Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

evilaudio
21 december 2008 · 16 195 Inlägg

TheAudiDude skrev:
Jo jag undrar en sak ang, strömkablar.
Till hemmabiosystem och liknande anläggningar som man har i hemmet så är
strömkabel precis lika tunn som till vilken annan apparat som helst.

Är det då verkligen sån skillnad  till bilar?

ex, kabeln till stavmixern är ju lika tjock som till min hemmastereo och
drar betydligt mer ström...neutral

220volt...säger de sig nåt???     hemma har man typ 10 amp (1,5mm2 kabel) 16 amp(2,5mm2 kabel).

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TheAudiDude
21 december 2008 · 41 Inlägg

evilaudio skrev:

TheAudiDude skrev:
Jo jag undrar en sak ang, strömkablar.
Till hemmabiosystem och liknande anläggningar som man har i hemmet så är
strömkabel precis lika tunn som till vilken annan apparat som helst.

Är det då verkligen sån skillnad  till bilar?

ex, kabeln till stavmixern är ju lika tjock som till min hemmastereo och
drar betydligt mer ström...neutral

220volt...säger de sig nåt???     hemma har man typ 10 amp (1,5mm2 kabel) 16 amp(2,5mm2 kabel).

Fast många PA anläggningar jag har kört med är bra mycket kraftigare än 10 amp.
plus att Harmon/kardon stärkaren hk970 har ju ca 45 amp styrka ?
Dock är H/K dom ända som specar ut strömstyrkan på sina produkter?

R_Stalhandske
21 december 2008 · 399 Inlägg

TheAudiDude skrev:

evilaudio skrev:

TheAudiDude skrev:
Jo jag undrar en sak ang, strömkablar.
Till hemmabiosystem och liknande anläggningar som man har i hemmet så är
strömkabel precis lika tunn som till vilken annan apparat som helst.

Är det då verkligen sån skillnad  till bilar?

ex, kabeln till stavmixern är ju lika tjock som till min hemmastereo och
drar betydligt mer ström...neutral

220volt...säger de sig nåt???     hemma har man typ 10 amp (1,5mm2 kabel) 16 amp(2,5mm2 kabel).

Fast många PA anläggningar jag har kört med är bra mycket kraftigare än 10 amp.
plus att Harmon/kardon stärkaren hk970 har ju ca 45 amp styrka ?
Dock är H/K dom ända som specar ut strömstyrkan på sina produkter?

Det gör Rotel m.fl

Men det är ju 12V inuti apparaten vilket gör att du kan ha högre strömstyrka, minskar ju spänningen från 230 volt till 12 volt, alltså stiger ju strömmen, Amperen

Lonefox Bad music kills good sound
22 december 2008 · 7 241 Inlägg

TheAudiDude skrev:

evilaudio skrev:

TheAudiDude skrev:
Jo jag undrar en sak ang, strömkablar.
Till hemmabiosystem och liknande anläggningar som man har i hemmet så är
strömkabel precis lika tunn som till vilken annan apparat som helst.

Är det då verkligen sån skillnad  till bilar?

ex, kabeln till stavmixern är ju lika tjock som till min hemmastereo och
drar betydligt mer ström...neutral

220volt...säger de sig nåt???     hemma har man typ 10 amp (1,5mm2 kabel) 16 amp(2,5mm2 kabel).

Fast många PA anläggningar jag har kört med är bra mycket kraftigare än 10 amp.
plus att Harmon/kardon stärkaren hk970 har ju ca 45 amp styrka ?
Dock är H/K dom ända som specar ut strömstyrkan på sina produkter?

Högre drivspänning = lägre belastning för kabeln.
Så enkelt är det.
Bara att räkna med ohms lag wink

Strömmen ( I ) är densamma säg 10A för exemplet.
Spänningen ( U ) är 12V resp 220V
Effekten ( P ) blir 120W resp 2.2KW...

P=U*I i detta fall.

Vilket tror du belastas mest?

Senast redigerat av Lonefox (22 december 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
R_Stalhandske
22 december 2008 · 399 Inlägg

Formler o grejer mitt i natta, vissa lägger verkligen ner energi på det här tongue wink

dbjanoz
22 december 2008 · 1 785 Inlägg

TheAudiDude skrev:
Jo jag undrar en sak ang, strömkablar.
Till hemmabiosystem och liknande anläggningar som man har i hemmet så är
strömkabel precis lika tunn som till vilken annan apparat som helst.

Är det då verkligen sån skillnad  till bilar?

ex, kabeln till stavmixern är ju lika tjock som till min hemmastereo och
drar betydligt mer ström...neutral

Jag har sett denna frågan förut och jag tycker det är dags att reda ut begreppet


Det bygger på följande!

Ledarresistansen och Ohm's lag


Vi börjar med ledarresistansen

Vi tar en vanlig lampsladd på 5 meter och använder formeln (R=e*l/A)  exempel 0,017*5/1,5=0,0567ohm

Resistansen i lampsladden på 5 meter är 0,0567ohm


Vi använder oss nu av denna sladd och böjar med att vi ska ha igenom 10 Ampere genom kabeln vid 230volt

Ohm's lag U/R=I exempel 10*0,0567=0,567Volt

Reslutatet är att vi får ett spänningsfall över den 5meter långa lampsladden på 0,567Volt


Vad händer om vi behöver ha igenom 164ampere? Varför jag valt 164ampere kan du se längre ner.

Vi använder formeln igen 164*0,0567=9,2988volt. Man får helt plötsligt 9,3 volt spänningsfall över kabeln. I detta läget brinner kabeln efter en kort tid. Dessutom är det inte mer än 4,7Volt i andra änden av kabeln


Vi behöver mata 164ampere vid 14 volt för att få (2296) 2300Watt

Vi behöver mata 10ampere vid 230 volt för att få 2300watt

Om ni tittar på siffrorna ovan så ser ni ett "Korsförhållande" alltså (låga ampere hög volt/hög volt låga ampere) för att få fram samma mängd energi (watt)

Sammanfattningsvis så är det så att när man har en lägre spänning måste man kompensera detta med att få en ett ökat flöde alltså högre ström. Den högre strömmen i sin tur leder till att de 0,0567ohm blir betydelsefulla. Vi behöver få ner ohmtalet ett par decimaler för att spänningsfallet ska sjunka. Det enda sättet att göra detta är att öka ledningsarean eller korta kabeln.

Jag hoppas att alla hängde med på min förklaring till varför vi tvingas använda så grova kablar i bilen och att det inte räcker med en lampsladd i 12volt system.

Senast redigerat av dbjanoz (22 december 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
MrCarfreak Gasglad
22 december 2008 · 3 244 Inlägg

Eller för oss som inte kan så mycket om formler mm.

Tänk er ett långt rör(symboliserar en kabel) som du ska ha vatten(spänning;Volt) igenom, det röret är väldigt smalt, dvs. vattnet kommer ej att rinna speciellt fort igenom röret, det motståndet kommer göra att du får högre värme, samt kan leda till kabelbrand i slutändan eftersom isoleringen smälter mm. Tar man ett grövre rör med större inner diam. så kommer vattenet rinna mycket snabbare och du får mindre värmeutveckling mm.

Hoppas alla förstod vad jag menade.. Nu kanske fler förstår varför man ska ha kablar anpassade till det man ska driva i bilen mm.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
dbjanoz
22 december 2008 · 1 785 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Eller för oss som inte kan så mycket om formler mm.

Tänk er ett långt rör(symboliserar en kabel) som du ska ha vatten(spänning;Volt) igenom, det röret är väldigt smalt, dvs. vattnet kommer ej att rinna speciellt fort igenom röret, det motståndet kommer göra att du får högre värme, samt kan leda till kabelbrand i slutändan eftersom isoleringen smälter mm. Tar man ett grövre rör med större inner diam. så kommer vattenet rinna mycket snabbare och du får mindre värmeutveckling mm.

Hoppas alla förstod vad jag menade.. Nu kanske fler förstår varför man ska ha kablar anpassade till det man ska driva i bilen mm.

Om man ska förklara det som vatten genom ett rör så är till att börja med trycket på vattnet motsvarigheten till spänningen/volt. Tvärsnittsytan på slangen kabelarean vinkeln röret lutar uppför motsvarar motståndet/resistansen. Och flödet på vattnet alltså antalet liter per sekund motsvarar strömen/ampere. Den totala mängden vatten man får genom röret från den ena änden till den andra motsvarar Watt. Själva hastigheten på vattnet ja när det gäller elektrisk ström så rör den sig inte snabbare för att man har en grövre kabel

Men allt detta hade varit mycket lättare att förklara i verkligheten. Det är nästan omöjligt att förklara något via text i ett forum.

Senast redigerat av dbjanoz (22 december 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
evilaudio
22 december 2008 · 16 195 Inlägg

TheAudiDude skrev:

evilaudio skrev:

TheAudiDude skrev:
Jo jag undrar en sak ang, strömkablar.
Till hemmabiosystem och liknande anläggningar som man har i hemmet så är
strömkabel precis lika tunn som till vilken annan apparat som helst.

Är det då verkligen sån skillnad  till bilar?

ex, kabeln till stavmixern är ju lika tjock som till min hemmastereo och
drar betydligt mer ström...neutral

220volt...säger de sig nåt???     hemma har man typ 10 amp (1,5mm2 kabel) 16 amp(2,5mm2 kabel).

Fast många PA anläggningar jag har kört med är bra mycket kraftigare än 10 amp.
plus att Harmon/kardon stärkaren hk970 har ju ca 45 amp styrka ?
Dock är H/K dom ända som specar ut strömstyrkan på sina produkter?

fast de flesta stora PA ríggar kör ju med 3fas=400 volt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Snoogiloo
22 december 2008 · 685 Inlägg

Jag har en Alpine 9884R och jag undrar om "Bass Level" i inställningarna är precis som bass boost? kör den på 2 av 7 för tillfället men undrar bara om det blir mycket dist i signalen då?

dbjanoz
22 december 2008 · 1 785 Inlägg

Snoogiloo skrev:
Jag har en Alpine 9884R och jag undrar om "Bass Level" i inställningarna är precis som bass boost? kör den på 2 av 7 för tillfället men undrar bara om det blir mycket dist i signalen då?

För att få svaret på den frågan måste man mäta och jämföra signalen med funktionen bass boost av respektive på. Det bass boosten gör är att öka amplituden och bredden på signalperiodens topp. Alltså förändras signalen mot 4-kants våg till formen.

Kan säga att alla former av bass boost och liknande alltid förvränger signalen mer eller mindre beroende på konstruktionens utförande.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Lonefox Bad music kills good sound
22 december 2008 · 7 241 Inlägg

dbjanoz skrev:

Snoogiloo skrev:
Jag har en Alpine 9884R och jag undrar om "Bass Level" i inställningarna är precis som bass boost? kör den på 2 av 7 för tillfället men undrar bara om det blir mycket dist i signalen då?

För att få svaret på den frågan måste man mäta och jämföra signalen med funktionen bass boost av respektive på. Det bass boosten gör är att öka amplituden och bredden på signalperiodens topp. Alltså förändras signalen mot 4-kants våg till formen.

Kan säga att alla former av bass boost och liknande alltid förvränger signalen mer eller mindre beroende på konstruktionens utförande.

Utgångsnivån är för övrigt INGEN bassboost....
Däremot kan den börja dista tidigare om man hissar upp den för mkt ja.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Snoogiloo
22 december 2008 · 685 Inlägg

Lonefox skrev:

dbjanoz skrev:

Snoogiloo skrev:
Jag har en Alpine 9884R och jag undrar om "Bass Level" i inställningarna är precis som bass boost? kör den på 2 av 7 för tillfället men undrar bara om det blir mycket dist i signalen då?

För att få svaret på den frågan måste man mäta och jämföra signalen med funktionen bass boost av respektive på. Det bass boosten gör är att öka amplituden och bredden på signalperiodens topp. Alltså förändras signalen mot 4-kants våg till formen.

Kan säga att alla former av bass boost och liknande alltid förvränger signalen mer eller mindre beroende på konstruktionens utförande.

Utgångsnivån är för övrigt INGEN bassboost....
Däremot kan den börja dista tidigare om man hissar upp den för mkt ja.

Tackar för svaret smile då blir det till att köra på relativt låg nivå då tongue

Lonefox Bad music kills good sound
22 december 2008 · 7 241 Inlägg

Snoogiloo skrev:

Lonefox skrev:

dbjanoz skrev:

För att få svaret på den frågan måste man mäta och jämföra signalen med funktionen bass boost av respektive på. Det bass boosten gör är att öka amplituden och bredden på signalperiodens topp. Alltså förändras signalen mot 4-kants våg till formen.

Kan säga att alla former av bass boost och liknande alltid förvränger signalen mer eller mindre beroende på konstruktionens utförande.

Utgångsnivån är för övrigt INGEN bassboost....
Däremot kan den börja dista tidigare om man hissar upp den för mkt ja.

Tackar för svaret smile då blir det till att köra på relativt låg nivå då tongue

Tricket är att hitta en bra balans.
Jag försöker alltif utgå från "mellersta" läget på skalan för att få både plus och minusmån på basen då det kan variera mkt mellan olika skivor. På så sätt kan jag både höja och minska basen om det är för mkt resp förlite bas i låtarna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
stahre
22 december 2008 ·

en fråga om kablage! Hur vet man vilken grovlek man ska ha, jag har te x. ett mono steg som ger 300rmsw i 4 Ohm och det dubbla i 2 Ohm. Hur vet jag vilken grovlek som är bra. Jag kör med 16mm2 nu men vad blir skillnaden om man har grövre? Ska jorden alltid va lika grov som strömmen?

Och sen det här med bassboost och bas reglage från huvudenheten. Jag tycker inte att jag får tillräckligt med bas om jag har allt detta ställt på noll, men helt ok om jag har bassboost uppvridet en del, och kanske steg 2 av 6 på bas reglaget från hh. Varför får jag inte tillräckligt med bas? Är det basen i sig som är dålig, eller kanske lådan? Blev ju iofs större skillnad med det steget jag har nu och det jag hade innan...men inte så extremt som jag hoppades på, hade ett billigt 4 kanaligt steg innan från biltema och nu ett u dimension..

Aronsson_Kil
22 december 2008 · 653 Inlägg

stahre skrev:
en fråga om kablage! Hur vet man vilken grovlek man ska ha, jag har te x. ett mono steg som ger 300rmsw i 4 Ohm och det dubbla i 2 Ohm. Hur vet jag vilken grovlek som är bra. Jag kör med 16mm2 nu men vad blir skillnaden om man har grövre? Ska jorden alltid va lika grov som strömmen?

Och sen det här med bassboost och bas reglage från huvudenheten. Jag tycker inte att jag får tillräckligt med bas om jag har allt detta ställt på noll, men helt ok om jag har bassboost uppvridet en del, och kanske steg 2 av 6 på bas reglaget från hh. Varför får jag inte tillräckligt med bas? Är det basen i sig som är dålig, eller kanske lådan? Blev ju iofs större skillnad med det steget jag har nu och det jag hade innan...men inte så extremt som jag hoppades på, hade ett billigt 4 kanaligt steg innan från biltema och nu ett u dimension..

Skillnaden är att steget får mer ström och kan ge ut mer effekt, Hur många ohm kör du på?
Jorden ska alltid vara lika grov som strömmen.
Dedär med basen kan ju vara med nästan allt att göra, kan ha att göra med att du har för tunn kabel såatt basarna får för lite ström, kan vara så enkelt smile

fckoff__ vägblockerare
22 december 2008 · 47 Inlägg

Jag är helt lost när det kommer till ljudgrejjer.

Jag har en pioneer med 4x50 watt i min volvo, den driver just nu ett par infinity 6,9or

jag har också ett par infinity 6,5or ligger hemma

sen ska det i ett slutsteg och en "12bas i den senare och jag undrar vad jag ska ha för slutsteg för att kunna driva ett par infinity reference 6,9or och låt oss säga en Rockford fosgate punch 1 12a?

Volvo 142 deluxe "Fuzzen" (1973)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
22 december 2008 · 2 853 Inlägg

Aronsson_Kil skrev:

stahre skrev:
en fråga om kablage! Hur vet man vilken grovlek man ska ha, jag har te x. ett mono steg som ger 300rmsw i 4 Ohm och det dubbla i 2 Ohm. Hur vet jag vilken grovlek som är bra. Jag kör med 16mm2 nu men vad blir skillnaden om man har grövre? Ska jorden alltid va lika grov som strömmen?

Och sen det här med bassboost och bas reglage från huvudenheten. Jag tycker inte att jag får tillräckligt med bas om jag har allt detta ställt på noll, men helt ok om jag har bassboost uppvridet en del, och kanske steg 2 av 6 på bas reglaget från hh. Varför får jag inte tillräckligt med bas? Är det basen i sig som är dålig, eller kanske lådan? Blev ju iofs större skillnad med det steget jag har nu och det jag hade innan...men inte så extremt som jag hoppades på, hade ett billigt 4 kanaligt steg innan från biltema och nu ett u dimension..

Skillnaden är att steget får mer ström och kan ge ut mer effekt, Hur många ohm kör du på?
Jorden ska alltid vara lika grov som strömmen.
Dedär med basen kan ju vara med nästan allt att göra, kan ha att göra med att du har för tunn kabel såatt basarna får för lite ström, kan vara så enkelt smile

steget får inte mer ström.det kräver mer ström.batteri kapacitet osv..

man bör väl ha iaf över 20mm2 beroende va det är för system.o hur många basar osv.

kablarna fr slutsteg till bas behöver inte vara 16mm2 tongue
kanske 8mm

sen beroende på hur du kopplat basarna är det 1-2-3?
har du steget rätt inställt.?

AmazonIMittHjarta Mekk
22 december 2008 · 70 Inlägg

Och jag vill gärna ha lite tips på passande baslåda till audi a6-98..har ett (halvrötet) 4kanals Pioneer GM-6300F liggande man kanske kan använda?  Förslag på billig och tung bas..gärna i låda

Mörkgrön Amazon -68 ska de va!
Aronsson_Kil
22 december 2008 · 653 Inlägg

AmazonIMittHjarta skrev:
Och jag vill gärna ha lite tips på passande baslåda till audi a6-98..har ett (halvrötet) 4kanals Pioneer GM-6300F liggande man kanske kan använda?  Förslag på billig och tung bas..gärna i låda

Vad har du som budget? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang