Hur byta motorvärmare pa Caddy 99a?

mekkarn
5 januari 2011 · 226 Inlägg

Jag är rätt sa säker pa att motorvärmaren är trasig. Har mätt med multimetern i kupevärmar uttaget och det är ingen ....vad var det nu igen, spänning?
Är det svart att byta doppvärmaren och är det dumt att köpa en beggad?

mats757
5 januari 2011 · 915 Inlägg

Har du ingen spänning i kupevärmaruttaget så är det INTE fel på doppvärmare. (Troligtvis inte.)

Troligtvis är det sladden du stoppar in kontakten i, ute i karossen.
Leta på grenkontakten, dra i tur den och mät om du har spänning där.

I så fall är det första sladden den är fel i.

Mats

bumpe Lastbilsmekaniker
5 januari 2011 · 3 878 Inlägg

Ja, börja i ena änden smile Antingen fortsätter du från kupevärmaruttaget och framåt mot eluttaget eller från eluttaget och mot bilen.
Rekommenderar från huset och mot bilen nästan eftersom inget verkar fungera på bilen.

1. Vägguttaget.
2 På kabeln som du sätter in i bilen
3 Intaget på grenledningen
4 Båda uttagen på grenledningen
5 Ledningarna ut till kupeuttag/värmarkropp

Enda möjligheten att motorvärmarkroppen orsakat att det inte finns någon spänning i kupeuttaget är att det är kortis/kabelbrott i den och att säkringen/jordfelsbrytaren inne i huset har löst smile

Ett tips är att ha jordfelsbrytare när man pysslar med detta, det är ju egentligen ingen skillnad på detta och elen inne i huset, dvs det kan bli aj-aj i fingrarna om man inte vet vad man pysslar med smile

mekkarn
7 januari 2011 · 226 Inlägg

Jag kan ha missat nagot här. Men kupevärmaren fungerar alltsa helt ok. Men när jag mätte som jag tror jag har läst nanstans är det ingen spänning.

bumpe Lastbilsmekaniker
7 januari 2011 · 3 878 Inlägg

mekkarn skrev:
Har mätt med multimetern i kupevärmar uttaget och det är ingen ....vad var det nu igen, spänning?

mekkarn skrev:
Kupevärmaren fungerar alltsa helt ok. Men när jag mätte som jag tror jag har läst nanstans är det ingen spänning.

Fungerar kupevärmaren eller inte? Finns det ingen spänning fungerar den inte och tvärt om smile

Hur bär du dig åt när du mäter egentligen? smile

mekkarn
8 januari 2011 · 226 Inlägg

Förlat jag är helt ute och cyklar:) Kupevärmaren fungerar. Det var motstandet jag hade mätt när kabeln var inkopplad och da var det inget motstand. Och det har jag läst nagonstans att da är det värmaren som är trasig?
Alltsa motstandet i uttaget i bilen.
Tack för era svar!

bumpe Lastbilsmekaniker
8 januari 2011 · 3 878 Inlägg

Med kupevärmaren urkopplad ska du ett visst motstånd i kontakten, det stämmer!
Antar att multimetern visade något i stil med: I, over, OL eller liknande när du mätte?

Jag har för mig att själv värmarkroppen inte kostar allt för mycket pengar utan den är nog värd att bli utbytt mot en helt ny smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang