bakhjulsdriven bil med saab motor?

Froborg
8 januari 2009 · 323 Inlägg

Min 9000 2,3T från 91 har 200 hk och 330 Nm orginal tongue

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
AndreasPlars
9 januari 2009 · 1 062 Inlägg

190Ecosworth skrev:

JapMax skrev:
Opellådan från Omega passar motorer efter 94 lr vad de är...

Det är nog för att det var då Gm började bygga SAABs motorer.

Ojj, då vad fel det blev. De har Saab byggt i Södertälje i "alla" år och blocken gjuts på samma fabrik som Scanias V8:or m.m.
Motorn som kom -94 är i princip identisk med 2,3l -90-93.

Varför man kanske vill ha en Saabfyra i en annan bil är väl  för att de är mycket vanliga med turbo. Billiga och lätta att få tag på och bottendelen klarar orginal orörd 500hk. Topparna är ju alltid 16V och flödar bra.

Vilken orginal orörd Volvomotor plockar man 500hk med stor turbo utan att ens lyfta ventilkåpan?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Masi hbxservice.com
26 augusti 2009 · 1 471 Inlägg

har og funderat på detta men då en saab 9000 aero, men håller de me omegalåda?

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse
TurbOla Reservdansk
26 augusti 2009 · 6 271 Inlägg

MrTurbo skrev:
Volvos oljeläckande och bensintörstiga åbäken till motorer är VERKLIGEN inget att skryta med. i vart fall. roll
Vad SAABs motorer duger till har väl bevisats av  NP, P-A, Trollspeed samt vid div rallycross och backtävlingar.  smile

Titta, nu börjar dom med påhoppen... roll

Tycker Leif Hermansson visar att det går att plocka effekt ur en volvofemma också, men tråden handlar inte om detta. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Masi hbxservice.com
26 augusti 2009 · 1 471 Inlägg

ingen som vet?

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse
speed_
26 augusti 2009 · 62 Inlägg

de e en här i stan som tryckt i en saab motor i en 240 och den ska gå något så in i helvete tydligen

Volvo 940 Turbo
LartiC
28 augusti 2009 · 403 Inlägg

Omega lådorna e bra R25 om du inte ska toktrimma  (billiga) 250hk fixar den nog om du inte e för elak mot den.
1000-200kr

Omega R28 är jävligt bra och stark låda som tål mer kräm satt i Omega 3000 oftast lite dyrare och svårare att få tag på. tål lite hårdare tag
2000-3500kr

Vill du vara riktigt seriös så är nog Calibra 4x4 lådan bäst en även dyrast  kan du nog plocka ut 300-350++hk utan skada och ingrepp på lådan 6växlad e den med och kostar runt 5000 - 6000 begangnad

Har tängt  att göra precis som topic med min Kadett D
Saab 9000 2,3l t med calibra låda  rakställd med antingen omega eller valibra 4x4 bakaxel.
Motorn ligger redan i garaget.
men ska veta att det e sjukt mycket jobb.

Senast redigerat av LartiC (28 augusti 2009)

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456
Saab 9000 2,3 Aero "nyköpt av Bert Karlsson" (1994)
Opel Kadett D "TURBOkonverterad GSI" (1981)
Saab 900 "BREDDAD" (1996)
Masi hbxservice.com
28 augusti 2009 · 1 471 Inlägg

måste tyvärr köra med spaiserplatta på min de den e äldre än 94

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse
MattiasH
28 augusti 2009 · 1 291 Inlägg

LartiC skrev:
Omega lådorna e bra R25 om du inte ska toktrimma  (billiga) 250hk fixar den nog om du inte e för elak mot den.
1000-200kr

Omega R28 är jävligt bra och stark låda som tål mer kräm satt i Omega 3000 oftast lite dyrare och svårare att få tag på. tål lite hårdare tag
2000-3500kr

Vill du vara riktigt seriös så är nog Calibra 4x4 lådan bäst en även dyrast  kan du nog plocka ut 300-350++hk utan skada och ingrepp på lådan 6växlad e den med och kostar runt 5000 - 6000 begangnad

Har tängt  att göra precis som topic med min Kadett D
Saab 9000 2,3l t med calibra låda  rakställd med antingen omega eller valibra 4x4 bakaxel.
Motorn ligger redan i garaget.
men ska veta att det e sjukt mycket jobb.

Calibra-lådan (F28) håller fint upp till ~600hk men är en tvärmonterad låda och kan då bara användas med 4x4 eller som FWD.

R28 hittar man i omega B v6, omega 3000 lådan passar INTE på saab motorn då 3000-motorn har samma bultdelning som opels CIH och inte som OHC motorerna. Dock ¨vågar jag inte uttala mig om vad R28 håller för.

Masi hbxservice.com
28 augusti 2009 · 1 471 Inlägg

jag har suttit och funderat lite, hur mycket tål en 4växlad volvolåda? skulle de gå att göra en adapter eller svetsa om kåpan så att de passar? hur blir de me lamellen? passar och håller volvons för 350nm?

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse
Lindgren_
28 augusti 2009 · 2 644 Inlägg

Tänk inte så mycket!

Kapa sönder skiten
Tänk hur du ska lösa det
Lös det
få problem
lös det
få problem
lös det!

sen mörda bilen! smile

Johan Lindgren
AndreasPlars
28 augusti 2009 · 1 062 Inlägg

saablover_1 skrev:
jag har suttit och funderat lite, hur mycket tål en 4växlad volvolåda? skulle de gå att göra en adapter eller svetsa om kåpan så att de passar? hur blir de me lamellen? passar och håller volvons för 350nm?

Inget bra alternativ, de håller inte nå vidare! Om vi inte pratar M400 då förståss. (Volvo 164mfl)

M.V.H.

Saab 900i (1989)
BLACK_BULLIT
12 november 2018 · 5 Inlägg

Vet att det var ett tag sedan men vem. Kan man vända sig till om man vill ha en adapter till zf låda tex?

Bullit
Saab 9-5 Aero "Black" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang