turbokonvertering "sierra doch"

thunderrace
29 januari 2005 · 13 Inlägg

Tja

Jag undrar om det är någon som har turbokonverterat en doch motor till sierra för jag skulle behöva lite tips?

MVH

Pezon
2 februari 2005 · 20 Inlägg

Jag har turbokonverterat en Escort RS2000, det är i grunden samma motor så förutsättningarna är dom samma.
Vad är det du undrar?

Ford Mondeo 2.2 Tdci "Business Edition" (2010)
Ford Sierra Cosworth 4x4 "Cossie" (1992)
thunderrace
2 februari 2005 · 13 Inlägg

vad ska man ha för grenrör till turbon finns det nåt som passar rakt av?
Luftmängdmätare går det trycka luften genom den?
Mer soppa behövs väl, ska man ha en progresiv bränsletrycksregulator då?

MVH

Pezon
3 februari 2005 · 20 Inlägg

thunderrace skrev:
vad ska man ha för grenrör till turbon finns det nåt som passar rakt av?
Luftmängdmätare går det trycka luften genom den?
Mer soppa behövs väl, ska man ha en progresiv bränsletrycksregulator då?

MVH

Grenrör får man bygga ett nytt alt bygga en adapter mellan grenrör och turbo.
en luftmängdsmätare ska man suga luften igenom, det går även att trycka genom den men det är den inte konstruerad för.
Tror dock inte att DOHC motorn har lmm.
Mer soppa tillförs lättast genom ett form av tillskotssprut, tex MF2 eller PIC5.
Progressiv btr är nog en lite sämre lösning.

Ford Mondeo 2.2 Tdci "Business Edition" (2010)
Ford Sierra Cosworth 4x4 "Cossie" (1992)
thunderrace
3 februari 2005 · 13 Inlägg

ok tack, ska väl börja bygga snart men jag kan fråga dig om det är något jag undrar över för du verkar kunna rätt mycket?

Pezon
3 februari 2005 · 20 Inlägg

Det är bara att fråga på.
Läs turbokonverteringsguiden av Therealpinto, den är avsett för SOHC-motorn men principen är ändå densamma.
http://fmcs.mer.nu/forum/showthread.php?t=12032
DOHC-motorn är dock lite krångligare att konvertera pga ett mer invecklat insprutningssystem.

Ford Mondeo 2.2 Tdci "Business Edition" (2010)
Ford Sierra Cosworth 4x4 "Cossie" (1992)
Team Svås medlem
27 februari 2005 · 7 Inlägg

Du kan köpa en topplocks packning av stål eller svarva av kolvarna för att få ner kompet. Men DOCH motorns topp är inte så bra vid turbo konvertering den håller inte, så ja tycker nog att du ska ta toppen från en OHC motor.

Pezon
28 februari 2005 · 20 Inlägg

Team Svås skrev:
Du kan köpa en topplocks packning av stål eller svarva av kolvarna för att få ner kompet. Men DOCH motorns topp är inte så bra vid turbo konvertering den håller inte, så ja tycker nog att du ska ta toppen från en OHC motor.

Toppen håller bra, finns folk som kört med en bra bit över 200hk utan problem.
Toppens största nackdel är att den flödar rätt dåligt då den motorn är byggd just för att gå snålt och inte för att plocka en massa effekt.
Ohc-toppen passar inte alls, det är en helt annan motor.

Ford Mondeo 2.2 Tdci "Business Edition" (2010)
Ford Sierra Cosworth 4x4 "Cossie" (1992)
thunderrace
28 februari 2005 · 13 Inlägg

OK, går det att konvertera utan att sänka kompet i motorn, jag tror bara det låg på 10:1 ungefär?

Prankster
28 februari 2005 · 142 Inlägg

japp, de går antagligen... men frågan är hur länge skiten håller.... du bygger ju trots allt upp ett tryck i förbränningsrummet.....

Toyota Celica GT-4 "Black Edition" (1989)
Sharky
1 mars 2005 · 10 287 Inlägg

Snacka med Gustaf (aka Therealpinto) han vet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
thunderrace
1 mars 2005 · 13 Inlägg

OK tack

Benan
11 mars 2005 · 271 Inlägg

Finns massor med trådar om det på www.fmcs.nu

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang