Rutan spruken vad säger bilprovningen?

Alex_bergstr
2 oktober 2008 · 1 364 Inlägg

Hejsan börjar bli dags för besiktning på vinterbilen som har en rejäl spricka uppe i höger hörn (passagerarsidan) vad säger bilprovningen om det tro?

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
Snoppen
2 oktober 2008 · 543 Inlägg

Bara den inte går rakt framför synfältet så ska det väl inte vara några problem.
Men jag vettefan, jag har en spricka rätt över hela rutan men den går såpass långt ner så dom har aldrig sagt nåt.

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.
Smajly
2 oktober 2008 · 3 059 Inlägg

ja dom brukar ju sä att sålänge den inte är i synfältet så går de bra..

KJoensson
2 oktober 2008 · 273 Inlägg

dom kommer nog inte säga någonting om inte sprickan går mitt i synfältet smile

Edit: http://www.gbf.se/files/File/Bilglas/riktl_bilglas.pdf

läs sida 4 smile

Senast redigerat av ArizonaEagle (2 oktober 2008)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 oktober 2008 · 5 650 Inlägg

så länge den inte är i synfältet för föraren så kommer man igenom de bara påpekar rutan e körd
hade en saab med en spricka från astolpen till bstolpen gick precis under synvinkeln kom igen utan anmärkning bara att han påpekade dax och byta ruta

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Memme I'am AWESOME..
2 oktober 2008 · 2 783 Inlägg

lånar bara lite snabbt denna till en sak, får jag köra in med mina 17" på bilprovning när det står att bilen ska ha 15" i papperna?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Wasaki
2 oktober 2008 · 291 Inlägg

emijl skrev:
lånar bara lite snabbt denna till en sak, får jag köra in med mina 17" på bilprovning när det står att bilen ska ha 15" i papperna?

Sök det finns massor med trådar om detta... wink

TheOneAndOnly Lastbilschafför
4 oktober 2008 · 86 Inlägg

Ja du får ha 17"...eller de kanske beror på vilken besiktningsgubbe man har yikes
jag besiktade me 18" och de sa inget, står ju ingenstans att de e olagligt ha 17" heller. att de står 15" i pappret är väl bara vad som e orgial på bilen.

Sen spelar de ingen roll vart du ha spricka i rutan på bilen, så länge den inte är i synfältet. ta ett a4 papper och sätt på kanten på ratten, inom det området får de inte finnas sprickor.

Jag hade helt trasig ruta på blåmerca, (kanske syns på bilden i min press) någon hade slagit allt de kunde i rutan på passagerar sidab och de blev sprickor kors och tvärs.
första besiktningen gick den inte igenom (va en nybörjare typ som besikta) åkte till grannstaden och där släppte de igenom den då den inte var på förarsidan.

Det är hårt att ligga på topp :D
T16_AeRo
4 oktober 2008 · 712 Inlägg

Vad brukar det gå på att byta ruta..? Måste ta tag i det innan besiktning neutral

Boostrider Försöker iaf
4 oktober 2008 · 1 998 Inlägg

Ta de på försäkring så blir de billigast. kostar runt 1500 då självrisken ligger runt där

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
zshoe Kokar ris
4 oktober 2008 · 923 Inlägg

nej det går nog igenom, sätt dig i bilen och kolla vad sprickan är någonstans i ditt synfält, höger upp passagerar sidan låter ju som himlen ungefär?

Senast redigerat av cenoxide (4 oktober 2008)

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
ATMTA
4 oktober 2008 ·

Beangt skrev:
Hejsan börjar bli dags för besiktning på vinterbilen som har en rejäl spricka uppe i höger hörn (passagerarsidan) vad säger bilprovningen om det tro?

Är ganska säker på att den inte kommer bli godkänd.

Har för mig att det inte spelar någon roll var på framrutan skadan finns, för det kan ändå ge bländande ljusstrålar om den är längst bort på höger sida.   Men men man kan ju alltid hoppas på att dem inte märker eller inte förstår att det ändå kan ge bländande ljusstrålar rakt i ögonen, fast det är på högersida smile

flash_turbo Racer
4 oktober 2008 · 233 Inlägg

ATMTA skrev:

Beangt skrev:
Hejsan börjar bli dags för besiktning på vinterbilen som har en rejäl spricka uppe i höger hörn (passagerarsidan) vad säger bilprovningen om det tro?

Är ganska säker på att den inte kommer bli godkänd.

Har för mig att det inte spelar någon roll var på framrutan skadan finns, för det kan ändå ge bländande ljusstrålar om den är längst bort på höger sida.   Men men man kan ju alltid hoppas på att dem inte märker eller inte förstår att det ändå kan ge bländande ljusstrålar rakt i ögonen, fast det är på högersida smile

Har själv haft 3 bilar med spricka i framrutan på olika ställen båda små och stora. Men jag har itne ahft något problem med besiktningen o dom har inte nämt något någon gång så det är bara att du åker o besiktar den om den inte bara sitter mitt i rutan. men som du beskriver det så värkar det inte så ska den befinnas sig upp till höger o då ska det inte vara några problem.

Mvh. mathias

BMW 325i "M-tech.Eisenmann" (2001)
Audi S2 "800hk Time attack Projekt" (1991)
denisb
5 mars 2017 · 1 Inlägg

Hej

Jag lånar tråden ett tag. Tror ni att följande spricka passerar på besiktningen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222922/222922-34af9260f82effbb92affe29869e1e80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222922/222922-57b43cfdbea97322d77a4746fef5f5fd.jpg

Senast redigerat av denisb (5 mars 2017)

spillolja
5 mars 2017 · 4 014 Inlägg

Inte några problem, bara att åka in med kärran smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Cupra_
5 mars 2017 ·

Tror också att det där är lugnt..

lissette
21 juli 2019 · 7 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224053/224053-04b8998ec791a5c7c4bd9e3571177c6c.jpg

Hej, går detta igenom besiktningen tro? Sprickan slutar någonstans där asfaltsvägen är i bakgrunden.

spillolja
21 juli 2019 · 4 014 Inlägg

Borde inte några problem, det är nog bara att åka in med kärran smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
21 juli 2019 · 5 809 Inlägg

Ja, så länge besiktningsgubben inte är på allt för dåligt humör borde det gå

candyweiss
21 juli 2019 · 863 Inlägg

spillolja skrev:
Borde inte några problem, det är nog bara att åka in med kärran smile

Jag tror inte den blir godkänd.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang