Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Gaphi
15 november 2016 · 2 Inlägg

Hej,
Jag har fyra högtalare i min bil
Två Mac audio pro flat 16.2
Två Mac audio pro flat 13.2
Har ett slutsteg och en baslåda på väg hem till mig
Slutsteg jbl 75.4
Baslåda jbl gto 1204

Till min fråga då finns det på något sätt för mig att driva mina högtalare samt baslåda genom slutsteget eller är det för svagt? Hur hade ni löst detta?

Gatanslag
16 november 2016 · 47 Inlägg

Tjenare,
Har precis införskaffat mig en volvo 944 från 95 med orignal stereo (tror jag) med kassettbandspelare. och jag vill byta ut den till en modernare med aux. då undrar jag om den här iso kabeln passar direkt på dom originala kontakterna? http://www.brl.se/sv/artiklar/iso-konta … o-94-.html

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!
Saab 90 (1986)
Rasmus_umea
23 november 2016 · 7 Inlägg

Hola!
Är ganska grön på det här med billjud och har just införskaffat både bas och slutsteg (Specs längre ner). Har inte monterat någonting än men funderar litegrann över det här med kondensator; behyöver jag det och isåfall vilken modell?
Bas: 2x MDS - BEAST SPL ZR12D1 (6000 max watt)
Slutsteg: Soundstream - T1.6000DL (6000 watt)

Fjong
24 november 2016 · 1 494 Inlägg

Rasmus_umea skrev:
Hola!
Är ganska grön på det här med billjud och har just införskaffat både bas och slutsteg (Specs längre ner). Har inte monterat någonting än men funderar litegrann över det här med kondensator; behyöver jag det och isåfall vilken modell?
Bas: 2x MDS - BEAST SPL ZR12D1 (6000 max watt)
Slutsteg: Soundstream - T1.6000DL (6000 watt)

Bättre att du lägger den pengen på batterier.

Sten0555
25 november 2016 · 1 Inlägg

Tjena

Jag vet ej om någon har ställt frågan om detta innan men men.
Eftersom det är blackfriday så tänkte jag passa på att införskaffa mig en bas och slutsteg till en billig penning.

Antar då att man tittar på hur mycket komponenterna kostar och man får en uppfattning hur bra de är (?). Sedan försöker man passa ihop slutsteg med bas osv.

2 påhittade exempel här:

Bas Ex nr.1                         Bas Ex nr.2
1000kr = Dåligt                  500kr = Dåligt
3000kr = Bra                      1500kr = Bra
5000kr+ = Svinbra             2000kr+ = Svinbra

Behöver inte vara realistiska exempel men så att ni förstår frågeställningen smile           

Om det nu är som jag beskrev, vilken prisklass ska man rikta sig in på (utan rea) för att få en redig bas som känns, men inte något extremt. Fast mycket bättre än de fabriksinstallerade basarna. Jag är medveten om att jag har givit en mycket vag beskrivning.

Kommer 2 st 750kr basar och ett slutsteg för 1500kr (utan rea) vara nog?
Eller måste jag gå upp en tusenlapp på både basen och slutsteget för att få något vettigt?

Hade tänkt mig detta paketet, är det något de säljer för att nybörjare som ska köpa för att det är billigt eller är det något att ha? http://www.brl.se/sv/artiklar/2st-gas-a … a3001.html

Är oerhört tacksam för alla svar.

primeramannen
26 november 2016 · 907 Inlägg

Jag ska byta högtalare i min Saab 9-5.
Det sitter 6,5" i alla dörrar och 3,5" på brädan och jag ska in med en baslåda också.
Vad jag undrar om jag ska montera midbasar eller mellanregister i dörrarna?

Dodge Dart "Darten" (1965)
it_mutt Avstängd
26 november 2016 · 10 388 Inlägg

Sten0555 skrev:
Tjena

Jag vet ej om någon har ställt frågan om detta innan men men.
Eftersom det är blackfriday så tänkte jag passa på att införskaffa mig en bas och slutsteg till en billig penning.

Antar då att man tittar på hur mycket komponenterna kostar och man får en uppfattning hur bra de är (?). Sedan försöker man passa ihop slutsteg med bas osv.

2 påhittade exempel här:

Bas Ex nr.1                         Bas Ex nr.2
1000kr = Dåligt                  500kr = Dåligt
3000kr = Bra                      1500kr = Bra
5000kr+ = Svinbra             2000kr+ = Svinbra

Behöver inte vara realistiska exempel men så att ni förstår frågeställningen smile           

Om det nu är som jag beskrev, vilken prisklass ska man rikta sig in på (utan rea) för att få en redig bas som känns, men inte något extremt. Fast mycket bättre än de fabriksinstallerade basarna. Jag är medveten om att jag har givit en mycket vag beskrivning.

Kommer 2 st 750kr basar och ett slutsteg för 1500kr (utan rea) vara nog?
Eller måste jag gå upp en tusenlapp på både basen och slutsteget för att få något vettigt?

Hade tänkt mig detta paketet, är det något de säljer för att nybörjare som ska köpa för att det är billigt eller är det något att ha? http://www.brl.se/sv/artiklar/2st-gas-a … a3001.html

Är oerhört tacksam för alla svar.

OFTAST får man en fingervisning om kvalitén på saker och ting genom priset. Samtidigt ska man inte heller glömma att man i de flesta fall betalar lite även för "märket". Det i sin tur är inget konstigt, det är de stora (i de flesta fall) företagen som driver utvecklingen framåt och utveckling kostar pengar. Dessa slantar vill de givetvis ha tillbaka. För alla andra blir det ju sedan bara att, mer eller mindre, kopiera det som de "ledande tillverkarna" nyutvecklat.

Vad du måste betala för att få något du är nöjd med kan just bara du svara på. Min mor skulle säkerligen vara nöjd med ett "helt paket" från "valfri biltillbehörskedja" för under tusenlappen för ALLT (huvudenhet, högtalare...hela paketet). Jag å andra sidan skulle inte vara det.

"En redig bas som känns" är just lite vagt (som du skriver). Jag har hört, och känt, totala budgetbasar (vi pratar om ett par hundringar) som spelar både högt och som känns. Det låter kanske inte så bra, men låter gör det.

Spontant skulle jag dock säga; ja, för 3000:- ska du kunna få tag i basar och steg som både spelar högt och känns. Sen är ju det upp till dig var din gräns för "högt" går.

Senast redigerat av it_mutt (26 november 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Voffede
1 december 2016 · 1 Inlägg

Tjenare boys! Jag är nu ute på lite djupt vatten då jag är en klassisk elare som inte förstår sig på kopplingsscheman (fråga mig inte hur jag tog mig igenom skolan för det vet jag inte)

Men jag har då alltså köpt 2st GAS 1244GPX basar och låda till dom, sen har jag ett GAS competition 3500 steg. Det jag inte vet är hur i hela friden jag ska koppla basarna så jag får så låg ohm som möjligt! (rent logiskt sett borde det vara det jag ska göra för att få ut mest effekt ur basarna, right?

Så om någon av er sköna bönor här på Garaget har likadana basar får ni gärna flika in här med lite kunskap! Eller om ni bara är smartare än vad jag är räcker också om ni vill flika in med lite kuriosa/tips!

Tack på förhand!

MammDiin
2 december 2016 · 2 016 Inlägg

Voffede skrev:
Tjenare boys! Jag är nu ute på lite djupt vatten då jag är en klassisk elare som inte förstår sig på kopplingsscheman (fråga mig inte hur jag tog mig igenom skolan för det vet jag inte)

Men jag har då alltså köpt 2st GAS 1244GPX basar och låda till dom, sen har jag ett GAS competition 3500 steg. Det jag inte vet är hur i hela friden jag ska koppla basarna så jag får så låg ohm som möjligt! (rent logiskt sett borde det vara det jag ska göra för att få ut mest effekt ur basarna, right?

Så om någon av er sköna bönor här på Garaget har likadana basar får ni gärna flika in här med lite kunskap! Eller om ni bara är smartare än vad jag är räcker också om ni vill flika in med lite kuriosa/tips!

Tack på förhand!

Parallellkoppling av alla spolar är det som gäller så får du 1 ohm.

http://www.rockfordfosgate.com/images/w … c_1ohm.png

Senast redigerat av MammDiin (3 december 2016)

Streethawk Billjuds Wannabe
3 december 2016 · 1 771 Inlägg

Voffede skrev:
Tjenare boys! Jag är nu ute på lite djupt vatten då jag är en klassisk elare som inte förstår sig på kopplingsscheman (fråga mig inte hur jag tog mig igenom skolan för det vet jag inte)

Men jag har då alltså köpt 2st GAS 1244GPX basar och låda till dom, sen har jag ett GAS competition 3500 steg. Det jag inte vet är hur i hela friden jag ska koppla basarna så jag får så låg ohm som möjligt! (rent logiskt sett borde det vara det jag ska göra för att få ut mest effekt ur basarna, right?

Så om någon av er sköna bönor här på Garaget har likadana basar får ni gärna flika in här med lite kunskap! Eller om ni bara är smartare än vad jag är räcker också om ni vill flika in med lite kuriosa/tips!

Tack på förhand!

Detta är en bra sida för framtida installationer http://www.rockfordfosgate.com/support/ … izard.aspx
För övrigt så är det 1 eller 4 Ohm som dom kan kopplas och här har du 1 Ohm
http://www.rockfordfosgate.com/images/wiring_wizard/2_4ohmdvc_1ohm.png

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Bassiehof
4 december 2016 · 1 777 Inlägg

Sten0555 skrev:
Tjena

Jag vet ej om någon har ställt frågan om detta innan men men.
Eftersom det är blackfriday så tänkte jag passa på att införskaffa mig en bas och slutsteg till en billig penning.

Antar då att man tittar på hur mycket komponenterna kostar och man får en uppfattning hur bra de är (?). Sedan försöker man passa ihop slutsteg med bas osv.

2 påhittade exempel här:

Bas Ex nr.1                         Bas Ex nr.2
1000kr = Dåligt                  500kr = Dåligt
3000kr = Bra                      1500kr = Bra
5000kr+ = Svinbra             2000kr+ = Svinbra

Behöver inte vara realistiska exempel men så att ni förstår frågeställningen smile           

Om det nu är som jag beskrev, vilken prisklass ska man rikta sig in på (utan rea) för att få en redig bas som känns, men inte något extremt. Fast mycket bättre än de fabriksinstallerade basarna. Jag är medveten om att jag har givit en mycket vag beskrivning.

Kommer 2 st 750kr basar och ett slutsteg för 1500kr (utan rea) vara nog?
Eller måste jag gå upp en tusenlapp på både basen och slutsteget för att få något vettigt?

Hade tänkt mig detta paketet, är det något de säljer för att nybörjare som ska köpa för att det är billigt eller är det något att ha? http://www.brl.se/sv/artiklar/2st-gas-a … a3001.html

Är oerhört tacksam för alla svar.

Kollade upp alpha 1226 och qts är på 1 komma nånting så alldeles för högt och kommer låta bläääh.

Green_devil
23 december 2016 · 594 Inlägg

Har en fråga. Hur gör man med remote kabeln när man ska ha flera slutsteg i bilen?
Ska man dra en kabel till varje stel eller hur gör man?

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
Fjong
24 december 2016 · 1 494 Inlägg

Green_devil skrev:
Har en fråga. Hur gör man med remote kabeln när man ska ha flera slutsteg i bilen?
Ska man dra en kabel till varje stel eller hur gör man?

Precis, har dragit min rem till knappar och sen vidare till stegen så att jag kan starta/stänga av dom separat.

Green_devil
24 december 2016 · 594 Inlägg

Aha tackar så mkt för svaret. Då vet jag

Vart jag mig i världen vänder lämnar jag SVARTA RÄNDER
Gatanslag
26 december 2016 · 47 Inlägg

Hejsan har några frågor, varför blir ljudet sämre när bilen är på? Och ska man köra med nå slutsteg/delningsfilter på 6x9?

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!
Saab 90 (1986)
amoreex
26 december 2016 · 2 712 Inlägg

Tja måste fråga.
Har en DLS Ultimate Nobelium, 15 tummare, ska bygga en liten sluten låda på 40 liter, har kört med det innan och är nöjd.

Den förra lådan byggde jag i 19mm mdf.

Kan det fungera lika bra med 16mm?
Frågar mest pga plast bristen haha!

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
HampusRoshamn
12 januari 2017 · 19 Inlägg

Tja! Jag undrar om jag kan koppla 3st 12" Jbl cs1214 basar till mitt mds mono slutsteg? Håller det och hur ska jag koppla i så fall?

Lite info om basarna:
effekt rms 250w
Max Effekt 1000w
Impedans 4 ohm

Lite info om slutsteget:
POWER: 1600 Watt max,
1 x 800 WRMS (2 Ohm),
1 x 400 WRMS (4 Ohm).
CROSSOVER: Justerbar lågpass (40-400Hz) och justerbar ljuds högpassfilter (10-50Hz).

Fjong
12 januari 2017 · 1 494 Inlägg

HRoshamn skrev:
Tja! Jag undrar om jag kan koppla 3st 12" Jbl cs1214 basar till mitt mds mono slutsteg? Håller det och hur ska jag koppla i så fall?

Lite info om basarna:
effekt rms 250w
Max Effekt 1000w
Impedans 4 ohm

Lite info om slutsteget:
POWER: 1600 Watt max,
1 x 800 WRMS (2 Ohm),
1 x 400 WRMS (4 Ohm).
CROSSOVER: Justerbar lågpass (40-400Hz) och justerbar ljuds högpassfilter (10-50Hz).

3st sådana passar inte super bra ihop med det steget, det landar på 1,34 ohm ifall du parallell kopplar dom, vet inte hur känsligt steget är men vet du inte vad du gör skulle jag inte rekommendera att lasta lägre än vad tillverkaren säger.

Så kör med 2 basar eller skaffa ett steg som är 1 ohm stabilt skulle jag säga.

HampusRoshamn
14 januari 2017 · 19 Inlägg

Fjong skrev:

HRoshamn skrev:
Tja! Jag undrar om jag kan koppla 3st 12" Jbl cs1214 basar till mitt mds mono slutsteg? Håller det och hur ska jag koppla i så fall?

Lite info om basarna:
effekt rms 250w
Max Effekt 1000w
Impedans 4 ohm

Lite info om slutsteget:
POWER: 1600 Watt max,
1 x 800 WRMS (2 Ohm),
1 x 400 WRMS (4 Ohm).
CROSSOVER: Justerbar lågpass (40-400Hz) och justerbar ljuds högpassfilter (10-50Hz).

3st sådana passar inte super bra ihop med det steget, det landar på 1,34 ohm ifall du parallell kopplar dom, vet inte hur känsligt steget är men vet du inte vad du gör skulle jag inte rekommendera att lasta lägre än vad tillverkaren säger.

Så kör med 2 basar eller skaffa ett steg som är 1 ohm stabilt skulle jag säga.

Okej. Så om jag ska köpa ett nytt slutsteg (helst mono), vad ska jag köpa då med tanke på infon om basarna som jag skrev?

Fjong
15 januari 2017 · 1 494 Inlägg

HRoshamn skrev:

Fjong skrev:

HRoshamn skrev:
Tja! Jag undrar om jag kan koppla 3st 12" Jbl cs1214 basar till mitt mds mono slutsteg? Håller det och hur ska jag koppla i så fall?

Lite info om basarna:
effekt rms 250w
Max Effekt 1000w
Impedans 4 ohm

Lite info om slutsteget:
POWER: 1600 Watt max,
1 x 800 WRMS (2 Ohm),
1 x 400 WRMS (4 Ohm).
CROSSOVER: Justerbar lågpass (40-400Hz) och justerbar ljuds högpassfilter (10-50Hz).

3st sådana passar inte super bra ihop med det steget, det landar på 1,34 ohm ifall du parallell kopplar dom, vet inte hur känsligt steget är men vet du inte vad du gör skulle jag inte rekommendera att lasta lägre än vad tillverkaren säger.

Så kör med 2 basar eller skaffa ett steg som är 1 ohm stabilt skulle jag säga.

Okej. Så om jag ska köpa ett nytt slutsteg (helst mono), vad ska jag köpa då med tanke på infon om basarna som jag skrev?

Ett 1 ohm stabilt steg, effekten är väl inte lika viktig men skulle nog sikta på nått som har runt 750-1000w

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang