Motorproblem (tappar en cylinder ibland)

zzr94092
5 januari 2023 · 4 412 Inlägg

Nu gällde det väl tändspole ..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2023 · 13 791 Inlägg

zzr94092 skrev:
Nu gällde det väl tändspole ..

nog bara felskrivning.. eller nått smile

men ja tändspole    en liten spricka så kan man ju tappa en cyl lite random..   men har noll koll vad det är för motor och om den har en spole och ett fördelar lock  eller om den har 1spole med 4utgångar.. så har vissa Arosor med nya motorn.
eller om den har som tex min gamla skoda fabia som hade en spole per cyl. 

men alla utav dom kan skapa problem..

på min Arosa satt det fördelalock där var det en spricka i spolen som bara jävlades när det snöade som fan bilen var rätt låg så den drog in rätt mycket snö från undersidan upp bakom motorn och det kortslöt den.. så länge snön var frusen var det noll problem. 
men så fort man började köra började bilen misstända som fan och ibland t.o.m stanna och inte gå att starta..    hittade först en trasig tändkabel med blomspruts varianten tyvärr trodde vi det var felet så vi blev stånde en gång till den vintern
eller min sambo blev.. jag körde bilen hem från hennes jobb 7mil bort.  fast den gick som en påse skit.   

då rev jag hela tändingssystemet och såg då vad jag först trodde var en gjutskarv i plasten som visade sig vara en spricka.      så vissuellt såg jag den inte förens jag testade att spruta vatten där.. då gick bilen skit. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Green_devil
5 januari 2023 · 594 Inlägg

Jag bytte stift tändkablar och tändspolen i våras.
Och det som satt på var bara ett år gammal. Det sitter en spole med fyra utgångar. Kollade felkoderna igen i tisdags. Och då fanns det två, och den ena var temgivaren och den andra visar att det ska vara bank1 (lambdan) som går fett. Och även den är bytt för ca 1.5 år sedan

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
Green_devil
5 januari 2023 · 594 Inlägg

Men kan det ändå vara lambdan som gör att bilen går ojämn och gör att bilen "tappar" en cylinder?

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
zzr94092
6 januari 2023 · 4 412 Inlägg

Byt tempgivaren först,om den är till motorstyrningen..men att den skulle slå ut en cylinder är märkligt. likaså lamdan...

Green_devil
8 januari 2023 · 594 Inlägg

Har ev hittat orsaken till felen.
Efter en noggrann sökning. Så hittatde jag tre kablar som är av i motorutrymmet som går till lambdan.

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
zzr94092
8 januari 2023 · 4 412 Inlägg

Ja,kan verkligen var en felkälla! Men att den skulle tappa EN cyl,är lite märkligt,borde gå dåligt överlag! Men laga kablarna och återkom om hur det gick!

Green_devil
15 januari 2023 · 594 Inlägg

Så efter en den letande och sökande på en massa skrotor så hittade jag en kontakt, och den är med bytt nu.
Och var ute o testade den lite med igår. Är lite optimistisk, men problemet verkar vara borta. Men ska ut o köra mer med den innan jag verkligeär säker.
Men just nu så verkar problemet ha varit kontaktstycket till lambdan som skapade problemet att den gick dåligt

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang