jordproblemen....svaren

Drönirettab
7 januari 2008 · 21 761 Inlägg

Ja, om man ser till att slipa bort eventuell färg på plåtytan så är det ett ställe som fungerar bra. smile

ZZZADA T5 beroende
7 januari 2008 · 345 Inlägg

jonash skrev:

ZZZADA skrev:
Har själv "slagit" kabelskorna på plats, på 50kv-mm jord. Och detta funkar väl sådär måste jag säga, det surrar lite i högtalarna vid låtbyte så jag får ta får ta och göra det seriöst så fort som möjligt...river ju bilen i ur och skur.

Fast i ärlighetens namn så tror jag inte på att dina störningar mellan låtarna skulle bero på just det, om du dessutom hittat en punkt där det är bra kontakt fram till batteri -polen..

mvh Jonas

Vad kan denna störning bero på isåfall tror du?

Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
Sharky
8 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Skall du jorda tre steg skulle jag nog själv leta upp ett bättre ställe. Sätta tre kabelskor på ett bältesfäste känns inte optimalt.

/Göran

jonatk skrev:
Men blir jordningen bra för alla tre stegen om jag placerar alla de anslutningarna över varandra på bälte fästet?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonatk Smart chimps talk Swedish
8 januari 2008 · 289 Inlägg

Sharky skrev:
Skall du jorda tre steg skulle jag nog själv leta upp ett bättre ställe. Sätta tre kabelskor på ett bältesfäste känns inte optimalt.

/Göran

jonatk skrev:
Men blir jordningen bra för alla tre stegen om jag placerar alla de anslutningarna över varandra på bälte fästet?

Okej. Är ny inom allt som har med billjud att göra och detta är första gången jag ger mig på det. Har tidigare hört att det skall vara den bästa punkten men du tycker alltså jag ska välja någon annan? Men vilket ställe skall jag välja då som ligger i närheten? Tips upskattas! Det är i en V40 om det hjälper...

CroZZeN
8 januari 2008 · 400 Inlägg

Skit bra tråd och + till initativ tagaren Apoteket! smile
Kanske en lista/info om var dom vanligaste, bäst fungerande jordpunkter (kanske t.o.m i respektive bilar) Vart man Inte ska jorda (t.ex tunn bilplåt, punktad balk etc.)
Mvh Putte

Senast redigerat av CroZZeN (8 januari 2008)

Ride Like You´ve Never Been Hurt
Batte
8 januari 2008 · 45 Inlägg

jonatk skrev:

Sharky skrev:
Skall du jorda tre steg skulle jag nog själv leta upp ett bättre ställe. Sätta tre kabelskor på ett bältesfäste känns inte optimalt.

/Göran

jonatk skrev:
Men blir jordningen bra för alla tre stegen om jag placerar alla de anslutningarna över varandra på bälte fästet?

Okej. Är ny inom allt som har med billjud att göra och detta är första gången jag ger mig på det. Har tidigare hört att det skall vara den bästa punkten men du tycker alltså jag ska välja någon annan? Men vilket ställe skall jag välja då som ligger i närheten? Tips upskattas! Det är i en V40 om det hjälper...

¨
I V40 sticker det upp en M8 bult till vänster sett från bagageöppningen. till höger sitter samma bult men tror det är där bältet sitter. Jag slipade iaf bort färgen runt den vänstra bulten och klämde jorden med en M8 bult. Funkar hur bra som helst. Inga missljud iaf.

Gör som Ford, Köp Volvo
Volvo V40 2.0T "Twinpipe" (2001)
jonatk Smart chimps talk Swedish
8 januari 2008 · 289 Inlägg

Batte skrev:

jonatk skrev:

Sharky skrev:
Skall du jorda tre steg skulle jag nog själv leta upp ett bättre ställe. Sätta tre kabelskor på ett bältesfäste känns inte optimalt.

/Göran


Okej. Är ny inom allt som har med billjud att göra och detta är första gången jag ger mig på det. Har tidigare hört att det skall vara den bästa punkten men du tycker alltså jag ska välja någon annan? Men vilket ställe skall jag välja då som ligger i närheten? Tips upskattas! Det är i en V40 om det hjälper...

¨
I V40 sticker det upp en M8 bult till vänster sett från bagageöppningen. till höger sitter samma bult men tror det är där bältet sitter. Jag slipade iaf bort färgen runt den vänstra bulten och klämde jorden med en M8 bult. Funkar hur bra som helst. Inga missljud iaf.

På den vänstra sidan om baksätena? Eller menar du i bagaget?
Tack för hjälpen! smile

Batte
8 januari 2008 · 45 Inlägg

jonatk skrev:

Batte skrev:

jonatk skrev:

Okej. Är ny inom allt som har med billjud att göra och detta är första gången jag ger mig på det. Har tidigare hört att det skall vara den bästa punkten men du tycker alltså jag ska välja någon annan? Men vilket ställe skall jag välja då som ligger i närheten? Tips upskattas! Det är i en V40 om det hjälper...

¨
I V40 sticker det upp en M8 bult till vänster sett från bagageöppningen. till höger sitter samma bult men tror det är där bältet sitter. Jag slipade iaf bort färgen runt den vänstra bulten och klämde jorden med en M8 bult. Funkar hur bra som helst. Inga missljud iaf.

På den vänstra sidan om baksätena? Eller menar du i bagaget?
Tack för hjälpen! smile

i bagaget, om du lyfter den del där golvet är fastskruvat så ser du vilken jag menar

Gör som Ford, Köp Volvo
Volvo V40 2.0T "Twinpipe" (2001)
jonatk Smart chimps talk Swedish
8 januari 2008 · 289 Inlägg

Batte skrev:

jonatk skrev:

Batte skrev:

¨
I V40 sticker det upp en M8 bult till vänster sett från bagageöppningen. till höger sitter samma bult men tror det är där bältet sitter. Jag slipade iaf bort färgen runt den vänstra bulten och klämde jorden med en M8 bult. Funkar hur bra som helst. Inga missljud iaf.

På den vänstra sidan om baksätena? Eller menar du i bagaget?
Tack för hjälpen! smile

i bagaget, om du lyfter den del där golvet är fastskruvat så ser du vilken jag menar

okej allt är utplockat i bilen redan. men har tyvärr lagt asfaltsmatta överallt så jag vet inte om bulten kanske ligger därunder tongue om du kan ta en bild och visa exakt vart så hade det underlättat mycket smile tack i alla fall!

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
9 januari 2008 · 2 353 Inlägg

ZZZADA skrev:

jonash skrev:

ZZZADA skrev:
Har själv "slagit" kabelskorna på plats, på 50kv-mm jord. Och detta funkar väl sådär måste jag säga, det surrar lite i högtalarna vid låtbyte så jag får ta får ta och göra det seriöst så fort som möjligt...river ju bilen i ur och skur.

Fast i ärlighetens namn så tror jag inte på att dina störningar mellan låtarna skulle bero på just det, om du dessutom hittat en punkt där det är bra kontakt fram till batteri -polen..

mvh Jonas

Vad kan denna störning bero på isåfall tror du?

Det kan ha kommit från dålig jord, en kass signaljord möjligen.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang