Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

tvedberg
12 juli 2016 · 773 Inlägg

hejsan, har 2st Gas gpx 1244 och ett massive n4 steg som jag skulle vilja gå från 4ohm till 1ohm

1. Vad skulle jag behöva för kabel till steget? 20mm2 räcker det? eller ska jag gå på 35mm2? Längd från batteri till steg är under 1m.

2. har 2 bilbatterier som har exakt samma specifikationer men olika märken och ungefär samma ålder, behövs det något skiljerelä eller räcker det med att parallell koppla dom 2?

3. räcker 2st 74ah 680A bilbatteri till 1ohm för mitt 2000wrms steg?

Mvh

lager93
12 juli 2016 · 70 Inlägg

Glidarknut skrev:
Hej!

Jag har en Volvo V40 med en Pioneer stereo och 2x12 tums bas med JBL slutsteg till. Jag har även flera högtalare, några original och två mellanregister insatta efteråt.

I alla fall ibland när jag slår på tändningen och ska spela musik låter bara basen, ALLA högtalare är döda i hela bilen. Det står också  "AMP ERROR" efter ungefär 30 sekunder och basen dör också då, så jag bytte högtalarkablar på en av högtalarna som det var glapp i, då funkade det en dag felfritt men nu är felet tillbaka igen. Det hjälper ibland att slå av och på tändningen men ibland inte. Bara baslådan är kopplat till steget, högtalarna till stereon.

Tacksam för svar.

Du har förmodligen ett elfel i kablarna, BYT alla kablar och kolla över jord smile

Tråkigt men de e nog tyvärr så

Ett av de projekt som finns med en 406 där ljudet är i fokus: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262897
lager93
13 juli 2016 · 70 Inlägg

tvedberg skrev:
hejsan, har 2st Gas gpx 1244 och ett massive n4 steg som jag skulle vilja gå från 4ohm till 1ohm

1. Vad skulle jag behöva för kabel till steget? 20mm2 räcker det? eller ska jag gå på 35mm2? Längd från batteri till steg är under 1m.

2. har 2 bilbatterier som har exakt samma specifikationer men olika märken och ungefär samma ålder, behövs det något skiljerelä eller räcker det med att parallell koppla dom 2?

3. räcker 2st 74ah 680A bilbatteri till 1ohm för mitt 2000wrms steg?

Mvh

1. 35mm2 hade jag kört på

2. Inte ultimat som de skrivs i alla forum, de skulle kunna börja ladda varandra. Men du vill inte ha skiljerelä, får du en dipp i systemet så får du typ en krasch då ena batteriet försvinner och inte ger kräm till slutsteget.

De funkar att köra två batteri försök ladda dem lite extra bara smile

3. Jaa, borde räcka gott och väl! Om de inte är slutkörda

Ett av de projekt som finns med en 406 där ljudet är i fokus: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262897
seppeh
26 juli 2016 · 3 Inlägg

Tjena!

Tänke åka till brl idag och inhandla en baslåda + slutsteg.

Tänker på någon av:

http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha … 0x1-2.html

http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford- … -5001.html

Vilken borde jag välja tycker ni?

Bassiehof
26 juli 2016 · 1 777 Inlägg

Provlyssna. Välj den du gillar bäst.

cqw
27 juli 2016 · 1 Inlägg

Hej, först och främst vill jag bara säga att jag inte är speciellt duktig gällande billjud, eller ljud i allmänhet. Därför frågar jag er som kan! wink

Jag funderar på att köpa:

http://www.mds.se/xt40012d4ed.html

och slutsteget:

http://www.mds.se/t3xtr.html

Kommer detta att fungera tro? Kör i så fall basarna på 1 ohm. Vad tror ni om det samt kommer jag att behöva något extra batteri för att driva detta? Är som sagt väldigt okunnig!

Mvh,
cqw.

Fjong
28 juli 2016 · 1 494 Inlägg

cqw skrev:
Hej, först och främst vill jag bara säga att jag inte är speciellt duktig gällande billjud, eller ljud i allmänhet. Därför frågar jag er som kan! wink

Jag funderar på att köpa:

http://www.mds.se/xt40012d4ed.html

och slutsteget:

http://www.mds.se/t3xtr.html

Kommer detta att fungera tro? Kör i så fall basarna på 1 ohm. Vad tror ni om det samt kommer jag att behöva något extra batteri för att driva detta? Är som sagt väldigt okunnig!

Mvh,
cqw.

Funkar nog bra ihop. Om extra batteri behövs beror på hur bra det du har nu är men uppgradering av kablarna (big three) kan vara bra. Hört en hel del klagomål på dålig kundservice och en del kvalitéts problem ifrån MDS.

tvedberg
28 juli 2016 · 773 Inlägg

tjenare, har ett massive n4 slutsteg som krånglar.. det är så att det startar och allt sånt men kommer inte något ljud till basarna..

har testat olika basar och öppnat upp steget ser inget bränt eller så.. vad kan jag kolla mer?

Mvh

Fjong
28 juli 2016 · 1 494 Inlägg

tvedberg skrev:
tjenare, har ett massive n4 slutsteg som krånglar.. det är så att det startar och allt sånt men kommer inte något ljud till basarna..

har testat olika basar och öppnat upp steget ser inget bränt eller så.. vad kan jag kolla mer?

Mvh

Inställningar och så allt sitter rätt.

tvedberg
29 juli 2016 · 773 Inlägg

Fjong skrev:

tvedberg skrev:
tjenare, har ett massive n4 slutsteg som krånglar.. det är så att det startar och allt sånt men kommer inte något ljud till basarna..

har testat olika basar och öppnat upp steget ser inget bränt eller så.. vad kan jag kolla mer?

Mvh

Inställningar och så allt sitter rätt.

det är kollat och allt sitter där det ska.. om steget skulle vara trasigt finns det folk som lagar för steget kostar ändå nästan 6000kr.. hmm

Fjong
29 juli 2016 · 1 494 Inlägg

tvedberg skrev:

Fjong skrev:

tvedberg skrev:
tjenare, har ett massive n4 slutsteg som krånglar.. det är så att det startar och allt sånt men kommer inte något ljud till basarna..

har testat olika basar och öppnat upp steget ser inget bränt eller så.. vad kan jag kolla mer?

Mvh

Inställningar och så allt sitter rätt.

det är kollat och allt sitter där det ska.. om steget skulle vara trasigt finns det folk som lagar för steget kostar ändå nästan 6000kr.. hmm

Kolla inställningar noga, inte ovanligt att nått filter etc står fel så att det delar bort allt eller inte får nån signal. Testa med ett annat steg med som du vet funkar. Det finns ett antal ja, Mickes ljud och bild service på gotland tex (går att nå honom via facebook)

Axel7
8 augusti 2016 · 3 Inlägg

Hejsan! Jag har en Volvo 740 från 1990 med endast orginal-ljud (d.v.s orginal högtalare i framdörrarna och orginal stereo). Det jag vill göra är att sätta högtalare även i dörrarna bak och allt är fördraget så det bara ska vara att koppla in. När jag och en kompis testade så spelade det inget från högtalaren som vi kopplat in, han tror detta kan bero på att stereon jag har (orginal-stereo) kan vara för "dålig" för att driva fler högtalare än de två som sitter i främre dörrarna. Är det någon som har någon idé om vad som orsakar problemet, är det som min kompis säger att stereon är för kass eller beror det på något annat? Tack på förhand!smile

//Axel

TurbOla Reservdansk
8 augusti 2016 · 6 271 Inlägg

Varför behåller du ens originalstereon?

Testa byt ut den.

Dessutom kan det vara en bra idé att sumra högtalarkablarna till bakdörrarna, det kan ju vara avbrott i kablarna någonstans.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Axel7
8 augusti 2016 · 3 Inlägg

Tycker det är kul att behålla bilen med orginalgrejer, det är därför jag har behållt den än så länge tongue

Jag får kolla kablarna och se om det är något med dem, annars blir det stereobyte.

TurbOla Reservdansk
8 augusti 2016 · 6 271 Inlägg

Jag tycker också det är trevligt med originalgrejer, men jag erkänner lätt att det är viss skillnad på min kassettradio från 1987 och en modern stereo med BT, USB & Aux och alla möjliga inställningar som finns. wink

Däremot ska jag kunna återställa stereon enkelt, har jag tänkt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Axel7
8 augusti 2016 · 3 Inlägg

Jojo visst är det så tongue en ny stereo är överlägset bättre men om det går att få till högtalarna bak med denna stereo/radio så skulle det vara kul.

it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Bara för att dubbelkolla så jag inte är helt snurrig nu; en bas med dubbla talspolar (a' 4ohm), kan bara "monokopplas" så den blir 2 eller 8 ohm? Right?

O ja, jag vet att ämnet behandlats 50-11 gånger, det är som sagt bara för att dubbelkolla.



- - Edit - -

Det går ju att köra bara ena talspolen, men då dubblas qts, så det hoppar vi.

Senast redigerat av it_mutt (14 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Fjong
14 augusti 2016 · 1 494 Inlägg

it_mutt skrev:
Bara för att dubbelkolla så jag inte är helt snurrig nu; en bas med dubbla talspolar (a' 4ohm), kan bara "monokopplas" så den blir 2 eller 8 ohm? Right?

O ja, jag vet att ämnet behandlats 50-11 gånger, det är som sagt bara för att dubbelkolla.



- - Edit - -

Det går ju att köra bara ena talspolen, men då dubblas qts, så det hoppar vi.

Stämmer.

Bra sida för att dubbelkolla med när man blir osäker smile
http://www.rockfordfosgate.com/support/ … izard.aspx

it_mutt Avstängd
14 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Fjong skrev:

it_mutt skrev:
Bara för att dubbelkolla så jag inte är helt snurrig nu; en bas med dubbla talspolar (a' 4ohm), kan bara "monokopplas" så den blir 2 eller 8 ohm? Right?

O ja, jag vet att ämnet behandlats 50-11 gånger, det är som sagt bara för att dubbelkolla.



- - Edit - -

Det går ju att köra bara ena talspolen, men då dubblas qts, så det hoppar vi.

Stämmer.

Bra sida för att dubbelkolla med när man blir osäker smile
http://www.rockfordfosgate.com/support/ … izard.aspx

Tackar för svar och länk, den där sidan sparas smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Henkix
17 augusti 2016 · 6 737 Inlägg

Hallå jag har några frågor här om min bas.

jag har en 12" bas från MDS med dubbla 2 ohms talspolar, 300w rms & 1500w max. jag kan alltså koppla den i 1 ohm eller 4 ohm. då undrar jag vad blir det för skillnad? jag har provat koppla den till både 1 och 4 ohm men jag hör ingen skillnad? steget som driven basen ger 300w rms i 4 ohm och 600w rms i 1 ohm.

sen undrar jag lite hur jag ska ställa in min bas för att det ska låta så bra som möjligt.
jag har ju läst att man ska dra upp volymen på de vanliga högtalarna tills det börjar låta illa o sen sänka lite tills det låter bra och sen ska man göra samma sak med gainen på steget. så långt är jag med. Men på min stereo finns en subwoofer utgång som steget är kopplat på och även en "subwoofer level" i menyn där man kan välja mellan -15db till +15db. jag antar då att jag ska ställa in den först i stereon till en nivå som jag är nöjd med innan jag ställer in gainen?

en till lite fundering jag har är ju att från steget går det en så-kallad remote control där man kan sänka/ öka basen lite gran om man vill. då antar jag att man ska ha den på max innan man ställer in gainen ifall man vill öka basen lite nån gång utan att det ska låta illa.

det var nog mina små funderingar jag hade big_smile
alla svar uppskattas smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang