Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

jaka54
1 januari 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har använt "Corro protekt" Rostborttagare (Finns på bl. a Autoexperten) nu i flera år på ställen där bläster inte fungerar eller jag inte har lust att använda bläster (med allt vad det innebär av sand överallt).
Fick för mig när jag senast var på Biltema att jag skulle testa deras rostborttagare.
Nr 36-189
Men vilket sk..! Det enda det medlet gör är att färga fingarna blå! Tar inte bort rost för fem öre!! UNDVIK!
Deras andra "rostbortagare" 36-1823" är också helt värdelöst!

Senast redigerat av jaka54 (1 januari 2019)

it_mutt Avstängd
1 januari 2019 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har använt "Corro protekt" Rostborttagare (Finns på bl. a Autoexperten) nu i flera år på ställen där bläster inte fungerar eller jag inte har lust att använda bläster (med allt vad det innebär av sand överallt).
Fick för mig när jag senast var på Biltema att jag skulle testa deras rostborttagare.
Nr 36-189
Men vilket sk..! Det enda det medlet gör är att färga fingarna blå! Tar inte bort rost för fem öre!! UNDVIK!
Deras andra "rostbortagare" 36-1823" är också helt värdelöst!

Vet inte vad du gör för fel.
36189 har jag använt vid flera tillfällen och den fungerar "alldeles ypperligt". Ja, det finns bättre medel, men sett till pris så gör det absolut det det ska och mer därtill. Men härdar ytan gör den absolut. Som vanligt är det ju som så att sitter det längre ner, så gör det ingen nytta. Lite som att slipa rost med sandpapper. Det är f.ö. ingen rostborttagare...

Senast redigerat av it_mutt (1 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
1 januari 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
När jag köper "rostborttagare/rostätare" vill jag att all rost ska försvinna , inte att det ska bildas en "hinna på metallen", för då finns ju rosten kvar, under!
"Corro protect" tar bort rost! Det tar visserligen dagar och massor att penslande/stålbortstande men all svartrost försvinner så småningom.

Senast redigerat av jaka54 (1 januari 2019)

it_mutt Avstängd
1 januari 2019 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När jag köper "rostborttagare/rostätare" vill jag att all rost ska försvinna , inte att det ska bildas en "hinna på metallen", för då finns ju rosten kvar, under!
"Corro protect" tar bort rost! Det tar visserligen dagar och massor att penslande/stålbortstande men all svartrot försvinner så småningom.

Och går du på med samma behandling i kombination med Biltemas, så gör den precis samma sak. Så nej, något galet gör du. Har som sagt använt det med perfekt resultat vid flera tillfällen då det inte varit något alternativ att blästra.

Sen är det, som påpekat så många gånger förr i tråden, tyvärr ganska ojämn kvalité på Biltemas pryttlar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
1 januari 2019 · 7 198 Inlägg

Kanske temperaturen vid behandlingen spelar in.
Min erfarenhet av dylika preparat är att de fungerar bättre ju varmare/högre lufttemperaturen är.

Nybergrobin
1 januari 2019 · 2 377 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När jag köper "rostborttagare/rostätare" vill jag att all rost ska försvinna , inte att det ska bildas en "hinna på metallen", för då finns ju rosten kvar, under!
"Corro protect" tar bort rost! Det tar visserligen dagar och massor att penslande/stålbortstande men all svartrost försvinner så småningom.

Jag vet inte vad beskrivningen säger (eller hur du gör) men personligen så avlägsnar jag 99% av rosten med en roterande slipskiva/borste för att sedan avsluta med rostätare.  Då fungerar det klockrent smile

jaka54
2 januari 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag var lite snabb där att helt förkasta Biltemas Nr 36-1823 rostbortagare, men jämfört med Corro Protect så är det sämre,dock inte helt värdelös...
Jag gör som du! Tar bort så mycket rost som möjligt med vinkelslip/roterande stålborste och sedan penslar jag på rostbortagaren, slipar bort efter 15-30min (eller mer) har på mer rostborttagare väntar 15-30 min osv ,slipar osv.
Och så där har jag hållit  och till slut har alla svartrost prickar försvunnit. Jag är j..petig och menar ALLA prickar! Naturligtvis spelar temperaturen roll, det gör den ju för alla kemiska processer, men Corro protect har fungerat skapligt även vid 0 gradigt.

it_mutt Avstängd
2 januari 2019 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag var lite snabb där att helt förkasta Biltemas Nr 36-1823 rostbortagare, men jämfört med Corro Protect så är det sämre,dock inte helt värdelös...
Jag gör som du! Tar bort så mycket rost som möjligt med vinkelslip/roterande stålborste och sedan penslar jag på rostbortagaren, slipar bort efter 15-30min (eller mer) har på mer rostborttagare väntar 15-30 min osv ,slipar osv.
Och så där har jag hållit  och till slut har alla svartrost prickar försvunnit. Jag är j..petig och menar ALLA prickar! Naturligtvis spelar temperaturen roll, det gör den ju för alla kemiska processer, men Corro protect har fungerat skapligt även vid 0 gradigt.

Om du använder den som instruktionerna säger...så fungerar den nog inte sämre. .

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
7 januari 2019 · 1 705 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag var lite snabb där att helt förkasta Biltemas Nr 36-1823 rostbortagare, men jämfört med Corro Protect så är det sämre,dock inte helt värdelös...
Jag gör som du! Tar bort så mycket rost som möjligt med vinkelslip/roterande stålborste och sedan penslar jag på rostbortagaren, slipar bort efter 15-30min (eller mer) har på mer rostborttagare väntar 15-30 min osv ,slipar osv.
Och så där har jag hållit  och till slut har alla svartrost prickar försvunnit. Jag är j..petig och menar ALLA prickar! Naturligtvis spelar temperaturen roll, det gör den ju för alla kemiska processer, men Corro protect har fungerat skapligt även vid 0 gradigt.

Jag tror du inte riktigt förstått vad Biltemas 36-189 är. Det är inte bara en rostätare.
Läs manualen och använd produkten som det är tänkt, till det den är tänkt för, så fungerar den faktiskt alldeles utmärkt. Har själv använt den och den har fungerat förvånansvärt bra varje gång.

Sabang
9 februari 2019 · 170 Inlägg
CC72
9 februari 2019 · 1 661 Inlägg

Sabang skrev:
Vet någon om dessa tål bensin??

https://www.biltema.se/bat/vvs/slangnip … 2000017746

Tveksamt. Kostnaden för riktiga prylar är inte så stor så man chansar.

Sabang
9 februari 2019 · 170 Inlägg

CC72 skrev:

Sabang skrev:
Vet någon om dessa tål bensin??

https://www.biltema.se/bat/vvs/slangnip … 2000017746

Tveksamt. Kostnaden för riktiga prylar är inte så stor så man chansar.

Behöver en kort 90 graders vinkel, ser att den som sitter där idag har ett veck då förra ägaren böjde en rak slang.

Nevadacontra
15 mars 2019 · 234 Inlägg

Har en undran angående bromskolvsverktyget som kostar 469 kr på Biltema. Är det vänster eller höger gängat? Jag har en Kia Ceed som jag ska byta bromsbeläggen bak på. Kolven måste skruvas och pressas in. Den ska in medurs, alltså åt höger.

Den billigare varianten för 279 är vänstergängad står det, är det så med den dyrare varianten också tro? Står inget om det..

simlar
15 mars 2019 · 5 516 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Har en undran angående bromskolvsverktyget som kostar 469 kr på Biltema. Är det vänster eller höger gängat? Jag har en Kia Ceed som jag ska byta bromsbeläggen bak på. Kolven måste skruvas och pressas in. Den ska in medurs, alltså åt höger.

Den billigare varianten för 279 är vänstergängad står det, är det så med den dyrare varianten också tro? Står inget om det..

Alla VW och Saab har högergängat och dom märkena listas bland kompatibla märken i beskrivningen för bromskolvsverktyget för 469kr så ja detta verktyg är då högergängat och ska då fungera för din Kia Ceed.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000019405

Det vänstergängade verktyget är till bilar där kolven gängas in moturs.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000023846

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Nevadacontra
15 mars 2019 · 234 Inlägg

simlar skrev:

Nevadacontra skrev:
Har en undran angående bromskolvsverktyget som kostar 469 kr på Biltema. Är det vänster eller höger gängat? Jag har en Kia Ceed som jag ska byta bromsbeläggen bak på. Kolven måste skruvas och pressas in. Den ska in medurs, alltså åt höger.

Den billigare varianten för 279 är vänstergängad står det, är det så med den dyrare varianten också tro? Står inget om det..

Alla VW och Saab har högergängat och dom märkena listas bland kompatibla märken i beskrivningen för bromskolvsverktyget för 469kr så ja detta verktyg är då högergängat och ska då fungera för din Kia Ceed.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000019405

Det vänstergängade verktyget är till bilar där kolven gängas in moturs.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000023846

Tusen tack för hjälpen och snabbt svar!!
Trevlig helg!

andreas1
23 mars 2019 · 1 020 Inlägg

Vill varna för biltemas skarvhylsor till bromsrör..
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000035536
Den första sprack i muttern innan den ens var spänd.
Den andra, köpt i annan biltemabutik sprack efter någon vecka då den var monterad..
Brukar alltid byta rör hela vägen men såg detta som en smidig lösning då det sitter dåligt till.
Är på den sidan kopparröret sitter så ingen jättepåfrestning när den pressats.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
zzr94092
23 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Har aldrig haft problem med dom,har bara monterat dom av mässing..

Djo
24 mars 2019 · 10 157 Inlägg

andreas1 skrev:
Vill varna för biltemas skarvhylsor till bromsrör..
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000035536
Den första sprack i muttern innan den ens var spänd.
Den andra, köpt i annan biltemabutik sprack efter någon vecka då den var monterad..
Brukar alltid byta rör hela vägen men såg detta som en smidig lösning då det sitter dåligt till.
Är på den sidan kopparröret sitter så ingen jättepåfrestning när den pressats.

Skitbra skarvar men köp på tex mekonomen så dom håller smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
LocKtar Herr
26 mars 2019 · 1 722 Inlägg

Någon som provat Biltemas drivknutsdamask? Artnr 72-284

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Fiesta_Racing Ford fantast
26 mars 2019 · 1 607 Inlägg

LocKtar skrev:
Någon som provat Biltemas drivknutsdamask? Artnr 72-284

inte damasken men banden som spänner fast den och dom gör det dom ska.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang