Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

Meaganeowner
2 februari 2018 · 2 250 Inlägg

Jo då, letar själv efter en mindre kåk, än den jag har nu. Gärna renoveringsobjekt.

Närmare samhället så vi slipper köra minst 5 mil om dagen med våra bilar.
Har 11 km in till byn.
Det blir stora skattade pengar per år.
Minst 40 000 kr.

Muttley
2 februari 2018 ·

Meaganeowner skrev:
O T.

Min plan för framtiden ligger fast och är helt genomtänkt.

Inget pensionssparande. Betalar av huset i stället. Får väl sälja runt 70, om det kärvar sig.
Tar ut IPR temporärt (allt) innan jag går i pension. Sätter in på eget konto.
All tjänstepension ska vara uttagen innan 75, för sen får man förmoda att omkostnaderna blir mindre.

Får väl njuta, kan njuta och fritt planera dagarna nu... Har hälsan i behåll.

Bara gött. Dock inte pensionär än.

Sen vet man ju inte hur länge man får vara med, så det gäller att ligga i och göra det man verkligen vill, innan det kärvar ihop sig.

Skoteråkande i dag och två månader till, segling på Vänern sex månader, jakt, sommarstugan, fiske året runt, tältning
o s v.
Gör bara sånt jag har råd med. Budgeten är klart begränsad.
Väljer med omsorg. För priset av en tvåveckors utomlandsresa eller skidsemester på nån fjällsluttning med helpension och liftkort, håller jag igång mina sysslor många månader.

Har inte så noga koll längre på veckodagarna. De som tidigare var inrutade i jobbdagar och ledigdagar.

Så länge man klarar sig ekonomiskt och inte blir en parasit så är det helt okej smile

Min plan ligger som så att jag sparar privat. Huset är betalt till 65 senast. Och den förmögenhet som är kvar när jag kolar vippen skall gå oavkortat skattat och klart till ungen som inte finns ännu smile   Om ungen blir en strulpelle så går pengarna oavkortat till någon hjälporganisation.  De lär jag ha rett ut innan de är dags.

Soulman
2 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Mitt hus är avbetalt när jag är 150. Förhoppningsvis har värdeökningen gjort att jag är skuldfri vid en eventuell försäljning om 5 år. Det är spännande att bo i Stockholm.

Vill tillägga att jag är inte riktigt 145 år ännu.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
2 februari 2018 ·

Soulman skrev:
Mitt hus är avbetalt när jag är 150. Förhoppningsvis har värdeökningen gjort att jag är skuldfri vid en eventuell försäljning om 5 år. Det är spännande att bo i Stockholm.

Vill tillägga att jag är inte riktigt 145 år ännu.

smile   Ett renoveringsobjekt kostar i Stockholm dubbelt så mycket mer än mitt nyrenoverade 2 plans med källare plus garage och trädgård på 1700 kvm.

Skev prisbild wink   

De roliga är att när de "sjunker" i sthlm så höjs priserna här hos oss.

Soulman
2 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Ja. Utgifter är ofta linjära med inkomster så det spelar mindre roll var man bor eller vad man tjänar.

Jag har gjort några vändor med hyresrättsombildningar, renoveringar av bostadsrätter och nya investeringar i hus.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Klockan1356
28 augusti 2019 · 2 Inlägg

Väcker liv i denna tråd då jag funderar rätt mycket på att leta mig upp till gruvindustrin för att jobba.

De jobb som jag får sikta in mig på är de som kräver c-ce kort tex. bergbil, tipptruck dumper. Har kört lastbil i nio år med olika sorters körningar som distributionsbil, timmerbil och betongbil.

Den ständigt återkommande frågan är förstås vad man kan tänkas tjäna? För bättre betalt än vad jag har nu blir det förmodligen...men funderar på om det extra man tjänar kommer ätas upp av pendlingskostnad(har ca. 100 mil till tex. Kiruna) och extra boende(får isf försöka hitta en arbetsgivare som kan vara behjälplig med bostad pga. bostadsbristen) för vill ju även att det blir lite extra att kunna spara och/eller spendera.

Så är det nån här som jobbar inom gruvindustrin eller verkligen har koll på lönerna och vilka tillägg som ges och kan lista de här så jag kan försöka räkna ut på ett ungefär viken inkomst det kan landa på?

Tipsa gärna om ni vet av något företag som söker folk!

Janneutanb
28 augusti 2019 · 7 267 Inlägg

Klockan1356 skrev:
Väcker liv i denna tråd då jag funderar rätt mycket på att leta mig upp till gruvindustrin för att jobba.

De jobb som jag får sikta in mig på är de som kräver c-ce kort tex. bergbil, tipptruck dumper. Har kört lastbil i nio år med olika sorters körningar som distributionsbil, timmerbil och betongbil.

Den ständigt återkommande frågan är förstås vad man kan tänkas tjäna? För bättre betalt än vad jag har nu blir det förmodligen...men funderar på om det extra man tjänar kommer ätas upp av pendlingskostnad(har ca. 100 mil till tex. Kiruna) och extra boende(får isf försöka hitta en arbetsgivare som kan vara behjälplig med bostad pga. bostadsbristen) för vill ju även att det blir lite extra att kunna spara och/eller spendera.

Så är det nån här som jobbar inom gruvindustrin eller verkligen har koll på lönerna och vilka tillägg som ges och kan lista de här så jag kan försöka räkna ut på ett ungefär viken inkomst det kan landa på?

Tipsa gärna om ni vet av något företag som söker folk!

Annars om du är ute efter pengar kanske du kan få tag i ett "ligga ute"jobb I Norge.
Slipper dubbla boende kostnader då du bor i bilen under veckorna. Borde gå att lösa ett schema med 3 veckor på och 1 vecka ledigt.

Går även att dra in skapliga pengar på det i Sverige om man är duktig på att ha med sig mat hemifrån och inte käkat upp alla traktamenten.

Klockan1356
28 augusti 2019 · 2 Inlägg

Janneutanb skrev:

Klockan1356 skrev:
Väcker liv i denna tråd då jag funderar rätt mycket på att leta mig upp till gruvindustrin för att jobba.

De jobb som jag får sikta in mig på är de som kräver c-ce kort tex. bergbil, tipptruck dumper. Har kört lastbil i nio år med olika sorters körningar som distributionsbil, timmerbil och betongbil.

Den ständigt återkommande frågan är förstås vad man kan tänkas tjäna? För bättre betalt än vad jag har nu blir det förmodligen...men funderar på om det extra man tjänar kommer ätas upp av pendlingskostnad(har ca. 100 mil till tex. Kiruna) och extra boende(får isf försöka hitta en arbetsgivare som kan vara behjälplig med bostad pga. bostadsbristen) för vill ju även att det blir lite extra att kunna spara och/eller spendera.

Så är det nån här som jobbar inom gruvindustrin eller verkligen har koll på lönerna och vilka tillägg som ges och kan lista de här så jag kan försöka räkna ut på ett ungefär viken inkomst det kan landa på?

Tipsa gärna om ni vet av något företag som söker folk!

Annars om du är ute efter pengar kanske du kan få tag i ett "ligga ute"jobb I Norge.
Slipper dubbla boende kostnader då du bor i bilen under veckorna. Borde gå att lösa ett schema med 3 veckor på och 1 vecka ledigt.

Går även att dra in skapliga pengar på det i Sverige om man är duktig på att ha med sig mat hemifrån och inte käkat upp alla traktamenten.

Visserligen så är Norge också ett alternativ. Där verkar det vanligt med 14-14 rotation.
Jag är ute mer efter ett jobb där man arbetar i ett lag så man har arbetskamrater även fast man kör ett fordon smile Inte för att jag har några problem med att vara själv utan jag vill försöka undvika att bli mer enstöring än vad jag redan är wink

Utmarks-Loke
29 augusti 2019 · 5 809 Inlägg

Klockan1356 skrev:
Visserligen så är Norge också ett alternativ. Där verkar det vanligt med 14-14 rotation.
Jag är ute mer efter ett jobb där man arbetar i ett lag så man har arbetskamrater även fast man kör ett fordon smile Inte för att jag har några problem med att vara själv utan jag vill försöka undvika att bli mer enstöring än vad jag redan är wink

På byggena i Norge ser jag många chaufförer som kör sten fram och tillbaka, stora block till en kross och grus ut på bygget. När det blir rast samlas både lastbilsförare, grävmaskinsförare och de andra i samma matbod, så det är nog hyfsat socialt.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Jag tjänar så lite som pensionär så ni skulle inte tro mig..
Så därför är mitt råd till er som har många år kvar följande..
Spara inte i kronor för då får ni MINDRE än mig när ni ska pensioneras..
Varför då ?
Oavsett vad riksbanken har för lösning med %en så är det MINST 3% inflation om året.
Kolla gärna själv bakåt i tiden vad saker och ting kostade för 40 år sedan och räkna på det..
En 5öres kola kostar minst 1 krona numera, för att skoja till det lite..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
30 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

malus skrev:
Jag tjänar så lite som pensionär så ni skulle inte tro mig..
Så därför är mitt råd till er som har många år kvar följande..
Spara inte i kronor för då får ni MINDRE än mig när ni ska pensioneras..
Varför då ?
Oavsett vad riksbanken har för lösning med %en så är det MINST 3% inflation om året.
Kolla gärna själv bakåt i tiden vad saker och ting kostade för 40 år sedan och räkna på det..
En 5öres kola kostar minst 1 krona numera, för att skoja till det lite..

Har du bytt användarnamn nu igen? Tror du inte det blir lite krångligt för alla andra?

En femöreskola kostar fortfarande fem öre. Den är bara mycket mindre idag.

Dagens befolkning i Sverige är väl ganska bortskämd, för att återgå lite till topic. Åtminstone om man tittar på de som är 40-50plus. Man ska ha 40-50k i månaden, sommarstuga, segelbåt, en BMW och gärna skicka ungarna på ridläger på sommarlovet efter det att Thailandsresan till jul är betald. Sedan ska man sitta anonymt på internet och klaga på att det är så jävla dåligt i landet numera och att det var svinbra på 70talet då man växte upp. Att det i övrigt bestod av bruna tapeter, en Volvo 142 eller Saab 96 och att det var falukorv, köttfärslimpa och kalops till middag, det har man liksom glömt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nybergrobin
30 augusti 2019 · 2 377 Inlägg

Låg på 445k förra året som betongare och ska nu börja som lärling igen (kran).....hamnar på 28-30 brutto per månad nu.

Utmarks-Loke
30 augusti 2019 · 5 809 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Låg på 445k förra året som betongare och ska nu börja som lärling igen (kran).....hamnar på 28-30 brutto per månad nu.

Glöm inte ta med en flaska upp så du slipper klättra hela vägen ner när du blir pissnödig. Och glöm inte ta med flaskan ner efteråt så den slipper stå kvar när nästa man skall köra kranen.

Utmarks-Loke
30 augusti 2019 · 5 809 Inlägg

caromania skrev:

malus skrev:
Jag tjänar så lite som pensionär så ni skulle inte tro mig..
Så därför är mitt råd till er som har många år kvar följande..
Spara inte i kronor för då får ni MINDRE än mig när ni ska pensioneras..
Varför då ?
Oavsett vad riksbanken har för lösning med %en så är det MINST 3% inflation om året.
Kolla gärna själv bakåt i tiden vad saker och ting kostade för 40 år sedan och räkna på det..
En 5öres kola kostar minst 1 krona numera, för att skoja till det lite..

Har du bytt användarnamn nu igen? Tror du inte det blir lite krångligt för alla andra?

En femöreskola kostar fortfarande fem öre. Den är bara mycket mindre idag.

Dagens befolkning i Sverige är väl ganska bortskämd, för att återgå lite till topic. Åtminstone om man tittar på de som är 40-50plus. Man ska ha 40-50k i månaden, sommarstuga, segelbåt, en BMW och gärna skicka ungarna på ridläger på sommarlovet efter det att Thailandsresan till jul är betald. Sedan ska man sitta anonymt på internet och klaga på att det är så jävla dåligt i landet numera och att det var svinbra på 70talet då man växte upp. Att det i övrigt bestod av bruna tapeter, en Volvo 142 eller Saab 96 och att det var falukorv, köttfärslimpa och kalops till middag, det har man liksom glömt.

Volvo 142, köttfärslimpa och kalops, jag blir nostalgisk trots att jag inte ens var född på 70-talet. Om det var skrämselpropaganda får du nog försöka igen  wink

Nybergrobin
30 augusti 2019 · 2 377 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Nybergrobin skrev:
Låg på 445k förra året som betongare och ska nu börja som lärling igen (kran).....hamnar på 28-30 brutto per månad nu.

Glöm inte ta med en flaska upp så du slipper klättra hela vägen ner när du blir pissnödig. Och glöm inte ta med flaskan ner efteråt så den slipper stå kvar när nästa man skall köra kranen.

Det blir "bara" en mobilkran så jag har inte så långt ner till backen big_smile   (tack och lov)!!!   Skulle aldrig sätta mig i en tornkran ;P

caromania Forummoderator
31 augusti 2019 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

caromania skrev:

malus skrev:
Jag tjänar så lite som pensionär så ni skulle inte tro mig..
Så därför är mitt råd till er som har många år kvar följande..
Spara inte i kronor för då får ni MINDRE än mig när ni ska pensioneras..
Varför då ?
Oavsett vad riksbanken har för lösning med %en så är det MINST 3% inflation om året.
Kolla gärna själv bakåt i tiden vad saker och ting kostade för 40 år sedan och räkna på det..
En 5öres kola kostar minst 1 krona numera, för att skoja till det lite..

Har du bytt användarnamn nu igen? Tror du inte det blir lite krångligt för alla andra?

En femöreskola kostar fortfarande fem öre. Den är bara mycket mindre idag.

Dagens befolkning i Sverige är väl ganska bortskämd, för att återgå lite till topic. Åtminstone om man tittar på de som är 40-50plus. Man ska ha 40-50k i månaden, sommarstuga, segelbåt, en BMW och gärna skicka ungarna på ridläger på sommarlovet efter det att Thailandsresan till jul är betald. Sedan ska man sitta anonymt på internet och klaga på att det är så jävla dåligt i landet numera och att det var svinbra på 70talet då man växte upp. Att det i övrigt bestod av bruna tapeter, en Volvo 142 eller Saab 96 och att det var falukorv, köttfärslimpa och kalops till middag, det har man liksom glömt.

Volvo 142, köttfärslimpa och kalops, jag blir nostalgisk trots att jag inte ens var född på 70-talet. Om det var skrämselpropaganda får du nog försöka igen  wink

Tro mig. Inget att sukta efter.
Inget kött i kalopsen, bara fett.
Lever. Pölsa. Stryk. Lapskojs. Sverige var inte bättre förr. T o m kriminaliteten var högre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
trubbelturbo
31 augusti 2019 · 1 442 Inlägg

Jobbar som distributionschaufför. Antalet timmar kan variera. Min "sämsta" månad landade på cirka 18k efter skatt. Den bästa strax över 30k. Men snittar någonstans 22-23k.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Jesper328
5 november 2019 · 2 333 Inlägg

Arbetar som tekniker åt Mercedes-Benz, och drar in runt 27-28 före skatt.

Up the RA
Mack Forum- och sitemoderator
5 november 2019 · 26 111 Inlägg

Kan ju uppdatera om läget nu när man plötsligt ser denna tråd i flödet..

För snart ett år sedan bytte jag karriär, från att vara tidningsbud - med allt vad det innebär - till att börja jobba dag och köra ut matvaror, alltså färdiga matkassar, till personer som beställt.
Jag är alltså anställd av ett distributionsföretag här i stan, som hyr ut mig till en av de större butikerna.
Under det här året har jag fått en ny bil, en Mercedes - som allt mindre och mindre imponerar i takt med att saker går sönder - men också en hel uniform, något jag aldrig fick under de NIO år jag arbetade som tidningsbud.
Supernöjd i övrigt än så länge.

Tjänar, efter skatt, runt 18-19k i månaden.

Dock mycket mer när jag kör ut under de röda dagarna. Är alltid ledig lördag-söndag, men arbetar alla andra dagar, oavsett om det är jul, nyår eller någonting annat. Men det är ok!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 november 2019 · 13 669 Inlägg

Mack skrev:
Kan ju uppdatera om läget nu när man plötsligt ser denna tråd i flödet..

För snart ett år sedan bytte jag karriär, från att vara tidningsbud - med allt vad det innebär - till att börja jobba dag och köra ut matvaror, alltså färdiga matkassar, till personer som beställt.
Jag är alltså anställd av ett distributionsföretag här i stan, som hyr ut mig till en av de större butikerna.
Under det här året har jag fått en ny bil, en Mercedes - som allt mindre och mindre imponerar i takt med att saker går sönder - men också en hel uniform, något jag aldrig fick under de NIO år jag arbetade som tidningsbud.
Supernöjd i övrigt än så länge.

Tjänar, efter skatt, runt 18-19k i månaden.

Dock mycket mer när jag kör ut under de röda dagarna. Är alltid ledig lördag-söndag, men arbetar alla andra dagar, oavsett om det är jul, nyår eller någonting annat. Men det är ok!

måste vara skönt att slippa dom där jäkla nätterna..     jobbade som tidningsbud när jag var yngre (15-16bast). började med att dela ut på söndagar. sen sommarjobbade jag som vanligt tidningsbud..  det var verkligen ingen höjdare  jobbade så tills jag var 19 då sa jag upp mig.   fast sen kan man ju rulla runt med bil då kan jag tänka mig att det är lite lättare men ständiga natten är ingen höjdare.  risk för att förstöra allt socialt umgänge. Men det har man inte som busschafför heller..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang