Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2021 · 17 380 Inlägg

Hört gott om den.
en VW kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hickan
12 maj 2021 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Hickan skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag har läst om folk på detta forumet och andra som använt den med acceptabelt resultat men jag har inte provat själv

det duger säkert för den där jävla jettan jag köpte. vad less jag blir

Men de där gamla folkvagnsmotorerna brukar klara ett kamremsbrott, jag har själv bytt rem på en golf och sedan bara startat bilen som vanligt. Eller har du någon indikation på att det ändå blivit en smäll?

var så lat att jag faktiskt lämnade in den på verkstad för kamremsbytet, 2000kr betalar jag gärna för det besväret. de sa att den inte startade, mer än så vet jag inte just nu. eventuellt ber jag dem göra komptestet

när kamremmen kuggade var det endast med startmotorn... så jag tycker inte det borde ha varit så dramatiskt

Senast redigerat av Hickan (12 maj 2021)

jag hatar bilar
Brådhis * Voff voff *
12 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Hickan skrev:
någon som testat biltemas kompressionsmätare? känner att jag nämligen är i behov av en sådan när ventilerna slagit i efter kuggad kamrem. suck!

Japp, funkade utmärkt på den båtmotorn jag använde den till iaf. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
13 maj 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, en komp.mätare tror ja inte ens Feltema skulle misslyckas med.

mvh./husse

Nybergrobin
13 maj 2021 · 2 377 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, en komp.mätare tror ja inte ens Feltema skulle misslyckas med.

mvh./husse

Precis! 

Även om den inte visar exakt på decimalen  så är mätaren iaf konsekvent!  Har själv använt den vid ett flertal motorras och den är klockren

torsen
13 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Jag har BILTEMAs Racingdomkraft?
Efter 3 år börjar kardanknuten bli oroväckande glapp.
Någon som råkat ut för att kardanknuten gett upp?
Hur har ni i s f förfarit?

husseman
13 maj 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, 3 år! Den ja testade höll 7 månader, sen pissade det ur mer olja än va man hann fylla på.
Antar att reservdelar till dessa inte går att köpa, men ja kan ha fel. Sista domkraften ja köpte på feltema iallafall.- Lycka till
mvh/husse

Utmarks-Loke
13 maj 2021 · 5 813 Inlägg

torsen skrev:
Jag har BILTEMAs Racingdomkraft?
Efter 3 år börjar kardanknuten bli oroväckande glapp.
Någon som råkat ut för att kardanknuten gett upp?
Hur har ni i s f förfarit?

Nu för tiden brukar kardanknutarna vara nitade på plats istället för clips så du får nog byta hela kardanaxeln på den där domkraften. Byt hardyskivan när du ändå är igång och glöm inte balansera kardanen så du slipper vibrationer.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 maj 2021 · 13 673 Inlägg

Brådhis skrev:

Hickan skrev:
någon som testat biltemas kompressionsmätare? känner att jag nämligen är i behov av en sådan när ventilerna slagit i efter kuggad kamrem. suck!

Japp, funkade utmärkt på den båtmotorn jag använde den till iaf. smile

fast har remmen gått av är det ingen mening att ens göra ett test bara lyfta av toppen och se hur det ser ut.. smile

har bytt skapligt mycket ventiler så har remmen gått av på någon diesel eller 4v topp så river jag av skiten kollar vad som hänt gråter lite beställer nya ventiler och kastar i dom tillbaka med toppen..     man kommer inte ifrån verkligheten vad man än gör..  det är kört helt enkelt..   sen får man hoppas att kolvarna klarat sig eller ej.   

har nog svart bälte i att byta ventiler på vw smallblockare..   både 4cyl och 3cyl motorer bensin som diesel smile   
så lättmekade billiga ventiler så dom är perfekta att köpa med trasig rem smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hickan
13 maj 2021 · 373 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Hickan skrev:
någon som testat biltemas kompressionsmätare? känner att jag nämligen är i behov av en sådan när ventilerna slagit i efter kuggad kamrem. suck!

Japp, funkade utmärkt på den båtmotorn jag använde den till iaf. smile

fast har remmen gått av är det ingen mening att ens göra ett test bara lyfta av toppen och se hur det ser ut.. smile

har bytt skapligt mycket ventiler så har remmen gått av på någon diesel eller 4v topp så river jag av skiten kollar vad som hänt gråter lite beställer nya ventiler och kastar i dom tillbaka med toppen..     man kommer inte ifrån verkligheten vad man än gör..  det är kört helt enkelt..   sen får man hoppas att kolvarna klarat sig eller ej.   

har nog svart bälte i att byta ventiler på vw smallblockare..   både 4cyl och 3cyl motorer bensin som diesel smile   
så lättmekade billiga ventiler så dom är perfekta att köpa med trasig rem smile

Då får jag väl försöka göra det. Vart beställer du ventilerna, för lyckas inte hitta några på nätet. Vilka andra packningar ska man byta?

jag hatar bilar
trubbelturbo
13 maj 2021 · 1 442 Inlägg

torsen skrev:
Jag har BILTEMAs Racingdomkraft?
Efter 3 år börjar kardanknuten bli oroväckande glapp.
Någon som råkat ut för att kardanknuten gett upp?
Hur har ni i s f förfarit?

Jag har ett Biltema "lågprofil"-domkraft. Numera utgått ur sortimentet. En mindre bra egenskap är att det blir en viss rörelse när man hissar upp den riktigt högt vilket gör att kugghjulet ifrån handtaget inte "kuggar i" kugghjulet till ventilen för att sänka domkraftet. Detta innebär att om man hissat upp bilen högt så går det inte att sänka ner den igen genom att vrida på handtaget.

Lösning = Manuellt vrida på kugghjulet genom att slå på kuggarna med skruvmejsel och hammare. Inte optimalt lol

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
torsen
13 maj 2021 · 7 198 Inlägg

trubbelturbo skrev:

torsen skrev:
Jag har BILTEMAs Racingdomkraft?
Efter 3 år börjar kardanknuten bli oroväckande glapp.
Någon som råkat ut för att kardanknuten gett upp?
Hur har ni i s f förfarit?

Jag har ett Biltema "lågprofil"-domkraft. Numera utgått ur sortimentet. En mindre bra egenskap är att det blir en viss rörelse när man hissar upp den riktigt högt vilket gör att kugghjulet ifrån handtaget inte "kuggar i" kugghjulet till ventilen för att sänka domkraftet. Detta innebär att om man hissat upp bilen högt så går det inte att sänka ner den igen genom att vrida på handtaget.

Lösning = Manuellt vrida på kugghjulet genom att slå på kuggarna med skruvmejsel och hammare. Inte optimalt lol

.

Joo, det har jag också märkt, tyvärr!

zzr94092
13 maj 2021 · 4 378 Inlägg

Var lika på en domkraft jag hade  köpt på Micro för "hundra" är sedan..lite svårt att styra sänkhastigheten med dom..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juli 2021 · 17 380 Inlägg

Uppföljning!

Historik:

Vevade igång Biltemas sandfilterpump (45-6081, se bild nedan) den 29:e Maj i år. Helt ny då givetvis. Den är av märket Flowclear och fylld med Flowclear filterbollar exakt enligt instruktionerna. Går via en Flowclear poolvärmare. Pumpen har gått konstant sedan inkopplingsdagen med full värme på. Vattentemp på 35-39 grader dygnet runt. Tidigare filterpumpar har aldrig gnällt över den setupen. Den sista gick i flera år och hade väl något dieselknack för sig i höstas. Klorering sker varje Söndag och justeras utifrån vattenprover med stickor. Tror jag fått med det mesta där.

Problem:
Den har numera lagerljud i pumpen. https://streamable.com/vtcsjc
Någon som varit med om samma sak? I vilket fall som helst så kan den inte bara lämnas tillbaka då hela landet är dammsuget på Biltema poolpumpar inför semestern.

Lösning:
Den får gå tills vidare alternativt att vi packar upp en ny filterpump då vi har några sådana på hyllan hemma och lämnas tillbaka till hösten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-e8fe5e60315ddcb0c9bbe27a5e3522f0.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
4 juli 2021 · 4 378 Inlägg

Finns en i Örebro enligt Bilteas sida....

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juli 2021 · 17 380 Inlägg

zzr94092 skrev:
Finns en i Örebro enligt Bilteas sida....

Jo, men man kan inte beställa varor från Biltema.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juli 2021 · 17 380 Inlägg

Hybrid_ skrev:

zzr94092 skrev:
Finns en i Örebro enligt Bilteas sida....

Jo, men man kan inte beställa varor från Biltema.

Alltså. Jag får dra på mig dumstruten här! Tog isär pumpen trots den relativt lilla gångtiden och visst... Filterbollarna i skiktet längst ner så mer ut som blålera än som fluffiga bollar... Så dessa byttes ut och pumphuset rengjordes.

Nu surrar den belåtet igen med manometern nästan nere på noll (Den mäter mottryck i systemet)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
totte1015
10 juli 2021 · 461 Inlägg

Biltemas rörklammer,
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000017824

Är dom kassa?

Christian S
10 juli 2021 · 4 815 Inlägg

någon som har provat biltemas keramiska lackskydd?
https://www.biltema.se/bilvard/lackvard … 2000045292
eller deras keramiska sprayvax?
https://www.biltema.se/bilvard/lackvard … 2000045074

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
THEBADGUY Gorgilus addictus
10 juli 2021 · 4 734 Inlägg

Christian S skrev:
någon som har provat biltemas keramiska lackskydd?
https://www.biltema.se/bilvard/lackvard … 2000045292
eller deras keramiska sprayvax?
https://www.biltema.se/bilvard/lackvard … 2000045074

Här har du en video av en som iaf testat deras sprayvax smile



Just sprayvaxet verkar vara okej! Rätt prisvärt ändå.

Senast redigerat av THEBADGUY (10 juli 2021)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang