Hur man kopplar in nivåvakt in till mätarhuset. Tänkte göra ett projekt hur man kopplar in nivåvakt i expansionstanken och hur man ska göra för att koppla in den i mätarhuset. Har gjort det på min Turbo och nu ska jag göra detsamma på min GL-94. Nivåvakt finns inte på 940 original, sitter original på 960 tror jag. Nu har jag en bil som jag håller på att skrota och har då ett mätarhus liggandes och som jag har klipp av alla kablar till mätarhuset så jag kan visa bra bilder hur man gör. Den lampan som ska lysa är den som ser ut med en kylare o fläkt som på bilden från min Turbo. En bild från min Turbo, där allt är färdig kopplat. Kommer att visa bättre bilder när jag kopplar in det i min GL och skriva mer hur man gör.
Börjar med mätarhuset. Så här ser mätarhuset ut till 940 - 94, som jag ska koppla in nivåvakten till.
Det man behöver köpa är följande: Nivåvakt VO 3547710 Lampa till lamphållare Kontaktstycket från skroten, som man kan ta en kopplingsplint som man sätter i den befintligt kontaktstycke på mätarhuset och en kontaktstycke till till nivåvakten. Kabel Flexslang 11 mm. Om man ha en snyggare dragning av kabel som inte syns i motorrummet.
Så här ser kontaktstycket B ut, och i lamphållaren nr 8 sätter man i en lampa. Här har jag öppnat kontaktstycket, här sätter man i kopplingsplinten mellan den gula o gröna. Här ser man bra att den går ner till lampa nr 8. Här har jag tagit ut några kopplingsplintar som jag ska löda på kabeln som ska gå ut till kontaktstycket till nivåvakten. Nivåvakten monterad på expansionstanken. Hit drar jag en kabel från mätarhuset, tar den blåa stiftet, och den svarta drar jag till jord bakom höger framlampa. Bilder på inkopplingen kommer när jag har alla delar hemma.
Tackar så mycket! Ska visa hur mätarhuset ser ut från 95 - 98. Ska blir roligt och se hur mätarhuset ser ut på din bil. Om du har samma som min GL eller om det är mätarhus nyare mätarhus.
Visar hur det ser ut på nyare mätarhus från min Turbo - 95. Om jag inte minns fel så är dessa mätarhus samma: 91 - 92, 93 - 94, 95 - 98. Mätarhuset från min Turbo-95. Här har jag ritat upp från lampan till kontaktstycket. Kopplingsplinten ska sitta i kontaktstycket C position 9. Här har jag tagit bort några kopplingsplintar från kontaktstycket, den här hämtade jag från skroten. Sen är det bara att löda fast kopplingsplinten på en kabel som räcker ut till expansionstanken. Jag värmde på krympslang i skarven och sen la kabeln i rör ute i motorrummet.
Mew skrev: Tar och följer detta jag med! Har en nivåvakt liggandes som jag tänkt montera, men har inte fått tummen ur än. Detta blir ju väldans smidigt.
Hittade den här kontakten som ska kopplas in till nivåvakten. Här har jag kontakten som jag tog från skrotbilen, fick fila bort upphöjningen då den satt på fel sida. Nu måste jag fixa rör och kabel innan jag kan fortsätta med att koppla in allt.
Var till Biltema och tänkte köpa Flex rör och lödtenn, när jag ändå skulle köpa broms delar till bruksbilen. Glömde att köpa flexrör, men lödtenn fick jag med mig. Här har löder fast kabeln som ska ut till nivåvakten. Sätter på krympslang i skarven. Här är allt klart för montering, kommer att löda fast den röda kabeln till kontakten ute till nivåvakten och även kabeln till Jorden. Fortsätter när jag får hem flex röret med inkoppling.