Lastbil / Husbil / Antal passagerare

bastav12
26 mars · 2 Inlägg

Hej hej, låter som ett riktigt kul projekt du har framför dig! Jag gjorde om en skåpbil som jag köpte loss från jobbet, när jag jobbade på flyttfirma i Malmö för några år sedan. Det blev faktiskt riktigt bra, och vi använde den för att bila runt i europa med, var riktigt lyckat. Men ett lite speciellt sätt att resa på, tillslut tröttnade vi och ville ha mer bekväma resor. Men man kan få en peng när man säljer en inredd skåpbil, då folk inte orkar göra det själva ofta, så det är ju även en investering kan man säga!

enok71
för 6 timmar sedan · 13 Inlägg

En relaterad fråga som ryms under denna rubrik: jag har köpt en gammal husbil 1990 som är reggad som PB klass II. Den är reggad för 4 passagerare, men där sitter nu 5 passagerarsäten i varav ett är obältat. Vid besiktning idag sa besiktningsmannen att det obältade sätet måste tas bort.

Kan det stämma? Får man inte ha sittplatser i en PB klass II som ej är avsedda att sitta på när man kör, utan bara när man står still?

Brådhis * Voff voff *
för 6 timmar sedan · 10 316 Inlägg

enok71 skrev:
En relaterad fråga som ryms under denna rubrik: jag har köpt en gammal husbil 1990 som är reggad som PB klass II. Den är reggad för 4 passagerare, men där sitter nu 5 passagerarsäten i varav ett är obältat. Vid besiktning idag sa besiktningsmannen att det obältade sätet måste tas bort.

Kan det stämma? Får man inte ha sittplatser i en PB klass II som ej är avsedda att sitta på när man kör, utan bara när man står still?

Eftersom det är en husbil så är det väl knappast en överraskning att det finns obältade sittplatser som ej får användas under färd i den? Du har väl inte bälte i sängen...? Så jag skulle säga att besiktningsmannen är ute och cyklar.

Det står ju hur många man får vara i den, fyra stycken, och finns det då fyra godkända platser (dvs med bälte) så uppfyller du ju detta. Om det sedan finns plats att sitta fler, tex för att äta eller vad som, så är det väl inte något som besiktningen ska slå ner på?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang