Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Jonnte123
20 juni 2021 · 57 Inlägg

Tja, är också ganska ny å har tänkt ä bygga dörrsidor i min bil, för de första är jag osäker på om man ska välja 3 st 8or eller 4st 6,5 or i varje framdörr, sen blir det 2 diskanter också oavsett middar,

å sen funderar jag lite på val av steg, tanken är att jag kör 6 middar å 4 diskanter totalt, 2 middar och en diskant på ett delningsfilter på varje sida och sen 1 midd å en diskant på ett annat, så alltså kommer det att krävas 4 plus å 4 minus från steget, går det att lösa på ett monoblock eller 2 kanaligt eller blir ett 4 kanaligt smidigast? Rita gärna upp ett kopplingsschema om ni har tid å lust också så en fattar nått. Sen fundera ja även på watt å Ohm, många kör på steg som ligger en bra bit under den wrms som högtalarna egentligen vill ha, va spelar det för roll?

Å kan man tänka att två högtalare på 100w i 4 Ohm Och parallellkopplar, mår bra av ett steg som ger 200w i 2 Ohm?

ByeCustoms
22 juni 2021 · 10 Inlägg

Tjenare, ska dra pluskabel till slutsteg från batteriet fram på en Volvo 945 Turbo 1997 och kan inte för mitt liv hitta ett bra ställe ett bra eller enkelt ställe att dra kabeln. Nån som dragit kabel på förarsidan i en 945 och vet enklaste sätt eller möjligtvis kan bifoga bilder? Tack på förhand!

WillyJ
7 november 2021 · 1 Inlägg

Hej!

Jag ska installera billjud för första gången och har några frågor.
Sakerna som ska in i min lilla Ford Fiesta är

1 ny stereo
1 framsystem, 6.5or i dörrarna fram, diskanter och ett slutsteg (placerat under passagerarstolen)  för att driva dom.
1 aktiv baslåda som är tänkt att stå i skuffen.

Jag har inte hunnit fått hem stereon & kontakt-kitet jag köpt med men resten av grejjerna står hemma.


Tanken är att jag ska sätta mig in i hur allt ska kopplas så småningom men min fråga till er är om jag kan förinstallera något?

Måste jag dra separata strömkablar till både baslådan och slutsteget eller kan man skarva?

Vart blir smidigast att man lägger signalkablar & strömkabel så jag eliminerar risk för störningar?

Med framsystemet så fick jag med en liten låda som tydligen bestämmer vilken högtalare som spelar i ett särskilt frekvensområde, vad heter apparaten och vart kan jag läsa mer om den?


Tack på förhand och jag får be om ursäkt om mina frågor redan besvarats i tråden, den var lite väl lång att läsa igenom.
Mvh

Buffan
1 juni 2022 · 1 Inlägg

Hej då jag har lite billjud liggandes som ej har varit använt på flera år då jag alrig kommer koppla in det igen, undrar jag vad man skulle kunna sälja det för? någon som har lite kolla på priser. ?

DLS X-program X-WB12
Baselement, storlek: 12 tum, Effekt: 250 W, Effekt: 1000 W

DLS X-Program X-A40
Antal kanaler: 4 st, Bryggkopplingsbar, RMS effekt, 4 ohm, 20Hz-20kHz: 50 W

DLS Performance 960
Signalseparation: 3-vägs, Effekt: 80 W, Effekt: 120 W

DLS POWER CAP 1.0 | 1 FARAD 20 V WITH POWER BLOCK
Capacitance    1 Farad
Max voltage (VDC)    20 VDC
Max temp.    95 C
Tolerance    -10% 50%
Dimension (W x D x H)    77 x 243 mm

Jag har ingen aning om det går eller hur man lägger in bild.

Oreggad Ruter Knekt
5 mars 2023 · 646 Inlägg

Enkel snabb fråga som jag aldrig riktigt brytt mig om att hitta svar på, men nu letat utan att hitta svar.

Tweeters, hur fasen kommer det sig att de inte sprängs av överbelastning när de är kopplade med säg 400w. Kondisen ger inte något nämnvärt energi-tapp?

Buffan skrev:
Hej då jag har lite billjud liggandes som ej har varit använt på flera år då jag alrig kommer koppla in det igen, undrar jag vad man skulle kunna sälja det för? någon som har lite kolla på priser. ?

DLS X-program X-WB12
Baselement, storlek: 12 tum, Effekt: 250 W, Effekt: 1000 W

DLS X-Program X-A40
Antal kanaler: 4 st, Bryggkopplingsbar, RMS effekt, 4 ohm, 20Hz-20kHz: 50 W

DLS Performance 960
Signalseparation: 3-vägs, Effekt: 80 W, Effekt: 120 W

DLS POWER CAP 1.0 | 1 FARAD 20 V WITH POWER BLOCK
Capacitance    1 Farad
Max voltage (VDC)    20 VDC
Max temp.    95 C
Tolerance    -10% 50%
Dimension (W x D x H)    77 x 243 mm

Jag har ingen aning om det går eller hur man lägger in bild.

Helt nya grejer men +5år gamla räkna med 30-80% av nyvärde, begagnade +5år räkna kallt med 10-20% av nyvärde om du inte hittar någon som gillar roulette. Förvisso lite mer värt som ett färdigt paket men över 40% är inte rimligt i min bok.

Senast redigerat av Duvetdet (5 mars 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Olivervall
8 april 2023 · 1 Inlägg

Hej, en snabb fråga. Jag har ett slutsteg med utgång för två högtalare alltså 2+ och 2- vilket jag vill koppla till min bas som jag bara har en utav, kan jag då köra båda plus in till basen och båda minus? steget är 2x70 RMS och basen är 250RMS. Eller ska jag brygga dom alltså att jag tar - från ena och + från den andra eller funkar det inte?
Jag har nästan noll erfarenhet av detta, jag lärde mig lite från farsan när jag var yngre men det var bara väldigt simpa grejer. Så jag tackar för all hjälp och tips jag kan få!

Oreggad Ruter Knekt
8 april 2023 · 646 Inlägg

Olivervall skrev:
Hej, en snabb fråga. Jag har ett slutsteg med utgång för två högtalare alltså 2+ och 2- vilket jag vill koppla till min bas som jag bara har en utav, kan jag då köra båda plus in till basen och båda minus? steget är 2x70 RMS och basen är 250RMS. Eller ska jag brygga dom alltså att jag tar - från ena och + från den andra eller funkar det inte?
Jag har nästan noll erfarenhet av detta, jag lärde mig lite från farsan när jag var yngre men det var bara väldigt simpa grejer. Så jag tackar för all hjälp och tips jag kan få!

Du får öppna lådan och se hur det är byggt. Rimligtvis går de båda på olika kanaler och blir mindre bra för steget att mata tillbaks ström om du inte har någon plusmatning. Testa du köra båda kanaler i samma element, kommer låta skräp och inte ge ytterligare effekt, om inte steget säger stopp.

Brygga gör du med en plus och en minus-pol i respektive kanal (alltså kanal 1 = plus, kanal 2 = minus). Ger "samma" effekt ut som båda kanalerna.

Du får kolla vad ditt steg tolererar, men inte sett någon normal amp som inte klarar att brygga.

Håll bara koll så du har rätt impedans (ohm), vissa steg kör ju med 2/8ohm medan eftermarknadsljud oftast vill ha 4.

Frågar igen;

Duvetdet skrev:
Enkel snabb fråga som jag aldrig riktigt brytt mig om att hitta svar på, men nu letat utan att hitta svar.

Tweeters, hur fasen kommer det sig att de inte sprängs av överbelastning när de är kopplade med säg 400w. Kondisen ger inte något nämnvärt energi-tapp?.

Senast redigerat av Duvetdet (8 april 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Ajealex
8 september 2023 · 6 Inlägg

Tja. Har en S60 gen 1 och håller på med ett enklare spl bygge, bara 150w i originalhål osv osv. När det kommer till baslåda blev det lite mer komplicerat på grund av hur ljuddämpat bagaget är original. Därför har jag nu börjat fundera på att skippa baslåda och sätta två 8 tums basar i originalhålen i hatthyllan, som ändå är tomma just nu... Någon som testat detta? Tips?
Tack på förhand för ev. svar.

Volvo S60 2.5T "Gentlemannaracern" (2004)
Felix12
18 september 2023 · 1 Inlägg

Tja

Jag har för tre år sedan köpt ett komplett pack med högtalare bass och allt som behövs som har spelat grymt bra till förra veckan, problemet är då att när jag spelar på låg volym så låter det bra men när jag höjer så höjer den knappt och bassarna börjar spela jätte konstigt. Vet nån vad felet kan vara ?

Oreggad Ruter Knekt
18 september 2023 · 646 Inlägg

Felix12 skrev:
Tja

Jag har för tre år sedan köpt ett komplett pack med högtalare bass och allt som behövs som har spelat grymt bra till förra veckan, problemet är då att när jag spelar på låg volym så låter det bra men när jag höjer så höjer den knappt och bassarna börjar spela jätte konstigt. Vet nån vad felet kan vara ?

Fel impedans? Säg vad du har för grejer och hur du kopplat alles.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Lukas01
5 oktober 2023 · 7 Inlägg

Hej jag undrar om jag kan driva 2 basar på 2 slusteg
12 tums bas från avatar stu-12d2
SLusteg phoenix gold zr2000
Jag tänkte att jag kopplar basarna i 4 ohm och tänkte koppla basarna till slutstegen men de levererar 740w i 4 ohm så räcker det att driva en bas med ett slusteg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 oktober 2023 · 13 734 Inlägg

Lukas01 skrev:
Hej jag undrar om jag kan driva 2 basar på 2 slusteg
12 tums bas från avatar stu-12d2
SLusteg phoenix gold zr2000
Jag tänkte att jag kopplar basarna i 4 ohm och tänkte koppla basarna till slutstegen men de levererar 740w i 4 ohm så räcker det att driva en bas med ett slusteg

självklart kan du köra en bas per steg.   skulle dock inte ha dom sitta i samma låda eller åtminstånde väg mellan elementen om du inte loggar stegen och ser att du får balansen rätt i slutstegen.   i 4ohm får du mer kontroll.. men tappar i effekt. 

jag hade testat vad som låter bäst för just dig.   för stegen borde vara 1ohm stabila mono och då kan du köra varje bas bryggat på varje steg och lasta ner steget i 1ohm.   men som sagt man tappar kontroll i basen på det sättet. 

så det är en avvägning mellan effekt och kontroll.  jag hade kört dom i 4ohm.  framför allt om man gillar stampet i basen. 

glöm inte en jäkla massa ström..  förvisso class d.  men om siffrorna är nära riktiga drar det rejält med ström. 

har ett litet ynka dls ra10 på 780watt vid 1ohm och det räcker inte med ett 100amp agm batteri

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lukas01
5 oktober 2023 · 7 Inlägg

Tack för infon men är fortfarande lite osäker på vad logga stegen menas med och om jag borde skaffa detta eller skaffa in phoenix golds egna basar som dessa slutstegen kan driva?

Ajealex
10 oktober 2023 · 6 Inlägg

Tja. Kort fråga med (förhoppningsvis) kort svar:

S60 m. Hu-603
Har byggt ljud men behållt original huvudenhet för utseendets skull. Den har lågnivå ut. Nu har jag ett "myrornas krig"-liknande brus i högtalarna som jag kommit fram till beror på stereon. Det är alltså grundbrus i stereon. Finns det filter som tar bort detta?

Alternativt: är detta något som uppstår med åldern så att det bara är till att hitta en ny likadan stereo som förhoppningsvis är tyst?

Volvo S60 2.5T "Gentlemannaracern" (2004)
Oreggad Ruter Knekt
10 oktober 2023 · 646 Inlägg

Ajealex skrev:
Tja. Kort fråga med (förhoppningsvis) kort svar:

S60 m. Hu-603
Har byggt ljud men behållt original huvudenhet för utseendets skull. Den har lågnivå ut. Nu har jag ett "myrornas krig"-liknande brus i högtalarna som jag kommit fram till beror på stereon. Det är alltså grundbrus i stereon. Finns det filter som tar bort detta?

Alternativt: är detta något som uppstår med åldern så att det bara är till att hitta en ny likadan stereo som förhoppningsvis är tyst?

Om det är att stereon är gammal så lär inte en ny, antagligen mer korriderad stereo vara svaret.

Skulle koppla ny jord först. Ofta jorden som knullar ljudet om det lät Ok med högnivå. Annars ta signal från högnivå och utvärdera.

Senast redigerat av Duvetdet (10 oktober 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Fimothy
20 november 2023 · 4 Inlägg

Hallå folket!

Tog idag över en vit gammal tysk (Golf 2 -89) och vill såklart, utöver allt annat, ha lite bättre ljud än de totaltorkade 3,5" fram vid rutan, heldöda 4x6 bak i bagaget och någon CD-stereo från tidigt 2000-tal.

Min fråga då, jag är rätt säker på att denna bil inte har tändningsström till stereon då jag måste slå på och stänga av den manuellt varje gång jag kör bil. Tänkte slänga i något modernare med Bluetooth i alla fall och undrade således vartifrån man bäst tar tändningsström? Vill inte behöva krångla mer än nödvändigt sen när jag ska dra remote till slutsteg osv, så skulle vara skönt att ha stereon på tändningen.

Har aldrig pillat med el i en bil mer än att koppla in och dra plus/jord till slutsteg så är rädd för att göra något knas!

Tack på förhand,

Fimothy

iFerz
20 november 2023 · 279 Inlägg

Fimothy skrev:
Hallå folket!

Tog idag över en vit gammal tysk (Golf 2 -89) och vill såklart, utöver allt annat, ha lite bättre ljud än de totaltorkade 3,5" fram vid rutan, heldöda 4x6 bak i bagaget och någon CD-stereo från tidigt 2000-tal.

Min fråga då, jag är rätt säker på att denna bil inte har tändningsström till stereon då jag måste slå på och stänga av den manuellt varje gång jag kör bil. Tänkte slänga i något modernare med Bluetooth i alla fall och undrade således vartifrån man bäst tar tändningsström? Vill inte behöva krångla mer än nödvändigt sen när jag ska dra remote till slutsteg osv, så skulle vara skönt att ha stereon på tändningen.

Har aldrig pillat med el i en bil mer än att koppla in och dra plus/jord till slutsteg så är rädd för att göra något knas!

Tack på förhand,

Fimothy

Har du cigarett-tändare? Den borde gå med tändningen så kan du norpa därifrån smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Oreggad Ruter Knekt
20 november 2023 · 646 Inlägg

Fimothy skrev:
Hallå folket!

Tog idag över en vit gammal tysk (Golf 2 -89) och vill såklart, utöver allt annat, ha lite bättre ljud än de totaltorkade 3,5" fram vid rutan, heldöda 4x6 bak i bagaget och någon CD-stereo från tidigt 2000-tal.

Min fråga då, jag är rätt säker på att denna bil inte har tändningsström till stereon då jag måste slå på och stänga av den manuellt varje gång jag kör bil. Tänkte slänga i något modernare med Bluetooth i alla fall och undrade således vartifrån man bäst tar tändningsström? Vill inte behöva krångla mer än nödvändigt sen när jag ska dra remote till slutsteg osv, så skulle vara skönt att ha stereon på tändningen.

Har aldrig pillat med el i en bil mer än att koppla in och dra plus/jord till slutsteg så är rädd för att göra något knas!

Tack på förhand,

Fimothy

Remote till amp samt 12v+ till stereo med vippbrytare + b+ med säkring från batteriet till amp+stereo skulle jag dragit. Så slår du på allt med en knapp och kopplar allt ljud förbi bilens original, så slipper du också snustorra kablar som kan ge distortion.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Fimothy
20 november 2023 · 4 Inlägg

iFerz skrev:

Fimothy skrev:
Hallå folket!

Tog idag över en vit gammal tysk (Golf 2 -89) och vill såklart, utöver allt annat, ha lite bättre ljud än de totaltorkade 3,5" fram vid rutan, heldöda 4x6 bak i bagaget och någon CD-stereo från tidigt 2000-tal.

Min fråga då, jag är rätt säker på att denna bil inte har tändningsström till stereon då jag måste slå på och stänga av den manuellt varje gång jag kör bil. Tänkte slänga i något modernare med Bluetooth i alla fall och undrade således vartifrån man bäst tar tändningsström? Vill inte behöva krångla mer än nödvändigt sen när jag ska dra remote till slutsteg osv, så skulle vara skönt att ha stereon på tändningen.

Har aldrig pillat med el i en bil mer än att koppla in och dra plus/jord till slutsteg så är rädd för att göra något knas!

Tack på förhand,

Fimothy

Har du cigarett-tändare? Den borde gå med tändningen så kan du norpa därifrån smile

Den verkar ha konstant ström, har en Bluetooth FM-sändare som temporär lösning och den går ingång så fort jag kopplar in den!

Fimothy
20 november 2023 · 4 Inlägg

Duvetdet skrev:

Fimothy skrev:
Hallå folket!

Tog idag över en vit gammal tysk (Golf 2 -89) och vill såklart, utöver allt annat, ha lite bättre ljud än de totaltorkade 3,5" fram vid rutan, heldöda 4x6 bak i bagaget och någon CD-stereo från tidigt 2000-tal.

Min fråga då, jag är rätt säker på att denna bil inte har tändningsström till stereon då jag måste slå på och stänga av den manuellt varje gång jag kör bil. Tänkte slänga i något modernare med Bluetooth i alla fall och undrade således vartifrån man bäst tar tändningsström? Vill inte behöva krångla mer än nödvändigt sen när jag ska dra remote till slutsteg osv, så skulle vara skönt att ha stereon på tändningen.

Har aldrig pillat med el i en bil mer än att koppla in och dra plus/jord till slutsteg så är rädd för att göra något knas!

Tack på förhand,

Fimothy

Remote till amp samt 12v+ till stereo med vippbrytare + b+ med säkring från batteriet till amp+stereo skulle jag dragit. Så slår du på allt med en knapp och kopplar allt ljud förbi bilens original, så slipper du också snustorra kablar som kan ge distortion.

Det låter ju som en rimlig lösning faktiskt. Har du något tips på en sådan brytare? Inte jättehaj på el så tar gärna all hjälp jag kan få smile Är nog kompetent nog att koppla det utan att elda upp något eller ge mig själv en kyss, men just vad jag behöver som är lite oklart!

Sett något som heter säkringstjuv, skulle en sådan funka om man bara vill dra något till stereon separat? Såg smidigt ut om inte annat smile

Senast redigerat av Fimothy (20 november 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang