Silver Seal Lackförsegling? eller Ditech?

turbokudde
12 juni 2008 · 9 Inlägg

Hej

Funderar på att köra en helrekond på bilen. Det viktigaste är lackförseglingen! Tycker ni att jag ska köra en Ditech behandling för 3500 kr eller ska man köra en helrekond inkl Silver seal behandling hos Cheapwash?
Är Silver Seal nå bra grejjor eller?

En herekond kostar 2695 kr!

Helrekond 1. 2695 kr - Polering av lackade ytor, lackförsegling med Siver Seal lackskydd.
Bilen totalrengörs invändigt, rengöring av textil, plast, vinyl och motor.

http://www.cheapwash.se/priser.htm

Tacksam för några snabba svar! Skriv görna vad du tycker om du har gjort en helrekond hos cheapwash.

Mvh

Dannexc60 Trucker
12 juni 2008 · 61 Inlägg

har ingen erfarenhet av Ditech, men ja kör själv med Smartabs produkter, lägger alltid på silver seal( eller silver one som den heter nu) efter att jag polerat bilen, ja tycker de är bra grejer tror inte du märker någon skillnad mot Ditech. Ja hade kört på de, tycker de är hyffsat billigt också för hela bilen in o utvändigt. Lycka till vad du än gör. MVH Danne

Volvo Xc60 D5 AWD "Xc60 Polestar" (2013)
Blow_Me
12 juni 2008 · 44 Inlägg

Du har inte funderat på MrCap då?

Lämnade in min och blev grymt nöjd.

Crazygreek Billackerare
12 juni 2008 · 365 Inlägg

jag tycker oxå att du ska vända dej till MrCap..

o om du har en ny bil så e ju den lackad med vattenbasserad färg, och va ja har HÖRT (OBS!! ja e inte säker!! )  e att Smartabs produkter är inte anpassade för vattenbaserade färger, alltså deras produkter låter inte färgen "andas" den stängs in!! = inte bra alls...

MrCap´s produkter e annpassat till nya lacker..

du gör som du vill och jag är inte säker på om de stämmer de jag hört heller..

så nu har ja sagt de 2gånger att ja inte e säker på de, nu behöver ingen "forum polis" börja hacka..

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
Dymek
12 juni 2008 · 393 Inlägg

Man får de man betalar för å ja säjer inte heller att silver sealen inte funkar men kan nästan lova att Mr mössa (Cap) fungerar bätre har inte provat deras produkter men där i mot så jobbar jag mä Tefcar å de tycker ja är jävligt bra.  de har en bra hållbarhet å en bra glans i lacken.. så vill du ha ett skydd på bilen så välj antingen MrCap eller Tefcar tycker ja..

(Ursäkta min stavning jag har Dyselexi)
http://www.vihardyslexi.se/
J-P-R DO IT LOW STYLE
12 juni 2008 · 1 342 Inlägg

Kan prata ur egen erfarenhet att silver seal inte är något att rekomendera. Främst för att det inte är någon speciellt hållbar lackförsegling, försvinner i princip helt efter EN avfettning av bilen.
Å andra sidan var det inte alls dyrt för den helrekonden så det kan ju vara värt det ur den synvinkeln, frågan är dock bara hur bra personen bakom maskinen är? Det är det som spelar in i slutändan, oavsett vilken behandling man väljer.

MTR
13 juni 2008 · 341 Inlägg

Ditec och Lahega Toughguard och även Diamondbrite är samma produkter (samma US patent)
Dessa är tvåkomponents lackförsegling.

De håller för i stort sett all typ av rengöring, förutom ammoniak.
Man  måste också lägga på dessa med maskin och de kräver en ordentlig lackrengöring och polering innan.
Livslängden varierar, men ett år är lacken fullt skyddad och med återbehandlingar står den sig upp till fem år.

Enkomponentsflaskorna som säljs på tillbehörsfirmor och bensinstationer är inte samma sak. De håller i regel bara för några få tvättar innan de mattas av.

Man får vad man betalar för smile

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
R-line_chrille Distributionselektriker
14 juni 2008 · 222 Inlägg

J-P-R skrev:
Kan prata ur egen erfarenhet att silver seal inte är något att rekomendera. Främst för att det inte är någon speciellt hållbar lackförsegling, försvinner i princip helt efter EN avfettning av bilen.
Å andra sidan var det inte alls dyrt för den helrekonden så det kan ju vara värt det ur den synvinkeln, frågan är dock bara hur bra personen bakom maskinen är? Det är det som spelar in i slutändan, oavsett vilken behandling man väljer.

förstår bara inte varför man ska ha avfettning på bilen när man har haft jobb med att vaxa den.. låter lite tokigt... tror inte att det e många förseglingar som håller för avfettning...

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
Mazdakillen Motormontör
20 juni 2008 · 437 Inlägg

Har själv jobbat med DITEC och Silverseal.
Så jag rekomenderar båda två...de funkar kanonbra annars så är även krontec ett alternativ.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Dannexc60 Trucker
20 juni 2008 · 61 Inlägg

S60R_Chrille skrev:

J-P-R skrev:
Kan prata ur egen erfarenhet att silver seal inte är något att rekomendera. Främst för att det inte är någon speciellt hållbar lackförsegling, försvinner i princip helt efter EN avfettning av bilen.
Å andra sidan var det inte alls dyrt för den helrekonden så det kan ju vara värt det ur den synvinkeln, frågan är dock bara hur bra personen bakom maskinen är? Det är det som spelar in i slutändan, oavsett vilken behandling man väljer.

förstår bara inte varför man ska ha avfettning på bilen när man har haft jobb med att vaxa den.. låter lite tokigt... tror inte att det e många förseglingar som håller för avfettning...

exakt bra skrivet crille

Volvo Xc60 D5 AWD "Xc60 Polestar" (2013)
Torlejf Bilvårdstönt.
20 juni 2008 · 1 109 Inlägg

Evolve_Danne skrev:

S60R_Chrille skrev:

J-P-R skrev:
Kan prata ur egen erfarenhet att silver seal inte är något att rekomendera. Främst för att det inte är någon speciellt hållbar lackförsegling, försvinner i princip helt efter EN avfettning av bilen.
Å andra sidan var det inte alls dyrt för den helrekonden så det kan ju vara värt det ur den synvinkeln, frågan är dock bara hur bra personen bakom maskinen är? Det är det som spelar in i slutändan, oavsett vilken behandling man väljer.

förstår bara inte varför man ska ha avfettning på bilen när man har haft jobb med att vaxa den.. låter lite tokigt... tror inte att det e många förseglingar som håller för avfettning...

exakt bra skrivet crille

Ni tänker fel.
Tillverkare av lacksskydd använder inte bilintressade för att symbolisera slitage av skyddet.
För är man bilintresserad tar man hand om sin bil, och då håller naturligtvis skyddet längre.
Den målgrupp tillverkarna gör skyddet för är ju dessa som i stort sett inte bryr sig om bilen är smutsig eller inte. Tvättar den en gång i månaden och är nöjda med det.
Dessa människor använder avfettning av den enkla anledningen; "Det blir inte rent annars..."

Problemet är att dessa personer har samma krav på skyddet som "vi" har, dvs, det ska hålla det där magiska året alla säger att det ska hålla.

DÄRFÖR, håller dyrare skydd för avfettning, och billigare gör det inte. Allt beror ju på vem som äger bilen som ska skyddas.
Tar man hand om sin bil och inte använder avfettning varje gång man tvättar så funkar ju ett enklare skydd lika bra som ett dyrt.

Oj, nu blev det långt.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Mazdakillen Motormontör
21 juni 2008 · 437 Inlägg

Håller med delvis ovanstånde talare.
Naturligtvis håller vissa lackskyddsprodukter bättre än andra och de som vanligtvis lackskyddar sina bilar är egentligen vanliga svenson.
Sådana som inte har tid och eller orken att vårda lacken på sin bil, en sann entusiast putsar sin bil själv regelbundet.
Att använda avfettning vid tvättar har ju både possitiva och negativa effekter oavsett skydd.
Det som är egentligen hela orsaken till varför man ska använda det är egentligen för att verkligen få bort all smuts som lägger sig på bilen även in i trånga utrymmen som mellan listkanter och plåt osv.
Men sommarhalvåret behövs bara ett väldigt milt avfettningsmedel såtillvida att man inte har fått på asfaltsstänk.
Men som endel säger att silverseal inte fungerar håller jag absolut inte med om, har själv jobbat med det och många har varit jättenöjda både med glansen och skyddet.
Sen så ska vi verkligen vara petiga över vad som skyddar egentligen bäst så ska man ju göra testet under väldigt lång tid och med vetenskapliga bevis från lab tester.
Ska man ha utltimata skyddet på sin bil så ska man se till att 1 tvätta regelbundet med högkvalitiva produkter, 2 vaxa å ge bilen en polish 4 gånger om året och helt enkelt se till att den alltid är fräsh eller om man har tillgång till lackskydd så se till att få på det på bilen kanske 2 gånger om året för att vara på säkra sidan...men som sagt då ska man ha tillgång till det och kunskap att aplicera och använda det på ett korrekt sätt.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
x3na
20 augusti 2008 · 22 Inlägg

Angående lackskydd. Vill du ha ett riktigt bra lackskydd ska du leta efter någon som kan lägga på R2000, det är mycket bättre än Silver Seal och Silver One. Samt vill jag även rekommendera ett lackskydd som heter Fireglaze också, som jag tycker är en mellanklass mellan Autosmarts produkter och R2000.

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
20 augusti 2008 · 1 781 Inlägg

Jill skrev:

turbokudde skrev:
Hej

Funderar på att köra en helrekond på bilen. Det viktigaste är lackförseglingen! Tycker ni att jag ska köra en Ditech behandling för 3500 kr eller ska man köra en helrekond inkl Silver seal behandling hos Cheapwash?
Är Silver Seal nå bra grejjor eller?

En herekond kostar 2695 kr!

Helrekond 1. 2695 kr - Polering av lackade ytor, lackförsegling med Siver Seal lackskydd.
Bilen totalrengörs invändigt, rengöring av textil, plast, vinyl och motor.

http://www.cheapwash.se/priser.htm

Tacksam för några snabba svar! Skriv görna vad du tycker om du har gjort en helrekond hos cheapwash.

Mvh

Jag hade Silver Seal på min bil... Tyckte inte att det var särskillt hållbart.

När du börjar kolla på att lägga en behandling så är inte det viktigaste MrCap elelr Ditec, utan VEM som gör jobbet!

Jag kan rekomendera, www.tabybilvard.se för Ditec behandling sen kan jag även rekomedera http://www.classesgarage.se/ för TefCar behandling som jag själv har nu, vilket är det bästa hitintills!!!
Ska du ha Mr Cap är det Täby som gäller, men se till att Fredde håller i polertrissan....

Det är firmorna jag kan rekomendera.

Vilket Ditec center hade du tittat på?

Hehehehehehe.. ja du Jill vilken av dem?tongue det jobbar ju två Fredde därtongue

Team Insane Racing
J-P-R DO IT LOW STYLE
21 augusti 2008 · 1 342 Inlägg

S60R_Chrille skrev:

J-P-R skrev:
Kan prata ur egen erfarenhet att silver seal inte är något att rekomendera. Främst för att det inte är någon speciellt hållbar lackförsegling, försvinner i princip helt efter EN avfettning av bilen.
Å andra sidan var det inte alls dyrt för den helrekonden så det kan ju vara värt det ur den synvinkeln, frågan är dock bara hur bra personen bakom maskinen är? Det är det som spelar in i slutändan, oavsett vilken behandling man väljer.

förstår bara inte varför man ska ha avfettning på bilen när man har haft jobb med att vaxa den.. låter lite tokigt... tror inte att det e många förseglingar som håller för avfettning...

Ja strunta du i och använd avfettning och få en lack som ser ut därefter. Bara för att man har någon form av lackskydd på bilen gör det ju inte att den är helt smutsavstötande, visst rinner smutset av lättare, men ren blir den inte utav att enbart spola av den.
Ett klart och tydligt tecken på att man gör fel, det är när det är smuts på svampen.
Beroende på årstid använder man olika avfettningar, detta finns milslånga trådar att läsa om, jag råder dig till att använda sökfunktionen och ta emot den matnyttiga informationen.

klasc
21 augusti 2008 · 101 Inlägg

Silver seal är ju ett billigare alternativ. Men är enligt mig bara snäppet bättre än vanligt vax.
En ditech har en helt annan hållbarhet.

R-line_chrille Distributionselektriker
28 augusti 2008 · 222 Inlägg

J-P-R skrev:

S60R_Chrille skrev:

J-P-R skrev:
Kan prata ur egen erfarenhet att silver seal inte är något att rekomendera. Främst för att det inte är någon speciellt hållbar lackförsegling, försvinner i princip helt efter EN avfettning av bilen.
Å andra sidan var det inte alls dyrt för den helrekonden så det kan ju vara värt det ur den synvinkeln, frågan är dock bara hur bra personen bakom maskinen är? Det är det som spelar in i slutändan, oavsett vilken behandling man väljer.

förstår bara inte varför man ska ha avfettning på bilen när man har haft jobb med att vaxa den.. låter lite tokigt... tror inte att det e många förseglingar som håller för avfettning...

Ja strunta du i och använd avfettning och få en lack som ser ut därefter. Bara för att man har någon form av lackskydd på bilen gör det ju inte att den är helt smutsavstötande, visst rinner smutset av lättare, men ren blir den inte utav att enbart spola av den.
Ett klart och tydligt tecken på att man gör fel, det är när det är smuts på svampen.
Beroende på årstid använder man olika avfettningar, detta finns milslånga trådar att läsa om, jag råder dig till att använda sökfunktionen och ta emot den matnyttiga informationen.

kan ju använda bilschampo det gör jag och det funkar alldeles utmärkt.. men men du får ju självklart tvätta din bil med avfettning om du vill det.. men jag undrar vad det e för avfettning du använder dig av, kan ju inte vara något bra,, för då skulle man ju få vaxa bilen efter varje gång man tvättat bilen..

ps kan faktiskt med sökfunktionen ds

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
x3na
20 maj 2009 · 22 Inlägg

Först ska du använda dig av en bra kallavfettning som skall ligga på i cirka 5-15min beroende på hur skitig bilen är, därefter lägger du en alkalisk avfettning (exempelvis HD Grön), även den ska ligga i cirka 10min. Därefter spolar du av bilen med högtryckstvätt och kikar sedan över bilen, känn på lacken om det fortfarande är kvar smuts. Då lägger du på alkalisk avfettning igen svampar hela bilen (givetvis ska du ha bilschampo på svampen). Var nogrann! Därefter spolar du av, är den fortfarande sträv skall du använda en viss typ av grön eller grå lera som du ska dra längst bilen med lite schampo på.

Sen vill jag reda ut det här med att era avfettningar skulle löst bort lackskyddet, då beror det till största del på att förarbetet (poleringen) som då är dåligt gjord, då får inte lackskyddet någon som helst betydelse egentligen eftersom det inte får något fäste. Sedan kan alla ha blandade åsikter om vilka medel som är bra eller inte. Silver Seal och Silver One har varit bra produkter, men det har kommit mycket bättre produkter nu och de har inte skett någon förändring från Smartabs sida. Därför, kosta gärna på att lägga R2000 på bilen, det håller betydligt mycket bättre än något annat medel du hört talas om!

Sedan gäller det att underhålla bilen, även om du lackskyddat den. Ju mer du tar hand om själva lacken, ju längre håller det. Ett annat bra tips är att använda sig utav ett vax som du kan använda dig utav när du tvättar bilen, ett så kallat "Wax it wet", dock EJ turtle wax eller liknande billighetsmärken. Kosta istället på att köpa någonting från Lahega eller Smartab. Det håller bättre i längden + att ditt lackskydd håller bättre!

Stefan Varberg Supraman
21 maj 2009 · 2 300 Inlägg

gillar smartabs grejer.

Man ska inte köra avfettning om det inte behövs och om man ska göra det så e det en bra idé att lägga ett nytt lager vax på igen.
Man lägger ett nytt lager på en hel bil på minde än 20 minuter ikl avtorkning.

avfettning e precis vad namnet antyder, uppgiften är att ta bort "feta ämnen" från lacken och där är förseglingar och vaxer inkluderade.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
x3na
21 maj 2009 · 22 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
gillar smartabs grejer.

Man ska inte köra avfettning om det inte behövs och om man ska göra det så e det en bra idé att lägga ett nytt lager vax på igen.
Man lägger ett nytt lager på en hel bil på minde än 20 minuter ikl avtorkning.

avfettning e precis vad namnet antyder, uppgiften är att ta bort "feta ämnen" från lacken och där är förseglingar och vaxer inkluderade.

Avfettningen tar dock inte bort ett bra lackskydd :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang