Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Aronsson_Kil
21 december 2008 · 653 Inlägg

attityds_problem skrev:
beror ju på vad du har inställningarna på ,,, många fall jämför man med något bättre steg och så klart det hör man bara på namnet BÄTTRE . man får vad man betalar för , hur man upplever okontrollerat kan ju som sagt bero på hur mycket som helst, lådan kan vara helt fel med, basarna kan vara skit, men pillar man på bassbost blir signalen inte det bästa, vilket även kan leda till att din bas dör, beroende på vilken bil man har kan också få basen att låta skit bra eller i visa fall skit och efter, olika låtar kan få basen att låta bra andra inte ,, kan hålla på hela natten att skriva så här,

Joo det är klart att man får vad man betalar för, kanske inte just så mycket mer watt men bra mycket mer ljud kvalité osv, så en bassboost är bara skit egentligen? Jag gillar lyssna på relativt låg musik med mycket bas big_smile

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
21 december 2008 · 2 853 Inlägg

attityds_problem skrev:
beror ju på vad du har inställningarna på ,,, många fall jämför man med något bättre steg och så klart det hör man bara på namnet BÄTTRE . man får vad man betalar för , hur man upplever okontrollerat kan ju som sagt bero på hur mycket som helst, lådan kan vara helt fel med, basarna kan vara skit, men pillar man på bassbost blir signalen inte det bästa, vilket även kan leda till att din bas dör, beroende på vilken bil man har kan också få basen att låta skit bra eller i visa fall skit och efter, olika låtar kan få basen att låta bra andra inte ,, kan hålla på hela natten att skriva så här,

självklart äre så ,att inställningarna har betydelse,men om du lyssnar på en bas i 4ohm en i 2ohm o en i 1ohm exakt samma bas..när tror du att du har bäst kontroll på basen om man har exakt samma inställningar i alla ohm?
och i vilket ohm låter basen "bäst" tkr sj 4ohm låter "mjukas" o mest soft
notera att de kanske krävs 2 basar :p men du fattar poängen iaf..

Senast redigerat av pattilatti2 (21 december 2008)

Aronsson_Kil
21 december 2008 · 653 Inlägg

pattilatti2 skrev:

attityds_problem skrev:
beror ju på vad du har inställningarna på ,,, många fall jämför man med något bättre steg och så klart det hör man bara på namnet BÄTTRE . man får vad man betalar för , hur man upplever okontrollerat kan ju som sagt bero på hur mycket som helst, lådan kan vara helt fel med, basarna kan vara skit, men pillar man på bassbost blir signalen inte det bästa, vilket även kan leda till att din bas dör, beroende på vilken bil man har kan också få basen att låta skit bra eller i visa fall skit och efter, olika låtar kan få basen att låta bra andra inte ,, kan hålla på hela natten att skriva så här,

självklart äre så ,att inställningarna har betydelse,men om du lyssnar på en bas i 4ohm en i 2ohm o en i 1ohm exakt samma bas..när tror du att du har bäst kontroll på basen om man har exakt samma inställningar i alla ohm?
och i vilket ohm låter basen "bäst" tkr sj 4ohm låter "mjukas" o mest soft
notera att de kanske krävs 2 basar :p men du fattar poängen iaf..

Jodå jag förstår smile man får alltså mindre och mindre kontroll ju lägre dess ohm blir? eller snurrar jag nu igen roll

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
21 december 2008 · 2 853 Inlägg

nja..men skillnad på basljudet och hur basarna beeter sej på exakt samma volym/toner.
signalen i olika ohm som distar olika sku ja tro..

skulle ju inte skada me ett steg som ger tex 2000wrms i 4ohm för samma pengar som ett som har 2000w rms i 1ohm big_smile

Senast redigerat av pattilatti2 (21 december 2008)

ogge89
21 december 2008 · 644 Inlägg

Jäkligt bra tråd de här! de står mkt bra info i den !

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
21 december 2008 · 2 353 Inlägg

pattilatti2 skrev:
nja..men skillnad på basljudet och hur basarna beeter sej på exakt samma volym/toner.
signalen i olika ohm som distar olika sku ja tro..

skulle ju inte skada me ett steg som ger tex 2000wrms i 4ohm för samma pengar som ett som har 2000w rms i 1ohm big_smile

Om dämpfaktorn på steget är låg till att börja med, så kommer kontrollen bli dålig om du lastar för lågt.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Aronsson_Kil
21 december 2008 · 653 Inlägg

jonash skrev:

pattilatti2 skrev:
nja..men skillnad på basljudet och hur basarna beeter sej på exakt samma volym/toner.
signalen i olika ohm som distar olika sku ja tro..

skulle ju inte skada me ett steg som ger tex 2000wrms i 4ohm för samma pengar som ett som har 2000w rms i 1ohm big_smile

Om dämpfaktorn på steget är låg till att börja med, så kommer kontrollen bli dålig om du lastar för lågt.

/Jonas

Så det blir ostabilt vid lågt effekt uttag?

Snoogiloo
21 december 2008 · 685 Inlägg

Jag har en Alpine 9884R och jag undrar om "Bass Level" i inställningarna är precis som bass boost? kör den på 2 av 7 för tillfället men undrar bara om det blir mycket dist i signalen då?

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
21 december 2008 · 2 353 Inlägg

Aronsson_Kil skrev:

jonash skrev:

pattilatti2 skrev:
nja..men skillnad på basljudet och hur basarna beeter sej på exakt samma volym/toner.
signalen i olika ohm som distar olika sku ja tro..

skulle ju inte skada me ett steg som ger tex 2000wrms i 4ohm för samma pengar som ett som har 2000w rms i 1ohm big_smile

Om dämpfaktorn på steget är låg till att börja med, så kommer kontrollen bli dålig om du lastar för lågt.

/Jonas

Så det blir ostabilt vid lågt effekt uttag?

Nej, kontrollen blir sämre vid låga impedanser (eller "ohm" som en del vill säga)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Gronwalls
21 december 2008 · 1 808 Inlägg

Vet inte om de passar in här, men ni får ta bort den om den int gör de yikes

Men te.x dämpningsmatrial, asfaltsmatta eller nå annat, va äre de som är de bästa? yikes

Mvh Oskar

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
evilaudio
21 december 2008 · 16 195 Inlägg

Gronwalls skrev:
Vet inte om de passar in här, men ni får ta bort den om den int gör de yikes

Men te.x dämpningsmatrial, asfaltsmatta eller nå annat, va äre de som är de bästa? yikes

Mvh Oskar

dämpa plåt med antar ja elle.. många säger dymat men den har ja aldrig använt men ja har dock använt BRL M1 matta en hel del å ja kan säga att den e GRYM..big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
R_Stalhandske
21 december 2008 · 399 Inlägg

Asfaltsmatta är ju bäst sett till priset... Dock är bytulbaserade lösningar, typ Dynamat mkt enklare att handskas med och brukar anses dämpa bättre dessutom.

Gjordes någon test av jänkarna där SecondSkin? vann har för mig. Dynmat liknande grej fast billigare typ.

Finns ju Gas M1 matta och STP har en liknande variant också. Också Dynamat kopior

Senast redigerat av Maildaemon (21 december 2008)

Gronwalls
21 december 2008 · 1 808 Inlägg

evilaudio skrev:

Gronwalls skrev:
Vet inte om de passar in här, men ni får ta bort den om den int gör de yikes

Men te.x dämpningsmatrial, asfaltsmatta eller nå annat, va äre de som är de bästa? yikes

Mvh Oskar

dämpa plåt med antar ja elle.. många säger dymat men den har ja aldrig använt men ja har dock använt BRL M1 matta en hel del å ja kan säga att den e GRYM..big_smile

Glömde skriva att den ska dämpa så de inte kommer in massa ljud i bilen yikes ska ha de på chevan vare tänkt.

Om asfaltsmatta från Swedol duger till de?

Mvh Oskar

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Lonefox Bad music kills good sound
21 december 2008 · 7 241 Inlägg

Gronwalls skrev:

evilaudio skrev:

Gronwalls skrev:
Vet inte om de passar in här, men ni får ta bort den om den int gör de yikes

Men te.x dämpningsmatrial, asfaltsmatta eller nå annat, va äre de som är de bästa? yikes

Mvh Oskar

dämpa plåt med antar ja elle.. många säger dymat men den har ja aldrig använt men ja har dock använt BRL M1 matta en hel del å ja kan säga att den e GRYM..big_smile

Glömde skriva att den ska dämpa så de inte kommer in massa ljud i bilen yikes ska ha de på chevan vare tänkt.

Om asfaltsmatta från Swedol duger till de?

Mvh Oskar

Skulle säga butylmatta för att dämpa vibrationerna och kompletera med filtmatta, gärna av den typen som har klister och är fukttålig för att dämåa övriga ljud.

En hel del av vägbuller är vibrationer som fortplantar sig i karossen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lonefox Bad music kills good sound
21 december 2008 · 7 241 Inlägg

evilaudio skrev:

Gronwalls skrev:
Vet inte om de passar in här, men ni får ta bort den om den int gör de yikes

Men te.x dämpningsmatrial, asfaltsmatta eller nå annat, va äre de som är de bästa? yikes

Mvh Oskar

dämpa plåt med antar ja elle.. många säger dymat men den har ja aldrig använt men ja har dock använt BRL M1 matta en hel del å ja kan säga att den e GRYM..big_smile

Skulle väl tro att det är som Erik sagt att just denna TYP av dämpmatta tillhör en av de bästa lösningarna iom att butylet har ett tunnt skikt av aluminium utanpå vilket medför att energin tas upp emellan olika ytor....

Erik själv kör (vad jag minns.... Jonas? HJÄLP!) med matta, ngn plastfoam och en handknackad aluplåt utanpå detta för att använda sig av denna effekt att energin tas ut av matrialet emellan....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Gronwalls
21 december 2008 · 1 808 Inlägg

Lonefox skrev:

Gronwalls skrev:

evilaudio skrev:

dämpa plåt med antar ja elle.. många säger dymat men den har ja aldrig använt men ja har dock använt BRL M1 matta en hel del å ja kan säga att den e GRYM..big_smile

Glömde skriva att den ska dämpa så de inte kommer in massa ljud i bilen yikes ska ha de på chevan vare tänkt.

Om asfaltsmatta från Swedol duger till de?

Mvh Oskar

Skulle säga butylmatta för att dämpa vibrationerna och kompletera med filtmatta, gärna av den typen som har klister och är fukttålig för att dämåa övriga ljud.

En hel del av vägbuller är vibrationer som fortplantar sig i karossen.

Tackar Tackar för svaret smile de blir nog å skaffa butylmatta till chevan då smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Robi89n
21 december 2008 · 188 Inlägg

tjena undrar om man kan få tips på ett bra ström kit till detta slutsteg

http://www.masterweb.se/item.php?mw=products&id=256

e inget bra steg men e man arbetslös har man inte världens bästa ekonomi hmm

men men ge lite tips wink

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
21 december 2008 · 2 353 Inlägg

Lonefox skrev:

evilaudio skrev:

Gronwalls skrev:
Vet inte om de passar in här, men ni får ta bort den om den int gör de yikes

Men te.x dämpningsmatrial, asfaltsmatta eller nå annat, va äre de som är de bästa? yikes

Mvh Oskar

dämpa plåt med antar ja elle.. många säger dymat men den har ja aldrig använt men ja har dock använt BRL M1 matta en hel del å ja kan säga att den e GRYM..big_smile

Skulle väl tro att det är som Erik sagt att just denna TYP av dämpmatta tillhör en av de bästa lösningarna iom att butylet har ett tunnt skikt av aluminium utanpå vilket medför att energin tas upp emellan olika ytor....

Erik själv kör (vad jag minns.... Jonas? HJÄLP!) med matta, ngn plastfoam och en handknackad aluplåt utanpå detta för att använda sig av denna effekt att energin tas ut av matrialet emellan....

Constrained layer heter tekniken. Används av Erik ja, och återfinns i våra B2 Audio dämpmattor, Dynamat Extreme och Stingers tror jag.

Jag har rätt mycket butylmatta liggande, som jag aldrig kommer göra av med nu när jag har B2 mattan. GRYMT bra och enkelt!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
dbjanoz
21 december 2008 · 1 785 Inlägg

jonash skrev:

Lonefox skrev:

evilaudio skrev:
dämpa plåt med antar ja elle.. många säger dymat men den har ja aldrig använt men ja har dock använt BRL M1 matta en hel del å ja kan säga att den e GRYM..big_smile

Skulle väl tro att det är som Erik sagt att just denna TYP av dämpmatta tillhör en av de bästa lösningarna iom att butylet har ett tunnt skikt av aluminium utanpå vilket medför att energin tas upp emellan olika ytor....

Erik själv kör (vad jag minns.... Jonas? HJÄLP!) med matta, ngn plastfoam och en handknackad aluplåt utanpå detta för att använda sig av denna effekt att energin tas ut av matrialet emellan....

Constrained layer heter tekniken. Används av Erik ja, och återfinns i våra B2 Audio dämpmattor, Dynamat Extreme och Stingers tror jag.

Jag har rätt mycket butylmatta liggande, som jag aldrig kommer göra av med nu när jag har B2 mattan. GRYMT bra och enkelt!

mvh Jonas

Jonas jag saknar din förklaring på negativa egenskaper hos (Fyrkantiga) (Square) - basar.

Jag vill veta mer om de negativa egenskaperna hos dessa basar.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
TheAudiDude
21 december 2008 · 41 Inlägg

Jo jag undrar en sak ang, strömkablar.
Till hemmabiosystem och liknande anläggningar som man har i hemmet så är
strömkabel precis lika tunn som till vilken annan apparat som helst.

Är det då verkligen sån skillnad  till bilar?

ex, kabeln till stavmixern är ju lika tjock som till min hemmastereo och
drar betydligt mer ström...neutral

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang