Lackera fälgar (pris?)

stickyfingers
15 september 2008 · 10 Inlägg

Hejsan!

Någon som vet vad det kan kosta att lacka en uppsättning fälgar?
Hade tänkt mörk matt grå på mina 17""

mvh Johan

bluelight turboabstinens
15 september 2008 · 442 Inlägg

Betalade 1000 kr för blästring och lack av 18" med någon sorts hammarlack/fälglack.

ocertifierad klåpmekare
stickyfingers
15 september 2008 · 10 Inlägg

MrInfinity skrev:
På jobbet kostar det 1600:- för blästring samt pulverlack.

Det lät väldigt billigt!
Är "på jobbet" en färgfirma du arbetar på? isåfall vilken?

mvh Johan

Cynisk Kaross arbetare
15 september 2008 · 79 Inlägg

1600 styck?

keffy89 Saab
15 september 2008 · 344 Inlägg

stickyfingers skrev:
lacka en uppsättning fälgar?

1600 är nog för alla du!

NissanMotorsport
15 september 2008 ·

ja ringde och fråga om pris på en lackfirma, 2000 för alla fyra..

Senast redigerat av HaveUSeenMyS14 (15 september 2008)

Kolm
16 september 2008 ·

stickyfingers skrev:
Hejsan!

Någon som vet vad det kan kosta att lacka en uppsättning fälgar?
Hade tänkt mörk matt grå på mina 17""

mvh Johan

2000 spänn stämmer bra.

Germax
16 september 2008 · 12 086 Inlägg

Powerlack i Motala tog 1000kr för blästring och sprutlack.

Cynisk Kaross arbetare
16 september 2008 · 79 Inlägg

de e ju billigt smile

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
16 september 2008 · 963 Inlägg

Om du är rädd om fälgarna så blästra dem inte... Fälgfixarna i Hbg sänker ner fälgarna i ett bad istället som på kemisk väg avlägsnar alla färgrester.
Läs mer på deras hemsida:
http://www.falgfixarna.se/module.asp?XModuleId=23097

Avlackering på detta sätt samt pulverlack kostar 1000.-/fälg för 17".

Jag kommer skicka ner mina fälgar i höst/vinter till dem då jag inte vill förstöra detaljer på fälgarna med blästring.

Crazygreek Billackerare
16 september 2008 · 365 Inlägg

TCG skrev:
Om du är rädd om fälgarna så blästra dem inte... Fälgfixarna i Hbg sänker ner fälgarna i ett bad istället som på kemisk väg avlägsnar alla färgrester.
Läs mer på deras hemsida:
http://www.falgfixarna.se/module.asp?XModuleId=23097

Avlackering på detta sätt samt pulverlack kostar 1000.-/fälg för 17".

Jag kommer skicka ner mina fälgar i höst/vinter till dem då jag inte vill förstöra detaljer på fälgarna med blästring.

kan inte annat än hålla med..blästra fälgar e nog bland de dummaste man kan göra !! visst går de få upp en fin yta, men som du säjjer så kan man förstöra detaljer på fälgarna med blästring !
1000:-/ fälg är oxå ett bra pris smile

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
16 september 2008 · 963 Inlägg

Crazygreek skrev:

TCG skrev:
Om du är rädd om fälgarna så blästra dem inte... Fälgfixarna i Hbg sänker ner fälgarna i ett bad istället som på kemisk väg avlägsnar alla färgrester.
Läs mer på deras hemsida:
http://www.falgfixarna.se/module.asp?XModuleId=23097

Avlackering på detta sätt samt pulverlack kostar 1000.-/fälg för 17".

Jag kommer skicka ner mina fälgar i höst/vinter till dem då jag inte vill förstöra detaljer på fälgarna med blästring.

kan inte annat än hålla med..blästra fälgar e nog bland de dummaste man kan göra !! visst går de få upp en fin yta, men som du säjjer så kan man förstöra detaljer på fälgarna med blästring !
1000:-/ fälg är oxå ett bra pris smile

För dessa 1000.- så är det ju inte billack som jag förstår det heller utan pulverlack. Står så på hemsidan iaf.
Kan ju vara en bra idé att lacka med pulver då det tål lite mer. Fälgar får ju utstå en del i form av bromsdamm och stenskott.

_ZooN_ Blästrare/Lackerare
16 september 2008 · 651 Inlägg

Crazygreek skrev:

TCG skrev:
Om du är rädd om fälgarna så blästra dem inte... Fälgfixarna i Hbg sänker ner fälgarna i ett bad istället som på kemisk väg avlägsnar alla färgrester.
Läs mer på deras hemsida:
http://www.falgfixarna.se/module.asp?XModuleId=23097

Avlackering på detta sätt samt pulverlack kostar 1000.-/fälg för 17".

Jag kommer skicka ner mina fälgar i höst/vinter till dem då jag inte vill förstöra detaljer på fälgarna med blästring.

kan inte annat än hålla med..blästra fälgar e nog bland de dummaste man kan göra !! visst går de få upp en fin yta, men som du säjjer så kan man förstöra detaljer på fälgarna med blästring !
1000:-/ fälg är oxå ett bra pris smile

Detta grundar vi på egen expertis kanske?

Vad jag vet så har vi aldrig förstört en fälg i blästern, inga försvunna detaljer osv, och jag blästrar ändå ett 50-tal i månaden. Vi blästrar fälgar till Fälgfixarna i HBG (de som inte lacken släpper på när de syra-badat dom), tror inte att dom lämnat fälgar till oss om vi förstört dom. Dessutom får man optimal vidhäftning vid blästring.

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
16 september 2008 · 963 Inlägg

_ZooN_ skrev:

Crazygreek skrev:

TCG skrev:
Om du är rädd om fälgarna så blästra dem inte... Fälgfixarna i Hbg sänker ner fälgarna i ett bad istället som på kemisk väg avlägsnar alla färgrester.
Läs mer på deras hemsida:
http://www.falgfixarna.se/module.asp?XModuleId=23097

Avlackering på detta sätt samt pulverlack kostar 1000.-/fälg för 17".

Jag kommer skicka ner mina fälgar i höst/vinter till dem då jag inte vill förstöra detaljer på fälgarna med blästring.

kan inte annat än hålla med..blästra fälgar e nog bland de dummaste man kan göra !! visst går de få upp en fin yta, men som du säjjer så kan man förstöra detaljer på fälgarna med blästring !
1000:-/ fälg är oxå ett bra pris smile

Detta grundar vi på egen expertis kanske?

Vad jag vet så har vi aldrig förstört en fälg i blästern, inga försvunna detaljer osv, och jag blästrar ändå ett 50-tal i månaden. Vi blästrar fälgar till Fälgfixarna i HBG (de som inte lacken släpper på när de syra-badat dom), tror inte att dom lämnat fälgar till oss om vi förstört dom. Dessutom får man optimal vidhäftning vid blästring.

Ni är säkert duktiga på det ni gör, tror dock det är lätt att skada en fälg genom att blästra den om man inte är väldigt duktig. Det är ju trots allt en slipning som utförs. Det jag bl.a. är rädd om på mina fälgar är kanterna på texten "MOTORSPORT" som är pressad in i fälgen. Tror det är lätt att runda av dessa kanter om man inte är försiktig med blästringen.

Har hört mycket gott om Fälgfixarna i Hbg så det inkluderar ju alltså er också wink

Däckman "Fälgfixarn" i Gbg är dock kassa på att lacka (själv upplevt det samt det dåliga bemötandet efteråt).
V.S. pulverlack i Borås är också en firma att varna för, har fyllt i alldeles för mkt färg i ovan nämnda bokstäver. En fälg har färgskiftningar som visar att underarbetet är kasst. Och som grädde på moset så fastnar bromsdamm bättre än på någon annan fälg jag haft.

Hoppas på att fälgfixarna är så bra som ryktet säger, de var iaf supertrevliga vid telefonkontakt när jag hade mina MC fälgar på riktning där i våras!

Thullen
16 september 2008 · 1 653 Inlägg

sandblästra fälgar utan att man vet vad man gör resulterar ofta i såligt balanserade fälgar. en polare fick använda uppåt 100-120 g på ett ställe på en av sina fälgar efter blästring av en amatör.
syrabad är klart att rekommendera framför blästring.

tänk på att pulverlack ofta ger en mattare yta än riktigt lackade färgar, så ett lager 2k klarlack skadar inte på pulverlackade fälgar.

Pulverlack tål mer stryk, men ytan håller sig inte alls lika blank efter ett tag som vanlig 2k lack.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Severin
1 september 2011 · 1 587 Inlägg

Finns det liknande företag som gör detta i Borås området kanske ? blästra o pulverlacka alltså !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang