bygga egen kompressor

sorken
2 mars 2006 · 251 Inlägg

hej! har tänkt på om man ska smida i hop nå kompressoraktigt under huven på min omega 3000

tänkte ju iaf inte lägga ut 30000papp på ett kompressor kitt..fins det nått bra å billigt sätt å bygga nått sj på? behöver inte vara nå våldsamt ska ladda max 0,5 för då slipper man hålla på å kompsänka mm

nån som har nån erfarenhet av detta?

motorn som det handlar om är altså en 3L 6cyl 24v med dualram så det är ju ett lättsamt insug å bygga på

/ Daniel

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
Germax
2 mars 2006 · 12 086 Inlägg

Finns ju luffarturbo, det är nog det ända du kan bygga själv smile

Sharky
2 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Ladda en halv bar. Och du har väl 200Hkr i orginal typ. Då blir det alltså runt 300Hkr.
Trimning med 100Hkr kostar enligt min grundregel om 300kr/hkr = 300 x 100 = 30000kr.

Såvida du inte är duktig verktygsmakare med komplett mekanisk verkstad eller lyckas hitta prylarna till "buspris" så kommer du att landa på.....runt 30.000 kr innan allt är klart.

Nu gäller min tumregel främst för turbo men jag har svårt att tro att det blir mycket billigare med kompressor.

/Göran


sorken skrev:
hej! har tänkt på om man ska smida i hop nå kompressoraktigt under huven på min omega 3000

tänkte ju iaf inte lägga ut 30000papp på ett kompressor kitt..fins det nått bra å billigt sätt å bygga nått sj på? behöver inte vara nå våldsamt ska ladda max 0,5 för då slipper man hålla på å kompsänka mm

nån som har nån erfarenhet av detta?

motorn som det handlar om är altså en 3L 6cyl 24v med dualram så det är ju ett lättsamt insug å bygga på

/ Daniel

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
omega4ever
2 mars 2006 · 32 Inlägg

Satsa på en begagnad kompressor och ett extrasprut med startspridare och tryckvakter.
Det kanske räcker med att sätta dit en längre multiribb rem? eftersom laddtrycket är lågt.
Går säkert att räkna på.
Då är det bara att snickra egna fästen och lite tryckrör och soppaledningar.
Om det funkar så kommer du undan billigt.

En eaton m-90 som pumpar 1,5lit luft per varv borde bli perfekt, såg en sån på blocket för 7500:-

opelmtx
2 mars 2006 ·

Hur mycket klarar en gammal Golf G60 kompressor? om man säger att man kan ladda 1 bar i en 1,8 motor  skulle inte den räcka att till en 3 liters motor om man inte laddar så mycket? Kanske blir idiot stämplad men kul o veta!

Sharky
2 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Problemet är att man måste ha pumpdiagrammet så att man kan se om den klarar 13500 liter/minut istf 10800 liter/minut.

(Räknat på 0.5 bar på en 3 liters motor vid 6000 rpm).

Men det borde inte vara helt unmöglich.

/Göran

opelmtx skrev:
Hur mycket klarar en gammal Golf G60 kompressor? om man säger att man kan ladda 1 bar i en 1,8 motor  skulle inte den räcka att till en 3 liters motor om man inte laddar så mycket? Kanske blir idiot stämplad men kul o veta!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
opelmtx
2 mars 2006 ·

oki för en sådan är ju inte allt för svår att få tag i till vettigt pris

MilleN
2 mars 2006 · 9 108 Inlägg

Anar jag någon som vill utmana mig? wink Vad ska du göra med Omegan egentligen hehe?

Om du ska köpa bara kompressorn som ingår i satsen kostar den runt 16.000. Bara att köpa den och bygga resten själv smile Det är en del att göra.


Edit: Angående G60-kompressor räcker den ju knappt för att trimma Golf/Corrado över 200hk så vad skulle den göra för nytta i en 3,0a smile Smakar det så kostar det..

Senast redigerat av MilleN (2 mars 2006)

opelmtx
2 mars 2006 ·

MilleN skrev:
Anar jag någon som vill utmana mig? wink Vad ska du göra med Omegan egentligen hehe?

Om du ska köpa bara kompressorn som ingår i satsen kostar den runt 16.000. Bara att köpa den och bygga resten själv smile Det är en del att göra.


Edit: Angående G60-kompressor räcker den ju knappt för att trimma Golf/Corrado över 200hk så vad skulle den göra för nytta i en 3,0a smile Smakar det så kostar det..

Jaja:) nu sa han att han skulle ladda 0,5 inte över 1 som vissa andra:P

Attenator
2 mars 2006 · 404 Inlägg

Är det ingen som har byggt om en billig turbo till kompressor då?
Har funderat på det ett tag, köpa ett t04e-agg eller liknande och plocka avgashuset, svarva ett drivremshjul och bygga fästen?

Måste förstås ha en helvetes utväxling för att det ska fungera men inte helt omöjligt kanske?

Senast redigerat av Attenator (2 mars 2006)

BMW 2002 (1972)
sorken
2 mars 2006 · 251 Inlägg

haha jo jag har stora planer för omegan ..en kompis byggde turbo i sin 24v för en kostnad av ca 3000kr å det funkade fint men turbon va inte helt ok så topppackningen for å då brast intresset..men på nått sätt borde de ju gå å komma undan litte billigt..vilken volym ska kompressorn klara av då om man ska ha typ 0,5 i ladd eller mindre? har för mig att orginal block å topp ska orka med upp till 0,7 utan å kompsänka..har också tänkt på de där med att dela en turbo å bygag den till kompressor men funkar det?

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
MilleN
2 mars 2006 · 9 108 Inlägg

opelmtx skrev:
Jaja:) nu sa han att han skulle ladda 0,5 inte över 1 som vissa andra:P

Jag ska inte ladda mer än 0,5 i år heller wink Men funkar allt bra så blir det 0,8.. Går inte högre än det.

Sorken: Varför inte följa hans recept då och skaffa en vettig turbo? Om du nu vill hålla kostnaderna nere.. Och göra en portning av toppen och sänka kompet lite.

sorken
3 mars 2006 · 251 Inlägg

jo de e ju sant men det blir sånnt jävla jobb med grenrör å allt ska få plats mm tänkte man slipper massa jobb om man byger kompressor..bli ju som enklare å plocka va om man ska besikta mm å

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
MilleN
3 mars 2006 · 9 108 Inlägg

Ring Janne på ENEM och hör vad han har att säga om budgetkompressorbyggen wink

sorken
3 mars 2006 · 251 Inlägg

Millen du som har lotus plast på bilen hur mycket breddar dörrbreddarna? smalnar dom av vid kanterna av dörren eller? hur ser dom ut i profil?

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
Sharky
3 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Ta OT frågor i andra trådar eller via PM.

Detta kladdar ner trådarna onödigt.

Göran
Moderator

sorken skrev:
Millen du som har lotus plast på bilen hur mycket breddar dörrbreddarna? smalnar dom av vid kanterna av dörren eller? hur ser dom ut i profil?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
-Ncs-
3 mars 2006 · 321 Inlägg

SKa man uppgradera en bils motor så ska man enligt mitt tycke köra på "riktiga" grejjer som man vet fungerar. Finns nog inga lönsamma genvägar inom detta område. Vill citera en tidigare talare i detta inlägg. "smakar det så kostar det"... kunde inte sagt d bättre själv wink

Tough ain´t...ENOUGH!
opelmtx
3 mars 2006 ·

sorken skrev:
jo de e ju sant men det blir sånnt jävla jobb med grenrör å allt ska få plats mm tänkte man slipper massa jobb om man byger kompressor..bli ju som enklare å plocka va om man ska besikta mm å

Jag tror på löv blåstongue

sorken
4 mars 2006 · 251 Inlägg

de kan man använda avgassystemet till i ställe:D

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang