Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

einherjer
23 december 2008 · 587 Inlägg

det är en blåvit kabel som är remote, på min kabel sitter det en lapp å där står det " system remote control"

biber
23 december 2008 · 429 Inlägg

einherjer skrev:
det är en blåvit kabel som är remote, på min kabel sitter det en lapp å där står det " system remote control"

Så om jag inte har en sådan över har jag antingen en skit kass stereo eller så är den upptagen av något annat random?

- Tack

// Pontus
HOLLELLE
23 december 2008 · 409 Inlägg

biber skrev:

einherjer skrev:
det är en blåvit kabel som är remote, på min kabel sitter det en lapp å där står det " system remote control"

Så om jag inte har en sådan över har jag antingen en skit kass stereo eller så är den upptagen av något annat random?

- Tack

om du mot all förmodan inte har det på stereon kan du ta det från något annat som får spänning när du vrider om nyckeln tex bakljuset. känns lite nödlösning dock.

Senast redigerat av h0lle (23 december 2008)

Lonefox Bad music kills good sound
23 december 2008 · 7 241 Inlägg

biber skrev:

einherjer skrev:
det är en blåvit kabel som är remote, på min kabel sitter det en lapp å där står det " system remote control"

Så om jag inte har en sådan över har jag antingen en skit kass stereo eller så är den upptagen av något annat random?

- Tack

Blå eller blåvit.
Power antenna kan också användas OM den även går igång med CD och inte bara radio som på en del modeller.

Annars kan du som nämnt använda annan strömkälla, dock skulle jag valt ngn annan lösning än bakljuskabeln.
Jag skulle använt mig av en kabel som får ström (spänning för de som vill) vid radiopåslag.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
biber
23 december 2008 · 429 Inlägg

Ok, har en ganska kunnig polare på ämnet tror vi kan lösa det smile, Tack so far smile

// Pontus
stahre
23 december 2008 ·

Tja. Jag har ett monosteg inkopplat till en bas nu, men ska köpa nya basar nästa vecka. Vet inte om jag ställt in alla funktioner o reglage rätt på steget nu, och undrar om jag kan vrida ner alla till noll igen för att "installera" allt rätt igen nu när jag får dom nya basarna? smile

crossboy
23 december 2008 · 134 Inlägg

har lite frågor

fråga ett:är talspolens storlek/längd = basens maximalaslagländ? t.ex en bas med 3" (ca 7,5cm) talspole har den då 3" maximalslaglängd?

fråga två: har byggt ny portad låda till min hertz hx380d vars volym är på 80l med dubbla 4" rör med trattar i båda ändar, borde det bli bra? används innomhus ihop med ett hemmabio system
(drivs med 2*500wrms i 4ohm om det gör nån skillnad)

Drönirettab
23 december 2008 · 21 761 Inlägg

crossboy skrev:
fråga ett:är talspolens storlek/längd = basens maximalaslagländ? t.ex en bas med 3" (ca 7,5cm) talspole har den då 3" maximalslaglängd?

Nej, så är det inte. När det står tex 3" talspole så handlar det om diametern på spolen, inte slaglängden. smile
Konens linjära rörelse åt ett håll ("slaglängd", lite felaktigt) ska betecknas med "X-max".

crossboy skrev:
fråga två: har byggt ny portad låda till min hertz hx380d vars volym är på 80l med dubbla 4" rör med trattar i båda ändar, borde det bli bra?

Hur långa är rören?
Är 80 liter inklusive bas och rör, eller är det själva byggvolymen?

Senast redigerat av Drönirettab (23 december 2008)

Drönirettab
23 december 2008 · 21 761 Inlägg

stahre skrev:
Tja. Jag har ett monosteg inkopplat till en bas nu, men ska köpa nya basar nästa vecka. Vet inte om jag ställt in alla funktioner o reglage rätt på steget nu, och undrar om jag kan vrida ner alla till noll igen för att "installera" allt rätt igen nu när jag får dom nya basarna? smile

Eftersom det är fler basar än du har nu och att du är osäker på inställningarna, så är det nog bäst att göra om grundinställningen. smile

crossboy
23 december 2008 · 134 Inlägg

Drönirettab skrev:

crossboy skrev:
fråga ett:är talspolens storlek/längd = basens maximalaslagländ? t.ex en bas med 3" (ca 7,5cm) talspole har den då 3" maximalslaglängd?

Nej, så är det inte. När det står tex 3" talspole så handlar det om diametern på spolen, inte slaglängden. smile
Konens linjära rörelse åt ett håll ("slaglängd", lite felaktigt) ska betecknas med "X-max".

crossboy skrev:
fråga två: har byggt ny portad låda till min hertz hx380d vars volym är på 80l med dubbla 4" rör med trattar i båda ändar, borde det bli bra?

Hur långa är rören?
Är 80 liter inklusive bas och rör, eller är det själva byggvolymen?

okej men på min bas står det att xmax är 20 mm, kan det verkligen stämma? det ser ut som mycket mer
och på t.ex en hcca 15" står det i infon på dbakuten att den har 10cm slaglängd men i den tekniska datan står det 30mm xmax.

lådan är på 85 liter men med basen och rör i blir volymen 77,5 liter.

Drönirettab
23 december 2008 · 21 761 Inlägg

dbakuten menar nog den totala konrörelsen åt båda hållen rent mekaniskt, dvs när talspolen slår i botten. Kan även benämnas "X-mech peak to peak". Sån information är egentligen bara intressant för tävlingsfolk, inte vanliga "svensson". smile

Hur långa är rören?

Senast redigerat av Drönirettab (23 december 2008)

crossboy
23 december 2008 · 134 Inlägg

Drönirettab skrev:
dbakuten menar nog den totala konrörelsen åt båda hållen rent mekaniskt, dvs när talspolen slår i botten. Kan även benämnas "X-mech peak to peak". Sån information är egentligen bara intressant för tävlingsfolk, inte vanliga "svensson". smile

Hur långa är rören?

okej, rören är 25cm långa

Drönirettab
23 december 2008 · 21 761 Inlägg

Enligt vad mitt program visar så verkar inte basen spela så ruskigt djupt med den lådan inomhus, däremot skulle det nog fungera i en bil.

crossboy
24 december 2008 · 134 Inlägg

Drönirettab skrev:
Enligt vad mitt program visar så verkar inte basen spela så ruskigt djupt med den lådan inomhus, däremot skulle det nog fungera i en bil.

ok men enligt manualen jag fick med så skulle den bästa lådan till bil enligt dom vara på 61 liter + volymen för bas och ett 4" rör på 25cm (avstämmning 31hz enligt dom) så jag byggde så men det blir flåsljud när man vrider upp volymen över ca 35-40% (går att höja till ca 80% innan singnalen blir oren) så nu har jag byggt ny låda för jag tänkte att större låda och dubbla rör skulle hjälpa, men borde inte större o dubbla rör betyda djupare bas? och djupare än 31hz måste väll anses som djupt? eller är jag helt ute och surrar

dbjanoz
24 december 2008 · 1 785 Inlägg

crossboy skrev:
har lite frågor

fråga ett:är talspolens storlek/längd = basens maximalaslagländ? t.ex en bas med 3" (ca 7,5cm) talspole har den då 3" maximalslaglängd?

fråga två: har byggt ny portad låda till min hertz hx380d vars volym är på 80l med dubbla 4" rör med trattar i båda ändar, borde det bli bra? används innomhus ihop med ett hemmabio system
(drivs med 2*500wrms i 4ohm om det gör nån skillnad)

Svaret på din fråga är: NEJ

En talspole på 3" är diametern på talspolen.

Xmax är ett värde på hur lång högtalaren kan röra sig från opåverkat läge fram till att endast 3 varv av spolen är kvar i magnetgapet. Det är vad Xmax värdet igentligen står för. Inte maximal slaglängd.

En högtalare kan röra sig så långt att hela talspolen är utanför gapet, men är där utom kontroll och det enda som kan dra tillbaka konen är upphängningen. Händelseföloppet är givitvis väldigt kort.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Audi-powah
24 december 2008 · 497 Inlägg

crossboy skrev:

Drönirettab skrev:
Enligt vad mitt program visar så verkar inte basen spela så ruskigt djupt med den lådan inomhus, däremot skulle det nog fungera i en bil.

ok men enligt manualen jag fick med så skulle den bästa lådan till bil enligt dom vara på 61 liter + volymen för bas och ett 4" rör på 25cm (avstämmning 31hz enligt dom) så jag byggde så men det blir flåsljud när man vrider upp volymen över ca 35-40% (går att höja till ca 80% innan singnalen blir oren) så nu har jag byggt ny låda för jag tänkte att större låda och dubbla rör skulle hjälpa, men borde inte större o dubbla rör betyda djupare bas? och djupare än 31hz måste väll anses som djupt? eller är jag helt ute och surrar

störe låda betyder djupare avstämning när det gäller portad/basreflex lådor men det där med dubbla rör stämmer inte har du dubbla rör så blir det högre avstämning därför behöver rören vara avsevärt mycket längre för att få samma avstämning som en.
dock så får du en mycket högre verkningsgrad i lådan med dubbla rör när vi snackar om 4 portar byter du ut de dubbla 4 portarna till en 6toms port borde det bli nära samma verknings grad.
jag skulle säga allt under 43hz är djup avstämning.
man bör hålla lådan på 38hz avstämning om man vill spela djupt men ändå kunna spela lite blandad musik.
43hz är all musik 48hz+ är mer för teckno/disko musik och spl:P

Senast redigerat av Audi-powah (24 december 2008)

Audi S3 "Quattro" (2002)
Lonefox Bad music kills good sound
24 december 2008 · 7 241 Inlägg

Eeeeeeeeeh.......31Hz djupt avstämt i HEMMAMILJÖ?

Nej....mer orkar jag inte säga nu....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
24 december 2008 · 21 761 Inlägg

crossboy skrev:
ok men enligt manualen jag fick med så skulle den bästa lådan till bil enligt dom vara på 61 liter + volymen för bas och ett 4" rör på 25cm (avstämmning 31hz enligt dom) så jag byggde så men det blir flåsljud när man vrider upp volymen över ca 35-40% (går att höja till ca 80% innan singnalen blir oren) så nu har jag byggt ny låda för jag tänkte att större låda och dubbla rör skulle hjälpa, men borde inte större o dubbla rör betyda djupare bas? och djupare än 31hz måste väll anses som djupt? eller är jag helt ute och surrar

Den låda som du har nu borde vara avstämd till runt 40 Hz, den avstämningen i 77,5 liter netto lådvolym ser ut att passa bättre i en bilkupé. Jag har kollat på 120 liter netto avstämt till 30 Hz, då verkar det bli mer anpassat för inomhusbruk med tanke på att ett vanligt rum inte förstärker djupbasen på samma sät som en bilkupé gör. smile

Som Lonefox skriver så är inte 30 Hz så väldigt djup avstämning för en hemmasubba, jag tror att man kan räkna det som en ganska "normal" avstämning i flera fall. Åtminstone när det handlar om 12" basar.

Senast redigerat av Drönirettab (24 december 2008)

Evil_90 +Uppfinnare+
24 december 2008 · 643 Inlägg

Kan någon förklara närmast bäbisspråk hur det här med ohm fungerar smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
24 december 2008 · 2 853 Inlägg

Evil_90 skrev:
Kan någon förklara närmast bäbisspråk hur det här med ohm fungerar smile

bbää baa bää bää baabäääbbää

ungefärsmile

men på lite mer vuxet språk.

det är impedansen på högtalaren / basen.

vilken effekt den tkr om:) kortfattat:P

sen får nån annan gå mer djupt in på de

Senast redigerat av pattilatti2 (24 december 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang