Volvo 740 bakaxel

dannnej
17 maj 2010 · 761 Inlägg

ABS:en sitter i motorrumet, inte på bakaxeln smile

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
17 maj 2010 · 2 252 Inlägg

dannnej skrev:
ABS:en sitter i motorrumet, inte på bakaxeln smile

MEN det sitter ju ABS kransar i naven på bakaxlen -.-

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
strong_740
17 maj 2010 · 14 Inlägg

de va de jag tänkte på också men sitter inte dom bara fram?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
17 maj 2010 · 2 252 Inlägg

strong_740 skrev:
de va de jag tänkte på också men sitter inte dom bara fram?

nej dom måste ju naturligtvis sitta på alla 4hjul iom att den bromsar alla fyra hjul
tänk själv, den ABS:ar fram men låser bak = den börjar sladda = very bad för agda 90+

Senast redigerat av The_Mechanic (17 maj 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
strong_740
17 maj 2010 · 14 Inlägg

Då blir de till att plocka ur ABS lampan igen då till besiktningen:)

Louksor
18 maj 2010 · 1 915 Inlägg

fel fel fel, sitter ingen krans på bakhjulen smile

Hjulsensorer (givare)/tandhjul
http://forumbilder.se/thumbs/ed8201010034Abd48.jpg
Styrenheten får kontinuerligt information om hjulens hastighet från främre och bakre hjulsensorerna (givarna) som induktivt känner av tänderna på tandhjulen. För bakhjulen mäts medelvärdet av hjulrörelsen, eftersom där bara finns en sensor (givare) och ett tandhjul som är placerade i differentialhuset.
Hjulsensorerna arbetar mot tandhjulen som har 48 tänder. För varje tand som passerar sensorerna induceras en strömpuls som sänds till styrenheten. Genom att jämföra signalerna från de olika sensorerna kan styrenheten avgöra om något hjul tenderar att låsa sig vid en inbromsning.


Allmänt om ABS
http://forumbilder.se/thumbs/8f8201010237Af66a.jpg
ABS-systemet består av följande huvudkomponenter: Hydraulenhet (5A/5B, placering beroende på motortyp), sensorer (givare) (1/2), tandhjul (1A/2A), styrenhet (3A/3B, placering beroende på motortyp och rattplacering), kablage samt en varningslampa på kombinationsinstrumentet (6) som lyser om ABS-systemet är ur funktion.
Bilar med ABS-system har axeldelat bromssystem. Bakre kolven i huvudcylindern betjänar framaxeln och främre kolven betjänar bakaxeln.
ABS-systemet uppfyller de krav som, vid inbromsning, ställs på bibehållen riktningsstabilitet och styrförmåga i förening med kortast möjliga bromssträcka. Detta åstadkommes genom en kombination av precisionshydraulik och digitalteknik.
Systemet är konstruerat så att det avläser friktionsförhållandet mellan vägen och däcken för varje framhjul samt medelvärdet för bakhjulen. Med hjälp av den inbyggda automatiken reglerar sedan systemet, under inbromsningen, trycket i bromsoken. Om något hjul håller på att låsa sig, ändras trycket tillfälligt i det oket (båda oken för bakhjulen).
ABS-systemet övervakas kontinuerligt av en mikroprocessor i styrenheten. Om fel uppstår lagras felkoder i styrenhetens minne och samtidigt aktiveras ABS-varningslampan i kombinationsinstrumentet. Vid tändningspåslag lyser lampan, tillsammans med de övriga lamporna på instrumentpanelen, för att bekräfta att lampan är hel. När motorn startas slocknar varningslampan och visar på så sätt att systemet är felfritt.
Tänds ABS-varningslampan under körning innebär detta att styrenheten har registrerat ett fel. Styrenheten stänger av ABS-funktionen, och normal bromsfunktion erhålles. Varningslampan kommer att vara tänd tills felet är avhjälpt. Om ABS-varningslampan är tänd, fungerar fortfarande de hydrauliska bromsarna normalt.

The_Mechanic skrev:

strong_740 skrev:
de va de jag tänkte på också men sitter inte dom bara fram?

nej dom måste ju naturligtvis sitta på alla 4hjul iom att den bromsar alla fyra hjul
tänk själv, den ABS:ar fram men låser bak = den börjar sladda = very bad för agda 90+

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
strong_740
18 maj 2010 · 14 Inlägg

då va de som jag trodde då tusen tack smile men då innebär de att de inte finns en  (givare) och ett tandhjul som är placerade i differentialhuset til ABSen på den bakaxeln utan ABS då som jag ska sätta dit eller? och lampan kommer lysa ändå?

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
18 maj 2010 · 559 Inlägg

strong_740: Min abs-lampa lös på tändning men slocknade vid start efter tidigare ägare bytt axel från en utan abs. Men du måste ha kranshjulet för hastighetsgivaren från abs-axeln och även givaren alt. locket med givaren, annars kommer inte din hastighetsmätare fungera, vilket leder till en tvåa (2) på besiktning. Skulle kunna glida genom bes. med en gps som visar hastighet.

Senast redigerat av MCMLXXXII (18 maj 2010)

Mvh Thomas
strong_740
18 maj 2010 · 14 Inlägg

okej får hoppas på de bästa då smile ja de där med hastighetsmätaren är jag medveten om så får ju shifta över de där också smile

dannnej
18 maj 2010 · 761 Inlägg

Nu är ni ute och seglar lite här, det finns bara olika krans och givare till hastighetsmätaren, ABS:en tar sin signal från samma givare, alltså stämmer hastighetsmätaren så funkar abs:en

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
strong_740
18 maj 2010 · 14 Inlägg

ja jag lär ju iaf flytta över krans och givare skulle jag tro

Nystedt88
14 augusti 2019 · 411 Inlägg

Hur slutade detta?

Volkswagen Passat "Familjebilen" (2013)
Volvo 240 "Hjördis" (1980)
Xebers76
14 augusti 2019 · 2 250 Inlägg

Gissar på att han tappade bakaxeln xP Men det är väl bortglömt nu nästan 10 år senare tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang