Koppla in ny generator, men hur?

2fast4U BAAAS SKADAD!! =)
30 september 2008 · 190 Inlägg

Hej!
Jag har köpt en ny generator på biltema men jag har inte förstått mig på hur jag ska koppla in den.neutral

Bilen generatorn ska sitta i är en ford falcon -61
Där sitter en gammal likströms gerator i bilen nu med tre sladdar kopplade till den.
Den gamla generatorn har slutat ladda och lampan GEN lyser starkt i instrumentpanelen något som också är märkligt är att vattentemp-mätaren la av samtidigt.hmm

På den nya generator är där följande markeringar: W, +, D+, B+, sen är där en kabel med någon stickkontakt på.


Behöver jag köpa laddningsrelä eller bara börja koppla direkt?

Någon som förstår sig på hur man ska koppla in en sådan generator? -Jag tror det är en Bosch


Tacksam för alla tips och hjälp!big_smile

Pontiac LeMans "Black Ghost" (1972)
caromania Forummoderator
30 september 2008 · 9 296 Inlägg

Du har köpt en växelströmsgenerator och bilen har likströmsgenerator? Då måste du se över hela laddsystemet och skaffa ett relä som passar. Har du någon ammeter eller voltmeter på panelen? Annars är det ganska rättfram att koppla ihop med ett passande laddrelä/regulator.

Jag skulle ärligt talat renoverat den gamla generatorn istället...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mr_harry orginal är för gubbjävlar
30 september 2008 · 296 Inlägg

jag bytte till en sån generator i men 144a och den ska de va de likströmsgenerator i från början...sitter redan laddrelä i den generatorn som man köper på biltema så är bara att koppla in den...och sen är de bara att koppla in den....

Senast redigerat av mr_harry (30 september 2008)

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
mrbuggy Entreprenör
30 september 2008 · 1 784 Inlägg

mr_harry skrev:
jag bytte till en sån generator i men 144a och den ska de va de likströmsgenerator i från början...sitter redan laddrelä i den generatorn som man köper på biltema så är bara att koppla in den...och sen är de bara att koppla in den....

de sitter nog i dom tre generatorerna som biltema säljer...så de blir enkelt...

caromania Forummoderator
30 september 2008 · 9 296 Inlägg

mr_harry skrev:
jag bytte till en sån generator i men 144a och den ska de va de likströmsgenerator i från början...sitter redan laddrelä i den generatorn som man köper på biltema så är bara att koppla in den...och sen är de bara att koppla in den....

144 har växelströmsgenerator.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
2fast4U BAAAS SKADAD!! =)
30 september 2008 · 190 Inlägg

Jag vet inte vad jag ska koppla till vad det är det som är mitt största problem! B+ ska ju gå till batteriet i alla fall.

Pontiac LeMans "Black Ghost" (1972)
blacken
30 september 2008 ·

2fast4U skrev:
Jag vet inte vad jag ska koppla till vad det är det som är mitt största problem! B+ ska ju gå till batteriet i alla fall.

D+ ska vara den som "ger" ström till generatorn via laddlampan. Skaffa ett elschema till bilen..

Startmotorpunktse Följ strömmen..
1 oktober 2008 · 233 Inlägg

B+ = + på batteriet
D+ = Laddningslampa
W = Varvräknare
+ = Samma som B+, används dock endast som inkoppling av störningsskyddet (brukar flyttas över från den gamla generatorn).

Koppla bort det gamla laddningsreläet samt dra en ny + kabel mellan B+ på generatorn och + på batteriet eftersom en växelströmsgenerator levererar mer ström än en likströmare. Du får troligtvis även skarva lampkabeln (D+) då den går till det gamla laddningsreläet.

Senast redigerat av Startmotorpunktse (1 oktober 2008)

mrbuggy Entreprenör
1 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

Smedhult skrev:

caromania skrev:

mr_harry skrev:
jag bytte till en sån generator i men 144a och den ska de va de likströmsgenerator i från början...sitter redan laddrelä i den generatorn som man köper på biltema så är bara att koppla in den...och sen är de bara att koppla in den....

144 har växelströmsgenerator.

inte 67 och 68 om ja inte minns fel. har för mej att de körde b18 me likström i dom

stämmer bra de..tror tom. att de fanns båda -68

mr_harry orginal är för gubbjävlar
1 oktober 2008 · 296 Inlägg

Smedhult skrev:

caromania skrev:

mr_harry skrev:
jag bytte till en sån generator i men 144a och den ska de va de likströmsgenerator i från början...sitter redan laddrelä i den generatorn som man köper på biltema så är bara att koppla in den...och sen är de bara att koppla in den....

144 har växelströmsgenerator.

inte 67 och 68 om ja inte minns fel. har för mej att de körde b18 me likström i dom

ja på dom med b18 67-68 har likströmsgenerator

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
caromania Forummoderator
1 oktober 2008 · 9 296 Inlägg

mr_harry skrev:

Smedhult skrev:

caromania skrev:
144 har växelströmsgenerator.

inte 67 och 68 om ja inte minns fel. har för mej att de körde b18 me likström i dom

ja på dom med b18 67-68 har likströmsgenerator

Jag var säker på att det kom växelström 65. Men jag har nog fel verkar det som.

Är inte W Warning light/raw power?

Senast redigerat av caromania (1 oktober 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Drönirettab
1 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Nej, "W" går till varvräknaren. smile

caromania Forummoderator
1 oktober 2008 · 9 296 Inlägg

Fasen. El är komplicerat. Det enda jag kan om el är att AC/DC kommer från Australien.

Jag tror att jag fått W från Lucas likströmsregulatorer. Där är det warning light...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Drönirettab
1 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Aha, på det sättet. big_smile

Här är iaf en länk som jag hittade angående frågor om anslutningarna till Bosch generator:

http://forums.lr4x4.com/index.php?s=d48 … entry66494

Senast redigerat av Drönirettab (1 oktober 2008)

bumpe Lastbilsmekaniker
1 oktober 2008 · 3 878 Inlägg

caromania skrev:
Jag tror att jag fått W från Lucas likströmsregulatorer. Där är det warning light...

Man ska nog lära sig bosch som standard. Lucas or som bosch fast tvärt om...

caromania Forummoderator
1 oktober 2008 · 9 296 Inlägg

bumpe skrev:

caromania skrev:
Jag tror att jag fått W från Lucas likströmsregulatorer. Där är det warning light...

Man ska nog lära sig bosch som standard. Lucas or som bosch fast tvärt om...

Fast jag mekar bara med riktiga bilar och då behöver man inte kunna något om Borscht eller vad det hette. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
2fast4U BAAAS SKADAD!! =)
1 oktober 2008 · 190 Inlägg

Tack för svararen smilecool

Pontiac LeMans "Black Ghost" (1972)
2fast4U BAAAS SKADAD!! =)
4 oktober 2008 · 190 Inlägg

Kopplade den nya generatorn igår, fungerade perfekt.
Det blev en raggar-runda runda igår kväll i Lund.
Brände lite däck också cool

Pontiac LeMans "Black Ghost" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang