Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

ByeCustoms
10 april 2021 · 5 Inlägg

Tjenare!
Jag är sugen på att stoppa in lite annat ljud i min Audi 80 (B3 1.8S) och undrar om det är nån som vet hur eller om man kan stoppa in en stereo på annat ställe än original stereoplacering? Vill nämligen inte förstöra inredningen med en ny stereo i mittkonsolen.
Tacksam för svar! Mvh David.

MTIV
10 april 2021 · 10 Inlägg

ByeCustoms skrev:
Tjenare!
Jag är sugen på att stoppa in lite annat ljud i min Audi 80 (B3 1.8S) och undrar om det är nån som vet hur eller om man kan stoppa in en stereo på annat ställe än original stereoplacering? Vill nämligen inte förstöra inredningen med en ny stereo i mittkonsolen.

Koppla slutsteg via högnivå och dina bakre högtalarkablar så kan du köra via ditt originalsystem, eller köp om du hittar ett Jbl gtr-104 då kan du streama via bluetooth...
Finns massa info om hur du gör, youtube funkar alltid.

Volvo V60 (2018)
Volvo 142 (1974)
MTIV
10 april 2021 · 10 Inlägg

MTIV skrev:

ByeCustoms skrev:
Tjenare!

Koppla slutsteg via högnivå och dina bakre högtalarkablar så kan du köra via ditt originalsystem, eller köp om du hittar ett Jbl gtr-104 då kan du streama via bluetooth...
Finns massa info om hur du gör, youtube funkar alltid.

https://www.jbl.se/GTR-104_.html

Volvo V60 (2018)
Volvo 142 (1974)
Jonnte123
20 juni 2021 · 46 Inlägg

Tja, är också ganska ny å har tänkt ä bygga dörrsidor i min bil, för de första är jag osäker på om man ska välja 3 st 8or eller 4st 6,5 or i varje framdörr, sen blir det 2 diskanter också oavsett middar,

å sen funderar jag lite på val av steg, tanken är att jag kör 6 middar å 4 diskanter totalt, 2 middar och en diskant på ett delningsfilter på varje sida och sen 1 midd å en diskant på ett annat, så alltså kommer det att krävas 4 plus å 4 minus från steget, går det att lösa på ett monoblock eller 2 kanaligt eller blir ett 4 kanaligt smidigast? Rita gärna upp ett kopplingsschema om ni har tid å lust också så en fattar nått. Sen fundera ja även på watt å Ohm, många kör på steg som ligger en bra bit under den wrms som högtalarna egentligen vill ha, va spelar det för roll?

Å kan man tänka att två högtalare på 100w i 4 Ohm Och parallellkopplar, mår bra av ett steg som ger 200w i 2 Ohm?

ByeCustoms
22 juni 2021 · 5 Inlägg

Tjenare, ska dra pluskabel till slutsteg från batteriet fram på en Volvo 945 Turbo 1997 och kan inte för mitt liv hitta ett bra ställe ett bra eller enkelt ställe att dra kabeln. Nån som dragit kabel på förarsidan i en 945 och vet enklaste sätt eller möjligtvis kan bifoga bilder? Tack på förhand!

WillyJ
7 november 2021 · 1 Inlägg

Hej!

Jag ska installera billjud för första gången och har några frågor.
Sakerna som ska in i min lilla Ford Fiesta är

1 ny stereo
1 framsystem, 6.5or i dörrarna fram, diskanter och ett slutsteg (placerat under passagerarstolen)  för att driva dom.
1 aktiv baslåda som är tänkt att stå i skuffen.

Jag har inte hunnit fått hem stereon & kontakt-kitet jag köpt med men resten av grejjerna står hemma.

Tanken är att jag ska sätta mig in i hur allt ska kopplas så småningom men min fråga till er är om jag kan förinstallera något?

Måste jag dra separata strömkablar till både baslådan och slutsteget eller kan man skarva?

Vart blir smidigast att man lägger signalkablar & strömkabel så jag eliminerar risk för störningar?

Med framsystemet så fick jag med en liten låda som tydligen bestämmer vilken högtalare som spelar i ett särskilt frekvensområde, vad heter apparaten och vart kan jag läsa mer om den?

Tack på förhand och jag får be om ursäkt om mina frågor redan besvarats i tråden, den var lite väl lång att läsa igenom.
Mvh

Buffan
1 juni · 1 Inlägg

Hej då jag har lite billjud liggandes som ej har varit använt på flera år då jag alrig kommer koppla in det igen, undrar jag vad man skulle kunna sälja det för? någon som har lite kolla på priser. ?

DLS X-program X-WB12
Baselement, storlek: 12 tum, Effekt: 250 W, Effekt: 1000 W

DLS X-Program X-A40
Antal kanaler: 4 st, Bryggkopplingsbar, RMS effekt, 4 ohm, 20Hz-20kHz: 50 W

DLS Performance 960
Signalseparation: 3-vägs, Effekt: 80 W, Effekt: 120 W

DLS POWER CAP 1.0 | 1 FARAD 20 V WITH POWER BLOCK
Capacitance    1 Farad
Max voltage (VDC)    20 VDC
Max temp.    95 C
Tolerance    -10% 50%
Dimension (W x D x H)    77 x 243 mm

Jag har ingen aning om det går eller hur man lägger in bild.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang