Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

totte1015
3 juni 2020 · 461 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Tror nog inte att den blir piggare med startmotorn..

Det var hursomhelst markant skillnad på hur den startade, den lät "friskare" och krävdes mycket mindre startmotor för att komma igång iallafall

Mangisen
3 juni 2020 · 1 034 Inlägg

Nån som har provat deras poler pads som man kan köpa till deras dubbeltriss poler maskin?

Grottgubben
8 juli 2020 · 3 Inlägg

Jag ska köpa en svets, men att hitta en begagnad av den typen och den prisklassen som jag tänker mig verkar väldigt svårt, funkar en svets från Biltema, till exempel denna?https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svets-mig-140-2000022913
Det är bilplåt (ca 1 mm) som ska både punktsvetsas och helsvetsas, så är denna svets duglig nog? Går det att få bra resultat med en sådan eller behöver jag en av ett bättre märke? Tänker att iag kanske köper en gastub till den sedan med så det går att koppla i och svetsa med skyddsgas och vanlig tråd också ifall jag köper en sådan.

torsen
8 juli 2020 · 7 198 Inlägg

Grottgubben skrev:
Jag ska köpa en svets, men att hitta en begagnad av den typen och den prisklassen som jag tänker mig verkar väldigt svårt, funkar en svets från Biltema, till exempel denna?https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svets-mig-140-2000022913
Det är bilplåt (ca 1 mm) som ska både punktsvetsas och helsvetsas, så är denna svets duglig nog? Går det att få bra resultat med en sådan eller behöver jag en av ett bättre märke? Tänker att iag kanske köper en gastub till den sedan med så det går att koppla i och svetsa med skyddsgas och vanlig tråd också ifall jag köper en sådan.

En duktig erfaren svetsare kan behärska även en billig 1-fas/230 volt MIG.
Men en amatör får bara tråkigt med fula svetsar med en "varuhusmaskin".
Fortsätt leta efter en 3-fas/400 volt ESAB eller KEMPPI är mitt absoluta råd.
Börjar du svetsa och meka bil dröjer det nog inte länge innan du vill tillverka ditt eget specialverktyg av grövre material = kasserade lagerbanor och annat av runt 5 mm material.
Då ångrar du att du köpt en "varuhussvets".
Härutöver, kanske inte så viktigt för en amatör, så är intermittensfaktorn bättre/högre ju "bättre" MIG-svets du köper.
Och vad du än gör - kör inte med s k flusstråd.
Om det inte är mycket tunna och rostfria karossplåtar du ska sammanfoga.
Dessutom kan du inte svetsa inomhus med flusstråd p g a de enormt giftiga gaserna som bildas.
Helst bör du med flusstråd svetsa utomhus när det blåser för att inte bli förgiftad.

mb_pucken
8 juli 2020 · 5 083 Inlägg

Håller egentligen med om att köpa en märkessvets och skulle önska jag hade en. Men jag använder en enfas 220V svets ganska ofta till bilplåt och lite grövre material då det är den jag har.
Jag har en Luna svets och den fyller sin funktion.
Dock går den bäst när den får ordentligt med ström. Använder alltid en förgrening till mitt 3fas uttag och då funkar den riktigt bra.
Slår även ett slag för kolsyra som skyddsgas. Har en friköpt gammal brandsläckare som är ombyggd och fyller den för ca 500kr för 12kg.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Grottgubben
8 juli 2020 · 3 Inlägg

Jag har tyvärr inte tillgång till något 3-fas eluttag, den måste passa i ett vanligt eluttag. Kommer nog mestadels stå utomhus, eventuellt inne i ett garagetält (har ej tillgång till garage). Kan trots allt inte en Biltema svets fungera om man kopplar in en gastub till den och om man övar en hel del innan man börjar arbeta på själva bilen? Jag vet inte riktigt var man kan hitta en begagnad svets någonstans, förutom på blocket och på blocket blir allt sålt på en gång.

zzr9409209
8 juli 2020 · 716 Inlägg

Går det ens att ansluta en gastub på en svets som är avsedd för flusstråd?? Har svårt att förstå hur det skulle gå till??

caromania Forummoderator
8 juli 2020 · 9 296 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Går det ens att ansluta en gastub på en svets som är avsedd för flusstråd?? Har svårt att förstå hur det skulle gå till??

Min flusstrådssvets har koppling för gas också, den är iofs 25 år gammal men ändå. Man byter munstycke och kopplar på gasen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lucif3r
8 juli 2020 · 2 183 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Går det ens att ansluta en gastub på en svets som är avsedd för flusstråd?? Har svårt att förstå hur det skulle gå till??

Går och går... Klart det GÅR, men man måste ju bygga om svetsen och troligen slangpaketet. Krävs ju bl.a. gasledning, ventiler, och givetvis en polvändning av svetsen. I praktiken är det alltså inte värt det och är säkert inte så lätt om man inte vet hur man ska göra.
Det går inte ansluta gas till en fluss-svets utan ombyggnad. Dom saknar helt enkelt dom delarna som krävs för gasen.

-------

Jag skulle hellre satsa på en inverter-svets av lite billigare klass från t ex tyskland än en "svensk" fluss-svets till snudd på samma pris. Då kan du (oftast) dessutom pin-svetsa och (DC)TIG-svetsa. Knappast några mästerverk, men möjligheten finns iaf. Inverter-svetsar går nästan uteslutande på 1-fas dessutom.
En stor gammal tung transformatorsvets blir du säkerligen snabbt trött på att släpa runt om du inte har en dedikerad svets-plats.
Heck, jag är redan trött på mitt gamla åbäke, och då har jag ändå ett dubbelgarage med plant golv tongue
Dom kräver i regel mer ström än en modern invertersvets också.
Det invertersvetsar fallerar på är oftast intermittensfaktorn. Men jag har svårt att tro att det kommer vara något som begränsar dig om det är mestadels tunnplåt du ska svetsa, då du ändå lär vänta ett halvår mellan svetsarna för att plåten ska svalna tongue Sen är det ju heller inte speciellt hög ström man använder till tunnplåt... såvida man inte vill göra om plåten till en hålplåt dvs smile

Hur som, möjligheten att koppla in gas är helt klart värt den extra kostnaden även om man kör fluss-tråd. Finns det något tråkigare än att köpa något som man ev. relativt snabbt inser begränsar en i vad man kan göra? Då står man där med känslan av att man kastat bort pengar och svär över en själv att man var snål.
Värt att tänka på också är att många gamla transformatorsvetsar inte går att polvända på ett enkelt sätt, så där kan man nästan säga att man är fast med enbart gas som val istället. Det beror givetvis på åldern och prisklass på transformatorsvetsen, det finns säkerligen minst lika många transformatorsvetsar som går att polvända enkelt som dom som inte gör det.

Senast redigerat av Lucif3r (8 juli 2020)

WilleG
8 juli 2020 · 185 Inlägg

Lucif3r skrev:

zzr9409209 skrev:
Går det ens att ansluta en gastub på en svets som är avsedd för flusstråd?? Har svårt att förstå hur det skulle gå till??

Går och går... Klart det GÅR, men man måste ju bygga om svetsen och troligen slangpaketet. Krävs ju bl.a. gasledning, ventiler, och givetvis en polvändning av svetsen. I praktiken är det alltså inte värt det och är säkert inte så lätt om man inte vet hur man ska göra.
Det går inte ansluta gas till en fluss-svets utan ombyggnad. Dom saknar helt enkelt dom delarna som krävs för gasen.

-------

Jag skulle hellre satsa på en inverter-svets av lite billigare klass från t ex tyskland än en "svensk" fluss-svets till snudd på samma pris. Då kan du (oftast) dessutom pin-svetsa och (DC)TIG-svetsa. Knappast några mästerverk, men möjligheten finns iaf. Inverter-svetsar går nästan uteslutande på 1-fas dessutom.
En stor gammal tung transformatorsvets blir du säkerligen snabbt trött på att släpa runt om du inte har en dedikerad svets-plats.
Heck, jag är redan trött på mitt gamla åbäke, och då har jag ändå ett dubbelgarage med plant golv tongue
Dom kräver i regel mer ström än en modern invertersvets också.
Det invertersvetsar fallerar på är oftast intermittensfaktorn. Men jag har svårt att tro att det kommer vara något som begränsar dig om det är mestadels tunnplåt du ska svetsa, då du ändå lär vänta ett halvår mellan svetsarna för att plåten ska svalna tongue Sen är det ju heller inte speciellt hög ström man använder till tunnplåt... såvida man inte vill göra om plåten till en hålplåt dvs smile

Hur som, möjligheten att koppla in gas är helt klart värt den extra kostnaden även om man kör fluss-tråd. Finns det något tråkigare än att köpa något som man ev. relativt snabbt inser begränsar en i vad man kan göra? Då står man där med känslan av att man kastat bort pengar och svär över en själv att man var snål.
Värt att tänka på också är att många gamla transformatorsvetsar inte går att polvända på ett enkelt sätt, så där kan man nästan säga att man är fast med enbart gas som val istället. Det beror givetvis på åldern och prisklass på transformatorsvetsen, det finns säkerligen minst lika många transformatorsvetsar som går att polvända enkelt som dom som inte gör det.

Som den tidigare länkade Biltema svetsen så står det: "Portabel svets för svetsning med eller utan gas i tunnplåt, rostfritt stål och aluminium. Levereras i gaslöst utförande med rörtråd, slangpaket och återledarkabel med klämma."

En sån svets är utrustad med allt vad som behövs för gas men kräver endast en polvändning (och trådbyte) innan man använder gas vilket tar kanske 15 minuter att göra.
Jag skulle säga att om man endast tänker svetsa tunnplåt (t.ex. bilplåt) så duger en Biltema svets nog gott för ändåmålet. Lägg hellre lite tid på att lära dig hur svetsen beter sig innan du ger dig på det faktiska jobbet. Ska man bara bränna ihop nåt ibland så ser jag ingen anledning att lägga flera tusentals kronor extra.

Skulle nog inte rekommendera att svetsa flusstråd dock, kör på gas smile

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Lucif3r
8 juli 2020 · 2 183 Inlägg

Sant, sant... jag kollade bara på bilden och priset och antog att det var en gaslös svets smile Antaganden kan vara dumt ibland tongue

Men då håller jag nog med dig, den skulle säkerligen fungera helt ok. smile
Det man ev. skulle kunna gnälla på är dom få inställningsmöjligheterna, med fasta strömlägen händer det att man ibland önskade sig t ex ett "1.5"-läge, dvs mer än 1, men mindre än 2. Det går visserligen att kompensera avsaknaden av mellan-lägen, men det är ju rätt svårt om man aldrig svetsat förut.
Att spendera gott om tid att öva på spillbitar med alla olika lägen på svetsen är A och O, inte bara för att hitta "rätt inställning" utan även för att lära sig hur fel inställning beter sig.

WilleG
8 juli 2020 · 185 Inlägg

Lucif3r skrev:
Sant, sant... jag kollade bara på bilden och priset och antog att det var en gaslös svets smile Antaganden kan vara dumt ibland tongue

Men då håller jag nog med dig, den skulle säkerligen fungera helt ok. smile
Det man ev. skulle kunna gnälla på är dom få inställningsmöjligheterna, med fasta strömlägen händer det att man ibland önskade sig t ex ett "1.5"-läge, dvs mer än 1, men mindre än 2. Det går visserligen att kompensera avsaknaden av mellan-lägen, men det är ju rätt svårt om man aldrig svetsat förut.
Att spendera gott om tid att öva på spillbitar med alla olika lägen på svetsen är A och O, inte bara för att hitta "rätt inställning" utan även för att lära sig hur fel inställning beter sig.

Håller med dig om inställningarna. I längden utvecklas man som svetsare och nöjer sig inte med vilken söm som helst. Avsaknaden av mer avancerade inställningar begränsar förr eller senare smile

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
torsen
8 juli 2020 · 7 198 Inlägg

När jag gick över från gassvets och pinnsvets på 70-talet hade jag turen att ha en generös granne som hade en KEMPPI.
Tyvärr flyttade han och jag stod utan MIG-svets.
MIG-svets är mer beroendeframkallande än tobaksrökning, tyvärr!
Sonderade marknaden och fann att en KEMPPI för DÅ 12.000:- hade jag inte råd med.
Rådfrågade kompisar och yrkesmän som sa att enda alternativet var ESAB.
Deras minsta kostade då runt 7.000:- utan utrusning.
Men jag hade tur och kunde "hänga på" en stor upphandling av mer än 20-talet ESAB MIG-svetsar.
1980-03-20 inhandlade jag min ESAB A10/125K.
Inkl all kringutrustning men exkl fribrev betalade jag 4.900:-.
På den tiden fanns inte friköpta "småtuber" utan man var tvungen att köpa "fribrev" på 5 år.
Därefter fyllde man gasflaskan förmånligt - i dag är det ju jättedyrt att fylla de ägda 5-litersflaskorna.
I början gick vi ihop 3 hobbysvetsare, men sen hoppade de andra av, när det var deras tur att stå för brevet.(En av kompisarna saknar jag - han höll på med NSU RO80)
Jag har under årens lopp haft flera kompisar som börjat med en 1-fas varuhussvets, men som rätt snart ångrat sig och bytt upp sig till en "riktig" MIG-svets.
Och då är nog ESAB det mest prisvärda alternativet.
ESAB är svetsarnas motsvarighet VOLVO 745.
KEMPPI är svetsarnas Rolls Royce.
Under min tid har jag endast haft problem då jag köpte BILTEMA-tråd.
Matningen fungerade inte och tråden brände fast i munstycket, mycket enerverande.
Orsaken till att jag köpte BILTEMA-tråd, som "ALLA" varnat för, är att tråden tog slut en lördag förmiddag, och jag hade ett stort projekt på gång och endast BILTEMA hade öppet.
Kanske är BILTEMAs tråd bättre i dag.
Den jag köpte gav en beläggning på matarhjulen som byggde på så att matarhjulen slirade.

Som kuriosa kan jag berätta att en kompis köpte en DILLON.
Båda hade vi blivit impade av killen som på tekniska mässan svetsade aluminiumölburkar.
Men den klarade varken kompisen eller jag av att svetsa med, så den gick i retur.
Vore kul att höra från någon annan som prövat på Dillon.

En skicklig svetsare, vilket jag INTE är, klarar sig långt med en gassvets.
I "lumpen" var jag Artilleriflygmekaniker.
Vi fick då lära oss att svetsa aluminiumrör med ½ mm godstjocklek på våra "Cubbar" och "SuperCubbar" (Piper Cub).

Om jag i dag inleda en karriär som svetsare skull jag nog överväga en TIG-svets, så man även kan svetsa i aluminium.
Inte i alla legeringar kanske, men de flesta.
Många "öron" och "gänglösa hål" på aluminiumväxellådor och topplock jag får lämna in och varit tvungen att betala dyra pengar.

Ska man lira i den högre aristokratin, och snobba med att tennspackla karosser, måste man ha en gassvets och en granne som jobbar på televerket(TELIA) och som jobbar med skarvning av jordkablar.
Det hade jag en tid!

Ursäkta kåseriet.

Grottgubben
8 juli 2020 · 3 Inlägg

Bra svar, alla! Det blir inte direkt lättare att välja, många åsikter. Jag skulle naturligtvis vilja köpa en Esab eller Kemppi, men en ny sådan är för dyr och en begagnad enfas inom min budget verkar otroligt svårt att hitta. Jag är ingen erfaren svetsare och ska som sagt var byta diverse bilplåt. Det är på en gammal vw buss, plåten är 1 mm gjock, 1,5 på något ställe. Det är inre, och yttre trösklar som ska punktsvetsas fast, två domkraftfästen, några bitar på framgolvet, lite på bakre golvet, underkant på tre dörrar, bältesinfästningar och lite i skärmkanter. Totalt 17 rätt så stora plåtsektioner har jag beställt och det ska helsvetsas på vissa ställen. Jag vill inte köra med flusstråd, det blir med gastub. Frågan är ju då om man vågar chansa och köra på en Biltema eller att fortsätta leta efter exempelvis en Esab, har trots allt slösat(investerat) 4500 kr på plåtarna, så vill inte förstöra dem nu bara för att svetsen är för dålig.

WilleG
9 juli 2020 · 185 Inlägg

Grottgubben skrev:
Bra svar, alla! Det blir inte direkt lättare att välja, många åsikter. Jag skulle naturligtvis vilja köpa en Esab eller Kemppi, men en ny sådan är för dyr och en begagnad enfas inom min budget verkar otroligt svårt att hitta. Jag är ingen erfaren svetsare och ska som sagt var byta diverse bilplåt. Det är på en gammal vw buss, plåten är 1 mm gjock, 1,5 på något ställe. Det är inre, och yttre trösklar som ska punktsvetsas fast, två domkraftfästen, några bitar på framgolvet, lite på bakre golvet, underkant på tre dörrar, bältesinfästningar och lite i skärmkanter. Totalt 17 rätt så stora plåtsektioner har jag beställt och det ska helsvetsas på vissa ställen. Jag vill inte köra med flusstråd, det blir med gastub. Frågan är ju då om man vågar chansa och köra på en Biltema eller att fortsätta leta efter exempelvis en Esab, har trots allt slösat(investerat) 4500 kr på plåtarna, så vill inte förstöra dem nu bara för att svetsen är för dålig.

Vilken svets du än väljer så kom ihåg att lägga till ca 3000-4000kr för gasflaska med regulator smile

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Lucif3r
9 juli 2020 · 2 183 Inlägg

Vill man komma billigt undan som första steg så går det ju faktiskt köpa typ 8l flaska från t ex polen. kostar ca 1200kr med leverans till dörren.
Nackdelen är såklart att ingen svensk gasfirma tar i en sån med en tång ens, så det får anses vara "engångsflaskor" om man inte känner någon som kan fylla flaskan.

Rexel
30 juli 2020 · 61 Inlägg

Någon som vet om biltemas formbara svank-/ryggstöd är något att ha? Behöver ett svankstöd i bilen eftersom jag snabbt får ont i ländryggen vid längre körningar men har inte lust att lägga 800+ kr på någon lyxig tempurkudde.

torsen
30 juli 2020 · 7 198 Inlägg

Lucif3r skrev:
Vill man komma billigt undan som första steg så går det ju faktiskt köpa typ 8l flaska från t ex polen. kostar ca 1200kr med leverans till dörren.
Nackdelen är såklart att ingen svensk gasfirma tar i en sån med en tång ens, så det får anses vara "engångsflaskor" om man inte känner någon som kan fylla flaskan.

Fanns igår på Blocket, Sörmland, en fylld 5 liters blandgastub med regulator för 500:-.
Tänkte ett tag köpa den, trots att jag redan har dubbla tuber - men blev inget av.

jaka54
30 juli 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Håller med om att MIG med gas är bäst och med en sån kan man även svetsa aluminium , om man byter ut tråden vill säga.

torsen
30 juli 2020 · 7 198 Inlägg

Någon som har erfarenhet av Biltema:s Racingdomkraft á 2.199:-.
Jag har en sedan ett par år tillbaka och är mycket nöjd med den.
Men nu har knutkorset, som reglerar ventilen för sänkning, blivit väl glappt, trots sparsam användning - högst 1 gång/vecka och knappt det.

Garantin har upphört och inget driftfel - men...…
Irriterar mig varje gång jag ser det glappa knutkorset.
Hur länge ska det hålla?
Hur är Biltema med reservdelar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang