Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bassiehof
30 juli 2019 · 1 777 Inlägg

mulleina skrev:
Är där skillnad på audio preout och subwoofer preout? Jag antar ju att om man har baslåda så ska baslådans slutsteg gå till subwoofer preout. Det som gör mig lite förvirrad är att audio preout är två (röd och vit som vanligt) men att subwoofer preout är en ensam. Ska man då sätta ett Y på den?

Klar det är skillnad. Sub out har egna filter och justeringsmöjligheter som är anpassade för en bas. Signalen är i mono så du inte behöver dubbla basar/talspolar. Kolla manualen.

mulleina
31 juli 2019 · 715 Inlägg

Bassiehof skrev:

mulleina skrev:
Är där skillnad på audio preout och subwoofer preout? Jag antar ju att om man har baslåda så ska baslådans slutsteg gå till subwoofer preout. Det som gör mig lite förvirrad är att audio preout är två (röd och vit som vanligt) men att subwoofer preout är en ensam. Ska man då sätta ett Y på den?

Klar det är skillnad. Sub out har egna filter och justeringsmöjligheter som är anpassade för en bas. Signalen är i mono så du inte behöver dubbla basar/talspolar. Kolla manualen.

Tack. Står det i slutstegets manual? Jag hittar inte mycket vettigt i stereons manual... jag vill helst slippa att leta upp slutstegets manual därför jag undrar

Noiseprojekt
31 juli 2019 · 1 523 Inlägg

Linus98 skrev:
Hej allihopa!
Här n gas dubbla 12or, sådan som är på bilden nedanför, men den här 2kaneler för 4ohm vardera, men står ju att man kan koppla den på 2ohm när man pararelkopplar, så frågan är: måste man använda bägge utgångarna för den ska fungera klokt? Funkar detta steget för denna?
Är rätt grön på billjud men försöker lära mig👍https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232666/232666-85c8cdf9784b3b2b2aba25fab5a54db9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232666/232666-71b692a9b21983313edbdfff1468fdc9.jpg

Utgångarna är ihopkopplade inuti så det är samma kanal.
Att det är 2 utgångar är enbart för att det ska underlätta inkoppling av flera basar, basar med dubblar talspolar etc..

Skojjare
19 oktober 2019 · 3 Inlägg

Tjenare!

Det finns många 740 ägare här på sidan har jag märkt så min fråga är, ni som har eller har haft en 740 och bytt ut ljudet på den. Gjorde ni det själva? Följde ni någon instruktion/guide? Finns det ens någon "byta högtalare på 740 för dummies"-aktig sak att följa när man ska byta?

Jag har köpt nytt ljud och jag har lyckats byta ut stereon och det gick super bra och lätt. Men nu när det kommer till högtalarna på dörrarna så blir jag lite mer tveksam på om jag bara ska chansa mig fram. Försökt söka efter något som kan ge mig lite guidning men antingen så söker jag som en kratta eller så finns det inte riktigt det jag letar efter.

Jag är absolut ingen bil eller ljud snubbe. Aldrig meckat med bilar eller ljud på det här sättet. Men jag tänker inte låta någon annan göra det då jag vill göra det här själv.

Av det jag har lyckats hitta är att man iaf måste få bort dörrpanelen men att dom verkar sitta på olika sätt från instruktion till instruktion.

Jag har en Volvo 740 från 1988. När jag slår upp bilen så får jag fram att det är en 744, 1st generationen och en 2.3. Om det ens hjälper eller underlättar något har jag inte en aning om men jag tänker att jag nämner det iaf.

Tack på förhand!

caromania Forummoderator
19 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Det borde inte vara några problem. Plocka bort de gamla och mät. Vad får plats? Ev bygger man en distansring så en djupare får plats men om den sitter innanför en panel så får man kanske modda lite.

Med det sagt så har jag aldrig ägt en 740 så ingen aning hur det ser ut, men som sagt. Basic.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Skojjare
19 oktober 2019 · 3 Inlägg

Tja, jag fick dit alla högtalare. Fungerade bra första uppstarten. Sen gick jag och knäppte på högtalargallrena och efter det så slutade ljudet att fungera helt och hållet. Jag var in på inställningarna för stereon och knappade men jag återställde det mesta. Men nu får jag inget ljud alls. har kopplat ur alla förutom en högtalare och testat köra så men det funkar fortfarande inte. Någon som har något tips?

EDIT: Fabriksåterställde stereon men det hjälpte inte. Jag upptäckte dock att när jag vrider om nyckel och stereon hoppar igång så hör jag ett "pop" och sedan när jag startar bilen så hör jag ett till "pop".

Senast redigerat av Skojjare (19 oktober 2019)

Bassiehof
19 oktober 2019 · 1 777 Inlägg

Kortis. Kolla om nån högtalarkontakt eller kabel får kontakt med karossen.

primeramannen
20 oktober 2019 · 907 Inlägg

Nu är det länge sedan jag kollade på 740 men om inte jag minns fel så sitter högtalarna högt upp på dörrsidan, vilket innebär att det inte är så djupt för en högtalare.
Prova ta ner fönstret ska du få se.
Så bygg en distans så du får ut högtalaren och får ner fönstret samt undviker kortis.

Dodge Dart "Darten" (1965)
Ajjemenn
21 november 2019 · 1 Inlägg

Hej jag behöver hjälp med att hitta ett steg till min bas men vet inte vilket jag ska ha https://www.pioneerelectronics.com/PUSA … 307D2%7CD4
Är det nån som säljer eller vet vart man kan köpa så billigt som möjligt.
Tack på förhand

siiBass
16 december 2019 · 2 Inlägg

Hej, har köpt mig lite grejjer på Black Friday till min Pontiac Firebird -88.

En ny huvudenhet som kommer driva 2st 6x9 och 2st 5,25or.

Även köpt detta paket: https://www.brl.se/sv/artiklar/2-pack-g … -5001.html

Min fråga är, vilken Area på kabel, storlek på säkring osv behöver jag dra till detta slutsteg?

Det är 16mm draget redan i bilen bak till slutsteget. Hade varit najs om det duger.

Pontiac Firebird Formula "Börden" (1988)
ironhead volvoraggare
16 december 2019 · 4 776 Inlägg

siiBass skrev:
Hej, har köpt mig lite grejjer på Black Friday till min Pontiac Firebird -88.

En ny huvudenhet som kommer driva 2st 6x9 och 2st 5,25or.

Även köpt detta paket: https://www.brl.se/sv/artiklar/2-pack-g … -5001.html

Min fråga är, vilken Area på kabel, storlek på säkring osv behöver jag dra till detta slutsteg?

Det är 16mm draget redan i bilen bak till slutsteget. Hade varit najs om det duger.

rekommendation  är 20 mmm finns kabelkit med säkring

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Emretsson
8 januari 2020 · 5 Inlägg

Någon här som har lite information om gas PRO 12D2 kanske till och med en spec på information om den?

Noiseprojekt
8 januari 2020 · 1 523 Inlägg

Emretsson skrev:
Någon här som har lite information om gas PRO 12D2 kanske till och med en spec på information om den?

"GAS PRO 12D2 är en 12" bas med dubbla 2 ohms talspolar, med RMS-tålighet på 500W. Det innebär att man i PRO 12D2 får både möjlighet att avgöra slutlasten mot slutsteg (1 eller 4 ohm) samt möjlighet att spela riktigt, riktigt högt!


500W RMS/1000W MAX
2x2 ohm impedans
GAS klassiska design

PRO-serien har en historia av välkonstruerade element i en grym prisklass. Den nya generation är bättre än någonsin. Kraftigare magnetkonstruktion, dubbla spiders, dubbla talspolar och en förhållandesvis hög effekttålighet ger oss baselement som förgyller det lägre registret av ljudbilden med sin närvaro, och allt detta till ett rimligt pris.

PRO 12D2 är ett svårtslaget alternativ i prisklassen, där PRO-serien alltid varit en stor gigant. Designen är också den exakt lika iögonfallande som vanligt, med svart kon och tydliga orange sömmar samt logga.

VAS: 41.05L
Qts: 0.56
Fs: 34.42Hz
Re: 4,2Ω
SPL: 86.37 dB"

Saab9-3_turbo
15 februari 2020 · 51 Inlägg

Tja!
tänkte beställa hem lite ljud till saaben jag införskaffa idag.
saab 9-3 2009

högtalarna i dörrarna i fram tänkte jag byta ut mot ett par Hertz MP 165P.3 PRO.
Hatthyllan hade jag tänkt ett par Rockford Punch 6x9tum.
instrumentpanelen blir det Rockford Punch 3.5tum.
huvudenhet tänkte jag Sony XAV-AX3005DB.
Slutsteg har jag jävligt dålig koll på men har kikat lite på EDGE EDA200.4-E7
ligger rätt i pris klass men de kanske är på tok för klent?

baslåda får vänta är inte ute efter jätte mycket bas utan ett klarare och bättre ljud jämfört med orginal och hoppas på att dom högtalarna jag har tänkt mig levererar lite bas iallafall.

Har jag missat något eller något annat att tänka på?

Mvh Lukas

Leumasen
9 mars 2020 · 22 Inlägg

Hej, jag har en stereo av märket GAS som saknar kontakt. Någon här kanske vet vart jag får tag i en? Har frågat BRL men dom kunde inte hjälpa mig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195351/195351-db4cf2823102377a73aae42976370c40.jpg

Senast redigerat av Leumasen (9 mars 2020)

MammDiin
9 mars 2020 · 2 015 Inlägg

Leumasen skrev:
Hej, jag har en stereo av märket GAS som saknar kontakt. Någon här kanske vet vart jag får tag i en? Har frågat BRL men dom kunde inte hjälpa mig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195351/195351-db4cf2823102377a73aae42976370c40.jpg

Kanske funkar med en sån här exempelvis: https://www.ebay.co.uk/itm/360704343819

Emil_Barvehed
11 mars 2020 · 2 Inlägg

Jag har en kapad 740 och jag har just nu 2x10 och ett dåligt slutsteg på 200watt
Men jag ska fixa nya basar och nytt slutsteg någon som vet några billiga och bra basar/Slutsteg
Det kan vara både 12or och 10or

mulleina
14 juni 2020 · 715 Inlägg

Bassiehof skrev:

mulleina skrev:
Är där skillnad på audio preout och subwoofer preout? Jag antar ju att om man har baslåda så ska baslådans slutsteg gå till subwoofer preout. Det som gör mig lite förvirrad är att audio preout är två (röd och vit som vanligt) men att subwoofer preout är en ensam. Ska man då sätta ett Y på den?

Klar det är skillnad. Sub out har egna filter och justeringsmöjligheter som är anpassade för en bas. Signalen är i mono så du inte behöver dubbla basar/talspolar. Kolla manualen.

Jag hittade inget i stereomanualen och jag kollat i andra slutstegsmanualer men jag gjorde som så att jag satte Y-kabel på preouten. Nu är jag lite osäker om signalen blir rätt då? För nu när jag tänker på det så känns det lite konstigt att det skulle bli rätt, att signalen från en kabel skulle kunna dela sig till två. Stereon är en kenwood dmx 120BT

Senast redigerat av mulleina (14 juni 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 juni 2020 · 13 644 Inlägg

Leumasen skrev:
Hej, jag har en stereo av märket GAS som saknar kontakt. Någon här kanske vet vart jag får tag i en? Har frågat BRL men dom kunde inte hjälpa mig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195351/195351-db4cf2823102377a73aae42976370c40.jpg

fråga brl är ju mitt tips.. eftersom dom säljer gas.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MammDiin
14 juni 2020 · 2 015 Inlägg

mulleina skrev:

Bassiehof skrev:

mulleina skrev:
Är där skillnad på audio preout och subwoofer preout? Jag antar ju att om man har baslåda så ska baslådans slutsteg gå till subwoofer preout. Det som gör mig lite förvirrad är att audio preout är två (röd och vit som vanligt) men att subwoofer preout är en ensam. Ska man då sätta ett Y på den?

Klar det är skillnad. Sub out har egna filter och justeringsmöjligheter som är anpassade för en bas. Signalen är i mono så du inte behöver dubbla basar/talspolar. Kolla manualen.

Jag hittade inget i stereomanualen och jag kollat i andra slutstegsmanualer men jag gjorde som så att jag satte Y-kabel på preouten. Nu är jag lite osäker om signalen blir rätt då? För nu när jag tänker på det så känns det lite konstigt att det skulle bli rätt, att signalen från en kabel skulle kunna dela sig till två. Stereon är en kenwood dmx 120BT

Funkar hur bra som helst att göra så som du gjort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang