Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

tvedberg
17 januari 2017 · 773 Inlägg

hejsan, skulle behöva lite hjälp med mitt billjud, det består utav
pioneer mvh560bt
gpx1226 x2 i db låda.
massive n4 2000w rms.

nu till mitt problen, så är det så om jag lyssnar på rock & hiphop så blir basen väldigt mullrig och bara möljer överhela låten ungefär blir inge rapp i den eller hur man ska förklara,

hur ska man ställa in steg osv för sånt?

HampusRoshamn
22 januari 2017 · 19 Inlägg

Fjong skrev:

HRoshamn skrev:

Fjong skrev:

3st sådana passar inte super bra ihop med det steget, det landar på 1,34 ohm ifall du parallell kopplar dom, vet inte hur känsligt steget är men vet du inte vad du gör skulle jag inte rekommendera att lasta lägre än vad tillverkaren säger.

Så kör med 2 basar eller skaffa ett steg som är 1 ohm stabilt skulle jag säga.

Okej. Så om jag ska köpa ett nytt slutsteg (helst mono), vad ska jag köpa då med tanke på infon om basarna som jag skrev?

Ett 1 ohm stabilt steg, effekten är väl inte lika viktig men skulle nog sikta på nått som har runt 750-1000w

Okej! Skulle detta slutsteget fungera? http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-gm-d8601.html

Mattii
10 februari 2017 · 96 Inlägg

Hallå!

Vet inte om det här är en dum fråga eller inte... men kan ett baselement frysa eller gå sönder av att bara stå länge?
Baselementet har suttit i lådan hela tiden och den har stått i en stängd bil i kallgarage i lite mer än 2.5år.
Jag är helt 100 på att det funkade innan det blev stående, men idag när jag kände på basen så är den nästan helt stum om man trycker lite på den, går att trycka lite men är nått skrapande ljud och inte alls mjukt och fint som det ska vara.
Har tagit in det nu så de får stå i värme en stund..

BDamberg
13 februari 2017 · 311 Inlägg

Mattii skrev:
Hallå!

Vet inte om det här är en dum fråga eller inte... men kan ett baselement frysa eller gå sönder av att bara stå länge?
Baselementet har suttit i lådan hela tiden och den har stått i en stängd bil i kallgarage i lite mer än 2.5år.
Jag är helt 100 på att det funkade innan det blev stående, men idag när jag kände på basen så är den nästan helt stum om man trycker lite på den, går att trycka lite men är nått skrapande ljud och inte alls mjukt och fint som det ska vara.
Har tagit in det nu så de får stå i värme en stund..

Jag hade ett Amega 15" element liggandes på vindsförrådet i cirka 2 år.
Det blev motsatt effekt, alltså att hela upphängningen blev förslappad.
Vände du elementet upp och ner så rörde sig allt ihop smile

Det blev ej bättre av att ligga inomhus i värme!

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
Holmiiboii
21 februari 2017 · 2 Inlägg

Tjäna, ja har lite problem med mina 2 SPL Dynamics XTR-200 D2 kopplat i 1ohm som jag driver med ett SPL Dynamics MD1500.1.

ja har provat olika lådor för mina basar varav 2 jag byggt själv och den 3 fick jag med basarna men ja får inget att spela riktigt som jag vill...

lådan ja fick med basarna spelade ganska ok men "slog igenom" vid hög volym och ganska djup bas och den lådan var på 32l netto (SPL Dynamics 2x8" box)  säljs på dbakuten.

fösta lådan ja byggde va på 110l netto med en 4 tums aeroport som var 30 cm lång och den spelade riktigt dåligt, lät som basarna va spräckta när dom satt i den.

ja gjorde ett nytt försök och byggde en låda på 75l netto med en 6tums aeroport som var full längd. den spelade över förväntan bra men samma som på den baslåda ja köpte så "slår" basarna igenom vid ganska djup bas..

ja skulle vilja ha en låda man kan spela ganska högt med men samtidigt "rent" utan att det slår igenom.

jag gissar på att avstämningen inte stämmer på mina lådor... ja skulle vilja ha hjälp med volym och avstämning på en låda till mina basar då ja tänkt bygga en ny om de är problemet.

spec på basen:
Effekttålighet RMS     500
MAX SPL Power     1000
Frekvensområde     25-300Hz
Känslighet     84,4dB
Impedans     2x2ohm
Storlek på baselement     8"
Fs     38Hz
X-max     13mm
Mms     189g
Cms     94,7
Re     3,6
Bl     18,3Tm
Sd     20,1
Qms     3,9
Qes     0,484
Qts     0,431
Vas     5,5L
Magnetstorlek     100Oz
Yttre diameter     220mm
Monteringshål     184mm
Inbyggnadsdjup     128mm
Vikt     8kg

mvh Jesper

Ainok
1 mars 2017 · 439 Inlägg

Nu har jag googlat runt lite men jag blir inte klokare.

Hur blir det med ohm på kitsystem via delningsfilter?

Både diskanten och woofern är ju på 4 ohm.

Ser stereon/steget allting som 8 eller 2 ohm? Ser  stereon delningsfiltret som en högtalare på 4 ohm?

Hur gör jag om jag vill spela två kit på samma kanal?
Har ett GAS PRO 80.2 som är stabilt i både 2 ohm 4 ohm. Antar att jag ska paralellkoppla delningsfiltrena?

Det gäller ett Hertz DSK 165.3
https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dsk-1653-.html

Senast redigerat av Ainok (1 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Tobias716 Bass face
16 april 2017 · 2 Inlägg

Finns det nån som har använt sig av märket bass face är de bra eller bara?

K10
18 april 2017 · 4 Inlägg

Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Är det ett bättre val att sätta en bas där varningstriangeln sitter?

Säkerligen dumma frågor, helt novis på detta!

Senast redigerat av K10 (18 april 2017)

it_mutt Avstängd
18 april 2017 · 10 388 Inlägg

K10 skrev:
Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Är det ett bättre val att sätta en bas där varningstriangeln sitter?

Säkerligen dumma frågor, helt novis på detta!

Beror ju givetvis på hur många liter lådan blir på. Finns en del element som fungerar "helt ok" även i små portade lådor

Skar vd-8 ska ha runt 20l har jag för mig i en portad låda, En RF Punch He2 RFP3208 runt 17 liter. Visst, den sistnämnda nöjer sig med typ 9 l sluten, så visst är där skillnad.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
K10
18 april 2017 · 4 Inlägg

it_mutt skrev:

K10 skrev:
Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Är det ett bättre val att sätta en bas där varningstriangeln sitter?

Säkerligen dumma frågor, helt novis på detta!

Beror ju givetvis på hur många liter lådan blir på. Finns en del element som fungerar "helt ok" även i små portade lådor

Skar vd-8 ska ha runt 20l har jag för mig i en portad låda, En RF Punch He2 RFP3208 runt 17 liter. Visst, den sistnämnda nöjer sig med typ 9 l sluten, så visst är där skillnad.

Oj, glömde det. Borde landa på 17l som innermått i en 15"-fälg. Låter som att jag ska kolla på 8-tummare. Tack iaf.

it_mutt Avstängd
18 april 2017 · 10 388 Inlägg

K10 skrev:

it_mutt skrev:

K10 skrev:
Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Är det ett bättre val att sätta en bas där varningstriangeln sitter?

Säkerligen dumma frågor, helt novis på detta!

Beror ju givetvis på hur många liter lådan blir på. Finns en del element som fungerar "helt ok" även i små portade lådor

Skar vd-8 ska ha runt 20l har jag för mig i en portad låda, En RF Punch He2 RFP3208 runt 17 liter. Visst, den sistnämnda nöjer sig med typ 9 l sluten, så visst är där skillnad.

Oj, glömde det. Borde landa på 17l som innermått i en 15"-fälg. Låter som att jag ska kolla på 8-tummare. Tack iaf.

Finns en uppsjö av basar som kan funka. Bara att kolla runt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Caari
18 april 2017 · 49 Inlägg

K10 skrev:
Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Är det ett bättre val att sätta en bas där varningstriangeln sitter?

Säkerligen dumma frågor, helt novis på detta!

Går i samma funderingar i min egen bil, läs gärna projekttråden med för och nackdelar jag kommit fram till hittils.
Även en trevlig 8" bas från b2 som går att köra 7L slutet, samt 10 och 20l portat (enligt tillverkarnas förslag). smile

Renault Twingo "C06 1.2" (2000)
Presidento Of World
18 april 2017 · 3 324 Inlägg

Fundering kring koppling av bas via högnivå-->lågnivå men vilka högtalare är aktiva på dessa? Samt.. bygga in bas i sidan på bagaget vad krävs exakt?

Gäller en Toyota Prius 2006

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
K10
20 april 2017 · 4 Inlägg

Har en dubbeldin i min Golf IV. Den svarta kontakten är gjuten i ett ganska stort plaststycke, men den bruna går att ta bort.
Alltså inga standard kontakter där man byter plats på två kablar.

Passar Biltemas iso-adapter för bl.a. VW, Opel och Citroen på denna?

Bilden på nätet visar inte själva kontaktstycket från rätt håll och det är en bit att åka..

Senast redigerat av K10 (20 april 2017)

Bassiehof
21 april 2017 · 1 777 Inlägg

K10 skrev:
Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Är det ett bättre val att sätta en bas där varningstriangeln sitter?

Säkerligen dumma frågor, helt novis på detta!

Ja, det du har förstått stämmer.

Jag tror inte att varningstriangelns lilla plasthölje gömmer en 8" bas.

Dumma frågor kräver dumma svar.


Du kan också fundera på att ersätta 6,5" skräpet i bakdörrarna med riktiga 6,5" basar som gräver djupt, dvs har en frekvensgång ner till 30-40 hz. Då får du mer och bättre bas i kupén än med en 8" bas undangömd i skuffen.

Fjong
21 april 2017 · 1 494 Inlägg

Bassiehof skrev:

K10 skrev:
Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Är det ett bättre val att sätta en bas där varningstriangeln sitter?

Säkerligen dumma frågor, helt novis på detta!

Ja, det du har förstått stämmer.

Jag tror inte att varningstriangelns lilla plasthölje gömmer en 8" bas.

Dumma frågor kräver dumma svar.


Du kan också fundera på att ersätta 6,5" skräpet i bakdörrarna med riktiga 6,5" basar som gräver djupt, dvs har en frekvensgång ner till 30-40 hz. Då får du mer och bättre bas i kupén än med en 8" bas undangömd i skuffen.

Går att få en singel 8'' i skuffen att spela riktigt bra om man gör rätt, har en i min v70 och det är bra drag i den. Att sätta basar i dörrarna medför dock en del problem. För det första är det svårt att få dörren tät och stum vilket är väldigt avgörande för resultatet samt att det är svårt att påverka volym och få till en bra port.

Det går att bygga in lådor på sidorna där triangeln sitter om man lägger lite tid på det. Gäller bara att räkna ordentligt i förväg och sedan välja element som passar utrymmet.

K10
21 april 2017 · 4 Inlägg

Bassiehof skrev:

K10 skrev:
Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Är det ett bättre val att sätta en bas där varningstriangeln sitter?

Säkerligen dumma frågor, helt novis på detta!

Ja, det du har förstått stämmer.

Jag tror inte att varningstriangelns lilla plasthölje gömmer en 8" bas.

Dumma frågor kräver dumma svar.


Du kan också fundera på att ersätta 6,5" skräpet i bakdörrarna med riktiga 6,5" basar som gräver djupt, dvs har en frekvensgång ner till 30-40 hz. Då får du mer och bättre bas i kupén än med en 8" bas undangömd i skuffen.

Det finns så kallade formanpassade lådor som man sätter där varningstriangeln sitter.

Skit samma, köpte 2x12 istället.

Bassiehof
22 april 2017 · 1 777 Inlägg

Fjong skrev:

Bassiehof skrev:

K10 skrev:
Funderar på att sätta en rund skiva över och under reservhjulet i min Golf Var., med en sub i (8" kanske?)
Vad jag har förstått finns det basar som lämpar sig bättre för oportade lådor, eller kan man få till en bra portning i en så liten "låda"?

Är det ett bättre val att sätta en bas där varningstriangeln sitter?

Säkerligen dumma frågor, helt novis på detta!

Ja, det du har förstått stämmer.

Jag tror inte att varningstriangelns lilla plasthölje gömmer en 8" bas.

Dumma frågor kräver dumma svar.


Du kan också fundera på att ersätta 6,5" skräpet i bakdörrarna med riktiga 6,5" basar som gräver djupt, dvs har en frekvensgång ner till 30-40 hz. Då får du mer och bättre bas i kupén än med en 8" bas undangömd i skuffen.

Går att få en singel 8'' i skuffen att spela riktigt bra om man gör rätt, har en i min v70 och det är bra drag i den. Att sätta basar i dörrarna medför dock en del problem. För det första är det svårt att få dörren tät och stum vilket är väldigt avgörande för resultatet samt att det är svårt att påverka volym och få till en bra port.

Det går att bygga in lådor på sidorna där triangeln sitter om man lägger lite tid på det. Gäller bara att räkna ordentligt i förväg och sedan välja element som passar utrymmet.

Jag har som de flesta andra 6,5" i dörrarna. En ordentlig baffel är ett måste. Det är inte svårt att få dörren "tät". Det du behöver fundera på är akustisk kortslutning, och det räcker med en "tät" ring av tjock skumplast, den med folie, från Biltema mellan plåten som högtalaren (eller baffeln) sitter monterad i och dörrsidan. Andra tätar hålen i dörrplåten med allt möjligt, men den här lösningen är lika enkel som genialisk.  Den där triangeln sitter på lite olika ställen, bl a fäst under bakluckan på en Saab 9-5 sedan så den är lättåtkomlig när skuffen är ockuperad . Reservhjulsbaljan kanske är ett mera korrekt begrepp.

Fjong
22 april 2017 · 1 494 Inlägg

Bassiehof skrev:

Fjong skrev:

Bassiehof skrev:

Ja, det du har förstått stämmer.

Jag tror inte att varningstriangelns lilla plasthölje gömmer en 8" bas.

Dumma frågor kräver dumma svar.


Du kan också fundera på att ersätta 6,5" skräpet i bakdörrarna med riktiga 6,5" basar som gräver djupt, dvs har en frekvensgång ner till 30-40 hz. Då får du mer och bättre bas i kupén än med en 8" bas undangömd i skuffen.

Går att få en singel 8'' i skuffen att spela riktigt bra om man gör rätt, har en i min v70 och det är bra drag i den. Att sätta basar i dörrarna medför dock en del problem. För det första är det svårt att få dörren tät och stum vilket är väldigt avgörande för resultatet samt att det är svårt att påverka volym och få till en bra port.

Det går att bygga in lådor på sidorna där triangeln sitter om man lägger lite tid på det. Gäller bara att räkna ordentligt i förväg och sedan välja element som passar utrymmet.

Jag har som de flesta andra 6,5" i dörrarna. En ordentlig baffel är ett måste. Det är inte svårt att få dörren "tät". Det du behöver fundera på är akustisk kortslutning, och det räcker med en "tät" ring av tjock skumplast, den med folie, från Biltema mellan plåten som högtalaren (eller baffeln) sitter monterad i och dörrsidan. Andra tätar hålen i dörrplåten med allt möjligt, men den här lösningen är lika enkel som genialisk.  Den där triangeln sitter på lite olika ställen, bl a fäst under bakluckan på en Saab 9-5 sedan så den är lättåtkomlig när skuffen är ockuperad . Reservhjulsbaljan kanske är ett mera korrekt begrepp.

Hur har du tätat gummilisten som ligger emot rutan? Svårt att få så stora ytor millimeter tunn plåt att bli stum med.

För övrigt sa ju ts att han har en golf variant, så var triangeln sitter i en saab spelar ju inte direkt någon roll..

Bassiehof
22 april 2017 · 1 777 Inlägg

Fjong skrev:

Bassiehof skrev:

Fjong skrev:
Går att få en singel 8'' i skuffen att spela riktigt bra om man gör rätt, har en i min v70 och det är bra drag i den. Att sätta basar i dörrarna medför dock en del problem. För det första är det svårt att få dörren tät och stum vilket är väldigt avgörande för resultatet samt att det är svårt att påverka volym och få till en bra port.

Det går att bygga in lådor på sidorna där triangeln sitter om man lägger lite tid på det. Gäller bara att räkna ordentligt i förväg och sedan välja element som passar utrymmet.

Jag har som de flesta andra 6,5" i dörrarna. En ordentlig baffel är ett måste. Det är inte svårt att få dörren "tät". Det du behöver fundera på är akustisk kortslutning, och det räcker med en "tät" ring av tjock skumplast, den med folie, från Biltema mellan plåten som högtalaren (eller baffeln) sitter monterad i och dörrsidan. Andra tätar hålen i dörrplåten med allt möjligt, men den här lösningen är lika enkel som genialisk.  Den där triangeln sitter på lite olika ställen, bl a fäst under bakluckan på en Saab 9-5 sedan så den är lättåtkomlig när skuffen är ockuperad . Reservhjulsbaljan kanske är ett mera korrekt begrepp.

Hur har du tätat gummilisten som ligger emot rutan? Svårt att få så stora ytor millimeter tunn plåt att bli stum med.

För övrigt sa ju ts att han har en golf variant, så var triangeln sitter i en saab spelar ju inte direkt någon roll..

Det behövs inte när du "tätar" med en skumgummiring runt högtalaren mellan plåten och dörrsidan. Det blir inte lufttätt, men det blir ingen akustisk kortslutning. Du får dämpa ordentligt med bitumen och använda en baffel (mdf). Det är ju likadant för en vanlig dörrhögtalare, som också kan gå ner till 50-60 hz, så varför skulle det inte funka när basen spelar ner till 30-40 hz? Det där med reflexport är overrated för att du får ett "naturligt" lyft i basen i en kupé. Dessutom blir det bättre transientsvar med basen i kupén. Poängen är väl att jag inte vet var triangeln sitter i en Golf variant, årsmodell okänd.

Senast redigerat av Bassiehof (22 april 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang