Ljudbygge Och Annat Trix [Slutresultat!!!]

Rocke256
21 december 2008 · 603 Inlägg

kwansa skrev:
När du dämpade framdörrarna så är det väll hålen i dörren man vill dämpa igen?

Jag tänkte iaf göra som denna pojke har gjort smile
http://www.perfoatris.com/bilstereo/midbass.html

Nej egentilgen inte. Det man vill ha bort är vibrationer/missljud. Högtalaren vibrerar med en viss frekvens. Det är det vi hör som ljud. Men högtalaren sitter ju alltid på något sätt ihop med plåten. Så plåten kommer också i gunging, med helt fel frekvens. Genom att ordentligt fästa asfaltsmattan på plåten. Så blir alltsammans styvare och har svårare att hamna i gungning. Människan uppfattar mellan 20 och 20.000Hz. Alltså börjar vi höra plåtens gungning när den kommer upp i mer än 20 svängningar per sekund.

Han på länken gör förmodligen en annan sak. Något som jag glömde. Han tätade hålen för att maximera midbasarnas funktion. Det är samma princip som med basar (det är där man märker det mest). Det vi uppfattar som ljud är tryckskillnaden som blir av svängningarna. Om det inte blir förändring av luften så hör vi inget ljud (testat att koppla in två basar där den ena trycker utåt samtidigt som den andra drar innåt?). Genom att sätta för hålen så skärmar han av midbasens framsida från baksida. På så sätt minskar han vägljud sammtidigt som midbasen kan flytta på mer luft inne i bilen.

Ärligt talat så undrar jag varför han inte tätar mer än hålen. Om man slår lite med knogen eller nageln på plåten så hör man hur lätt det börjar vibrera. Har kollat lite mer på sidan och han verkar seriös. Så jag förstår inte varför han inte satte dit mattor över hela dörren. Kanske var det därför han använde massor av peak off i dörrsidan? En annan sak som jag kom att tänka på var att mattorna han tätade med, såg ut att sitta väldigt löst. Min asfaltsmatta fyllde ingen större större funktion förrän jag hade värmt upp den och plattat till den väldigt ordentligt.

Robban98422 skrev:
ah okej jag är inte så inne i detta som du kanske hör big_smile
haha
men du skulle köpa en ny huvudenhet eller ?
är lite osäker på hur 900an ser ut, men det är ingen dubbeldin eller ?

Nej det är en vanlig huvudenhet som du hittar i de flesta bilar. Vill ju egentligen ha en med tre lågninvå ut. Men nu har jag haft möjlighet att testa den jag har och den spelar helt okej. Men jag kommer ha ena ögat öppet för en ny stereo.

ogge89 skrev:
Tjenare! Roligt med lite ljudbyggen också! Ser ut som de blir jäkligt serriöst ljudbygge iaf ! Ska försöka å göra nått ljudbygge i min 745a jag håller på å fixa i årdning! men jag ska ge mig på å plast lite också ! men de kanske du ska göra också?! Aja lycka till i fortsättningen!

Som det ser ut nu så ska jag plasta. Har aldrig gjord det förr så det ska bli spännande. Det är vid 12" basarna det förmodligen kommer bli en del plast.

Senast redigerat av polomononen (21 december 2008)

Rocke256
21 december 2008 · 603 Inlägg

Kwansa. Om du fortfarande är övertygad att göra på samma sätt som han på länken så vill jag varna dig lite. Kom på en ny sak nämligen. Om du sätter över hålen precis som han gjorde. Så kommer du skapa nya "högtlarare". Varje gång midbasen går tillbaka innåt, så kommer dessa skydd vilja slå utåt (av tryckförändringen och tvärt om åt andra hållet). Därför så måste du se till att de är 100% styva och inte ger efter.

Senast redigerat av polomononen (21 december 2008)

Rocke256
21 december 2008 · 603 Inlägg

Har kollat vad min huvudenhet heter. Det är en clarion DB628rmp. Någon som vet något om den? Fanns inte mycket om den på google. Tycker den spelar hyffsat.

Har målat lite saker svart nu. Tyvärr så har jag inga bilder på det än.

Rwd
21 december 2008 · 337 Inlägg

såg att du kollade på pioneers 4000 å 5000 smile ganska trevliga maskiner men vad jag vet är det bara en lågnivå utgång på dem, 6000 har jag å är en väldigt trevlig maskin med inbyggda delningsfilter, ger ett rejält lyft om man har en gammal HU, men tyvärr har den bara 2 L-nivå utgångar :S

Är väldigt imponerad av ditt bygge annars, starkt jobbat å fortsätt i samma stil å Mååååånga updates smile

3 liters diesel, mumma!
Honda Civic MB6 "Vtec" (1998)
Rocke256
21 december 2008 · 603 Inlägg

Okej då blir det väll ingen pioneer då.

Jag hoppas också på många updates. Har ju lov nu, så jag har lite extratid över. Men det finns en hel del annat som jag måste göra. Så vi får se hur mycket som blir av.

Senast redigerat av polomononen (21 december 2008)

Supra_robin
21 december 2008 · 4 663 Inlägg

polomononen skrev:
Okej då blir det väll ingen pioneer då.

Jag hoppas också på många updates. Har ju lov nu, så jag har lite extratid över. Men det finns en hel del annat som jag måste göra. Så vi får se hur mycket som blir av.

klart som fan att du kommer få mycket gjort big_smile

Rocke256
21 december 2008 · 603 Inlägg

Jag hoppas verkligen att jag ska få mycket gjort. Helst vill jag vara klar innan den 8/1 -2009 (det är då jag får mycket dåligt med tid igen). Men jag vill inte stressa klart något heller. Saker blir så lätt halvdant då. Så det får ta den tid det tar, så det blir bra.

kwansa Hmm, vet inte?
21 december 2008 · 1 775 Inlägg

Okej, det va en noggrann förklarning tongue
Jag tänkte dämpa dörrarna som har plus att slänga in noisekiller innuti dörren för att fåbort lite vägljud oxå...Ljudet isig spelar inte så stor roll hur mycke bättre det blir smile.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Rocke256
21 december 2008 · 603 Inlägg

Förstår inte riktigt vad du vill få ut av det. Är det bara vägljud du vill stänga ute?

kwansa Hmm, vet inte?
21 december 2008 · 1 775 Inlägg

polomononen skrev:
Förstår inte riktigt vad du vill få ut av det. Är det bara vägljud du vill stänga ute?

joo, i princip smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Rocke256
21 december 2008 · 603 Inlägg

Okej. Trodde du skulle bygga billjud. Men då är det nog hålen du ska täta. I alla fall om du ska använda matta. Men om det ändå är vägljud du vill få bort så är nog bättre med peakoffen. Har aldrig testat den. Men det passar ju bättre in på dennes uppgifter. Mattorna är ju mer till för att stoppa vibrationer i plåten (som jag skrev lite grann om tidigare tongue).

Senast redigerat av polomononen (21 december 2008)

evilaudio
21 december 2008 · 16 195 Inlägg

polomononen skrev:
Okej. Trodde du skulle bygga billjud. Men då är det nog hålen du ska täta. I alla fall om du ska använda matta. Men om det ändå är vägljud du vill få bort så är nog bättre med peakoffen. Har aldrig testat den. Men det passar ju bättre in på dennes uppgifter. Mattorna är ju mer till för att stoppa vibrationer i plåten (som jag skrev lite grann om tidigare tongue).

peakoff skulle ja inte ens ta emot om ja fick de.. SOPOR!!!!

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Rocke256
21 december 2008 · 603 Inlägg

Okej. Låter inte som att det är någe vidare. Vill du utveckla varför du tycker så?

GreenMountain_
21 december 2008 · 765 Inlägg

ser bra ut detta=)

peakoff är ju ganska dyrt och de dämpa väl inte särskilt mycket heller va jag har läst iaf=)

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738
Jeep Cherokee XJ "Woody" (1985)
evilaudio
21 december 2008 · 16 195 Inlägg

polomononen skrev:
Okej. Låter inte som att det är någe vidare. Vill du utveckla varför du tycker så?

de dämpar DÅLIGT, ska man ha karossen stum så går de åt säkert 10 liter för den dörr,de suger åt sig fukt som fan så de mesta rostar,


vill man ha de stumt å relativt billigt så e de "asfaltsmatta" som gäller.. själv gör ja me BRLs M1 matta å den e riktigt bra. 1 lager 2mm M1 dämpar bättre än 2 lager 4mm "asfaltsmatta"..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Rocke256
21 december 2008 · 603 Inlägg

Okej. Har inte planerat att köpa peak off. Men nu vet jag att jag bör låta bli. Tack så mycket.

evilaudio
21 december 2008 · 16 195 Inlägg

polomononen skrev:
Okej. Har inte planerat att köpa peak off. Men nu vet jag att jag bör låta bli. Tack så mycket.

isf så de bättre å billigare me helt vanlig "Gumma",.. sånt man har när man funktspärrar badrum..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Rwd
21 december 2008 · 337 Inlägg

polomononen skrev:
Okej då blir det väll ingen pioneer då.

Jag hoppas också på många updates. Har ju lov nu, så jag har lite extratid över. Men det finns en hel del annat som jag måste göra. Så vi får se hur mycket som blir av.

varför inte? smile kanske missat det men varför måste du ha 3 utgångar? smile

3 liters diesel, mumma!
Honda Civic MB6 "Vtec" (1998)
Rocke256
21 december 2008 · 603 Inlägg

Okej. Jag är väll förhoppningsvis klar med min tätning. Jag körde med vanlig asfaltsmatta. Får se hur kwansa ska göra då. Det var det vi försökte reda ut. Tyvärr så är väll inte jag den besta personen innom området. Kan ju bara dela med mig av vad jag vet.

Rwd skrev:

polomononen skrev:
Okej då blir det väll ingen pioneer då.

Jag hoppas också på många updates. Har ju lov nu, så jag har lite extratid över. Men det finns en hel del annat som jag måste göra. Så vi får se hur mycket som blir av.

varför inte? smile kanske missat det men varför måste du ha 3 utgångar? smile

Måste och måste. Vill har framsystemet på en lågninvå, baksystemet på en annan och gärna ha 12" basarna på en egen lågnivå. Nu har jag kört med y-splitkabel. Så baksystemet och basarna är på samma.

Tittar faktiskt på en Alpine CDA-9855R just nu.

Senast redigerat av polomononen (21 december 2008)

Snoogiloo
22 december 2008 · 685 Inlägg

Ser fint ut detta smile gillar hur du visade med asfaltmattan smile

Jag kan starkt rekomendera Alpine 9884R. är väldigt nöjd med ljudet i den smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang