Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Larsson1996
25 juni 2019 · 1 Inlägg

Tjenare!

Funderar på att slänga in en baslåda i min lilla C30 (2009), men har lite dålig koll på hur jag ska koppla hög/lågnivå omvandlaren och dessutom vilken hög/lågnivå man skall köpa. Har jag förstått rätt om man kan använda omvandlaren som remote? (aka ta 12v till omvandlaren och sedan ha autostart från omvandlaren?).
Kommer med största sannolikhet att bli detta paketet (inga värstinggrejer jag vet): Baslåda/slutsteg
+ omvandlare och kablar då
Åker nog förbi BRL imorgon och plockar upp detta så blir det (förhoppningsvis) installation till helgen.
Uppskattar alla tips och tricks jag kan få då det är svårt att hitta info om baslådor i just C30.

Mvh

Bassiehof
25 juni 2019 · 1 777 Inlägg

MammDiin skrev:

beppizh skrev:
Hejsan!
Jag är helt novis på detta med billjud så jag vänder mig till er.

Jag köpte en Audi A4 b6 igår. Det satt en Audi Concert stereo i den som inte funkade. Jag plockade ur stereon och det visade sig att kontakterna va klippta. Fick med en Pioneer Dubbeldin stereo jag kopplade in istället då jag inte hade kontaktplinten till originalstereon.
Men jag får inte stereon att stänga av sig på tändningen.

Hur kopplar jag detta så stereon stängs av när jag vrider av nyckeln?
Som sagt, helt novis.... Så ta lätt på mig. cool

Inte så att du måste dra ur nyckeln för att stereon ska stängas av?
Annars så är det troligen gul och röd kabel som ska byta plats.

Du har förmodligen rätt. Audi är lite TFSI-förnäma av sig som inte kan följa ISO standarden som alla andra.

Naveus
11 juli 2019 · 24 Inlägg

Blir tokig snart!

Har precis bytt ut ett gammalt skitsteg (Denver cap-4100) som drivit 1st äldre gas 12" mot ett Kenwood KAC-9152D monoblock som lämnar 900wrms @ 2ohm och har nu även kopplat in den andra 12" som innan inte varit inkopplad pga klent denversteg men det låter riktigt illa, ingen basåtergivning alls och inget tryck. Mycket sämre än innan med 1st 12" och klenare steg.
Har ställt in gain efter bästa förmåga och multimetermetoden utan framgång och även provat olika LPF inställningar.
Enligt terminalerna till kablarna på den slutna lådan (2x12) så är elementen även fasvända rätt.

Systemet ser ut så här:
50mm2 kopparkabel från batteri med ANL säkring
2.5mm2 högtalarkablar
2st äldre GAS 12" (4ohm svc) som styckvis drivna låtit bra (så bra det kan låta) på det gamla steget.
Kenwood KAC-9152D slutsteg
Pioneer ändra huvudenhet med lågnivå

Vad ska jag ge mig på härnäst?

"Att man har mycket erfarenhet betyder bara att man har gjort många misstag"
Saab 9-5 2.3T Aero "SportCombi" (2004)
MammDiin
11 juli 2019 · 2 015 Inlägg

Naveus skrev:
Blir tokig snart!

Har precis bytt ut ett gammalt skitsteg (Denver cap-4100) som drivit 1st äldre gas 12" mot ett Kenwood KAC-9152D monoblock som lämnar 900wrms @ 2ohm och har nu även kopplat in den andra 12" som innan inte varit inkopplad pga klent denversteg men det låter riktigt illa, ingen basåtergivning alls och inget tryck. Mycket sämre än innan med 1st 12" och klenare steg.
Har ställt in gain efter bästa förmåga och multimetermetoden utan framgång och även provat olika LPF inställningar.
Enligt terminalerna till kablarna på den slutna lådan (2x12) så är elementen även fasvända rätt.

Systemet ser ut så här:
50mm2 kopparkabel från batteri med ANL säkring
2.5mm2 högtalarkablar
2st äldre GAS 12" (4ohm svc) som styckvis drivna låtit bra (så bra det kan låta) på det gamla steget.
Kenwood KAC-9152D slutsteg
Pioneer ändra huvudenhet med lågnivå

Vad ska jag ge mig på härnäst?

Testa att fasvända ena elementet (om du inte testat det) först av allt för att utesluta fasfel.

Bassiehof
11 juli 2019 · 1 777 Inlägg

Använd phase på slutsteget eller tidskomp om stereon har det. Använde du bassboost på Denvern?

Naveus
11 juli 2019 · 24 Inlägg

Bassiehof skrev:
Använd phase på slutsteget eller tidskomp om stereon har det. Använde du bassboost på Denvern?

Provat phase på steget utan framgång.
Har även dubbelkollat att elementen är rättvända.

Nej, ingen bassboost på Denvern.

"Att man har mycket erfarenhet betyder bara att man har gjort många misstag"
Saab 9-5 2.3T Aero "SportCombi" (2004)
Bassiehof
11 juli 2019 · 1 777 Inlägg

Naveus skrev:

Bassiehof skrev:
Använd phase på slutsteget eller tidskomp om stereon har det. Använde du bassboost på Denvern?

Provat phase på steget utan framgång.
Har även dubbelkollat att elementen är rättvända.

Nej, ingen bassboost på Denvern.

Använder du hpf? Parallell eller seriekoppling?

MammDiin
11 juli 2019 · 2 015 Inlägg

Naveus skrev:

Bassiehof skrev:
Använd phase på slutsteget eller tidskomp om stereon har det. Använde du bassboost på Denvern?

Provat phase på steget utan framgång.
Har även dubbelkollat att elementen är rättvända.

Nej, ingen bassboost på Denvern.

Har du någon vidare rörelse på membranen då?

Naveus
11 juli 2019 · 24 Inlägg

Paralellkopplat 2ohm, steget är stabilt 900wrms och basarna ligger på 250 eller 300wrms
Monoblocket har endast LPF som är inställt på ca 80Hz
Membranen rör sig men utgör inget tryck, känns som att de slår "i tomme" och gainar jag upp så börjar det dista men bastrycket ökar inte..

"Att man har mycket erfarenhet betyder bara att man har gjort många misstag"
Saab 9-5 2.3T Aero "SportCombi" (2004)
Bassiehof
11 juli 2019 · 1 777 Inlägg

Naveus skrev:
Paralellkopplat 2ohm, steget är stabilt 900wrms och basarna ligger på 250 eller 300wrms
Monoblocket har endast LPF som är inställt på ca 80Hz
Membranen rör sig men utgör inget tryck, känns som att de slår "i tomme" och gainar jag upp så börjar det dista men bastrycket ökar inte..

Det är precis vad som händer när de spelar ur fas.

Naveus
11 juli 2019 · 24 Inlägg

Bassiehof skrev:

Naveus skrev:
Paralellkopplat 2ohm, steget är stabilt 900wrms och basarna ligger på 250 eller 300wrms
Monoblocket har endast LPF som är inställt på ca 80Hz
Membranen rör sig men utgör inget tryck, känns som att de slår "i tomme" och gainar jag upp så börjar det dista men bastrycket ökar inte..

Det är precis vad som händer när de spelar ur fas.

Och det var precis var som hänt trots allt. Hämtade ett AA batteri och testade polerna. Mycket riktigt så var basen som jag hela tiden kört med på gamla steget inkopplad med faserna tvärt om i lådan mot terminalen utanpå.
Kopplade om nu och nu dunkar det på 👍

"Att man har mycket erfarenhet betyder bara att man har gjort många misstag"
Saab 9-5 2.3T Aero "SportCombi" (2004)
Ragnar37
19 juli 2019 · 3 Inlägg

Håller på att koppla slutsteg och baslåda för första gången. Köpt färdigt kit med kablar: https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pp4- … 20mm-.html

Nu till min fundering, jag har denna stereo i bilen:
https://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-ute-201bt.html

Hur ska jag göra mig åt med remotekabeln? Förstår att den ska in i den blå märkt med remote, men det ska väl skarvas på nån typ av anslutning på kabeln innan den går in i stereon? Hur göra?

När jag ändå har skrivit här i tråden så tänkte jag kolla, ska den orangea högtalarkabeln kopplas i den röda utgången på stereon? Och sen den svarta på den vita? Eller ska dom kopplas i dom svarta utgångarna under där det står "sub"?

Senast redigerat av Ragnar37 (19 juli 2019)

Bassiehof
20 juli 2019 · 1 777 Inlägg

Ragnar37 skrev:
Håller på att koppla slutsteg och baslåda för första gången. Köpt färdigt kit med kablar: https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pp4- … 20mm-.html

Nu till min fundering, jag har denna stereo i bilen:
https://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-ute-201bt.html

Hur ska jag göra mig åt med remotekabeln? Förstår att den ska in i den blå märkt med remote, men det ska väl skarvas på nån typ av anslutning på kabeln innan den går in i stereon? Hur göra?

När jag ändå har skrivit här i tråden så tänkte jag kolla, ska den orangea högtalarkabeln kopplas i den röda utgången på stereon? Och sen den svarta på den vita? Eller ska dom kopplas i dom svarta utgångarna under där det står "sub"?

Tror du att du kan posta en förklarande bild så det inte blir ragnarök i förtid?

HannesMagnusson
20 juli 2019 · 11 Inlägg

Hej!

Har köpt en ny stereo till min bil, audi a4 b7 2005 som jag skall koppla in. Problemet är att jag inte får den att starta. har kopplat på ström till den från batteriet men hittar ingen remote som kan få den att starta. Har slutstegen kopplade på samma kabel så att dem skall starta samtidigt som stereon och slutstegen startar men inte stereon, får den bara att starta om jag lägger remoten på +polen på batteriet.
Har provat alla utgångar bakom stereon och ingen verkar fungera. 12v uttagen funkar inte heller då dem har konstantström.

Hoppas något har något tips, tack på förhand, Johannes.

Ragnar37
20 juli 2019 · 3 Inlägg

Bassiehof skrev:

Ragnar37 skrev:
Håller på att koppla slutsteg och baslåda för första gången. Köpt färdigt kit med kablar: https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pp4- … 20mm-.html

Nu till min fundering, jag har denna stereo i bilen:
https://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-ute-201bt.html

Hur ska jag göra mig åt med remotekabeln? Förstår att den ska in i den blå märkt med remote, men det ska väl skarvas på nån typ av anslutning på kabeln innan den går in i stereon? Hur göra?

När jag ändå har skrivit här i tråden så tänkte jag kolla, ska den orangea högtalarkabeln kopplas i den röda utgången på stereon? Och sen den svarta på den vita? Eller ska dom kopplas i dom svarta utgångarna under där det står "sub"?

Tror du att du kan posta en förklarande bild så det inte blir ragnarök i förtid?

Baksida stereo:

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232600/232600-92444d21e4d8319df6513d3c7fb5922d.jpg


Kablar (med remotekabeln inringad):

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232600/232600-5c8cedb78b21e37c046c2d3d4d0baaef.jpg

Bassiehof
20 juli 2019 · 1 777 Inlägg

Kontakten till höger fattas. Där har du bl a "remote". Vilken "orangea" högtalarkabel syftar du till? Du ska dra rca kabeln från "sub" på stereon till en rca ingång på slutsteget. Läs guiderna på forumet i de klistrade trådarna.

Ragnar37
20 juli 2019 · 3 Inlägg

Bassiehof skrev:
Kontakten till höger fattas. Där har du bl a "remote".

Okej, jag ska koppla remoten så att den snor ström från nån av dom kablarna som sitter i den högra kontakten alltså?

Bassiehof skrev:
Du ska dra rca kabeln från "sub" på stereon till en rca ingång på slutsteget. Läs guiderna på forumet i de klistrade trådarna.

Okej, då sätter jag dom två RCA kablarna i dom svarta uttagen under dom röda och vita då.

Senast redigerat av Ragnar37 (20 juli 2019)

Bassiehof
20 juli 2019 · 1 777 Inlägg

Ragnar37 skrev:

Bassiehof skrev:
Kontakten till höger fattas. Där har du bl a "remote".

Okej, jag ska koppla remoten så att den snor ström från nån av dom kablarna som sitter i den högra kontakten alltså?

Bassiehof skrev:
Du ska dra rca kabeln från "sub" på stereon till en rca ingång på slutsteget. Läs guiderna på forumet i de klistrade trådarna.

Okej, då sätter jag dom två RCA kablarna i dom svarta uttagen under dom röda och vita då.

Googla och läs guider, alternativt kolla manualen.

Linus98
28 juli 2019 · 3 Inlägg

Hej allihopa!
Här n gas dubbla 12or, sådan som är på bilden nedanför, men den här 2kaneler för 4ohm vardera, men står ju att man kan koppla den på 2ohm när man pararelkopplar, så frågan är: måste man använda bägge utgångarna för den ska fungera klokt? Funkar detta steget för denna?
Är rätt grön på billjud men försöker lära mig👍https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232666/232666-85c8cdf9784b3b2b2aba25fab5a54db9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232666/232666-71b692a9b21983313edbdfff1468fdc9.jpg

mulleina
30 juli 2019 · 715 Inlägg

Är där skillnad på audio preout och subwoofer preout? Jag antar ju att om man har baslåda så ska baslådans slutsteg gå till subwoofer preout. Det som gör mig lite förvirrad är att audio preout är två (röd och vit som vanligt) men att subwoofer preout är en ensam. Ska man då sätta ett Y på den?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang