Knackande/tickande ljud

Lars123
5 februari · 183 Inlägg

Tja, min king cab låter när kopplingen är uppe men inte när man trycker ner. De försvinner även när den blir varm

Jesper328 Diagnostekniker
5 februari · 2 417 Inlägg

Dubbelmassesvänghjulet eller lager ingående axel.

Up the RA
Lars123
5 februari · 183 Inlägg

Jesper328 skrev:
Dubbelmassesvänghjulet eller lager ingående axel.

Svårt att byta? Ner me låda eller

Jesper328 Diagnostekniker
5 februari · 2 417 Inlägg

Jupp, ner med låda och kopplingspaket om det är en manuell.
Tål ju, som vanligt, att felsökas innan man börjar riva i grejerna.

Up the RA
Lars123
5 februari · 183 Inlägg

Jesper328 skrev:
Jupp, ner med låda och kopplingspaket om det är en manuell.
Tål ju, som vanligt, att felsökas innan man börjar riva i grejerna.

Men de lär väl gå å köra ett tag till för vår andra bil har de varit så i 7år

Jesper328 Diagnostekniker
5 februari · 2 417 Inlägg

Kan gå 10 meter eller 10.000 mil.
Ha i åtanke att växellådan får en del stryk när DMF inte tar upp torsionsstötarna ifrån motorn.

Up the RA
Lars123
5 februari · 183 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kan gå 10 meter eller 10.000 mil.
Ha i åtanke att växellådan får en del stryk när DMF inte tar upp torsionsstötarna ifrån motorn.

Men så vad skulle jag isåfsll behövt byta, för svänghjulet tror jag inte de är för min kompis va slut men de lär inte såhär. Så kanske ingående Axel isåfall, va exakt behöver jag då

Mew
5 februari · 2 194 Inlägg

Lars123 skrev:

Jesper328 skrev:
Kan gå 10 meter eller 10.000 mil.
Ha i åtanke att växellådan får en del stryk när DMF inte tar upp torsionsstötarna ifrån motorn.

Men så vad skulle jag isåfsll behövt byta, för svänghjulet tror jag inte de är för min kompis va slut men de lär inte såhär. Så kanske ingående Axel isåfall, va exakt behöver jag då

Saker kan gå sönder på mer än ett sätt. wink Kan mycket väl vara svänghjulet trots att din kompis ras lät annorlunda. Men som alltid, över ett forum går det bara att ge gissningar.

Jesper328 Diagnostekniker
6 februari · 2 417 Inlägg

Lars123 skrev:

Jesper328 skrev:
Kan gå 10 meter eller 10.000 mil.
Ha i åtanke att växellådan får en del stryk när DMF inte tar upp torsionsstötarna ifrån motorn.

Men så vad skulle jag isåfsll behövt byta, för svänghjulet tror jag inte de är för min kompis va slut men de lär inte såhär. Så kanske ingående Axel isåfall, va exakt behöver jag då

En ny växellåda.
Och då byter du även svänghjulet om du inte är dumsnål.

Up the RA
Lars123
6 februari · 183 Inlägg

Jesper328 skrev:

Lars123 skrev:

Jesper328 skrev:
Kan gå 10 meter eller 10.000 mil.
Ha i åtanke att växellådan får en del stryk när DMF inte tar upp torsionsstötarna ifrån motorn.

Men så vad skulle jag isåfsll behövt byta, för svänghjulet tror jag inte de är för min kompis va slut men de lär inte såhär. Så kanske ingående Axel isåfall, va exakt behöver jag då

En ny växellåda.
Och då byter du även svänghjulet om du inte är dumsnål.

Kan de inte va uttrampningslager?

xXSammy
6 februari · 6 591 Inlägg

Antingen så plockar du ner växellådan och kollar eller så beställer du delar på känn och får göra jobbet två gånger + mer delar

Men som nämnts innan, är svänghjulet trasigt så kan växellådan stryka med.

De/Dem
Lars123
6 februari · 183 Inlägg

xXSammy skrev:
Antingen så plockar du ner växellådan och kollar eller så beställer du delar på känn och får göra jobbet två gånger + mer delar

Men som nämnts innan, är svänghjulet trasigt så kan växellådan stryka med.

Aa okej, min kompis mekaniker trodde att de va uttrampningslagret

Jesper328 Diagnostekniker
6 februari · 2 417 Inlägg

Har du ett knackande ljud som försvinner/blir bättre när du trampar koppling så är det i regel svänghjulet.
Kan även vara växellåda.

Urtrampningslager låter oftast när du trampar ned kopplingen, och inte när den är uppsläppt.

Up the RA
Lars123
6 februari · 183 Inlägg

Jesper328 skrev:
Har du ett knackande ljud som försvinner/blir bättre när du trampar koppling så är det i regel svänghjulet.
Kan även vara växellåda.

Urtrampningslager låter oftast när du trampar ned kopplingen, och inte när den är uppsläppt.

Jaha okej

Lars123
6 februari · 183 Inlägg

Jesper328 skrev:
Har du ett knackande ljud som försvinner/blir bättre när du trampar koppling så är det i regel svänghjulet.
Kan även vara växellåda.

Urtrampningslager låter oftast när du trampar ned kopplingen, och inte när den är uppsläppt.

Men varför försvinner det när den blir varm?

Senast redigerat av Lars123 (6 februari )

torsen
7 februari · 7 305 Inlägg

Jesper328 skrev:
Har du ett knackande ljud som försvinner/blir bättre när du trampar koppling så är det i regel svänghjulet.
Kan även vara växellåda.

Urtrampningslager låter oftast när du trampar ned kopplingen, och inte när den är uppsläppt.

Du menar väl tvärt om = tystnar när du lägger foten på kopplingspedalen?

Mossan1
7 februari · 2 916 Inlägg

Nädå, urkopplingslager kan låta både belastad eller obelastad.
Hur högt tickar/knackar det?

Dieselmotorer i dom där brukar vara lite "råa" i gången. Inte dom mest förfinade.
Brukar ofta vara lite helt ofarligt syncringsrassel i lådorna vid tomgång/lågvarv på slitna pickuper och annat led lite grövre don.
Men sådant brukar låta främst när grejerna är varmkörda förstås....

Lars123
7 februari · 183 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nädå, urkopplingslager kan låta både belastad eller obelastad.
Hur högt tickar/knackar det?

Dieselmotorer i dom där brukar vara lite "råa" i gången. Inte dom mest förfinade.
Brukar ofta vara lite helt ofarligt syncringsrassel i lådorna vid tomgång/lågvarv på slitna pickuper och annat led lite grövre don.
Men sådant brukar låta främst när grejerna är varmkörda förstås....

Asså det låter en del men inte så fruktansvärt högt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang