Volvo b230 block

viox_
14 februari 2023 · 2 Inlägg

Hej,
Jag kollar just nu på att turbokonvertera en b230f motor och nej det här kommer inte vara ännu en till tråd om hur man ska turbokonvertera en b230f utan om något som jag sökt så mycket på men ändå inte lyckats hitta något vettigt svar. Vilket är blocken till b230 motorerna.

Jag har förstått att om man ska bygga en b230 med mycket hk så vill man gärna ha ett block från 93/94? Om jag kommer ihåg rätt. Där hänger jag med att dom är absolut bäst. Sedan vad jag förstått så är dom näst bästa blocken från runt 90 och framåt eftersom dom gjorde en förändring runt 88 men delar från dom sämre blocken kom även med något år efter, var lite av ett lotteri om jag fattade rätt?

Men nu kommer vi till det jag inte fattar, om man tar min motor som är en b230f från 1988/12/12 här har jag fattat det som att det skulle kunna vara ett så kallat "bra" block men skulle även kunna vara ett dåligt. Man måste helt enkelt öppna och kolla. Men vad är det som skiljer sig? Jag har läst att vevstakarna ska vara klenare vilket man ändå löser med h-profil när man ändå renoverar och ska konvertera. Men har även läst att lager och vev ska vara dåliga, men hur pass dåliga är dom? Räcker det att bara byta vevstakar eller är det mer som spökar i dom här blocken under dessa år. Eller är det så att jag har förstått saker fel?

Om det hjälper så ni inte behöver fråga så ska det här då inte vara någon motor som ligger på varvstopp och busskörs hela tiden. Utan kommer sitta i en helg bil som körs lite då och då, men som det ska finnas lite extra kräm i när man någon gång ibland vill ha det.

Vill då även bara ta det igen att detta inte ska bli någon "vanlig" trimma volvo b230 tråd med folk som säger köp en original turbo motor utan jag söker bara svar på vad som skiljer blocken på dom olika årgångarna.

Tack på förhand.

Lucif3r
15 februari 2023 · 2 239 Inlägg

Det var väl fodren som blev ändrade/förstärkta runt -88 har jag för mig, efter det är blocken i princip oförändrande till -95 där oljekylning av kolvar blev standard. Har hört att oljekylningen fanns tidigare också, men aldrig sett en i verkligheten...
Utöver det är det bara en fråga om vilken utrustning/bil blocket är tänkt för, t ex topp- eller blockmonterad fördelare, där toppmonterade har en plugg för hålet för blockmonterade fördelare(som enl. uppgift är ypperlig att bruka som extra vevhusventilation).

Resten av alla skillnader ligger i innehållet, dom utbytbara delarna. T ex stakar, kolvar, oljepump osv osv...

Generellt brukar det inte spela någon roll vilket block man tar, för när man är klar brukar det inte finnas mycket orginal kvar på blocket ändå smile
Det bästa är att helt enkelt börja med ett block som är i bra skick, även om det är "fel" årsmodell. Det kommer troligen ändå hålla bättra än ett slitet "rätt" block.

Brådhis * Voff voff *
15 februari 2023 · 10 316 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det var väl fodren som blev ändrade/förstärkta runt -88 har jag för mig,

Japp, när B230ET ersattes av B230FT (när katalysatorn kom). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Munkis
15 februari 2023 · 1 637 Inlägg

1989 uppdaterades blocken med kralligare ramlager. Det gäller block gjutna från nångång under 1989, har man ett block gjutet 1990 så är det helt säkert att man har det bättre blocket med dubbla axial-lager i vardera ände av veven. Innan detta så var det såkallade lågfriktionsmotorer med endast ett axial-lager och det satt mitt på vevaxeln vilket gör motorn mindre stadig för högre effektuttag.

Generellt om man ska turbotrimma så brukar man satsa på ett 90+ block men hur mycket ett gammalt block tål låter jag vara osagt då jag helt enkelt inte har en aning smile

Så sammanfattat så är det samma block från 1990 - 1998 med skillnaden att Turbo block från sent 1993 fick oljekylning till kolvarna samt att sugblocken ej har hål borrat för oljeretur, annars är det samma smile

viox_
15 februari 2023 · 2 Inlägg

Okej tusen tack för svaren smile, då är jag lite mer med på banan. Den enda frågan jag har kvar då är det ni pratar om med dom blocken från 88 och tidigare har 1 axiallager på veven, medans nyare har två i varje ände. Hur veka är dom för mer effekt?

Senast redigerat av viox_ (15 februari 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang