Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

Cuefa Ain't no place like home...
5 november 2019 · 4 628 Inlägg

Jobbar som reservdelsman på VAG.
Får ut ca 20kkr/månad men då är min förmånsbil betald så jag klagar inte.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mack Forum- och sitemoderator
5 november 2019 · 26 111 Inlägg

Growe skrev:

Mack skrev:
Kan ju uppdatera om läget nu när man plötsligt ser denna tråd i flödet..

För snart ett år sedan bytte jag karriär, från att vara tidningsbud - med allt vad det innebär - till att börja jobba dag och köra ut matvaror, alltså färdiga matkassar, till personer som beställt.
Jag är alltså anställd av ett distributionsföretag här i stan, som hyr ut mig till en av de större butikerna.
Under det här året har jag fått en ny bil, en Mercedes - som allt mindre och mindre imponerar i takt med att saker går sönder - men också en hel uniform, något jag aldrig fick under de NIO år jag arbetade som tidningsbud.
Supernöjd i övrigt än så länge.

Tjänar, efter skatt, runt 18-19k i månaden.

Dock mycket mer när jag kör ut under de röda dagarna. Är alltid ledig lördag-söndag, men arbetar alla andra dagar, oavsett om det är jul, nyår eller någonting annat. Men det är ok!

måste vara skönt att slippa dom där jäkla nätterna..     jobbade som tidningsbud när jag var yngre (15-16bast). började med att dela ut på söndagar. sen sommarjobbade jag som vanligt tidningsbud..  det var verkligen ingen höjdare  jobbade så tills jag var 19 då sa jag upp mig.   fast sen kan man ju rulla runt med bil då kan jag tänka mig att det är lite lättare men ständiga natten är ingen höjdare.  risk för att förstöra allt socialt umgänge. Men det har man inte som busschafför heller..smile

Alltså, det gick bra att jobba nätter. Många hade problem med det, och det funkar verkligen inte för alla.
För mig var det inte heller optimalt, men det funkade i alla fall. En del kom till jobbet första natten och sa sen upp sig när de insett vilka tider det faktiskt gällde.
Men ja, det är också skönt att komma ifrån. Sannslöst skönt om jag ska vara ärlig.
Att ha riktiga helger, med två hela lediga dagar. Att få se solljuset, och att faktiskt få träffa människor.
Trodde det skulle bli ett helvete eftersom jag av olika anledningar är lite folkskygg men..det går faktiskt riktigt riktigt bra.
Och..mer lön varje månad gör ju ingenting heller direkt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 november 2019 · 13 669 Inlägg

Mack skrev:

Growe skrev:

Mack skrev:
Kan ju uppdatera om läget nu när man plötsligt ser denna tråd i flödet..

För snart ett år sedan bytte jag karriär, från att vara tidningsbud - med allt vad det innebär - till att börja jobba dag och köra ut matvaror, alltså färdiga matkassar, till personer som beställt.
Jag är alltså anställd av ett distributionsföretag här i stan, som hyr ut mig till en av de större butikerna.
Under det här året har jag fått en ny bil, en Mercedes - som allt mindre och mindre imponerar i takt med att saker går sönder - men också en hel uniform, något jag aldrig fick under de NIO år jag arbetade som tidningsbud.
Supernöjd i övrigt än så länge.

Tjänar, efter skatt, runt 18-19k i månaden.

Dock mycket mer när jag kör ut under de röda dagarna. Är alltid ledig lördag-söndag, men arbetar alla andra dagar, oavsett om det är jul, nyår eller någonting annat. Men det är ok!

måste vara skönt att slippa dom där jäkla nätterna..     jobbade som tidningsbud när jag var yngre (15-16bast). började med att dela ut på söndagar. sen sommarjobbade jag som vanligt tidningsbud..  det var verkligen ingen höjdare  jobbade så tills jag var 19 då sa jag upp mig.   fast sen kan man ju rulla runt med bil då kan jag tänka mig att det är lite lättare men ständiga natten är ingen höjdare.  risk för att förstöra allt socialt umgänge. Men det har man inte som busschafför heller..smile

Alltså, det gick bra att jobba nätter. Många hade problem med det, och det funkar verkligen inte för alla.
För mig var det inte heller optimalt, men det funkade i alla fall. En del kom till jobbet första natten och sa sen upp sig när de insett vilka tider det faktiskt gällde.
Men ja, det är också skönt att komma ifrån. Sannslöst skönt om jag ska vara ärlig.
Att ha riktiga helger, med två hela lediga dagar. Att få se solljuset, och att faktiskt få träffa människor.
Trodde det skulle bli ett helvete eftersom jag av olika anledningar är lite folkskygg men..det går faktiskt riktigt riktigt bra.
Och..mer lön varje månad gör ju ingenting heller direkt.

tidningsbranchen är ju äkligt dåligt betalt iaf på den tiden jag jobbade..       men samtidigt är det ju skönt att sköta sitt och ingen bryr sig så länge man gör sitt jobb.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 november 2019 · 13 669 Inlägg

Försökte hitta vart i livet jag var när jag svarade i tråden men lyckades inte hitta mitt inlägg.. 

Men är anställd som Busschafför huvudsak  Skolbusschafför  även om det känns som det är långt ifrån det jag gör..     arbetsuppifter är att köra skolbuss,beställningstrafik,ersättningstrafik åt sj, linjekörning (flixbus)    det innebär allt från att skava runt på grusvägar och hämta skolbarn till att bo någon vecka uppe i helvetet (stockholm)  Norge trippar, köra idrottslag till matcher,  Köra fruktbud. sköta kontoret (när chefen är på semester) och MYCKET bussvård. en del mekning oxå även om jag undviker det så långt jag kan.  jobbar på timme      plockar ut mellan 21-37K efter skatt beronde på hur jag jobbat..      det är oftast 6dagar jobb 1ledig jobba 5-6dagar ledig 2 osv.       denna vecka började i lördags 05.30 i stockholm när jag klev ut från hotellrummet och jobbar till i morgon ledig torsdag jobb fredag. och hoppas vara ledig lördag söndag smile      så man jobbar en hel del många dagar är man hemifrån 16-17timmar   (pendlar till jobbet)   Perfekt jobb när man har småbarn..

Senast redigerat av Growe (5 november 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Cuefa Ain't no place like home...
5 november 2019 · 4 628 Inlägg

Känner igen det där... jag pendlar ju 4 timmar/dag (26 mil t.o.r) så dagarna är långa, nätterna korta.
Inga småbarn i hushållet tack o lov...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
5 november 2019 · 26 111 Inlägg

Growe skrev:

Mack skrev:

Growe skrev:

måste vara skönt att slippa dom där jäkla nätterna..     jobbade som tidningsbud när jag var yngre (15-16bast). började med att dela ut på söndagar. sen sommarjobbade jag som vanligt tidningsbud..  det var verkligen ingen höjdare  jobbade så tills jag var 19 då sa jag upp mig.   fast sen kan man ju rulla runt med bil då kan jag tänka mig att det är lite lättare men ständiga natten är ingen höjdare.  risk för att förstöra allt socialt umgänge. Men det har man inte som busschafför heller..smile

Alltså, det gick bra att jobba nätter. Många hade problem med det, och det funkar verkligen inte för alla.
För mig var det inte heller optimalt, men det funkade i alla fall. En del kom till jobbet första natten och sa sen upp sig när de insett vilka tider det faktiskt gällde.
Men ja, det är också skönt att komma ifrån. Sannslöst skönt om jag ska vara ärlig.
Att ha riktiga helger, med två hela lediga dagar. Att få se solljuset, och att faktiskt få träffa människor.
Trodde det skulle bli ett helvete eftersom jag av olika anledningar är lite folkskygg men..det går faktiskt riktigt riktigt bra.
Och..mer lön varje månad gör ju ingenting heller direkt.

tidningsbranchen är ju äkligt dåligt betalt iaf på den tiden jag jobbade..       men samtidigt är det ju skönt att sköta sitt och ingen bryr sig så länge man gör sitt jobb.

Det blev bättre mot slutet, men det hade att göra med att sträckorna blev överjävligt mycket längre.
Mindre distrikt slogs ihop och vips hade man flera gator till, och det som gjorde mig mest förbannad var att de bara dök upp. Utan några ord eller varningar.
Bara när sysselsättningsgraden ökade - vilket hände en eller två gånger - så följde lönen med.
Men visst..det var fint att sköta sig själv. Och när man var klar så gick man hem.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Janneutanb
5 november 2019 · 7 267 Inlägg

Jobbar stenhårt mot att bli hisstekniker.
Alltså bygga, reparera och förnya hissar.
Väntar på att få datum för intervjun hos facket och arbetsgivaren därefter har jag ett humm om när/om jag kommer kunna bli anställd.

Ingångslön som lärling är 50% av en examinerad tekniker så det är strax över 27$/h plus försäkringar och pension som är ytterligare drygt 30$/h om jag förstod rätt.

Kört lastbilar I typ 11 år och har 0 intresse av att fortsätta med det så nu efter flytten till USA satsar jag på olika teknikinriktningar.

frogish
5 november 2019 · 136 Inlägg

36k innan skatt. Maskinkonstruktör.

BMW 2800 CS "E9" (1969)
BMW 325i (2007)
Skitungen
6 november 2019 · 199 Inlägg

Growe skrev:
kör Buss bara timanställd men har fast skoltur varje vardag när det inte är lov
får ut som lägst 9.900 efter skatt och som mest 17.000 efter skatt

Growe skrev:
Försökte hitta vart i livet jag var när jag svarade i tråden men lyckades inte hitta mitt inlägg..

Men är anställd som Busschafför huvudsak  Skolbusschafför  även om det känns som det är långt ifrån det jag gör..     arbetsuppifter är att köra skolbuss,beställningstrafik,ersättningstrafik åt sj, linjekörning (flixbus)    det innebär allt från att skava runt på grusvägar och hämta skolbarn till att bo någon vecka uppe i helvetet (stockholm)  Norge trippar, köra idrottslag till matcher,  Köra fruktbud. sköta kontoret (när chefen är på semester) och MYCKET bussvård. en del mekning oxå även om jag undviker det så långt jag kan.  jobbar på timme      plockar ut mellan 21-37K efter skatt beronde på hur jag jobbat..      det är oftast 6dagar jobb 1ledig jobba 5-6dagar ledig 2 osv.       denna vecka började i lördags 05.30 i stockholm när jag klev ut från hotellrummet och jobbar till i morgon ledig torsdag jobb fredag. och hoppas vara ledig lördag söndag smile      så man jobbar en hel del många dagar är man hemifrån 16-17timmar   (pendlar till jobbet)   Perfekt jobb när man har småbarn..

Där har du den, på sida 23. wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 november 2019 · 13 669 Inlägg

Cuefa skrev:
Känner igen det där... jag pendlar ju 4 timmar/dag (26 mil t.o.r) så dagarna är långa, nätterna korta.
Inga småbarn i hushållet tack o lov...

det har inte jag heller ;-)  som tur är   min yngsta är 16 fyller 17 om 3månader och den älsta av dom 2 är 19fyllda  smile      det är väldigt skönt utan småbarn.. ingen tid jag saknar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Cuefa Ain't no place like home...
7 november 2019 · 4 628 Inlägg

Haha, jag kan tro det...
Jag kom in i bilden när grabben var 12, nu fyller han snart 24 ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang