Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

Radare
27 april 2020 · 55 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Köpte Biltemas 82-573. Däckreparationssats. 249:-

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk … 2000022836

Rekommenderar den varmt om man som jag fått en fet skruv i däcket. Fixade till den saken på 5-10 minuter och däcket är som nytt igen. Tog inte av hjulet från bilen. Kört 20 mil med lagningen och inte läckt något.

Intressant! Ska köpa.

Ser att instruktioner medföljer. Bra!
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments … Manual.pdf

Senast redigerat av Radare (27 april 2020)

Utmarks-Loke
27 april 2020 · 5 813 Inlägg

Jag har också testat den där däckreparationssatsen och det funkade bra. Jag hade dock plockat av däcket och gjorde det i garaget, det var ganska knepigt att dra i limkorven och jag skulle helst inte vilja göra det med däcket på bilen ute i någon vägren, men i ett nödläge skulle det gå. Det höll tätt resten av vintern i alla fall, och nästa vinter blir det sprillans nya vinterdäck. Fast jag provade inte gasampullerna, jag pumpade med en minikompressor, en sån som man kan ha med sig och köra från bilens batteri.

Radare
27 april 2020 · 55 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag har också testat den där däckreparationssatsen och det funkade bra.

Är det rödmarkerade området instruktioner för bil- eller cykeldäck?https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-bfde65e64908c93f1fc4ce91c10a0a8a.jpg

Utmarks-Loke
27 april 2020 · 5 813 Inlägg

Bildäck förmodar jag, men det är den delen av satsen som jag inte använde.

Landstrom
3 maj 2020 · 451 Inlägg

Någon som hunnit testa Biltemas nya billjud? Tänker då framförallt på monoblocket.

Har en 945 som brukis som jag ska göra ett budget bygge och deras nya högtalare och steg såg intressant ut. Eventuellt kommer jag köra med två RF 10or jag har liggande sen ett tidigare bygge. Annars en 12” från Biltema. Men något luddig information, på deras sida står det 4ohm spole men läser man dokumentet så verkar den ha 2x4ohm, vilket hade varit bättre för att få mer effekt ur steget.

Eleeb90
10 maj 2020 · 345 Inlägg

Köp aldrig Biltemas billigaste domkraft för typ 170 kr. Den håller ett par gånger sen börjar den glappa massor! Satsa hellre på en garagedomkraft finns billiga under 1000 lappen!

Richard-R
10 maj 2020 · 340 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Köp aldrig Biltemas billigaste domkraft för typ 170 kr. Den håller ett par gånger sen börjar den glappa massor! Satsa hellre på en garagedomkraft finns billiga under 1000 lappen!

förlåt men vad kan man vänta sig för det priset? en sån skulle jag nog endast ha i nödfall i bakluckan ifall jag fick punktering wink

Brådhis * Voff voff *
10 maj 2020 · 10 244 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Köp aldrig Biltemas billigaste domkraft för typ 170 kr. Den håller ett par gånger sen börjar den glappa massor! Satsa hellre på en garagedomkraft finns billiga under 1000 lappen!

Jag har deras billigaste. Den röda. Köpte min 2006, fungerar än. Har lyft många bilar under dessa 14 år. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2020 · 13 673 Inlägg

Brådhis skrev:

Eleeb90 skrev:
Köp aldrig Biltemas billigaste domkraft för typ 170 kr. Den håller ett par gånger sen börjar den glappa massor! Satsa hellre på en garagedomkraft finns billiga under 1000 lappen!

Jag har deras billigaste. Den röda. Köpte min 2006, fungerar än. Har lyft många bilar under dessa 14 år. smile

har oxå en gammal rackare..  som fungerar..visst det är ju ingen jätte stadig grej som inte glappar.. men lätt att döda dom om man lyfter snett så vill dom gärna gå sönder och ha sig smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
11 maj 2020 · 7 198 Inlägg

Som vanligt, man får vad man betalar för.
Har i många år brukat en NIKE som köptes ny.
Fanns inte packningar att tillgå, tyvärr!
Kraven då som nu:
max 10 cm lägsta höjd(flera låga bilar)
minsta max höjd 50 cm (flera offroadbilar)
stadig i sidled(=bred)
lätt(så man kan lyfta in den i bagageutrymmet)

Blev Biltemas Racing á 2.200:-.
Funkar bra på garagegolv, men mindre bra på grus, p g a de små hjulen, en eftergift åt lägsta höjd.

rcy
11 maj 2020 · 1 705 Inlägg

torsen skrev:
Som vanligt, man får vad man betalar för.
Har i många år brukat en NIKE som köptes ny.
Fanns inte packningar att tillgå, tyvärr!
Kraven då som nu:
max 10 cm lägsta höjd(flera låga bilar)
minsta max höjd 50 cm (flera offroadbilar)
stadig i sidled(=bred)
lätt(så man kan lyfta in den i bagageutrymmet)

Blev Biltemas Racing á 2.200:-.
Funkar bra på garagegolv, men mindre bra på grus, p g a de små hjulen, en eftergift åt lägsta höjd.

Det finns en anledning till att domkrafter med hjul kallas garagedomkraft.

WilleG
11 maj 2020 · 185 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Köp aldrig Biltemas billigaste domkraft för typ 170 kr. Den håller ett par gånger sen börjar den glappa massor! Satsa hellre på en garagedomkraft finns billiga under 1000 lappen!

Kan rekommendera 2.5 tons modellen (art. nr. 15-872) för 799:-
Medföljer distans för att lyfta lite högre bilar eller om man vill palla upp bilen riktigt högt smile

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
torsen
11 maj 2020 · 7 198 Inlägg

rcy skrev:

torsen skrev:
Som vanligt, man får vad man betalar för.
Har i många år brukat en NIKE som köptes ny.
Fanns inte packningar att tillgå, tyvärr!
Kraven då som nu:
max 10 cm lägsta höjd(flera låga bilar)
minsta max höjd 50 cm (flera offroadbilar)
stadig i sidled(=bred)
lätt(så man kan lyfta in den i bagageutrymmet)

Blev Biltemas Racing á 2.200:-.
Funkar bra på garagegolv, men mindre bra på grus, p g a de små hjulen, en eftergift åt lägsta höjd.

[b]Det finns en anledning till att domkrafter med hjul kallas [b]garagedomkraft.[/b][/b]

Så sant så sant, hahaha

torsen
11 maj 2020 · 7 198 Inlägg

WilleG skrev:

Eleeb90 skrev:
Köp aldrig Biltemas billigaste domkraft för typ 170 kr. Den håller ett par gånger sen börjar den glappa massor! Satsa hellre på en garagedomkraft finns billiga under 1000 lappen!

Kan rekommendera 2.5 tons modellen (art. nr. 15-872) för 799:-
Medföljer distans för att lyfta lite högre bilar eller om man vill palla upp bilen riktigt högt smile

Den domkraften vill jag på det absolut bestämdaste avråda ifrån.
Köpte en.
Använde den en gång.
Kan inte finnas en vingligare garagedomkraft.
Rent farlig med passbiten apterad.
Använde den till att lyfta en högre bil i sidled.
Hjulen ville inte rulla på betonggolvet.
Hade jag inte varit snabb och sänkt ner domkraften hade den tippat - den var på väg att göra det.
Garagegolvet är mycket slätt = finslipat.

Stor varning för den!

WilleG
12 maj 2020 · 185 Inlägg

torsen skrev:
Den domkraften vill jag på det absolut bestämdaste avråda ifrån.
Köpte en.
Använde den en gång.
Kan inte finnas en vingligare garagedomkraft.
Rent farlig med passbiten apterad.
Använde den till att lyfta en högre bil i sidled.
Hjulen ville inte rulla på betonggolvet.
Hade jag inte varit snabb och sänkt ner domkraften hade den tippat - den var på väg att göra det.
Garagegolvet är mycket slätt = finslipat.

Stor varning för den!

Märkligt, vi har 2st i vårat garage och har lyft med och utan distans på både betonggolv och ojämn asfalterad uppfart utan problem, som sagt en aning vinglig i vissa vinklar kan jag väl inte säga emot men å andra sidan så jobbar man ju aldrig under en bil utan pallbockar.
Det har dock aldrig kommit till den punkten att jag sett antydan till att det ska tippa.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Landstrom
22 maj 2020 · 451 Inlägg

Landstrom skrev:
Någon som hunnit testa Biltemas nya billjud? Tänker då framförallt på monoblocket.

Har en 945 som brukis som jag ska göra ett budget bygge och deras nya högtalare och steg såg intressant ut. Eventuellt kommer jag köra med två RF 10or jag har liggande sen ett tidigare bygge. Annars en 12” från Biltema. Men något luddig information, på deras sida står det 4ohm spole men läser man dokumentet så verkar den ha 2x4ohm, vilket hade varit bättre för att få mer effekt ur steget.

Citerar mig själv!

Blev inte mer än slutsteget från Biltemas sortiment. Men för nyfikna så är jag positivt överraskad av monoblocket. Mycket slutsteg för pengarna. Jämfört med bl.a. Ampire MB1000 och andra budget steg jag haft så kan jag inte påstå att detta är sämre.

244Lover
1 juni 2020 · 103 Inlägg

Någon som har testa biltemas led h4 lampor tänkte köpa dom om dom inte lyser som ett värmeljus

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juni 2020 · 17 380 Inlägg

244Lover skrev:
Någon som har testa biltemas led h4 lampor tänkte köpa dom om dom inte lyser som ett värmeljus

Intressant fråga!
Felaktig ljusbild och LED brukar hänga ihop. Vi får se.

EDIT:
Googlat lite. Biltemas LED ska leverera mer Lumen men ljusbilden blir förstörd jämfört med en Philipslampa Halogen. Sämre ljus för mer pengar alltså. Troligen blir det helljusblinkningar från de du möter och besiktningen kan du nog glömma att passera...

Senast redigerat av Hybrid_ (1 juni 2020)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
totte1015
3 juni 2020 · 461 Inlägg

Någon som vet pålitligheten på biltemas tändspolar?

Hade en oljefylld till golf 2an innan och bytte till Universal (Art. 53-403)
Den blev piggare med startmotorn, men jag är orolig kring kvalitén då bilen har blivit totalkass med tändningen, och vartenda del är bytt nu
Tändkablar, tändstift, fördelare, hallgivare, tändmodul
Vet inte så mycket mer

zzr9409209
3 juni 2020 · 716 Inlägg

Tror nog inte att den blir piggare med startmotorn..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang