Laddningslampan Blinkar!!

Rudholm
23 september 2008 · 863 Inlägg

Hej!

Jag har ännu en gång fått nåt konstigt fel på våran Audi!

Laddningslampan blinkar HELA tiden!
Som en blinkers men lite långsammare!
Jag vet ju att de brukar vara generatorn som inte laddar när den lyser men jag har aldrig varit med om att den blinkar?
Vi har kört bilen ca 30min och även startat den två gånger samt spelat stereo och den visar INGA tecken på att ha dåligt med ström!
Vi har bytt kolen i generatorn i våras kan jag oxå tillägga!

Va fasen kan vara felet denna gång? mad

Tacksam för svar! smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
Rudholm
23 september 2008 · 863 Inlägg

INGEN som varit med om det? hmm

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
Jocke0155
23 september 2008 · 279 Inlägg

Jag har ett liknande problem på bmw:n. Mellan generatorn och lilla lampan så går det en kabel (och ett relä antagligen) Men om kabeln glappar så blinkar lampan. Anledningen är att lampan är släckt så länge bilen laddar över 12V, men om det är glapp så sjunker ju spänningen och lampan blinkar.
Men på min så är det antagligen lampkontakten som det är glapp i!

Drönirettab
23 september 2008 · 21 761 Inlägg

Kolla att kabeln till generatorns D+ sitter fast ordentligt och att den inte kommer åt jord på något sätt. Annars tror jag faktiskt att det kan vara fel på diodbryggan inuti generatorn, är dock inte helt säker.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 september 2008 · 17 460 Inlägg

Det behöver inte finnas någon kabel till D+. Däremot bör du kolla laddningen med en analog voltmätare som hinner med och visa eventuella fluktreringar i laddningen. Den bör ju blinka fortare ju mer du varvar? Gör den det??? byta generator botar i 99% av fallen problemet. Jag är ingen Audi-fan pga alla deras el-fel. Jobbat som bilelektriker....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rudholm
24 september 2008 · 863 Inlägg

Jocke0155 skrev:
Jag har ett liknande problem på bmw:n. Mellan generatorn och lilla lampan så går det en kabel (och ett relä antagligen) Men om kabeln glappar så blinkar lampan. Anledningen är att lampan är släckt så länge bilen laddar över 12V, men om det är glapp så sjunker ju spänningen och lampan blinkar.
Men på min så är det antagligen lampkontakten som det är glapp i!

Du säger att om kabeln glappar så blinkar lampan,
men det som är så konstigt är att den blinkar i takt hela tiden! hmm

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
Rudholm
24 september 2008 · 863 Inlägg

Drönirettab skrev:
Kolla att kabeln till generatorns D+ sitter fast ordentligt och att den inte kommer åt jord på något sätt. Annars tror jag faktiskt att det kan vara fel på diodbryggan inuti generatorn, är dock inte helt säker.

Ska kolla den! Det skulle ju inte förvåna mig om de var i generatorn hmm

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
Rudholm
24 september 2008 · 863 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Det behöver inte finnas någon kabel till D+. Däremot bör du kolla laddningen med en analog voltmätare som hinner med och visa eventuella fluktreringar i laddningen. Den bör ju blinka fortare ju mer du varvar? Gör den det??? byta generator botar i 99% av fallen problemet. Jag är ingen Audi-fan pga alla deras el-fel. Jobbat som bilelektriker....

Nej den blinkar konstant i samma takt hmm
Möjligen att den blir lite starkare i färgen men som sagt, takten densamma!

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
Rudholm
24 september 2008 · 863 Inlägg

Jag kom på att vi bytte knappen till varningsblinkersen iförrgår så jag testade ta bort den!

Det som hände var att lampan NÄSTAN slocknade och att blinkersarna slutade fungera? yikes

Kan tillägga att vi kört bilen snart 10mil sen detta hände
och spelat stereo med baslåda och fortfarande ingen ström brist vilket ju är en fördel! smile


(Lite utanför frågan kan jag ju också tillägga att bilen lever sitt egna liv! Den har senaste månaden tickat nåt fruktansvärt på ventilerna och idag när vi hade kört den och parkerade började de lukta S#tan om bilen, sen när vi körde därifrån så tickade den nästan inte alls? yikes En annan konstig sak är att den "klonkar" när man parkerat! Låter lite som när man häller dricka ur en flaska och de blir "klonkningar" fast mycket högre förstås! yikes)

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
Drönirettab
24 september 2008 · 21 761 Inlägg

Att blinkersen slutade fungera beror på att spänningen till lamporna delvis kommer från varningsblinkersknappen.

Förresten, började det här felet efter att du bytte knappen?

Rudholm
24 september 2008 · 863 Inlägg

Drönirettab skrev:
Att blinkersen slutade fungera beror på att spänningen till lamporna delvis kommer från varningsblinkersknappen.

Förresten, började det här felet efter att du bytte knappen?

Ja det kom EFTER att jag bytte knappen! hmm

Men jag har ju kört utan knappen i ca en månad innan jag satte dit nya och de har ju funkat? yikes

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
_freddes
24 september 2008 · 194 Inlägg

har en Polare som har en Passat men det är väll samma grejer..
han hade samma problem då testa vi att byta kol då vart det bra:)

Mvh Freddan

Volvo Amazon "Brukis Projekt" (1962)
Volvo Amazon Cab "Weber" (1964)
Drönirettab
24 september 2008 · 21 761 Inlägg

Hmm, det var ju skumt. På Volvo 240 så är det kopplat på det sättet med varningsblinkersen iaf. Men med tanke på de konstigheter som har uppstått så verkar det som att eventuellt jordfel eller glappkontakt också är en möjlighet egentligen.

Rudholm
25 september 2008 · 863 Inlägg

_freddes skrev:
har en Polare som har en Passat men det är väll samma grejer..
han hade samma problem då testa vi att byta kol då vart det bra:)

Mvh Freddan

Okej smile De är bara de att dom är bytta för ca 3 månader sen hmm

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
Rudholm
25 september 2008 · 863 Inlägg

Drönirettab skrev:
Hmm, det var ju skumt. På Volvo 240 så är det kopplat på det sättet med varningsblinkersen iaf. Men med tanke på de konstigheter som har uppstått så verkar det som att eventuellt jordfel eller glappkontakt också är en möjlighet egentligen.

Jaa de är ju ingen omöjlighet men de finns ju inte bara en jordkabel i en bil! hmm

Bilen är numera dessutom stendöd = Strömlös!! roll

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
Drönirettab
25 september 2008 · 21 761 Inlägg

Hur menar du med strömlös, händer det absolut ingenting när du vrider på nyckeln eller vad?

Om det är på det viset så kan du börja med att mäta på själva batteripolerna hur spänningen är där.

Jocke0155
25 september 2008 · 279 Inlägg

Testa och mät lite överallt och kolla hur spänningen är. Om den är stendöd just nu så är det ju batteriet, testa att ladda upp det.
Känns kanske som det är något generatorfel?

dbjanoz
25 september 2008 · 1 785 Inlägg

Mister_Opel skrev:

Drönirettab skrev:
Hmm, det var ju skumt. På Volvo 240 så är det kopplat på det sättet med varningsblinkersen iaf. Men med tanke på de konstigheter som har uppstått så verkar det som att eventuellt jordfel eller glappkontakt också är en möjlighet egentligen.

Jaa de är ju ingen omöjlighet men de finns ju inte bara en jordkabel i en bil! hmm

Bilen är numera dessutom stendöd = Strömlös!! roll

Plocka bort laddregulatorn och putsa kontaktytorna både i generatorn och på regulatorn. Putsa ej på kolen eller släpringarna. Ladda batteriet med batteriladdare och du har troligen löst dina problem.

Eventuellt ligger felet i en likriktare i likriktarbryggan. Har du fel där laddas batteriet ur eftersom de blir direkt kopplade till generatorns lindningar

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Rudholm
28 september 2008 · 863 Inlägg

Jepp bilen blev strömlös efter att ha kört den ca 20-30 mil samt spelat stereo så den borde ju ladda lite iaf annars skulle jag väl aldrig ha tagit mig så långt som jag gjorde? yikes

Jag putsade alla kontakter i generatorn när den var isär i våras och bytte ut dom dåliga kabelskorna så det är nog inget Synligt fel på generatorn! Hittade inget när jag kollade på den heller, lös kabel eller liknande. hmm

Vart sitter laddregulatorn då? roll

Tack för alla svar och hjälp! smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
Drönirettab
28 september 2008 · 21 761 Inlägg

Har du laddat upp batteriet, som dbjanoz skrev?

Om inte, gör det i så fall. Ett batteri som är mycket dåligt laddat tar ordentligt med stryk när det råkar ut för sånt.

Laddregulatorn kan sitta på generatorns baksida eller så finns det ett externt laddrelä någonstans tex på en av innerframskärmarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang