nu behöver jag hjälp :) om jag byter slutsteg blir ljudet bättre?

Svenss0n
8 januari 2008 · 643 Inlägg

satt å läste lite trådar och såg att vissa som bytte enbart bytte steg spelade flera db högre.

jag har en baslåda med 2 st g30 basar från mds i fabriksbyggdlåda. till det är det ett mds 2 kanaligt slutsteg med okänd effekt. men den är avsäkrad i 20A så det lär ju inte vara nå värsting direkt. det spelar jättefint men jag undrade om jag smäller dit med ett sinus live steg kommer då ljudet att bli mycket bättre? snackade med backe i sommras och han sa att basarna spelade ungefär så mkt som dom kunde redan? tycker det låter väldigt konstigt.

jag kommer driva steget på orginal batteri men sinus steget kanske behöver mer kräm annars kanske det inte blir nå tryck iaf?

mvh

Volvo 850R (1997)
MrCalle Team Autohifi!
8 januari 2008 · 865 Inlägg

Tycker nästan ett Sinus 1500 är lite over kill för de basrana så ett Sinus SL-A500 bör räcka bra för dig och dessa basar.
Då behöver du inte byta batteri.

Svenss0n
8 januari 2008 · 643 Inlägg

MrCalle skrev:
Tycker nästan ett Sinus 1500 är lite over kill för de basrana så ett Sinus SL-A500 bör räcka bra för dig och dessa basar.
Då behöver du inte byta batteri.

hehe nej för i sommar så köper jag 2 st carpower sonic basar och ett till sinus steg. så 1500 är det jag ska köpa isf wink

men kommer ljudet att bli markant bättre av att bara byta steg?

Volvo 850R (1997)
peter_1976 JDM
8 januari 2008 · 2 201 Inlägg

enkelt sagt. ljudet kommer bli bättre. o ännu bätter med carpower basarna. så det är inget att tveka över, bara att köpa o se glad ut  big_smile

Svenss0n
9 januari 2008 · 643 Inlägg

peter_1976 skrev:
enkelt sagt. ljudet kommer bli bättre. o ännu bätter med carpower basarna. så det är inget att tveka över, bara att köpa o se glad ut  big_smile

så om jag byter ut nuvarande steget mot ett sinus live 1500 så kommer ljudet bara att bli sådär mkt bättre smile? ingen risk att dom får mkt effekt smile?

Volvo 850R (1997)
peter_1976 JDM
9 januari 2008 · 2 201 Inlägg

basarna ger inte mer effekt, dom kan inte pumpa mer effekt än vad dom ger . men dom får ju mer effekt av steget, som klarar av att ge maximal efffeft ur dina basar
det kommer inte bara bli sådär mkt bättre utan du kommer höra en klar skillnad. men det kräver lik mycket bra kablar, så passa på o köp det oxå.  du kommer bli nöjd  big_smile

BAE BilstereoNörd
9 januari 2008 · 576 Inlägg

Det är just det som påpekats med SL-A1500 att det blir overkill för de basarna!!
Bättre kommer det ju att spela om du är försiktig med gainen så att du inte matar dem för hårt då går de sönder...
Men har du tur så kommer de att hålla fram tills du ska uppgradera till det nya..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
peter_1976 JDM
9 januari 2008 · 2 201 Inlägg

jo, det är ju klart. får ju hålla koll på gainen, så han inte blåser basarna.
men bättre att köpa det, o förberedd för sina nästa basar än att tex kpa basarna först o sen inte spela för att mds steget inte pallar.

det är bättre att vara förberedd med ett stort steg, för eventuella uppgraderingar

vw_performance Greve
9 januari 2008 · 1 058 Inlägg

ett steg avsäkrat 20A kan inte ens vara tillräckligt för et par skräpiga MDS högtalare!

men som dom andra säger så får du nog passa dig med sinus steget på mds basarna.. xD dom kommer spela mkt bättre med de steget! var så säker!

Senast redigerat av vw_performance (9 januari 2008)

PoLoud =D
k1mm0 tokfrans
9 januari 2008 · 982 Inlägg

ist för carpower basen kan jag rekmendera en bas i samma prisklass.. RE SR.. tihi..

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
ZZZADA T5 beroende
9 januari 2008 · 345 Inlägg

Gaina och spela med förstånd så kommer basarna att hålla ihop även med sinus 1500!

Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang