Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

zemet
9 mars 2018 · 4 030 Inlägg

Artisten skrev:

granadadr skrev:

Muttley skrev:

Absolut. Det var därför jag skrev vissa med.   Har ju lite verktyg själv därifrån som jag faktiskt haft nytta av.
Bla koningsverktyg är ju perfekt för små rörjobb på bilen.  Bromskolvsverktyg var väl OK, dock smidigare med polygrip.

Har ett ledhandtag alltid liggandes i bilen för jag hatar fälgkors och sånt trams, och de har funkat till det lilla jag använder det, men det hade aldrig överlevt ett mer regelbundet användande.

Skall faktiskt kanske ge ett prov på en domkraft från biltema då jag inte har någon idag.

nja deras domkrafter suger,, varit uppe i tråden tidigare wink

Hade aldrig köpt en domkraft därifrån, kan gå riktigt snett.

Hade biltemas stora blåa under ganska många år. Men det var ofta strul med den, framförallt svårt att sänka kontrollerat då deras kugghjul inte passade varandra speciellt bra:( Men den dög för det priset.

Nu har jag dock denna som jag rekommenderar starkt:)

https://www.clasohlson.com/se/Garagedom … co/40-8678

Om man inte skall flytta den mellan bilar och garage osv, då får man vara stark för den väger som satan.

isrally
10 mars 2018 · 151 Inlägg

Är dom här filtren något att ha? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re … 000028523/ Jag tänkte sätta ett sådant på min gamla veteranmoped. Spelar det någon roll åt vilket håll man monterar dom så att dom rensar som bäst?

Senast redigerat av isrally (10 mars 2018)

Tobzter
10 mars 2018 · 3 144 Inlägg

Är ju en fin pil på dom så då borde de monteras i flödes riktningen

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
isrally
10 mars 2018 · 151 Inlägg

Tobzter skrev:
Är ju en fin pil på dom så då borde de monteras i flödes riktningen

jag såg det nu. Vad bra.

jocke_gronberg
11 mars 2018 · 4 586 Inlägg

Köpte den dyra luftpåfyllaren idag. Känns väldigt välbyggd. Får se hur den håller

simlar
16 mars 2018 · 5 516 Inlägg

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av biltemas vinkelslip artnr 17174
Har använt den flitigt i 6års tid. Kört slut på 100-tals kapskivor samt många slipskivor och flertalet stålborstar med den.
Har några gånger till och med lyckats köra fast kapskivan så hela maskinen tagit tvärstopp.

Det första som gick sönder efter ca 5år var kablarna som gick av i slutet av handtaget efter alla gånger jag snurrat ihop kabeln runt maskinen vid förvaring.

Nu förra helgen efter lite över 6års tid så gav den upp så den ej går att använda längre, elmotorn fungerar fortfarande men den driver ej kapskivan.
Upptäckte vid dissektion att elmotorns axel gått av jämnt med kullagret närmast "pinjongdrevet". Märkte då även att lagerna i båda ändar av elmotorn var glappa och lät som en stenkross. Även axeln som går ut mot kapskivan var lagret glappt flera millimeter och lät illa.

Helt klart värd sina 269kr tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8e5fec5fe7b68a38068ec4a3468c655e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-91383eae0fdae9058229c760a6725354.jpg

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Henkix
16 mars 2018 · 6 737 Inlägg

simlar skrev:
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av biltemas vinkelslip artnr 17174
Har använt den flitigt i 6års tid. Kört slut på 100-tals kapskivor samt många slipskivor och flertalet stålborstar med den.
Har några gånger till och med lyckats köra fast kapskivan så hela maskinen tagit tvärstopp.

Det första som gick sönder efter ca 5år var kablarna som gick av i slutet av handtaget efter alla gånger jag snurrat ihop kabeln runt maskinen vid förvaring.

Nu förra helgen efter lite över 6års tid så gav den upp så den ej går att använda längre, elmotorn fungerar fortfarande men den driver ej kapskivan.
Upptäckte vid dissektion att elmotorns axel gått av jämnt med kullagret närmast "pinjongdrevet". Märkte då även att lagerna i båda ändar av elmotorn var glappa och lät som en stenkross. Även axeln som går ut mot kapskivan var lagret glappt flera millimeter och lät illa.

Helt klart värd sina 269kr tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8e5fec5fe7b68a38068ec4a3468c655e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-91383eae0fdae9058229c760a6725354.jpg

Har också en sådan. Haft den ca 4 år och den är väldigt välanvänd och misshandlad men funkar mycket bra fortfarande.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Nybergrobin
16 mars 2018 · 2 377 Inlägg

Henkix skrev:

simlar skrev:
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av biltemas vinkelslip artnr 17174
Har använt den flitigt i 6års tid. Kört slut på 100-tals kapskivor samt många slipskivor och flertalet stålborstar med den.
Har några gånger till och med lyckats köra fast kapskivan så hela maskinen tagit tvärstopp.

Det första som gick sönder efter ca 5år var kablarna som gick av i slutet av handtaget efter alla gånger jag snurrat ihop kabeln runt maskinen vid förvaring.

Nu förra helgen efter lite över 6års tid så gav den upp så den ej går att använda längre, elmotorn fungerar fortfarande men den driver ej kapskivan.
Upptäckte vid dissektion att elmotorns axel gått av jämnt med kullagret närmast "pinjongdrevet". Märkte då även att lagerna i båda ändar av elmotorn var glappa och lät som en stenkross. Även axeln som går ut mot kapskivan var lagret glappt flera millimeter och lät illa.

Helt klart värd sina 269kr tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8e5fec5fe7b68a38068ec4a3468c655e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-91383eae0fdae9058229c760a6725354.jpg

Har också en sådan. Haft den ca 4 år och den är väldigt välanvänd och misshandlad men funkar mycket bra fortfarande.

Dom har faktiskt väldigt bra maskiner! smile

Jag har misshandlat deras borrmaskin rejält också....det är nästan så jag skämms hur man använt dom!

Borrade en större rostfri detalj för något år sedan.....körde tills masinen inte gick att hålla i längre och släppte den på backen.....körde igen och släppte den pga hettan. Funkar fortfarande bra tongue 
Använder 710w varianten och är grymt nöjd!  Börjar att bli rejält slapp i lagret till "chucken" men den går bra fortfarande smile

simlar
17 mars 2018 · 5 516 Inlägg

Jag kan även rekommendera biltemas arbetslampa med artnr 463271, kostar i skrivande stund 179kr.
Lyser starkt och länge, kraftig magnet i foten som går att vinkla och litet mått.
Lågt pris och uppladdningsbar.

Perfekt när man behöver lyse på trånga ställen. Finns på bygg-avdelningen av någon anledning.

Och på tal om lyse så är deras 20W led arbetsstrålkastare med artnr 463136 också prisvärd. Kostar i skrivande stund 199kr
Lyser lika starkt som en gammeldags halogen-arbetsstrålkastare men drar avsevärt mycket mindre ström och ger ett behagligt vitt sken.
Skitfint när man behöver mycket lyse på större ytor.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Nybergrobin
18 mars 2018 · 2 377 Inlägg

simlar skrev:
Jag kan även rekommendera biltemas arbetslampa med artnr 463271, kostar i skrivande stund 179kr.
Lyser starkt och länge, kraftig magnet i foten som går att vinkla och litet mått.
Lågt pris och uppladdningsbar.

Perfekt när man behöver lyse på trånga ställen. Finns på bygg-avdelningen av någon anledning.

Och på tal om lyse så är deras 20W led arbetsstrålkastare med artnr 463136 också prisvärd. Kostar i skrivande stund 199kr
Lyser lika starkt som en gammeldags halogen-arbetsstrålkastare men drar avsevärt mycket mindre ström och ger ett behagligt vitt sken.
Skitfint när man behöver mycket lyse på större ytor.

Du glömmer den bästa fördelen!      Den blir inte lika varm som en halogen och du minimerar brandrisken enormt om du använder den runt sågspån etc....

simlar
18 mars 2018 · 5 516 Inlägg

Nybergrobin skrev:

simlar skrev:
Jag kan även rekommendera biltemas arbetslampa med artnr 463271, kostar i skrivande stund 179kr.
Lyser starkt och länge, kraftig magnet i foten som går att vinkla och litet mått.
Lågt pris och uppladdningsbar.

Perfekt när man behöver lyse på trånga ställen. Finns på bygg-avdelningen av någon anledning.

Och på tal om lyse så är deras 20W led arbetsstrålkastare med artnr 463136 också prisvärd. Kostar i skrivande stund 199kr
Lyser lika starkt som en gammeldags halogen-arbetsstrålkastare men drar avsevärt mycket mindre ström och ger ett behagligt vitt sken.
Skitfint när man behöver mycket lyse på större ytor.

Du glömmer den bästa fördelen!      Den blir inte lika varm som en halogen och du minimerar brandrisken enormt om du använder den runt sågspån etc....

Jo det är också en stor fördel smile
Däremot så kan det ibland räknas som en nackdel att led är så energieffektivt då en halogen-arbetsstrålkastare går att värma händer och fötter mot ifall man har ett kallt garage tongue

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Janken Driver
22 mars 2018 · 2 111 Inlägg

zemet skrev:

Artisten skrev:

granadadr skrev:

nja deras domkrafter suger,, varit uppe i tråden tidigare wink

Hade aldrig köpt en domkraft därifrån, kan gå riktigt snett.

Hade biltemas stora blåa under ganska många år. Men det var ofta strul med den, framförallt svårt att sänka kontrollerat då deras kugghjul inte passade varandra speciellt bra:( Men den dög för det priset.

Nu har jag dock denna som jag rekommenderar starkt:)

https://www.clasohlson.com/se/Garagedom … co/40-8678

Om man inte skall flytta den mellan bilar och garage osv, då får man vara stark för den väger som satan.

Äger samma domkraft, grymt trevlig att använda smile!
Dock lite osmidig att slänga i och ur bilar som sagt, men de funkar det med utan problem smile
Lätt att få bra grepp om den vid lyft så.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
granadadr
22 mars 2018 · 7 268 Inlägg

Janken skrev:

zemet skrev:

Artisten skrev:

Hade aldrig köpt en domkraft därifrån, kan gå riktigt snett.

Hade biltemas stora blåa under ganska många år. Men det var ofta strul med den, framförallt svårt att sänka kontrollerat då deras kugghjul inte passade varandra speciellt bra:( Men den dög för det priset.

Nu har jag dock denna som jag rekommenderar starkt:)

https://www.clasohlson.com/se/Garagedom … co/40-8678

Om man inte skall flytta den mellan bilar och garage osv, då får man vara stark för den väger som satan.

Äger samma domkraft, grymt trevlig att använda smile!
Dock lite osmidig att slänga i och ur bilar som sagt, men de funkar det med utan problem smile
Lätt att få bra grepp om den vid lyft så.

vart sugen smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
totte1015
22 mars 2018 · 461 Inlägg

Hur smart är det att använda hobbyfärg+klarlack på fälgarna?

Richard-R
22 mars 2018 · 340 Inlägg

totte1015 skrev:
Hur smart är det att använda hobbyfärg+klarlack på fälgarna?

ungefär lika smart som att ha regpapprena i bilen

totte1015
22 mars 2018 · 461 Inlägg

Richard-R skrev:

totte1015 skrev:
Hur smart är det att använda hobbyfärg+klarlack på fälgarna?

ungefär lika smart som att ha regpapprena i bilen

Min polare har lagt på hobbyfärg+ ett par lager klarlack, ser ju asbra ut nu men...

Så det lär inte hålla länge?

zzr94092
23 mars 2018 · 4 378 Inlägg

Varför skulle det inte hålla?
Är ju klarlacken som skyddar underliggande färg oavsett om det är hobbyfärg eller basfärg.

torsen
23 mars 2018 · 7 198 Inlägg

Varför inte speciell fälgfärg?
Bl a Biltema´s har jag god erfarenhet av.
Motstår mekanisk nötning i form av blästring bättre än hobbyfärg.

totte1015
25 mars 2018 · 461 Inlägg

torsen skrev:
Varför inte speciell fälgfärg?
Bl a Biltema´s har jag god erfarenhet av.
Motstår mekanisk nötning i form av blästring bättre än hobbyfärg.

Polaren sa att fälgfärgen är värdelös, det blir typ som apelsinskal-look på det efter det har torkat (förmodligen gjorde han fel)

lada_power
19 april 2018 · 87 Inlägg

Har någon provat biltemas metallspackel? Har små rosthål på en bränsletank och tänkte möjligen att spackla igen dem med detta spackel, men tål det verkligen bensin/etanol i långa loppet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang