Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Fjong
23 april 2017 · 1 494 Inlägg

Bassiehof skrev:

Fjong skrev:

Bassiehof skrev:

Jag har som de flesta andra 6,5" i dörrarna. En ordentlig baffel är ett måste. Det är inte svårt att få dörren "tät". Det du behöver fundera på är akustisk kortslutning, och det räcker med en "tät" ring av tjock skumplast, den med folie, från Biltema mellan plåten som högtalaren (eller baffeln) sitter monterad i och dörrsidan. Andra tätar hålen i dörrplåten med allt möjligt, men den här lösningen är lika enkel som genialisk.  Den där triangeln sitter på lite olika ställen, bl a fäst under bakluckan på en Saab 9-5 sedan så den är lättåtkomlig när skuffen är ockuperad . Reservhjulsbaljan kanske är ett mera korrekt begrepp.

Hur har du tätat gummilisten som ligger emot rutan? Svårt att få så stora ytor millimeter tunn plåt att bli stum med.

För övrigt sa ju ts att han har en golf variant, så var triangeln sitter i en saab spelar ju inte direkt någon roll..

Det behövs inte när du "tätar" med en skumgummiring runt högtalaren mellan plåten och dörrsidan. Det blir inte lufttätt, men det blir ingen akustisk kortslutning. Du får dämpa ordentligt med bitumen och använda en baffel (mdf). Det är ju likadant för en vanlig dörrhögtalare, som också kan gå ner till 50-60 hz, så varför skulle det inte funka när basen spelar ner till 30-40 hz? Det där med reflexport är overrated för att du får ett "naturligt" lyft i basen i en kupé. Dessutom blir det bättre transientsvar med basen i kupén. Poängen är väl att jag inte vet var triangeln sitter i en Golf variant, årsmodell okänd.

En sluten låda som läcker? wink Ser fortfarande ingen fördel med att sätta en bas i en läckande låda när du kan ha en tät och stum låda i bagagen. Samma sak gäller självklart midbasar men till skillnad från basen så har man inte mycket att välja på mer än att sätta dom i dörrarna.

amoreex
23 april 2017 · 2 712 Inlägg

Tjena måste bara fråga en sak..

Jag har lite billjud liggandes över från förra bilen som jag nu efter ca 1,5 år fått tummen ur och ska stoppa in i nya..

Det jag tänker på är framkitet jag har.

Jag har detta slutsteg : http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1030

Och detta kittet http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1244

Dessvärre kan jag inte använda diskanterna då jag inte har något ställe att sätta dem. däremot har jag ett par nya Koax i brädan som låter bra och endast sköter de "högre" frekvenserna pga delningsfilter..

Kan jag utan några problem endast koppla in 6,5an på Woofer på filtret?

Är det någon risk med det slutsteget om man spelar normal volym? spelar aldrig jätte högt så.. smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Caari
23 april 2017 · 49 Inlägg

amoreex skrev:
Tjena måste bara fråga en sak..

Jag har lite billjud liggandes över från förra bilen som jag nu efter ca 1,5 år fått tummen ur och ska stoppa in i nya..

Det jag tänker på är framkitet jag har.

Jag har detta slutsteg : http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1030

Och detta kittet http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1244

Dessvärre kan jag inte använda diskanterna då jag inte har något ställe att sätta dem. däremot har jag ett par nya Koax i brädan som låter bra och endast sköter de "högre" frekvenserna pga delningsfilter..

Kan jag utan några problem endast koppla in 6,5an på Woofer på filtret?

Är det någon risk med det slutsteget om man spelar normal volym? spelar aldrig jätte högt så.. smile

Det går alltid få in ett par diskanter, det krävs olika mycket jobb bara wink
Men hur det är med filtret utan diskar vet jag inte.. Men om du har hög/lågpass  filter i slutsteget så kan du väl köra basarna direkt och ställa hur högt dom ska spela via steget smile

Renault Twingo "C06 1.2" (2000)
amoreex
23 april 2017 · 2 712 Inlägg

Caari skrev:
Det går alltid få in ett par diskanter, det krävs olika mycket jobb bara wink
Men hur det är med filtret utan diskar vet jag inte.. Men om du har hög/lågpass  filter i slutsteget så kan du väl köra basarna direkt och ställa hur högt dom ska spela via steget smile

Jo vet det går, var inne på att plasta först, men då jag saknar kunskapen så avvaktar jag med det, för o se hur bra detta spelar smile

Tänker du på detta :
- Inbyggt in/urkopplingsbart lågpassfilter till subbas, variabelt mellan 50 - 500 Hz.
- Högpassfiltret är variabelt mellan 15 - 150 Hz.? smile

Funderar vilken frekvens filtret sätter från start.

Och läser man i manualen på DLS så står det att filterboxarna måste användas smile

Så det blir nog att använda dem. sen se hur det fungerar haha! smile

Senast redigerat av amoreex (23 april 2017)

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Bassiehof
23 april 2017 · 1 777 Inlägg

Fjong skrev:

Bassiehof skrev:

Fjong skrev:

Hur har du tätat gummilisten som ligger emot rutan? Svårt att få så stora ytor millimeter tunn plåt att bli stum med.

För övrigt sa ju ts att han har en golf variant, så var triangeln sitter i en saab spelar ju inte direkt någon roll..

Det behövs inte när du "tätar" med en skumgummiring runt högtalaren mellan plåten och dörrsidan. Det blir inte lufttätt, men det blir ingen akustisk kortslutning. Du får dämpa ordentligt med bitumen och använda en baffel (mdf). Det är ju likadant för en vanlig dörrhögtalare, som också kan gå ner till 50-60 hz, så varför skulle det inte funka när basen spelar ner till 30-40 hz? Det där med reflexport är overrated för att du får ett "naturligt" lyft i basen i en kupé. Dessutom blir det bättre transientsvar med basen i kupén. Poängen är väl att jag inte vet var triangeln sitter i en Golf variant, årsmodell okänd.

En sluten låda som läcker? wink Ser fortfarande ingen fördel med att sätta en bas i en läckande låda när du kan ha en tät och stum låda i bagagen. Samma sak gäller självklart midbasar men till skillnad från basen så har man inte mycket att välja på mer än att sätta dom i dörrarna.

Vem har sagt nåt om en sluten låda? Dörren blir akustiskt "tät" med en skumgummiring mellan plåten och dörrsidan, runt högtalaren. Hur stum dörren blir beror på konstruktionen. Om du vill lägga ner hur mycket tid som helst och plasta en låda i dörren, be my guest, men bitumen och dämpfilt dämpar tillräckligt bra, sen får du som sagt ha nån slags baffel i mdf för att montera basen. Lösningen funkar bra i en bruks/familjebil.

Bassiehof
23 april 2017 · 1 777 Inlägg

amoreex skrev:

Caari skrev:
Det går alltid få in ett par diskanter, det krävs olika mycket jobb bara wink
Men hur det är med filtret utan diskar vet jag inte.. Men om du har hög/lågpass  filter i slutsteget så kan du väl köra basarna direkt och ställa hur högt dom ska spela via steget smile

Jo vet det går, var inne på att plasta först, men då jag saknar kunskapen så avvaktar jag med det, för o se hur bra detta spelar smile

Tänker du på detta :
- Inbyggt in/urkopplingsbart lågpassfilter till subbas, variabelt mellan 50 - 500 Hz.
- Högpassfiltret är variabelt mellan 15 - 150 Hz.? smile

Funderar vilken frekvens filtret sätter från start.

Och läser man i manualen på DLS så står det att filterboxarna måste användas smile

Så det blir nog att använda dem. sen se hur det fungerar haha! smile

Vilket filter du ska använda beror på i vilket frekvensområde du vill att de ska spela. Om de bara ska spela upp till 500 hz kan du använda stegets filter och skippa DLS eget, tvärtom om de ska spela över 500 hz.

amoreex
23 april 2017 · 2 712 Inlägg

Bassiehof skrev:

amoreex skrev:

Caari skrev:
Det går alltid få in ett par diskanter, det krävs olika mycket jobb bara wink
Men hur det är med filtret utan diskar vet jag inte.. Men om du har hög/lågpass  filter i slutsteget så kan du väl köra basarna direkt och ställa hur högt dom ska spela via steget smile

Jo vet det går, var inne på att plasta först, men då jag saknar kunskapen så avvaktar jag med det, för o se hur bra detta spelar smile

Tänker du på detta :
- Inbyggt in/urkopplingsbart lågpassfilter till subbas, variabelt mellan 50 - 500 Hz.
- Högpassfiltret är variabelt mellan 15 - 150 Hz.? smile

Funderar vilken frekvens filtret sätter från start.

Och läser man i manualen på DLS så står det att filterboxarna måste användas smile

Så det blir nog att använda dem. sen se hur det fungerar haha! smile

Vilket filter du ska använda beror på i vilket frekvensområde du vill att de ska spela. Om de bara ska spela upp till 500 hz kan du använda stegets filter och skippa DLS eget, tvärtom om de ska spela över 500 hz.

Vad är ett lagom frekvens då?
Dem ska agera typ midbas,
Vilka frekvens är DLS eget filter i ?
Alltså vilket område?

Vill det ska vara lite "bas" i dem typ tills jag sätter i baslåda smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Bassiehof
23 april 2017 · 1 777 Inlägg

amoreex skrev:

Bassiehof skrev:

amoreex skrev:

Jo vet det går, var inne på att plasta först, men då jag saknar kunskapen så avvaktar jag med det, för o se hur bra detta spelar smile

Tänker du på detta :
- Inbyggt in/urkopplingsbart lågpassfilter till subbas, variabelt mellan 50 - 500 Hz.
- Högpassfiltret är variabelt mellan 15 - 150 Hz.? smile

Funderar vilken frekvens filtret sätter från start.

Och läser man i manualen på DLS så står det att filterboxarna måste användas smile

Så det blir nog att använda dem. sen se hur det fungerar haha! smile

Vilket filter du ska använda beror på i vilket frekvensområde du vill att de ska spela. Om de bara ska spela upp till 500 hz kan du använda stegets filter och skippa DLS eget, tvärtom om de ska spela över 500 hz.

Vad är ett lagom frekvens då?
Dem ska agera typ midbas,
Vilka frekvens är DLS eget filter i ?
Alltså vilket område?

Vill det ska vara lite "bas" i dem typ tills jag sätter i baslåda smile

Jag venne, kompis! Du får testa!
Då är det heta bandpassfilter, och du använda stegets hög- och lågpassfilter, typ 60 till 200 hz.
Ingen aning, men ett 2-vägskit brukar väl ha en delningsfrekvens mellan 1500-4000 hz.
Där pizzan säljer svart.

Sonnback
26 april 2017 · 502 Inlägg

Är på jakt efter en ny huvudenhet och funderar lite på Soundpressure bx-110, är det någon som vet om det är någonting att ha?

Vill främst ha en ny stereo med blåtand så man kan styra via stereon och ha telefonen kvar i fickan, har GAS tolva och original högtalare så är inte ute efter några värsting grejor smile


http://www.soundpressure.se/BX-110.Universal.DVD.GPS

Senast redigerat av Sonnback (26 april 2017)

Peugeot_Power
26 april 2017 · 59 Inlägg

Tjena! Har nyss monterat slutsteg och baslåda i bilen, och allting fungerar hur bra som helst!

Men har en liten säkerhetsfråga bara. Idag ska jag plocka bort slutsteget för att bygga om fästet för det, men räcker det att skruva bort - från batteriet så bryter jag kretsen, eller ska jag skruva bort slutstegets jordpunkt efter det också med något icke-ledande?

Tacksam för svar så jag inte ger mig själv en stöt smile

Kangaroo
1 maj 2017 · 3 Inlägg

Hej!
Jag har en Aero 9-3 OG och har nyss fått ta över en del ljudprylar till bilen.
Som ni ser på bilden är det en Kicker 400.1 slutsteg, en kondensator och lite smått och gott.
Just nu har jag en Alpine UTE-72BT stereo sittandes och ett par aftermarket högtalare i framdörrarna, som jag dessvärre tycker låter rätt risigt vid högre volym.
Jag skulle verkligen uppskatta om jag kunde få lite hjälp med vilka saker som behöver införskaffas för att få ett schysst ljud till ett lite mindre pris. Tänker mig mellan 1000-3000 kr inkl. högtalare och sub.
Förstår inte heller skillnad på mellanregister/diskant högtalare osv..?  Vad ska man ha? Olika högtalare bak och fram?
Otroligt tacksam för hjälp!
Mvh Isak
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223096/223096-dd1299e6a88d8a594ed84f7231ee3872.jpg

Saab 9-3 Aero OG "Viggen" (2002)
Jacken92
5 maj 2017 · 247 Inlägg

Halloj, är det fortfarande någon duktig människa som är bra på att räkna på lådor? Jag har en ESX QE1224 som sitter i en portad låda med 4" aeroport. Kommer inte ihåg volym men kan mäta och räkna på det. Iallafall är den avstämd för lågt samt har ordentligt med flåsljud. Matas med ca 1000w rms. Tack på förhand.

Samuel3
5 maj 2017 · 360 Inlägg

Tjena, jag har en tidig Volvo V70 som jag har en fundering om.  Stereon som jag har är från biltema med aux och usb, inget märkvärdigt med andra ord. Jag man vrider på volymen ganska mycket tycker jag att ljudet blir rätt så bra, nästan som att man kunde vara nöjd där.
Men eftersom att jag vill kunna lyssna på lagom ljudnivå under en längre tid så undrar jag vad jag kan göra för att få fram basen lägre volym? Är det baslåda som gäller, eller en annan stereo till att börja med?

drakgurra
5 maj 2017 · 19 Inlägg

Jag har 2 st 300w egen byggda högtalare dubbla 12 tums basar 6,5mellan o ett diskant horn bra. Men skulle jag kunna koppla dom till en skoda octavia 1.6 2008? Tack för svar mvh gustav

Honda_cr-v
7 maj 2017 · 9 Inlägg

Jag köpte en bil med någon sorts subwooferhistoria i bagaget, den har tre sladdar som går in i sig (två med en pinne vardera och en med flera pinnar), jag tycker inte den tillför nog för att rättfärdiga sin plats i bagageutrymmet så jag ska slänga ut den, är det bara att ta lös sladdarna från lådan och trycka ner dom under klädseln till den dag jag ev vill ha tillbaka lådan eller måste jag koppla ur sladdarna där dom börjar?

Bassiehof
7 maj 2017 · 1 777 Inlägg

Sladdar fungerar som antenner och plockar upp RF som kan ge upphov till störningar.

rakso12
14 maj 2017 · 16 Inlägg

Har en Saab 9-3 99/00 och tänkte enbart byta ut mina original högtalare(köra på original stereon,tror jag har as1)

Skulle vela byta ut mina 3,5 instrumentpanelen? Och 6x9 hatthyllan som jag tror det sitter där. Det jag vill är att bara har ett helt vanligt ljud, och min fråga i det hela är om jag ska tänka på något speciellt när det gäller högtalare osv? (Watt,ohm osv)

Nå tips på hyfsat bra högtalare?

Frodriik
14 maj 2017 · 2 Inlägg

Jag har en 1000 w Ground Zero GZIW 12SPL och slutspelet Crunch Ground Pounder GPX 1000.4 som jag haft i bilen förut men som jag gärna skulle ta till mitt rum. Det är lite väl klumpigt att ha bilbatteriet i rummet så jag funderade på att köpa en strömomvandlare. Har någon något tips om vad som skulle va billit och bra?

Fjong
15 maj 2017 · 1 494 Inlägg

Frodriik skrev:
Jag har en 1000 w Ground Zero GZIW 12SPL och slutspelet Crunch Ground Pounder GPX 1000.4 som jag haft i bilen förut men som jag gärna skulle ta till mitt rum. Det är lite väl klumpigt att ha bilbatteriet i rummet så jag funderade på att köpa en strömomvandlare. Har någon något tips om vad som skulle va billit och bra?

Köp ett slutsteg för 230 bruk eller en aktiv bas för 230 istället. Bättre lösning hittar du inte.

Frodriik
16 maj 2017 · 2 Inlägg

Fjong skrev:

Frodriik skrev:
Jag har en 1000 w Ground Zero GZIW 12SPL och slutspelet Crunch Ground Pounder GPX 1000.4 som jag haft i bilen förut men som jag gärna skulle ta till mitt rum. Det är lite väl klumpigt att ha bilbatteriet i rummet så jag funderade på att köpa en strömomvandlare. Har någon något tips om vad som skulle va billit och bra?

Köp ett slutsteg för 230 bruk eller en aktiv bas för 230 istället. Bättre lösning hittar du inte.

Både slutsteget och basen är bara några månader gammal och inte så mycket använd så lite slöseri med pengar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang