Fyllecell, tappa körkort?

blacken
27 januari 2009 ·

DoT skrev:

Merca-Hakan skrev:
men sen verkar de vara skillnad på att sitta i fyllecell en natt eller att strypa en människa till döds, ibland får man ju för sig att det är allvarligare å hamna i cellen en natt iställe lixom..
svenska rättsväsendet e lite krokigt så att säga.

Så sant så.
Har sagt det förr och jag säger det igen: Svenska rättssystemet saknar all logik. smile

Håller med dig, man får inte ens införskaffa sig en välförtjänt och välbehövlig baksmälla utan att storebror ska in och rycka i svänglappen.. big_smile

Eisenhut
27 januari 2009 · 1 827 Inlägg

Merca-Hakan skrev:

weeeman skrev:

Merca-Hakan skrev:
ja, den gång du råkar i fyllecell så hamnar det även i ditt belastningsregister

Där tror jag att du har fel, om man hamnar i fyllecellen enbart för fylla/oförmåga att ta hand om dig så hamnar man vad jag vet inte i belastningsregistret.
Detta enligt någon som borde veta, nämligen en polis.

my bad, sorry.. du har helt rätt!
jag blev för ivrig i skrivandet.

men om vi säger att man bli omhändertagen för fylleri i samband med skadegörelse eller misshandelsfall, kommer även fylleriet med i bilden då eller blir det silat i sanden även då?

Du blir förstås inte LOBad om du blir gripen pga andra lagöverträdelser, så svaret blir förstås nej då alkoholkonsumtion ej är ett brott i sig.

Anledningen är ju att du blir omhändertagen oavsett, och då försvinner hela syftet med LOB.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
jeep_tom Jeep Tom
27 januari 2009 · 276 Inlägg

Ja du det är då en jävla tur att man är nykterist och aldrig har supit i hela sitt liv. Då slipper man problem med fylleceller och alla mostavarde problem lol

Feeling free to do my own thing
FarmoR
27 januari 2009 · 149 Inlägg

Ska dit på en liknande möte på måndag. Men det ska inte vara någon fara. Första gången på fyllecell så rngde soc några dagar senare och pratade lite och sa att om detta upprepas så du hamnar  fyllecell totalt 3 gånger så kommer det få konsekvenser.
Jag vet inte om det spelar in något att jag råkade ha kniv på mig sist dock... (totalt misstag, var en liten jävla kniv jag hade i innerfickan på jackan eftersom vi vart ute och grillat, tro vad ni vill.)

Jimm
27 januari 2009 · 1 661 Inlägg

alain skrev:
Jag tror inte att polisen skicka papper till social utan anläggning som därefter skikas till länstyrelsen för se om du är lämpligt för behålla körkort.
Social undrar om varför du fick sitta i fyllecell, det är absolut derras rätt att göra en utredning om din drykande.
Tänk också att polisen har kvar allting om din cell besök i deras dator och om du blir tagen på nytt kan du förmogligen säga hejdå till ditt körkort även om du inte kör bil då, det räcker att du hamnar i fyllecell ingen för det.

Vad grundar du det på? Låter som skitsnack.

CivicHatchback
27 januari 2009 · 182 Inlägg

Nej? dom skickade papprena dit för att jag hamnat i fyllecell 2 gånger. Jag tycker iaf att det är fel.. eftersom jag inte kör bil när jag druckit. Har haft otur o träffat snuten när jag tagit någon öl för mycket vilken jag tror att många gjort någon gång.

Smajly
27 januari 2009 · 3 059 Inlägg

CivicHatchback skrev:
Nu har jag fått beskedet från länsstyrelsen. De tyckte inte att det fanns skäl att plocka kortet smile sa ju det! måste dock erkänna att jag har varit rätt så nervös.. o att det var en grym lättnad att det löste sig!

Ja de va ju skönt.. Tänk bara på de nästa gång du partajar och börjar tjafsa imot polisen.. då kanske inte turen finns mer.

Joo
27 januari 2009 · 741 Inlägg

Har aldrig fattat det där med fyllecell! NÄR åker man in i fyllecellen? jag och polaren skulle få skjuts av polisen hem för några månader sedan, men vi hinner bara åka några meter innan polaren spyr i polisbilen! dom blev mest sura och slängde ut oss igen.. Hur mer klockrent kunde det inte vara för han att åka in i cellen?

Perss0n
27 januari 2009 · 435 Inlägg

Joo skrev:
Har aldrig fattat det där med fyllecell! NÄR åker man in i fyllecellen? jag och polaren skulle få skjuts av polisen hem för några månader sedan, men vi hinner bara åka några meter innan polaren spyr i polisbilen! dom blev mest sura och slängde ut oss igen.. Hur mer klockrent kunde det inte vara för han att åka in i cellen?

dom kanske inte ville att han skulle spy där också? tongue

No risk, No reward
Lexus IS350 "USDM" (2009)
response Studerande
27 januari 2009 · 463 Inlägg

Joo skrev:
Har aldrig fattat det där med fyllecell! NÄR åker man in i fyllecellen? jag och polaren skulle få skjuts av polisen hem för några månader sedan, men vi hinner bara åka några meter innan polaren spyr i polisbilen! dom blev mest sura och slängde ut oss igen.. Hur mer klockrent kunde det inte vara för han att åka in i cellen?

Haha! tongue

Jag undrar också hur det fungerar egentligen, fick åka dit en gång. Två kompisar blev "gripna" av krogvakterna och jag diskuterade lite med poliserna som kom dit och det räckte för att de skulle ta in mig också... Men jag fick inget brev eller någon "prick" vad jag vet?

Någon som har en länk eller något om hur det egentligen fungerar?

Edit: Orsaken till att polisen redovisar ingripandena för Vägverket är att de kan leda till omprövning av körkort.

Saxat från http://www.na.se/artikel.asp?intId=1409644&insn=1

Edit 2: Verkar inte som att en LOB hamnar i belastningsregistret. Gött smile

Senast redigerat av response (27 januari 2009)

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
CivicHatchback
27 januari 2009 · 182 Inlägg

en LOB får man ingen prick för eller liknande. Tycker dock att dom är överdriver hårda med det där.. iaf här i luleå, många bekanta som också åkt dit för ingenting.

alain www.bimmerpower.org
27 januari 2009 · 3 995 Inlägg

Hardjim skrev:

alain skrev:
Jag tror inte att polisen skicka papper till social utan anläggning som därefter skikas till länstyrelsen för se om du är lämpligt för behålla körkort.
Social undrar om varför du fick sitta i fyllecell, det är absolut derras rätt att göra en utredning om din drykande.
Tänk också att polisen har kvar allting om din cell besök i deras dator och om du blir tagen på nytt kan du förmogligen säga hejdå till ditt körkort även om du inte kör bil då, det räcker att du hamnar i fyllecell ingen för det.

Vad grundar du det på? Låter som skitsnack.

*******
Så shitsnack är det inte, en kompis blev tagen 3 gånger till fyllcellen, det blev utredning och blev av med körkort 6 månader.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
response Studerande
27 januari 2009 · 463 Inlägg

CivicHatchback skrev:
en LOB får man ingen prick för eller liknande. Tycker dock att dom är överdriver hårda med det där.. iaf här i luleå, många bekanta som också åkt dit för ingenting.

Då är man inte ensam iaf hehe... tongue

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
CivicHatchback
27 januari 2009 · 182 Inlägg

också åkt eller?

Smajly
27 januari 2009 · 3 059 Inlägg

Stämmer bra de.. dom kan ta kortet för en om man hamnar i fyllecell för många gånger på för kort tid. Då anses man inte tillräckligt tillförlitlig nog för att ha körkort och räknas nog som fyllo hos dom.

CivicHatchback
28 januari 2009 · 182 Inlägg

Mjo, exakt. O det är mycket dumt enligt mig, men alla tycker ju olika så, det är bara min åsikt.

Spethz_
28 januari 2009 · 212 Inlägg

Perss0n skrev:

Joo skrev:
Har aldrig fattat det där med fyllecell! NÄR åker man in i fyllecellen? jag och polaren skulle få skjuts av polisen hem för några månader sedan, men vi hinner bara åka några meter innan polaren spyr i polisbilen! dom blev mest sura och slängde ut oss igen.. Hur mer klockrent kunde det inte vara för han att åka in i cellen?

dom kanske inte ville att han skulle spy där också? tongue

Haha!  Har ni någonsin fått en polis till att bryta arm med er på fyllan över en huv då? ; )

Kenko
28 januari 2009 · 264 Inlägg

3 ggr sen e de kört! En kompis blev nyligen av med det, måste sen lämna lever prov får att få ta om det!!

Volvo V60 D3 "BSR-ifierad" (2011)
alain www.bimmerpower.org
28 januari 2009 · 3 995 Inlägg

*******

Kenko skrev:
3 ggr sen e de kört! En kompis blev nyligen av med det, måste sen lämna lever prov får att få ta om det!!

*******
Det stämmer väl!
Om han blir av med körkort ex: 6 månader,  det är inte bara 1 gång att han får lämna leverprov men flera gånger under 2 års tid för att bevisa att han inte drycker som en alkoholist + att leverprov ska vara kling.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Smajly
28 januari 2009 · 3 059 Inlägg

Leverprov? Man lämnar ju bara blodprov. Och som Alain säger så gör man det med jämna mellanrum under en viss tid.
Men mycket beror på hur ofta man blir tagen för fylla under en viss tid för att bli av med det..
Åker du i fyllecell 1 gång per år i 3 år så blir du inte va med kortet och räknas inte som alkis för det, det måste ske på en kortare tid.

Senast redigerat av Smajly (28 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang