Dekaler -framruta

Cizla Pfffft
17 november 2008 · 906 Inlägg

Var eller hur långt ner/upp är det okej att ha dekaler?
Tänkte att eventuellt ha texten "Cizlas Tweetie" fram i rutan "längst" huven om ni förstår mig rätt?
Hur stor kan man då ha texten eller får man ens ha där?

Tacksam!
//Cizla

Umadbro?
KHRacing
17 november 2008 ·

för sista gången :-)

Det är INTE ok alls att ha NÅNTING ÖVER HUVUDTAGET i framrutan
respektive främre sidorutor -

Rutorna är E-märkte & detta innebär exakt detta.

dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
17 november 2008 · 718 Inlägg

KHRacing skrev:
för sista gången :-)

Det är INTE ok alls att ha NÅNTING ÖVER HUVUDTAGET i framrutan
respektive främre sidorutor -

Rutorna är E-märkte & detta innebär exakt detta.

Men kristian.. du har ju gott om klistermärken i din framruta! tongue

Karl-Bertil
17 november 2008 · 518 Inlägg

där jag besiktar bilen går de efter att man ska kunna se igenom toningsfilmen å att den inte går under om man fäller solskyddet. men det är toningsfilm, klisterlappar med trams på vetjag ej.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
17 november 2008 · 5 042 Inlägg

KHRacing skrev:
för sista gången :-)

Det är INTE ok alls att ha NÅNTING ÖVER HUVUDTAGET i framrutan
respektive främre sidorutor -

Rutorna är E-märkte & detta innebär exakt detta.

stämmer ej.
Ta tex en slövo 740!
Där finns det en svart liten markering längs på vänster sida av rutan ( när man sitter innuti bilen )
Dit får man sätta en dekal/bord som max grens!
Har pratat med både polis i Lerum & bes gubbarna i Partille i gbg!

C H E V R O L E T <3
MHperformance CNC operatör
17 november 2008 · 280 Inlägg

Det sitter makeringar på dem flesta bilar, men om tejpen går under dem så blir de böter

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
DoT Häst
17 november 2008 · 1 099 Inlägg

Ännu en sådan här tråd. smile
Lika intressant som alltid att läsa folks olika svar på frågan. tongue

Än är inte den sista idioten född..
alex_side Neerd
17 november 2008 · 1 596 Inlägg

jag har sån klibba^^ haft det på alla mina bilar.. inget snack på besiktning och inget vid kontroller:) så bara kör påwink

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
KHRacing
17 november 2008 ·

Men eftersom jag vet att mitt svar är 100% riktigt så känns det lite tradigt att läsa om folk som -- jag har besiktigt & det gick genom utan anmärning historierna...

ja vaddå om man snackt med SBP & polisen, tror ni de vet alla de rätta svaren då ?

Enda man kan göra för att få ett 1 0 0 % seriöst svar är att ringa VV / SBP tekniska
Påpeka då samtidigt att du har en E-märkt vindruta.

& dessa markeringarna på rutorna som många snackar om, de har inget som helst med att gör ang hur långt ner en vindrutestreamer få sitta.

Vaddå, tror ni på fullaste allvar att essa rutorna fått denna markeringenenbart för den svenska marknaden eller ?

Tänk om, tänk rätt.

Sokrates här på forumet som ä besiktningsingenjör vet jag kommer hålla med mig till fullo.

jocket4
18 november 2008 · 189 Inlägg

KHRacing skrev:
Men eftersom jag vet att mitt svar är 100% riktigt så känns det lite tradigt att läsa om folk som -- jag har besiktigt & det gick genom utan anmärning historierna...

ja vaddå om man snackt med SBP & polisen, tror ni de vet alla de rätta svaren då ?

Enda man kan göra för att få ett 1 0 0 % seriöst svar är att ringa VV / SBP tekniska
Påpeka då samtidigt att du har en E-märkt vindruta.

& dessa markeringarna på rutorna som många snackar om, de har inget som helst med att gör ang hur långt ner en vindrutestreamer få sitta.

Vaddå, tror ni på fullaste allvar att essa rutorna fått denna markeringenenbart för den svenska marknaden eller ?

Tänk om, tänk rätt.

Sokrates här på forumet som ä besiktningsingenjör vet jag kommer hålla med mig till fullo.

Markeringarna på rutorna är visst hur långt ner man får tona på framrutan! Har själv varit inne och frågat om det då jag var osäker... Han sa även att om man tonar får man inte tona endast svart utan den måse skifta mellan två färger....

KHRacing
18 november 2008 ·

jocket4 skrev:
Markeringarna på rutorna är visst hur långt ner man får tona på framrutan! Har själv varit inne och frågat om det då jag var osäker... Han sa även att om man tonar får man inte tona endast svart utan den måse skifta mellan två färger....

Jasså ? smile

Förklara då för mig varför de sitter olika långt ner på olika bilar... lol

Inte en chans säger jag bara då yikes

Fordonsförfattningen säger att man inte får montera nånting alls på E-märkt vindruta/främre sidorutor.

Skifta mellan två färger -  Bara en okunnig besiktningsingenjör skulle säga en sådan sak vill jag till 100% påstå.

mvh k

Jag har själv streamer i vindrutan på EVOn, som inom kort skall besiktigas, men då åker denna streamer av för att "nolla" risten att få en onödig TVÅA:

weian Concordia res parvae crescent
18 november 2008 · 924 Inlägg

bilprovningen och polisen är lagens lång armar.

det kanske finns nåt mä E-märkta rutor som gör att man inte får "ändra" på dom, som KHracing säger
men eftersom lagens båda armar godkänner en board som är innom gränserna så tycker jag att man kan säga att det är lagligt.
båda jobbar ju direkt efter lagen, fattar inte varför dom inte går efter den då om det dom testar är olagligt.

hoppas du förstår mig rätt nu KHracing, om hur jag tänker.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
KHRacing
18 november 2008 ·

Ablazed skrev:
bilprovningen och polisen är lagens lång armar.

det kanske finns nåt mä E-märkta rutor som gör att man inte får "ändra" på dom, som KHracing säger
men eftersom lagens båda armar godkänner en board som är innom gränserna så tycker jag att man kan säga att det är lagligt.
båda jobbar ju direkt efter lagen, fattar inte varför dom inte går efter den då om det dom testar är olagligt.

hoppas du förstår mig rätt nu KHracing, om hur jag tänker.

Absolut, bra skrivet av dig wink

Har själv blitt stoppat med "lösa" dekaler (klistermärke) i vindrutan & fått tilsägelse trots att man alltså kunde se fritt "mellan" bokstäverna & andra gånger rullat rakt genom SBP med fetaste heltäckande streamern. En annan gång hade jag ombesiktning ang streamer & då kom besiktningsingenjören ut med ett A4-ark o mötte & sade att det vart helt oki .
Så det varierar väldigt mkt.

vissa poliser bötfäller dig även om man tar bort streamern på plats & vissa skiter fullständigt i den.

Men det jag ville ha sagt från börja är alltså att eftersom våra rutor är E-mörkte så får man alltså inte sätta en enda dekal/toning på dessa. smile

Miktof operatör
20 november 2008 · 35 Inlägg

Det finns mycket man inte får...jag håller tex 140 på 110 vägar 110 på 90 vägar o jag har klister dekaler på min framruta..........SO WHAT om polisen har nån invändning får dom helt enkelt stoppa mig o BE mig ta bort dom från framrutan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

cowboy outlaw
20 november 2008 · 106 Inlägg

Miktof skrev:
Det finns mycket man inte får...jag håller tex 140 på 110 vägar 110 på 90 vägar o jag har klister dekaler på min framruta..........SO WHAT om polisen har nån invändning får dom helt enkelt stoppa mig o BE mig ta bort dom från framrutan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Håller helt med!!!

bad ass boys drive bad ass toys
Nissan king cab "Generalen" (1991)
Volvo 745 (1988)
no_fake
4 december 2008 · 865 Inlägg

har en bård som går 32cm ner på rutan och polis bryr sig men har den inte på besiktningen....
varför bilarna har olika märken på rutan e ju för att alla inte har samma vinkel i rutorna..

evilaudio
4 december 2008 · 16 195 Inlägg

KHRacing skrev:

Ablazed skrev:
bilprovningen och polisen är lagens lång armar.

det kanske finns nåt mä E-märkta rutor som gör att man inte får "ändra" på dom, som KHracing säger
men eftersom lagens båda armar godkänner en board som är innom gränserna så tycker jag att man kan säga att det är lagligt.
båda jobbar ju direkt efter lagen, fattar inte varför dom inte går efter den då om det dom testar är olagligt.

hoppas du förstår mig rätt nu KHracing, om hur jag tänker.

Absolut, bra skrivet av dig wink

Har själv blitt stoppat med "lösa" dekaler (klistermärke) i vindrutan & fått tilsägelse trots att man alltså kunde se fritt "mellan" bokstäverna & andra gånger rullat rakt genom SBP med fetaste heltäckande streamern. En annan gång hade jag ombesiktning ang streamer & då kom besiktningsingenjören ut med ett A4-ark o mötte & sade att det vart helt oki .
Så det varierar väldigt mkt.

vissa poliser bötfäller dig även om man tar bort streamern på plats & vissa skiter fullständigt i den.

Men det jag ville ha sagt från börja är alltså att eftersom våra rutor är E-mörkte så får man alltså inte sätta en enda dekal/toning på dessa. smile

streamer får man visst ha... finns nåt som heter "A4test" som dom gör på bilprovningen..   då "lägger" dom ett A4 papper på högsta punkten på panelen å då får inte streamern gå ner längre än kanten på pappret.   elle om man har "solskydddslinje" så får den bara gå ner till markeringen på den.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang