troligen då den har 4 stift). Det är sambons bil så jag kan den knappt alls.
Även jag har kollat alla säkringar.
Så jag följer tråden på tips, och delar med mig om jag finner en lösning.

Mossan1
12 juni 2022 · 2 908 Inlägg

Det är microbrytaren i bakluckans dörrlås som är felet i dom allra flesta fall när utfällbara dragen krånglar.

Känner den inte att luckan är öppen så är draget avaktiverat. = inget lyse i knappen = ingen respons från draget.
Då kan man 5/56a allt i onödan och banka till dödagar utan resultat.

Märk väl att belysning i bagaget, och indikering i instrument mm ska fungera, men, jag skulle tro att det kam krångla ändå. Der är säkert flera microbrytare i låset, eller, flera steg i brytaren med olika funktioner.
Belysningen lyser inte om det är ljust ute heller.  = lätt att missa.

Flera VAGverkstäder fattar inte hellet detta utan ska komponentbyta hela alltet för fantastiska summor.


För några år sedan en kollega som köpte begagnad Passat år 2015'ish. Draget funkade inte så dom bytte drag, styrdon och grejer utan resultat på begagnatgarantin. Han fick tom prisavdrag på bilen, eftersom dom inte kunde lösa.
"Fel i nått annat styrdon" var deras diagnos. Han tänkte montera ett fast istället, men fick höra om låskistan.
Demonterade klädseln och drog lite i kablar mm, och så lyste plötsligt knappen. Draget fungerade.
"Det var blött runt microbrytaren" sa han.
Rengjorde allt och säkerställde dräneringen i luckans botten.  Pillade ur nån plugg tror jag.
Den bilen var då ganska ny.

Nu när dom fått åtskilliga år på nacken kan jag tänka mig att kabelbrott vid luckgångjärn och liknande kan börja inträffa också med samma resultat.

Annat förekommande fel är ett plastdrev. Men då surrar det i det hela, tydligen. Inte heldött

Senast redigerat av Mossan1 (12 juni 2022)

torsen
13 juni 2022 · 7 297 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det är microbrytaren i bakluckans dörrlås som är felet i dom allra flesta fall när utfällbara dragen krånglar.

Känner den inte att luckan är öppen så är draget avaktiverat. = inget lyse i knappen = ingen respons från draget.
Då kan man 5/56a allt i onödan och banka till dödagar utan resultat.

Märk väl att belysning i bagaget, och indikering i instrument mm ska fungera, men, jag skulle tro att det kam krångla ändå. Der är säkert flera microbrytare i låset, eller, flera steg i brytaren med olika funktioner.
Belysningen lyser inte om det är ljust ute heller.  = lätt att missa.

Flera VAGverkstäder fattar inte hellet detta utan ska komponentbyta hela alltet för fantastiska summor.


För några år sedan en kollega som köpte begagnad Passat år 2015'ish. Draget funkade inte så dom bytte drag, styrdon och grejer utan resultat på begagnatgarantin. Han fick tom prisavdrag på bilen, eftersom dom inte kunde lösa.
"Fel i nått annat styrdon" var deras diagnos. Han tänkte montera ett fast istället, men fick höra om låskistan.
Demonterade klädseln och drog lite i kablar mm, och så lyste plötsligt knappen. Draget fungerade.
"Det var blött runt microbrytaren" sa han.
Rengjorde allt och säkerställde dräneringen i luckans botten.  Pillade ur nån plugg tror jag.
Den bilen var då ganska ny.

Nu när dom fått åtskilliga år på nacken kan jag tänka mig att kabelbrott vid luckgångjärn och liknande kan börja inträffa också med samma resultat.

Annat förekommande fel är ett plastdrev. Men då surrar det i det hela, tydligen. Inte heldött

Enligt uppgift inte ovanligt att BMW med infällbart drag drabbas av att ett visst plastkugghjul blir partiellt tandlöst.
Läste av en slump på fb hur man fixar detta problem genom att flytta plastkugghjulen en del av ett varv.
Härigenom "nöter" man på ett nytt ställe på plastkugghjulet.
Ursäkta o t.

granadadr
13 juni 2022 · 7 304 Inlägg

Vettemannen skrev:
Elektrisk dragkrok? Tänk vad mycket elektriskt och elektroniskt onödigt skit det finns som bara ber om att gå sönder. Jag tycker det är nog med krokar som kan tas bort och som sällan används och hållaren rostar upp. Vad är det för fel på en vanlig krok?

/Benny

mm fördrar fast krok,, har löstagbara på mina,,  smörjer dem då och då för skiten ska fungera,,   el,, NEJ TACK,, tror att om jag köper en bil med den skiten så monterar jag en fast,, sååå fult är det faktiskt inte med fast kula tycker jag

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
torsen
13 juni 2022 · 7 297 Inlägg

granadadr skrev:

Vettemannen skrev:
Elektrisk dragkrok? Tänk vad mycket elektriskt och elektroniskt onödigt skit det finns som bara ber om att gå sönder. Jag tycker det är nog med krokar som kan tas bort och som sällan används och hållaren rostar upp. Vad är det för fel på en vanlig krok?

/Benny

mm fördrar fast krok,, har löstagbara på mina,,  smörjer dem då och då för skiten ska fungera,,   el,, NEJ TACK,, tror att om jag köper en bil med den skiten så monterar jag en fast,, sååå fult är det faktiskt inte med fast kula tycker jag

Enda fördelen med fast krok är att andra aktar sig för att skada sin bil mot kulan.
Nackdelarna är att man kan smutsa ner sig och göra sig illa på en fast kula.
Det estetiska lämnar jag därhän.
Jag fick min infällbara krok på köpet när jag köpte min bil ny för snart 7 år sedan.
Bilen blev påkörd bak och kosmetiskt skadad på en stormarknadsparkering.
Det mesta av den påkörande bilens färg gick att få bort med aceton.
Listen på kofångaren är inte sig lik.
Den kostade drygt 2½ tusen att ersätta, så det fick vara.
Hade bilen haft fast krok hade det nog inte hänt.
Den infällbara kroken skadades inte.
Kollade in- och utfällningen när HSB kom hem, det var hon som haft bilen och råkat ut för påkörningen.

limpthegimp
21 juni 2022 · 27 Inlägg

Tog hem en ny låskista till bagaget från autodoc. Typ 400 spänn med frakt. Kom på ett par dar. Drog ur gamla, i med nya och bagaget lyser, dragkroksknappen lyser och dragkroken funkar.
Detta på en Passat b7.
Tack för bra tips, och för att ha fått lånat tråden. Hoppas det löser sig för TS med.

JohanLiden
4 augusti 2023 · 1 Inlägg

Min dragkrok var helt död och belysningen i bagagetaket fungerade inte. Däremot gick det fint att öppna och stänga bagaget.

Problemet fixades idag genom att byta låskista till bagageluckan, nu fungerar allt som det ska. Tack för hjälpen!

Johan
Passat kombi 2012

Senast redigerat av JohanLiden (4 augusti 2023)

Rkitt
17 oktober 2023 · 1 Inlägg

Hej!
Några år senare,😅 men fick du ordnat med dragkroken på din bil? Vi har en passat med liknande problem..

Mvh Rebecca

Mossan1
18 oktober 2023 · 2 908 Inlägg

Rkitt skrev:
Hej!
Några år senare,😅 men fick du ordnat med dragkroken på din bil? Vi har en passat med liknande problem..

Mvh Rebecca

LÄS, dom kanske 10 sista inläggen i denna tråden och du finner samma lösning skrivem för flera stycken 

LÅSKISTAN till bagageluckan.

Finns också svar i tråden som  ganska utförligt beskriver VARFÖR låskistan är orsaken, TROTS atr luckan öppnar och stänger prima.

Så, läs hela tråden. 3 sidor i skrivande stund.

simlar
18 oktober 2023 · 5 545 Inlägg

Sitter 2st mikrobrytare i bakluckans låskista.
Är ena död funkar allt förutom dragkroken då dragkroken kräver att båda mikrobrytarna ger rätt signal.

Detta är en säkerhetsfunktion så att kroken inte går att fälla vid körning.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 oktober 2023 · 13 790 Inlägg

simlar skrev:
Sitter 2st mikrobrytare i bakluckans låskista.
Är ena död funkar allt förutom dragkroken då dragkroken kräver att båda mikrobrytarna ger rätt signal.

Detta är en säkerhetsfunktion så att kroken inte går att fälla vid körning.

dumma jävla tillverkare..   vad fan spelar det för roll om skuffen är stängd eller inte..   som sagt  gammla bilar och fast dragkrok sparar väldigt mycket pengar och huvudvärk  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
18 oktober 2023 · 5 545 Inlägg

Growe skrev:

simlar skrev:
Sitter 2st mikrobrytare i bakluckans låskista.
Är ena död funkar allt förutom dragkroken då dragkroken kräver att båda mikrobrytarna ger rätt signal.

Detta är en säkerhetsfunktion så att kroken inte går att fälla vid körning.

dumma jävla tillverkare..   vad fan spelar det för roll om skuffen är stängd eller inte..   som sagt  gammla bilar och fast dragkrok sparar väldigt mycket pengar och huvudvärk  smile

Inte så kul om du har ett släp på kroken och något i bagaget skulle råka aktivera knappen och släpper ner kroken vid körning.

Visst ytterst liten risk för det men skulle bli ett jävla liv om det skulle hända på någon bil.

Men jo fast dragkrok är det bästa, dom flesta har ju ändå kroken alltid utfälld så funktionen att gömma kroken är meningslös.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
18 oktober 2023 · 7 297 Inlägg

granadadr skrev:

Vettemannen skrev:
Elektrisk dragkrok? Tänk vad mycket elektriskt och elektroniskt onödigt skit det finns som bara ber om att gå sönder. Jag tycker det är nog med krokar som kan tas bort och som sällan används och hållaren rostar upp. Vad är det för fel på en vanlig krok?

/Benny

mm fördrar fast krok,, har löstagbara på mina,,  smörjer dem då och då för skiten ska fungera,,   el,, NEJ TACK,, tror att om jag köper en bil med den skiten så monterar jag en fast,, sååå fult är det faktiskt inte med fast kula tycker jag

Man kan kan "fast" drag men ändå demontera "svanhalsen" och bara montera den vid behov.
Så har jag gjort på en av mina bilar.
Hade inte ens "svanhalsen" på plats vid besiktningen förra månaden.
Renderade ingen anmärkning.
På förfrågan hade jag sagt att fästet för "svanhalsen" även är fäste för lastkorg - vilket är helt sant.

Främsta anledningen till att jag bara monterar "svanhalsen" vid behov är att jag tröttnat på att slå i smalbenet och smutsa ner byxorna, samt att "svanhalsen" tar i marken vid terrängkörning.
Min "svanhals" är extra lång eftersom min bil har reservhjulet på på bakdörren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang