Vad betyder TÜV godkänd?

Orebro
22 januari 2009 · 37 Inlägg

Vad betyder TÜV godkänd?
Ska beställa Coilovers  till bilen från GE motorsport men det står bara att dom är  TÜV godkända ..
Det kan väl inte vara några problem med besiktning...lr?

Volvo C70 T5 "Haverdal Flex-Tech" (2006)
Finnmerchant Oseriös Aktör
22 januari 2009 · 592 Inlägg

TÜV, förkortning för Technischer Überwachungsverein är en tysk organisation med regionala underavdelningar runt om i Tyskland. Målet är att skydda människor och miljön från faror från fabriker, produkter m.m. TÜV fungerar som en oberoende konsult och kontrollerar fabriksanläggningar, elinstallationer, fordon m.m. TÜV har mycket stränga krav för att godkänna (TÜV geprüft) och har blivit en av de starkaste kvalitetsmärkningarna internationellt.

stulet av wiki

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
FLindgren
22 januari 2009 · 5 089 Inlägg

Orebro skrev:
Vad betyder TÜV godkänd?
Ska beställa Coilovers  till bilen från GE motorsport men det står bara att dom är  TÜV godkända ..
Det kan väl inte vara några problem med besiktning...lr?

coilovers är inte godkända vid besikningen nej, tuv är tyskland motsvarighet till bilpropningen vad jag har fattat det rätt, men jag tror norge går efter deras regler t.e.x. eller att det är ett företag som godkänner vissa produkter.

Senast redigerat av FLindgren (22 januari 2009)

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Orebro
22 januari 2009 · 37 Inlägg

Mehhh.....va säljer dom skiten för...så jag måste ha vanlig fast sänksats.....tongue

Volvo C70 T5 "Haverdal Flex-Tech" (2006)
FLindgren
22 januari 2009 · 5 089 Inlägg

Orebro skrev:
Mehhh.....va säljer dom skiten för...så jag måste ha vanlig fast sänksats.....tongue

för att det blir bättre väghållning och man kan få bilen till exakt den höjden man vill ha. Och man kan väga bilen så viktfördelningen blir rätt, jättebra med coilovers.
Bara att byta till besikningen wink Köp vanliga H&R fjädrar annars, funkar lika bra ifall du bara vill ha ner bilen några centimeter

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Orebro
22 januari 2009 · 37 Inlägg

Hehe okey...får göra så..orkar inte byta varje år...tongue heh

Volvo C70 T5 "Haverdal Flex-Tech" (2006)
Orebro
22 januari 2009 · 37 Inlägg

Tack!

Volvo C70 T5 "Haverdal Flex-Tech" (2006)
_Norrland_ Bilvårdstekniker
22 januari 2009 · 766 Inlägg

Jag körde med GE motorsports coiloversats på min förra a4, var inga problem på besiktingen, den fastnade till och med på lyften lite grann när dom skulle köra ut ,öndå sa dom ingenting smile haha
Har aldrig hört någon som inte fått igenom en bil med coilovers på bilrpovningen men beror väll helt på vad man får för besiktningsman tongue

Senast redigerat av _Norrland_ (22 januari 2009)

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
Germax
22 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Jag skulle vilja påstå att coilovers visst är godkända vid besiktningen.

Brandis Diktator
22 januari 2009 · 968 Inlägg

jo, med coilovers kommer du genom besiktningen på. jag har och runt 200 andra i svenska vw samhället har gjort det med "fulcoils" så du behöver inte oroa dig om det

Camitz
22 januari 2009 · 646 Inlägg

FLindgren skrev:

Orebro skrev:
Vad betyder TÜV godkänd?
Ska beställa Coilovers  till bilen från GE motorsport men det står bara att dom är  TÜV godkända ..
Det kan väl inte vara några problem med besiktning...lr?

coilovers är inte godkända vid besikningen nej, tuv är tyskland motsvarighet till bilpropningen vad jag har fattat det rätt, men jag tror norge går efter deras regler t.e.x. eller att det är ett företag som godkänner vissa produkter.

Kört i 3 år med coilovers utan probs, svågern har kört 5 utan probs får nog vara en grinig gubbe på bes isåfall om man skall åka på det!

Germax
22 januari 2009 · 12 086 Inlägg

Jag tror inte änns de finns någon lag som säger att man måste ha typade grejor.

Jag vet att dispensen för helbilsgodkännadet säger att ersättande stötdämpningsanordning ska motsvara lr överträffa original anordning.

Rostens-garage
22 januari 2009 · 543 Inlägg

FLindgren skrev:
coilovers är inte godkända vid besikningen .

80% av alla hotrod är besiktigade med coilovers.
I SFRO bygghandboken så rekomenderar man coilovers.

Brandis Diktator
23 januari 2009 · 968 Inlägg

rosten1000 skrev:

FLindgren skrev:
coilovers är inte godkända vid besikningen .

80% av alla hotrod är besiktigade med coilovers.
I SFRO bygghandboken så rekomenderar man coilovers.

80% av dom 80% är definitivt reggade dom ombyggda fordon, eller amatörbyggt fordon, så kan ju ha med att dom valt att ha det när dom reggbesiktade?

svenska besiktningen ser ganska ofta genom fingrarna när det handlar om förbättrade saker som väghållning... wtf man får ju ha lustgas system i bilen utan att dom gör något, så länge det inte utgör fara för dig eller omgivningen, typ tuben...

Sokrates Eliminator
23 januari 2009 · 1 441 Inlägg

Ja jisses, snillen spekulerar.

Du är alltid skyldig att informera om en förändring på ditt fordon på SBP,
se sedan vad de kommer att tala om för dig,,,, = Dokumentation, regbes.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang