Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Morre_W Mr Kock =)
20 december 2008 · 199 Inlägg

Basar för färdiga lådor kan ha helt annan impedans (Ohm) så mät med multimeter för att få fram vilket motstånd (Ohm) din låda har!

Vet t.ex. att Ljudias låda med 3x10" har en slutimpedans på 4 Ohm, Alltså har dessa basar helt andra spolar än de basar som är likadana men säljs styckvis...

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se
ValP2k
20 december 2008 · 1 122 Inlägg

Tjo undrade lite över kondensatorer. Har kollat in en 1,5farads som ja kör ett sinus live 1500. som körs i 1ohm 1500rms vid 14,4v . Har 2 kicker L7 12" oxå har märkt att kondensatorn visar att d går under 10volt när det riktigt trycker på är det verkligen normalt?

gasa nu foer faen!
Drönirettab
20 december 2008 · 21 761 Inlägg

ValP2k: Det beror på hur högt du spelar, hur bra kontakt det är i strömkablarna, hur kraftig generator du har och hur bra batteriet är. smile
Många saker kan alltså vara orsak till att spänningen sjunker mycket.

Om du står på tomgång och spelar väldigt högt så kommer spänningen att sjunka ordentligt ifall steget är belastat med 1 Ohm och att generatorn är tex på 60-70 A, även med bra kontakt i strömkablarna och ett hyffsat batteri.

Senast redigerat av Drönirettab (20 december 2008)

Emilius Avstängd
20 december 2008 · 1 714 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Aronsson_Kil skrev:

Emilius skrev:
okej jag fattade inget av det där.
jag har inget steg men vill ta reda på hur jag ska läsa specifikationer innan jag köper.

men jag är sugen på en kicker L7 12". den käkar 600W rms och finns med 2x2 och 2x4 ohm talspole.
vi säger den med 2x2 ohm talspole.

till detta tänkte jag kicker zx1000.1, vilken ger 1x1000W rms i 2ohm.
det innebär alltså att jag kopplar den i 4 ohm, steget ger halva effekten, 500rms till basen då?

om jag skaffar den med 2x4 ohm talspolar går det att koppla steget till basen i 2 ohm,
och på så vis få ut 1000rms? eller hur funkar det?

Nu ska vi se, 750rms "käkar" L7 om jag minns rätt, om du ska ha ZX1000.1 kicker steget som klarar 1000rms vid 2ohm så ska du helst ha 4x4ohm spolar, på så vis får du ner basen i 2ohm och du har lite effekt över som du kan ställa på för den klarar lite mer än 750rms big_smile alltså ohm är motstånd, ju lägre ohm (motstånd) du har desto lättare drivs grejorna och du kan lägga på mer effekt smile kicker steget som du säger i 4ohm ger 500rms ja big_smile

för att göra det ännu enklare så köper man 2sty l7 med 2x4ohms o kört dom på ett mono steg med full power dvs 1ohm.
det är oftast billigare än o få ett bra steg som har nog med kraft än i 2ohm.
du kan inte säga att bara för de står att steget levererar 900wrms i 2ohm att de verkligen gör det.
sedan måste det ta till att basen kanske är jävligt tungdriven,och du tror du har 900wrms,men när du då drar på o volten går ner i 11.45v då har du inte många watt kvar isteget, men basen möjligen blir driven till hälften av va den kan prestera.

elr så köper man 1 2x2 o kör den i 1ohm med ett bra mono steg.
så slipper du hålla på med 2ohm för du behöver oftast ett väldigt bra steg för o driva saker i 2ohm bra.och en bra strömbank..

4x4 ohm?menar du 2x4omh?

enligt dbakuten tar L7 600wrms men jag har också sett andra ställen som skrivit 750.

då kan jag alltså köpa 2x4 ohm basen och koppla såhär med steg i 2 ohm,
och få ut 1000 wrms eller 750 ur en zx750:

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/1_4ohmDVC_2ohm.gif

börjar jag fatta detta nu?

då kan jag lika gärna handla ett zx750.1 steg då det ger ungefär det basen vill ha i 2 ohm?
vilket är bästa alternativet, jag kan tänka mig att zx750 drar mindre ström?

Aronsson_Kil
20 december 2008 · 653 Inlägg

Emilius skrev:

pattilatti2 skrev:

Aronsson_Kil skrev:

Nu ska vi se, 750rms "käkar" L7 om jag minns rätt, om du ska ha ZX1000.1 kicker steget som klarar 1000rms vid 2ohm så ska du helst ha 4x4ohm spolar, på så vis får du ner basen i 2ohm och du har lite effekt över som du kan ställa på för den klarar lite mer än 750rms big_smile alltså ohm är motstånd, ju lägre ohm (motstånd) du har desto lättare drivs grejorna och du kan lägga på mer effekt smile kicker steget som du säger i 4ohm ger 500rms ja big_smile

för att göra det ännu enklare så köper man 2sty l7 med 2x4ohms o kört dom på ett mono steg med full power dvs 1ohm.
det är oftast billigare än o få ett bra steg som har nog med kraft än i 2ohm.
du kan inte säga att bara för de står att steget levererar 900wrms i 2ohm att de verkligen gör det.
sedan måste det ta till att basen kanske är jävligt tungdriven,och du tror du har 900wrms,men när du då drar på o volten går ner i 11.45v då har du inte många watt kvar isteget, men basen möjligen blir driven till hälften av va den kan prestera.

elr så köper man 1 2x2 o kör den i 1ohm med ett bra mono steg.
så slipper du hålla på med 2ohm för du behöver oftast ett väldigt bra steg för o driva saker i 2ohm bra.och en bra strömbank..

4x4 ohm?menar du 2x4omh?

enligt dbakuten tar L7 600wrms men jag har också sett andra ställen som skrivit 750.

då kan jag alltså köpa 2x4 ohm basen och koppla såhär med steg i 2 ohm,
och få ut 1000 wrms eller 750 ur en zx750:

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_2ohm.gif

börjar jag fatta detta nu?

då kan jag lika gärna handla ett zx750.1 steg då det ger ungefär det basen vill ha i 2 ohm?
vilket är bästa alternativet, jag kan tänka mig att zx750 drar mindre ström?

Precis smile Men om jag skulle va du så skulle jag ändå köpt ett ZX1000.1, kanske importera ett ifrån england föratt det inte ens kostar hälften där också köra steget fullt ut på en L7a, kanske köra lite gain också.

Emilius Avstängd
20 december 2008 · 1 714 Inlägg

ni har rätt jag kollade på L5, va nog lite trött igår.
de va nästan samma pris på den och L7 så jag tänkte inte lol

aja men då vet jag. tackar för all hjälp hoppas jag kan sätta ihop ett system nu.
har sony xplod HU och rockford punch 6.5 kit fram, hoppas de duger sen,
annars får man väl uppgradera de prylarna med.

får se om det blir zx750 eller zx1000, beror helt på vilka pengar jag har sen.
oavsett vilket spelar det nog ifrån monacor 350wmax basen jag kör utan slutsteg just nu,
den är för hemmabioanläggningar typ men visst de dunkar lite sålänge iaf,
bara man inte brassar på mer än volym 20 på stereon lol

Aronsson_Kil
20 december 2008 · 653 Inlägg

Emilius skrev:
ni har rätt jag kollade på L5, va nog lite trött igår.
de va nästan samma pris på den och L7 så jag tänkte inte lol

aja men då vet jag. tackar för all hjälp hoppas jag kan sätta ihop ett system nu.
har sony xplod HU och rockford punch 6.5 kit fram, hoppas de duger sen,
annars får man väl uppgradera de prylarna med.

får se om det blir zx750 eller zx1000, beror helt på vilka pengar jag har sen.
oavsett vilket spelar det nog ifrån monacor 350wmax basen jag kör utan slutsteg just nu,
den är för hemmabioanläggningar typ men visst de dunkar lite sålänge iaf,
bara man inte brassar på mer än volym 20 på stereon lol

Haha big_smile Sony explöd HU är det inga fel på, inte RF 6.5 kitten dom har heller, men försök skaffa ett litet steg till RF kittet så blir det nog bra smile

Emilius Avstängd
20 december 2008 · 1 714 Inlägg

Aronsson_Kil skrev:

Emilius skrev:
ni har rätt jag kollade på L5, va nog lite trött igår.
de va nästan samma pris på den och L7 så jag tänkte inte lol

aja men då vet jag. tackar för all hjälp hoppas jag kan sätta ihop ett system nu.
har sony xplod HU och rockford punch 6.5 kit fram, hoppas de duger sen,
annars får man väl uppgradera de prylarna med.

får se om det blir zx750 eller zx1000, beror helt på vilka pengar jag har sen.
oavsett vilket spelar det nog ifrån monacor 350wmax basen jag kör utan slutsteg just nu,
den är för hemmabioanläggningar typ men visst de dunkar lite sålänge iaf,
bara man inte brassar på mer än volym 20 på stereon lol

Haha big_smile Sony explöd HU är det inga fel på, inte RF 6.5 kitten dom har heller, men försök skaffa ett litet steg till RF kittet så blir det nog bra smile

yes de va det jag tänkte på att göra det är väl lika bra liksom.
det fanns bara zx1000.1 på caraudiosecurity men för 200 pund är det ju inget att tala om,
förmodligen blir det det. sammanlagt L7 + zx1000.1 kommer gå på 348 pund alltså 4200kr.
plus en femhundring i frakt, 4700 jämfört med här i sverige där endast steget kostar 5995kr lol

ett tips till alla som funderar på att köpa stereogrejer, kolla på www.caraudiosecurity.com först,
de har inte rockford fosgate dock.

Stejfaan Basknarkare
20 december 2008 · 470 Inlägg

då passar ja på att skriva åt kompisen här med då smile han har ett sinus 3000 liggandes o han funderar på kicker färdiga dubbellåda med 2 kicker l7 12" finns att välja både 2x2 ohm o 2x4 ohm. sinus 3000 är stabilt i 2ohm vilken låda ska han ha om de funkar alltså? blev för krångligt för mig då ja kör steg som är stabila i 1 ohm tongue

Team Carbonize
Drönirettab
20 december 2008 · 21 761 Inlägg

Om det är impedansen på själva lådan som menas, då ska han välja 2x4 Ohm.

zwepp
20 december 2008 · 34 Inlägg

Morre_W skrev:
Basar för färdiga lådor kan ha helt annan impedans (Ohm) så mät med multimeter för att få fram vilket motstånd (Ohm) din låda har!

Vet t.ex. att Ljudias låda med 3x10" har en slutimpedans på 4 Ohm, Alltså har dessa basar helt andra spolar än de basar som är likadana men säljs styckvis...

Eftersom du vill ha reda på växelströmsmotståndet på en högtalare så kan du inte mäta resistansen, du måste mäta induktansen.

För att mäta induktansen behöver man mäta spänningsfallet över Induktorn och strömmen genom den.

När du mäter resistans får du fel värden. Inte mycket fel, men ändå fel.
Kan vara detta som gör att du får fel värden kanske.

Senast redigerat av zwepp (20 december 2008)

Citroën ZX (1995)
Stejfaan Basknarkare
20 december 2008 · 470 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om det är impedansen på själva lådan som menas, då ska han välja 2x4 Ohm.

ah de lär de ju vara eftersom det är färdig låda.. va var de där för sida? big_smile kan dom priserna verkligen stämma? tongue

Team Carbonize
Drönirettab
20 december 2008 · 21 761 Inlägg

Stejfaan skrev:
va var de där för sida? big_smile kan dom priserna verkligen stämma? tongue

Hmm, nu hänger jag inte med?

Stejfaan Basknarkare
20 december 2008 · 470 Inlägg

Drönirettab skrev:

Stejfaan skrev:
va var de där för sida? big_smile kan dom priserna verkligen stämma? tongue

Hmm, nu hänger jag inte med?

den som emilius tipsa om www.caraudiosecurity.com det är ju halva priset mot i sverige ju

Team Carbonize
Emilius Avstängd
20 december 2008 · 1 714 Inlägg

sidan jag la upp, priserna stämmer. det är bara sverige som tar såna hutpriser,
förmodligen köper de från usa och betalar tull och skatt och skit och lägger på lite väl för att tjäna påt.
det är bara att kolla på priserna i usa också lika billigt där. vet inte vad det är för fel på sverige eg..

från england betalar man ingen tull vid frakten, de är ju också med i eu wink

Senast redigerat av Emilius (20 december 2008)

Stejfaan Basknarkare
20 december 2008 · 470 Inlägg

Emilius skrev:
han menar nog sidan jag la upp, priserna stämmer. det är bara sverige som tar såna hutpriser,
förmodligen köper de från usa och betalar tull och skatt och skit och lägger på lite väl för att tjäna påt.
det är bara att kolla på priserna i usa också lika billigt där. vet inte vad det är för fel på sverige eg..

okej kan du mer om den sidan?? frakten oså? är den enligt vikt eller samma oavsett vikt osv.. vilka betalsätt finns? har så svårt att förstå det finstilta på sidor smile

Team Carbonize
Emilius Avstängd
20 december 2008 · 1 714 Inlägg

Stejfaan skrev:

Emilius skrev:
han menar nog sidan jag la upp, priserna stämmer. det är bara sverige som tar såna hutpriser,
förmodligen köper de från usa och betalar tull och skatt och skit och lägger på lite väl för att tjäna påt.
det är bara att kolla på priserna i usa också lika billigt där. vet inte vad det är för fel på sverige eg..

okej kan du mer om den sidan?? frakten oså? är den enligt vikt eller samma oavsett vikt osv.. vilka betalsätt finns? har så svårt att förstå det finstilta på sidor smile

nu går vi lite väl offtopic men kan svara på detta så andra vet, sen kan resten tas på pm.
aronsson_kil mailade och frågade om frakt på två basar, en HU och steg tror jag det va,
vart 45 pund har jag för mig. en 600kr kanske. en cykel kostar 1000 spänn fraktad hem till dörren från england också så då har ni på ett ungefär, allt från 400-1000 skulle jag tro nånstans beroende på vad man köper, detta är för några prylar. om man nu ska ha 10 basar blir det garanterat mer.

förmodligen är det som med alla andra webbaffärer att visa och mastercard gäller för handel,
postförskott e ju bara att glömma.

Stejfaan Basknarkare
20 december 2008 · 470 Inlägg

Emilius skrev:

Stejfaan skrev:

Emilius skrev:
han menar nog sidan jag la upp, priserna stämmer. det är bara sverige som tar såna hutpriser,
förmodligen köper de från usa och betalar tull och skatt och skit och lägger på lite väl för att tjäna påt.
det är bara att kolla på priserna i usa också lika billigt där. vet inte vad det är för fel på sverige eg..

okej kan du mer om den sidan?? frakten oså? är den enligt vikt eller samma oavsett vikt osv.. vilka betalsätt finns? har så svårt att förstå det finstilta på sidor smile

nu går vi lite väl offtopic men kan svara på detta så andra vet, sen kan resten tas på pm.
aronsson_kil mailade och frågade om frakt på två basar, en HU och steg tror jag det va,
vart 45 pund har jag för mig. en 600kr kanske. en cykel kostar 1000 spänn fraktad hem till dörren från england också så då har ni på ett ungefär, allt från 400-1000 skulle jag tro nånstans beroende på vad man köper, detta är för några prylar. om man nu ska ha 10 basar blir det garanterat mer.

förmodligen är det som med alla andra webbaffärer att visa och mastercard gäller för handel,
postförskott e ju bara att glömma.

okej det är lite synd de.. för jag ogillar att skicka pengar innan man fått grejjerna som sagt.. speciellt nu förtiden då det luras var dag hmm

Team Carbonize
Nodje Värmlänning!
20 december 2008 · 59 Inlägg

Sweet!! 


Kan jag koppla denna bas till 1ohm?

http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=265

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang