Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Drönirettab
20 december 2008 · 21 761 Inlägg

Nej, det blir 2 Ohm när man parallellkoplar talspolarna. smile

Emilius Avstängd
20 december 2008 · 1 714 Inlägg

nodje: som jag förstått med hjälp från folket här på garaget så krävs 2x2 ohm bas för att kopplas i 1 ohm.
jag hänvisar till rockfords woofer wiring wizard vilken är skitbra till att ta reda på hur man kan koppla.

http://rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

Senast redigerat av Emilius (20 december 2008)

Nodje Värmlänning!
20 december 2008 · 59 Inlägg

Tack!

BrajjAxx 040 RedLine
20 december 2008 · 1 219 Inlägg

Om man har en bas på till exempel 1200W och ett slutsteg på 1100W. Då kan man inte spränga basen hur högt man än spelar, eller?
Kablarna som går från batteriet till slutsteget måste ju vara extremt tjocka, men inte högtalarkablarna som går från slutsteget till basen... Jag har provat med lite olika kablar från slutsteget till basen, den seplar bättre och bättre ju tjockare kabel man har, men varför säger alla att man inte behöver så tjocka?
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Horsyhorse
20 december 2008 · 1 727 Inlägg

Det är kablarna till strömmen man skall vara ordentliga i 1a hand.

Du kan "spränga" en bas med 500w om du vill, använd ett för dåligt slutsteg till att spela alldeles för högt, och steget lämnar en kraftigt distorderad signal vilket kan knäcka basen.
Oftast är det signakvaliten som dödar, inte effekten i sig.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Drönirettab
20 december 2008 · 21 761 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Om man har en bas på till exempel 1200W och ett slutsteg på 1100W. Då kan man inte spränga basen hur högt man än spelar, eller?

Frågan är vad man menar med att "spränga" basen.

En modern bilbas har ofta lång linjär konrörelse (stort X-max), det gör att den ofta kan "ta emot" lika mycket RMS-effekt som talspolen tål. När man då använder ett slutsteg som ger ut lägre effekt än vad basen tål, då finns risken att man höjer stegets gain för mycket eftersom basen fortsätter att hänga med.

Till slut kanske man har vridit upp stegets gain på max för att få ut ännu mer ljud, då börjar steget att ge ut mycket distorsion (orent ljud). Det är sånt som knäcker basen. Har man ett slutsteg som kan ge ut mer effekt än vad basen tål, då orkar steget fortfarande ge en ren signal fastän basen drivs fullt ut.

Men naturligtvis beror det även på hur man handskas med volymkontrollen, det går att ha ett klenare slutsteg för att driva en bas om man bara vet hur man ska behandla volymkontrollen och stegets gainkontroll.

Horsyhorse
20 december 2008 · 1 727 Inlägg

Batterinörd är mer pedagogisk än mig......bra!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
BrajjAxx 040 RedLine
20 december 2008 · 1 219 Inlägg

Drönirettab skrev:

BrajjAxx skrev:
Om man har en bas på till exempel 1200W och ett slutsteg på 1100W. Då kan man inte spränga basen hur högt man än spelar, eller?

Frågan är vad man menar med att "spränga" basen.

En modern bilbas har ofta lång linjär konrörelse (stort X-max), det gör att den ofta kan "ta emot" lika mycket RMS-effekt som talspolen tål. När man då använder ett slutsteg som ger ut lägre effekt än vad basen tål, då finns risken att man höjer stegets gain för mycket eftersom basen fortsätter att hänga med.

Till slut kanske man har vridit upp stegets gain på max för att få ut ännu mer ljud, då börjar steget att ge ut mycket distorsion (orent ljud). Det är sånt som knäcker basen. Har man ett slutsteg som kan ge ut mer effekt än vad basen tål, då orkar steget fortfarande ge en ren signal fastän basen drivs fullt ut.

Men naturligtvis beror det även på hur man handskas med volymkontrollen, det går att ha ett klenare slutsteg för att driva en bas om man bara vet hur man ska behandla volymkontrollen och stegets gainkontroll.

Tack för fint svar:) Jag menar spränga, eller ja så den skadas.
Min bas är på 1200W, steget är på lite mindre tror ja. Jag har 8mm kablar från steget till basen. Har gain på max, seplar den inte bra då?
De andra juster knapparna på steget vet jag inte alls vad de är, någon som vet?
http://img383.imageshack.us/img383/9208/1087311117382bm6.jpg
http://img383.imageshack.us/img383/1087311117382bm6.jpg/1/w640.png

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
20 december 2008 · 2 853 Inlägg

BrajjAxx skrev:

Drönirettab skrev:

BrajjAxx skrev:
Om man har en bas på till exempel 1200W och ett slutsteg på 1100W. Då kan man inte spränga basen hur högt man än spelar, eller?

Frågan är vad man menar med att "spränga" basen.

En modern bilbas har ofta lång linjär konrörelse (stort X-max), det gör att den ofta kan "ta emot" lika mycket RMS-effekt som talspolen tål. När man då använder ett slutsteg som ger ut lägre effekt än vad basen tål, då finns risken att man höjer stegets gain för mycket eftersom basen fortsätter att hänga med.

Till slut kanske man har vridit upp stegets gain på max för att få ut ännu mer ljud, då börjar steget att ge ut mycket distorsion (orent ljud). Det är sånt som knäcker basen. Har man ett slutsteg som kan ge ut mer effekt än vad basen tål, då orkar steget fortfarande ge en ren signal fastän basen drivs fullt ut.

Men naturligtvis beror det även på hur man handskas med volymkontrollen, det går att ha ett klenare slutsteg för att driva en bas om man bara vet hur man ska behandla volymkontrollen och stegets gainkontroll.

Tack för fint svar:) Jag menar spränga, eller ja så den skadas.
Min bas är på 1200W, steget är på lite mindre tror ja. Jag har 8mm kablar från steget till basen. Har gain på max, seplar den inte bra då?
De andra juster knapparna på steget vet jag inte alls vad de är, någon som vet?
http://img383.imageshack.us/img383/9208/1087311117382bm6.jpg
http://img383.imageshack.us/img383/1087311117382bm6.jpg/1/w640.png

basen är på max 1200w elr 600wrms
risken är inte stor att du kan pressa ur det ordentligt hur du än vill för strömmen i bilen sjunker ju mer /hårdare du spelar,så de enda sättet du egentligen skada basen på är o spela den me dålig signal/för lite ström o på så vis,kanske tom få skador på slutsteget.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
20 december 2008 · 2 853 Inlägg

Emilius skrev:
nodje: som jag förstått med hjälp från folket här på garaget så krävs 2x2 ohm bas för att kopplas i 1 ohm.
jag hänvisar till rockfords woofer wiring wizard vilken är skitbra till att ta reda på hur man kan koppla.

http://rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

du kan koppla 2x4ohm i 1ohm med:)
kör på 2 stycken dåsmile

ju fler desto bättre:D

BrajjAxx 040 RedLine
20 december 2008 · 1 219 Inlägg

pattilatti2 skrev:

BrajjAxx skrev:

Drönirettab skrev:

Frågan är vad man menar med att "spränga" basen.

En modern bilbas har ofta lång linjär konrörelse (stort X-max), det gör att den ofta kan "ta emot" lika mycket RMS-effekt som talspolen tål. När man då använder ett slutsteg som ger ut lägre effekt än vad basen tål, då finns risken att man höjer stegets gain för mycket eftersom basen fortsätter att hänga med.

Till slut kanske man har vridit upp stegets gain på max för att få ut ännu mer ljud, då börjar steget att ge ut mycket distorsion (orent ljud). Det är sånt som knäcker basen. Har man ett slutsteg som kan ge ut mer effekt än vad basen tål, då orkar steget fortfarande ge en ren signal fastän basen drivs fullt ut.

Men naturligtvis beror det även på hur man handskas med volymkontrollen, det går att ha ett klenare slutsteg för att driva en bas om man bara vet hur man ska behandla volymkontrollen och stegets gainkontroll.

Tack för fint svar:) Jag menar spränga, eller ja så den skadas.
Min bas är på 1200W, steget är på lite mindre tror ja. Jag har 8mm kablar från steget till basen. Har gain på max, seplar den inte bra då?
De andra juster knapparna på steget vet jag inte alls vad de är, någon som vet?
http://img383.imageshack.us/img383/9208/1087311117382bm6.jpg
http://img383.imageshack.us/img383/1087311117382bm6.jpg/1/w640.png

basen är på max 1200w elr 600wrms
risken är inte stor att du kan pressa ur det ordentligt hur du än vill för strömmen i bilen sjunker ju mer /hårdare du spelar,så de enda sättet du egentligen skada basen på är o spela den me dålig signal/för lite ström o på så vis,kanske tom få skador på slutsteget.

Basen har en maxeffekt på 1200W och 300rms.
kan jag koppla en vanlig högtalare på typ 100w från slutsteget, eller kommer den gå sönder på en gång?
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
20 december 2008 · 2 853 Inlägg

BrajjAxx skrev:

pattilatti2 skrev:

BrajjAxx skrev:

Tack för fint svar:) Jag menar spränga, eller ja så den skadas.
Min bas är på 1200W, steget är på lite mindre tror ja. Jag har 8mm kablar från steget till basen. Har gain på max, seplar den inte bra då?
De andra juster knapparna på steget vet jag inte alls vad de är, någon som vet?
http://img383.imageshack.us/img383/9208/1087311117382bm6.jpg
http://img383.imageshack.us/img383/1087311117382bm6.jpg/1/w640.png

basen är på max 1200w elr 600wrms
risken är inte stor att du kan pressa ur det ordentligt hur du än vill för strömmen i bilen sjunker ju mer /hårdare du spelar,så de enda sättet du egentligen skada basen på är o spela den me dålig signal/för lite ström o på så vis,kanske tom få skador på slutsteget.

Basen har en maxeffekt på 1200W och 300rms.
kan jag koppla en vanlig högtalare på typ 100w från slutsteget, eller kommer den gå sönder på en gång?
Mvh BrajjAxx

det är alltid rms effekten du ska kika på o i vilken ohm den "ska" prestera det i.
nu vet ja inte va de va för steg 2kanals?4kanals?
men ja du kan köra dina högtalare på det:smile
stirra er inte blinda på siffror.man hör ju om det låter bra?
börjar de låta illa då sänker man lite:)

Shallie
20 december 2008 · 730 Inlägg

Får jag lov att ställa en fråga smile)

När man har dubbla talspolar på högtalare, är det enbart för att man ska kunna få ner dem i så låga ohm tal som möjligt ??

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
Emilius Avstängd
20 december 2008 · 1 714 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Emilius skrev:
nodje: som jag förstått med hjälp från folket här på garaget så krävs 2x2 ohm bas för att kopplas i 1 ohm.
jag hänvisar till rockfords woofer wiring wizard vilken är skitbra till att ta reda på hur man kan koppla.

http://rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

du kan koppla 2x4ohm i 1ohm med:)
kör på 2 stycken dåsmile

ju fler desto bättre:D

du menar två basar? jovisst de funkar ju också men jag tänkte på en bas

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
20 december 2008 · 2 853 Inlägg

Shallie skrev:
Får jag lov att ställa en fråga smile)

När man har dubbla talspolar på högtalare, är det enbart för att man ska kunna få ner dem i så låga ohm tal som möjligt ??

Mvh // Charlie

för att få basarna att prestera mer då slutstegen oftast ger ut mest effekt i 1ohm..

men det beror ju på hur man vill köra med,finns endel som hellre kör i 2 ohm.med massa effekt i de men de är skapligt dyrt.men man har en bättre kontroll på basen då.

Senast redigerat av pattilatti2 (20 december 2008)

Roundcube
20 december 2008 · 801 Inlägg

någon som kan berätta för mig vad "dubbel DIN" betyder, vet att det har nåt med stereon att göra, men har dock inte riktigt fått begreppet att klarna smile

MVH

Janneutanb
20 december 2008 · 7 267 Inlägg

Roundcube skrev:
någon som kan berätta för mig vad "dubbel DIN" betyder, vet att det har nåt med stereon att göra, men har dock inte riktigt fått begreppet att klarna smile

MVH

DIN är väl en slags standard, dvs storleken på stereon.
En eftermarknadsstereo, ex. pioneer/alpine/osv ligger väl alltid på vanliga DIN storleken.
Dubbel DIN är precis som det låter, dubbla storleken. Dessa har ofta inbyggd skärm och därav kräver större plats.

http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=971
Där har du ett exempel på en dubbel DIN stereo, tar upp 2st vanliga stereofack.

attityds_problem
20 december 2008 · 199 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Shallie skrev:
Får jag lov att ställa en fråga smile)

När man har dubbla talspolar på högtalare, är det enbart för att man ska kunna få ner dem i så låga ohm tal som möjligt ??

Mvh // Charlie

för att få basarna att prestera mer då slutstegen oftast ger ut mest effekt i 1ohm..

men det beror ju på hur man vill köra med,finns endel som hellre kör i 2 ohm.med massa effekt i de men de är skapligt dyrt.men man har en bättre kontroll på basen då.

nja skulle mer säga att det är till för att underlätta inkopplingen till steget, man kan välja mellan olika ohm för att passa in på stegets stabilitet.

sen kontroll på basen tycker jag inte ohm har så mycket att göra med ! mer vad gainen, bassbost,hp,lp mm står på . även batteri fråga i det ! maxar du gain(som många gör) bassbost, LOUD på stereon, och har för lite  ström (de flesta nybörjare gör) så låter det okontrollerat, desto högre man spelar desto svårare är det att få kontroll på basen, då det oftast distar !

mvh Alex

Aronsson_Kil
20 december 2008 · 653 Inlägg

attityds_problem skrev:

pattilatti2 skrev:

Shallie skrev:
Får jag lov att ställa en fråga smile)

När man har dubbla talspolar på högtalare, är det enbart för att man ska kunna få ner dem i så låga ohm tal som möjligt ??

Mvh // Charlie

för att få basarna att prestera mer då slutstegen oftast ger ut mest effekt i 1ohm..

men det beror ju på hur man vill köra med,finns endel som hellre kör i 2 ohm.med massa effekt i de men de är skapligt dyrt.men man har en bättre kontroll på basen då.

nja skulle mer säga att det är till för att underlätta inkopplingen till steget, man kan välja mellan olika ohm för att passa in på stegets stabilitet.

sen kontroll på basen tycker jag inte ohm har så mycket att göra med ! mer vad gainen, bassbost,hp,lp mm står på . även batteri fråga i det ! maxar du gain(som många gör) bassbost, LOUD på stereon, och har för lite  ström (de flesta nybörjare gör) så låter det okontrollerat, desto högre man spelar desto svårare är det att få kontroll på basen, då det oftast distar !

mvh Alex

Men om man ställer in så med tex dubbla optima batterier och ordentliga kablar så? blir det fortfarande okontrollerat?

Mvh Mattias

attityds_problem
20 december 2008 · 199 Inlägg

beror ju på vad du har inställningarna på ,,, många fall jämför man med något bättre steg och så klart det hör man bara på namnet BÄTTRE . man får vad man betalar för , hur man upplever okontrollerat kan ju som sagt bero på hur mycket som helst, lådan kan vara helt fel med, basarna kan vara skit, men pillar man på bassbost blir signalen inte det bästa, vilket även kan leda till att din bas dör, beroende på vilken bil man har kan också få basen att låta skit bra eller i visa fall skit och efter, olika låtar kan få basen att låta bra andra inte ,, kan hålla på hela natten att skriva så här,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang