Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Oliverr97
24 november 2017 · 2 Inlägg

it_mutt skrev:
Enklare....ptja? Mindre att koppla in. Billigare? Absolut.

Kör själv DMC och är mer än nöjd.

- - - Edit - - -

För att förtydliga biten med "billigare".

Ska du göra det där så smidigt/enkelt som möjligt ska du ha en canbusadapter, ram så att stereon passar i originalhålet osv osv. Bara där har du väl utan några större problem vad en DMC kostar.

Ok, tack!

it_mutt Avstängd
24 november 2017 · 10 388 Inlägg

Oliverr97 skrev:

it_mutt skrev:
Enklare....ptja? Mindre att koppla in. Billigare? Absolut.

Kör själv DMC och är mer än nöjd.

- - - Edit - - -

För att förtydliga biten med "billigare".

Ska du göra det där så smidigt/enkelt som möjligt ska du ha en canbusadapter, ram så att stereon passar i originalhålet osv osv. Bara där har du väl utan några större problem vad en DMC kostar.

Ok, tack!

DMC:n är så enkel att koppla in som det påstås;

Ut med originalstereon, i med sladdarna från dmc:n i stereon, i med sladdarna som satt i stereon i dmc:n. Eventuellt jorda en kabel eller två. Klart.

Eller ja, du ska väl rimligen sätta dmc:n i handskfacket eller liknande. Men ja, du förstår säkert vad jag menar.

Canbus osv är inte så svårt att koppla in; det är i princip samma procedur som för dmc:n.

Och ja, den nya stereon kommer antagligen prestera lite bättre, låta lite bättre osv. Men, om du inte är missnöjd med ljudet idag,  så är jag personligen tveksam till om det är värt (kanske rent av mer än) det dubbla priset.

Sen kan jag personligen också tycka att det ser "snyggare" ut med en originalstereo (ja, om man nu inte köper en modellanpassad eftermarknadsenhet, men, då ser det ju mer eller mindre ut som originalstereon iaf)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rmpyro
26 december 2017 · 11 Inlägg

Hej, undrar hur man installerar in en större baslåda till en BMW 330 e90 från 2006.

Har kollat runt på olika videor på nätet, och dom flesta visar att man ska koppla in kablarna till förstärkaren där kablarna till subwoofern från stolarna är kopplade till. Den förstärkaren ska va under ett plastfack vänster sida av bagaget. Men på min bil är det ingenting där, kanske är annorlunda på olika års modeller.

Jockk3
26 december 2017 · 1 426 Inlägg

Undrar om någon använder kopparskenor till sin batteribank och vart går det att köpa smile ?
har hittat 5mm tjocklekar och bred variationer på bredd  10-40mm bredd / 5mm tjocklek
dock känns ju 5mm lite klent om jag vill göra gängor för m8 skruv (dvs lätt att gängorna går sönder)

köra på aluminium skenor på t.ex 30x10 bör ju gå men frågan är när aluminiumskenan blir en strypning i strömtillförseln, om man leker med tanke att jag har ett slutsteg som behöver 650-800A vid drift.

Fjong
27 december 2017 · 1 494 Inlägg

Jockk3 skrev:
Undrar om någon använder kopparskenor till sin batteribank och vart går det att köpa smile ?
har hittat 5mm tjocklekar och bred variationer på bredd  10-40mm bredd / 5mm tjocklek
dock känns ju 5mm lite klent om jag vill göra gängor för m8 skruv (dvs lätt att gängorna går sönder)

köra på aluminium skenor på t.ex 30x10 bör ju gå men frågan är när aluminiumskenan blir en strypning i strömtillförseln, om man leker med tanke att jag har ett slutsteg som behöver 650-800A vid drift.

Elfirmor har ju men frågan är ju bara om du som privatperson får köpa. Har en del 5mm skenor med m6 gängor och det har funkar bra för mig, visst du kanske inte ska ta ett 1m spärrhandtag när du ska dra det men kablarna sitter där. Men till det du ska göra med dom så är ju 10mm såklart bättre, lägre motstånd och tåligare gängor.

En fördel med 5mm är dock att dom är smidiga att arbeta med, du kan ganska enkelt göra 90 graders vinklar och även skruva dom. Använder dom som polplintar i min bil där det är tight med utrymme. Men för strömmatningen till stegen har jag 30x10mm skena.

Jockk3
27 december 2017 · 1 426 Inlägg

Fjong skrev:

Jockk3 skrev:
Undrar om någon använder kopparskenor till sin batteribank och vart går det att köpa smile ?
har hittat 5mm tjocklekar och bred variationer på bredd  10-40mm bredd / 5mm tjocklek
dock känns ju 5mm lite klent om jag vill göra gängor för m8 skruv (dvs lätt att gängorna går sönder)

köra på aluminium skenor på t.ex 30x10 bör ju gå men frågan är när aluminiumskenan blir en strypning i strömtillförseln, om man leker med tanke att jag har ett slutsteg som behöver 650-800A vid drift.

Elfirmor har ju men frågan är ju bara om du som privatperson får köpa. Har en del 5mm skenor med m6 gängor och det har funkar bra för mig, visst du kanske inte ska ta ett 1m spärrhandtag när du ska dra det men kablarna sitter där. Men till det du ska göra med dom så är ju 10mm såklart bättre, lägre motstånd och tåligare gängor.

En fördel med 5mm är dock att dom är smidiga att arbeta med, du kan ganska enkelt göra 90 graders vinklar och även skruva dom. Använder dom som polplintar i min bil där det är tight med utrymme. Men för strömmatningen till stegen har jag 30x10mm skena.

Får stapla kablar tills jag hittar på en lämplig skena. Blir att glida in och kolla på metallskroten också.

Annars kan man ju alltid kolla om nån firma köper loss en kopparskena på ahlsell ^^

Jockk3
30 december 2017 · 1 426 Inlägg

någon kanske har samma problem?

när jag blir vild på volymen så vill konsolen i taket för belysningen/backspegel skapa redigt med oljud, sitter inte nå vidare på volvo 854 efter lite bas. någon som har tips? dämpmatta är redan lagd dock hjälper det ej.
plocka ner och låta det se förjävligt ut i taket utan den eller kanske köra overkill varianten med "stripstång"

isrally
1 januari 2018 · 151 Inlägg

Hej jag har ett problem med min baslåda.
Basen är en aktiv PhoenixGold 12 tummare med ett ab steg eller vad det heter.  Problemet är att jag får mer/djupare bas om jag stänger av subwoofer på huvudenheten. Jag är verkligen en nybörjare  på det här med bilstereo så jag undrar om detta är skadligt?

Senast redigerat av isrally (1 januari 2018)

Bassiehof
1 januari 2018 · 1 777 Inlägg

Basen är förmodligen fasvänd. Antingen är basen felkopplad (fel polaritet), eller så kan du fasvända den i stereon eller på slutsteget om den funktionen finns. Det är bara skadligt för hörseln och upplevelsen i stort.

isrally
1 januari 2018 · 151 Inlägg

Jag har för mig att jag kan fas vända basen i huvudenheten så jag ska kolla på det

Bassiehof
1 januari 2018 · 1 777 Inlägg

Jockk3 skrev:
någon kanske har samma problem?

när jag blir vild på volymen så vill konsolen i taket för belysningen/backspegel skapa redigt med oljud, sitter inte nå vidare på volvo 854 efter lite bas. någon som har tips? dämpmatta är redan lagd dock hjälper det ej.
plocka ner och låta det se förjävligt ut i taket utan den eller kanske köra overkill varianten med "stripstång"

Stripstång? Det här måste utredas. Inte vet jag hur du ska använda en sån, men tjejer brukar generallt föredra växelspaken. Om de inte är flator som vill impa på andra tjejer och dansa loss på stången.  Eller helt galna sprutluder som tror att du menar strips-tång. Klämkäckt! Got a nose to feed lixom. Tror du att de kör upp strips med mansås i näsan eller snortar nåt annat?

Porre1
29 januari 2018 · 1 Inlägg

Kanske fel tråd jag vet ej, men jag har 0 koll på när det gäller bilstereo...

Jag har för tillfället en JBL baslåda som klarar 1000w

Men jag vill ha något mer extremt eller vad man nu ska kalla det.

Skulle behöva köpråd för vilka grejer som passar med varandra. (Vill alltså fixa en chyst styling i bilen med baslåda och slutsteg, några lampor osv ni vet vad jag menar.)

Fjong
30 januari 2018 · 1 494 Inlägg

Du behöver ge lite mer info om vad du vill uppnå och med vilken budget. Men är det extremt du vill ha så är väl DD Z serien rätt väg att gå, det är bland det värsta du kan få tag på. Eller B2 X2six och M15 R the raven steg wink

Linus9K
4 mars 2018 · 9 Inlägg

Tjena! Har en Saab 9000 där jag skulle vilja få ett bättre framsystem då det just nu suger enligt mig. Tyvärr så valde konstruktörerna i Trollhättan att ej montera högtalare i dörrarna tyvärr så har enbart 2 högtalare i instrument brädan. Skulle därav vilja ha det allra bästa där fram. Pris spelar ingen roll. Storleken på högtalare bör inte va större än 5.25 då det är svårt att få i större där. Tack i förhand smile

Jockk3
4 mars 2018 · 1 426 Inlägg

Linus9K skrev:
Tjena! Har en Saab 9000 där jag skulle vilja få ett bättre framsystem då det just nu suger enligt mig. Tyvärr så valde konstruktörerna i Trollhättan att ej montera högtalare i dörrarna tyvärr så har enbart 2 högtalare i instrument brädan. Skulle därav vilja ha det allra bästa där fram. Pris spelar ingen roll. Storleken på högtalare bör inte va större än 5.25 då det är svårt att få i större där. Tack i förhand smile

Monteringsdjup?
Ska du driva högtalaren på orginalstereon?

Linus9K
4 mars 2018 · 9 Inlägg

Jockk3 skrev:

Linus9K skrev:
Tjena! Har en Saab 9000 där jag skulle vilja få ett bättre framsystem då det just nu suger enligt mig. Tyvärr så valde konstruktörerna i Trollhättan att ej montera högtalare i dörrarna tyvärr så har enbart 2 högtalare i instrument brädan. Skulle därav vilja ha det allra bästa där fram. Pris spelar ingen roll. Storleken på högtalare bör inte va större än 5.25 då det är svårt att få i större där. Tack i förhand smile

Monteringsdjup?
Ska du driva högtalaren på orginalstereon?

Monteringsdjup har jag ingen aning om :o Har ett  4 kanals slutsteg som kan leverera 4 x 60wrms i 4 ohm.

Senast redigerat av Linus9K (4 mars 2018)

Larron
8 mars 2018 · 13 Inlägg

Hej, varit in på lokala ljudshoppen o snackat med dom då jag kollat på nytt steg (har 2 8or just nu på 500wrms) han rekommenderade https://phoenixgold.com/catalog/amplifiers/sx2-6001 och sa att det är ett sjukt bra steg.

Är bara så fundersam över rmsen då jag planerar att upgradera med antingen fler 8or eller köpa 10/12or, steget kostar endå 4200kr och levererar bara 600 rms i 1ohm... finns ju steg som levererar 1100 rms i 1 ohm för 1000kr mindre än det, t.ex rx1100.1 också från pheonix gold.

Han säger att jag inte ska bry mig om RMSen och påstår att SX2-600.1 kommer kunna driva i princip allt jag kan tänka mig köpa, och började snacka om t.ex hur dom drev basar + framsystem på ett steg med några ynka watt back in the days.

Blir inte klok på det här, ska jag lita på han eller försöker han bara sälja dyrare prylar?

Säg att jag skulle köpa två 10/12or som går på 300-400w rms styck, och dom kopplas till slutgiltiga 2 ohm, då levererar SX2an 450w RMS, det blir alltså 225w rms per element, det känns inte rätt.

Senast redigerat av Larron (8 mars 2018)

Jockk3
8 mars 2018 · 1 426 Inlägg

Klart du kan driva grejerna med mindre effekt, men siffran och RMS/peak/max finns ju av en anledning.

När jag själv försöker leta förstärkare så bör det finns mer watt rms på förstärkaren än högtalarna, sen är ju allt relativt, lättare att ha sönder grejer som inte orka fullt ut.

Så till 2 st 300-400 watt rms hade jag gått på 1000wrms i 2 ohm dock beror det ju på hur mycket generatorn orkar med/extra batterier.
Då har du förmodligen kräm till något värre senare.

Senast redigerat av Jockk3 (8 mars 2018)

Larron
8 mars 2018 · 13 Inlägg

Så mellan

https://phoenixgold.com/catalog/amplifiers/sx2-6001
och
https://phoenixgold.com/catalog/amplifi … -amplifier

skulle du ta rx1100.1?

Vad är det som gör att SX2an är dyrare än rxan när den har lägre rms?

Senast redigerat av Larron (8 mars 2018)

Bassiehof
8 mars 2018 · 1 777 Inlägg

Högtalare "går på" inga watt alls! De har en viss effekttålighet!

PG hävdar att det är ett "high current" steg, dvs strömstarkt, men berättar inte hur många A det faktiskt kan leverera.  Det är lite golden shower känsla över det hela.

Du ska inte bara jämföra watt utan även hur strömstarkt det är, och dämpfaktor = stegets förmåga att kontrollera konens rörelser. Eftersom du köper monosteg till en bas är signal/brusförhållande mindre viktigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang